3.03.2014 ALERT

3 marca 2014, 07:45 Alert

ENERGETYKA

Gazu i ropy raczej nie zabraknie

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

O ewentualne problemach w zaopatrzeniu w ropę naftową i gaz ziemny w związku kryzysem w stosunkach rosyjsko-ukraińskich pisze „Rzeczpospolita”. Jak czytamy w dzienniku, Rosja nie będzie ograniczała dostaw swoich surowców energetycznych do Europy, bo ich eksport stanowi poważne źródło dochodów dla rosyjskiego budżetu. Jednak eksperci ostrzegają przed scenariuszem, w którym w ramach sankcji nałożonych na Rosję zostanie wprowadzone embargo na zakup surowców energetycznych z tego kraju. Według cytowanego przez „Rz” byłego członka zarządu PKN Orlen, jeśli dojdzie do takiej sytuacji, to raczej nie potrwa ona długo i polskie firmy paliwowe powinny sobie z nią poradzić. Dziennika zwraca jednocześnie uwagę, że obawy ekspertów budzą ceny ropy, które w obliczu konfliktu mogą pójść mocno w górę. Inna kwestia, która wzbudza niepokój to tranzyt rosyjskiego gazu przez Ukrainę. Jak mówi cytowany przez „Rz” Andrzej Szczęśniak, wśród prawdopodobnych scenariuszy należy rozważać również taki, w którym w odwecie za działania Rosji radykalne ugrupowania na Ukrainie doprowadzą do uszkodzenia gazociągów. Jednak jak zwraca uwagę „Rz”, samej Ukrainie powinno zależeć na ochronie tranzytu gazu, bo przynosi to jej wymierne wpływu do budżetu. Jednocześnie w ocenie Szczęśniaka po ciepłej zimie ograniczenie dostaw gazu do Polski w tym sezonie nie byłoby zbyt szkodliwe.

Łukoil wstrzymał dostawy ropy dla Ukrainy

(OIL&GAS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski koncern naftowy Łukoil wstrzymał dostawy ropy do rafinerii w Odessie na Ukrainie. – Ostatnia cysterna została wysłana w dniu 29 grudnia ub.r., – powiedział przedstawiciel koncernu 26 lutego. Ukraińskie media poinformowały, że policja zablokowała rafinerię w Odessie nocą 25 lutego, podobnie została zamknięta rafineria w Chersoniu. Według niepotwierdzonych informacji kadra kierownicza rafinerii w Odessie złożyła rezygnację z zajmowanych stanowisk. Strona rosyjska miała poinformować rafinerie, że dostawy ropy naftowej zostały zablokowane od 27 lutego z przyczyny niespłacania przez stronę ukraińską zadłużenia za importowaną ropę w 2013 r.

Ceny ropy rosną w obliczu napięcia na Krymie

(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Brent i US crude podrożały o 2 dolary i osiągnęły cenę najwyższą od kilku miesięcy, po tym jak rosyjskie wojska wkroczyły na ukraiński Krym. Cena baryłki Brent wyniosła $111,24. W poniedziałek cena ustabilizowała się na poziomie $110,55. Na rynku US crude futures cena baryłki sięgnęła $103,8. Analitycy oczekują, że wraz ze wzrostem napięcia ceny będą nadal rosły.

Będą zmiany w zarządzie Naftogazu

(INTERFAX UKRAINE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu węglowego Ukrainy Jurij Prodan zapowiedział zmiany w zarządzie spółki Naftogaz. Ocenił, że ma już kilku kandydatów na nowego prezesa firmy gazowej.

Zadłużenie Naftohazu wobec Gazpromu

(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Gazprom opublikował w ostatnią sobotę , że Ukraina jest dłużna koncernowi 1,55 mld dol. za dostawy gazu ziemnego. Rzecznik Gazpromu Siergiej Kuprijanov powiedział mediom , że  strona ukraińska musi przestrzegać terminów płatności bez względu na okoliczności w tym kraju. Obciążenia kredytowe Rosji na skutek nieuregulowanych zobowiązań gazowych Ukrainy wynoszą wg. informacji Gazpromu ok. 3 mld dol. Państwowy ukraiński koncern naftowy i gazowy Naftohaz 14 lutego przekazał Gazpromowi 1,28 mld dol. za gaz dostarczony w zeszłym roku i poprosił o odroczenie pozostałych płatności do 15 kwietnia br. Naftohaz nabył około 13 mld m. sześc. gazu z Rosji w 2013 r. po cenie 400 dolarów za tys. m. sześc. W grudniu ta cena została obniżona do 268,5 dol. za tys. m. sześc. Zniżka była jednym z instrumentów wsparcia Rosji dla ówczesnych władz Ukrainy po decyzji odrzucenia umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską i po zawarciu porozumienia o pogłębieniu stosunków z Rosją. Obecnie Gazprom żąda powrotu do poprzedniej ceny, co oznacza, że ​​Naftohaz musi spłacić jeszcze około 1,55 mld dol. Premier Arsenij Jaceniuk ocenił, że zadłużenie wobec rosyjskiego koncernu stanowi bardzo poważne obciążenie finansów Ukrainy znajdujących się w rozpaczliwym stanie. W tej sytuacji spodziewana jest w tym tygodniu w Kijowie wizyta delegacji UE i Międzynarodowego Funduszu Walutowego, aby ocenić potrzeby kraju, „w obliczu fali kryzysu finansowego i zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego”.

Jerusalem Post: Rozmowy atomowe z Iranem zagrożone

(JERUSALEM POST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Jerusalem Post krytykuje postępy rozmów Iranu z państwami zachodnimi na temat jego programu atomowego. Według gazety najwyższy przywódca Ajatollah Ali Chamenei przedstawił politykę oporu gospodarczego zakładającą formy reakcji na zachodnie sankcje, co miałoby świadczyć o tym, że Teheran spodziewa się bliskiego załamania rozmów z Zachodem.

Projekt ropociągu Rosja – Indie

(RIGZONE/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Wicepremier rosyjski Dmitrij Rogozin zapowiedział w ub. tygodniu, że analizowany jest projekt budowy ropociągu z Rosji do Indii, jako jedna z głównych międzynarodowych inwestycji infrastrukturalnych w sektorze naftowym. Propozycja budowy takiego ropociągu została przedstawiona przez państwową hinduską korporację ropy i gazu ONGC. Jej wiceprezes Nair powiedział mediom, że ropociąg może przebiegać przez Afganistan i Pakistan. W październiku 2013 r. prezydent Władimir Putin i indyjski premier Manmohan Singh we wspólnym oświadczeniu wydanym w Moskwie zapowiedzieli przeanalizowanie możliwości bezpośredniego lądowego transportu węglowodorów z Rosji do Indii i postanowili powołać w tym celu wspólną grupę badawczą. Obecnie wg. wstępnych ocen, projekt jest korzystny ekonomicznie zarówno dla Indii, jak i dla Federacji Rosyjskiej. Co więcej, zdaniem hinduskich ekspertów, będzie korzystny także dla krajów tranzytowych – dla Afganistanu i Pakistanu? „ Gdy w grę wchodzą poważne zyski finansowe – jest nadzieja, że zapomni się o różnicach politycznych – uważa Nair.

Proponowany przez Hindusów wariant trasy z Rosji przez Afganistan i Pakistan jest najkrótszy. Nowy ropociąg nie byłby częścią planowanego projektu TAPI (Turkmenistan-Afganistan-Pakistan-Indie), choć być może przebiegałby równolegle.

Bliska ostateczna decyzja ws. udziału Woodside Petroleum w złożu Leviathan

(GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Australijski koncern Woodside Petroleum Ltd. Wstępnie zgodził się zapłacić 2,6 mld dol. za 25 proc. udziału w eksploatacji złoża morskiego Leviathan i planowanej na morzu wytwórni LNG.  Obecnie przedstawiciele australijskiego koncernu negocjują z rządem Izraela ostateczne ustalenia w sprawie opodatkowania. Dla Woodside Petroleum Ltd. Są to sprawy podstawowe dla ostatecznych decyzji, co do przejęcia udziałów w złożu. Negocjacje mają się zakończyć do 27 marca. Australijczycy chcą, aby strona izraelska zgodziła się na system opodatkowania zbliżony do systemu stosowanego w Australii dla firm prowadzących eksploatację złóż podmorskich, jako dogodnego dla obu stron.

USA rzucają wyzwanie Australii

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Były urzędnik Departamentu Energii USA ocenia w rozmowie z agencją United Press International, że rozwój eksportu LNG ze Stanów może stanowić wyzwanie dla Australii, która sprzedaje gaz skroplony, m.in. na rynki azjatyckie. Do tej pory sześć projektów eksportu LNG otrzymało zgodę amerykańskiego departamentu na eksport surowca poza granice kraju. Tymczasem Australia ma według prognoz zastąpić Katar na pozycji największego eksportera LNG na świecie. Ma się to stać do 2030 roku. Jednakże zagrożeniem dla tamtejszego sektora gazu skroplonego są rosnące koszty pracy, problemy z infrastrukturą i drożejący dolar australijski.

INFRASTRUKTURA

Obsługa podróżnych w całości przeniesiona na nowy dworzec Kraków Główny

(PKP SA)

Od 3 marca br. wszystkie funkcje związane z obsługą podróżnych przejął w całości nowy dworzec Kraków Główny. W pobliżu starego budynku stanął specjalny punkt informacyjny, w którym podróżni będą mogli dowiedzieć się szczegółów o wprowadzanych zmianach. Pomocą służą również mobilni informatorzy. Tablice informacyjne pomagające pasażerom w dotarciu na nowy dworzec znajdują się już m.in. na wszystkich peronach; w tunelu „Magda”; na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego; przy wejściu na nowy dworzec od ul. Bosackiej oraz przy wejściu do Galerii Krakowskiej. Specjalne oznaczenia podłogowe kierujące do podziemnego obiektu zamieszczono również wewnątrz centrum handlowego.

Rośnie zainteresowanie inwestorów projektem Wrocław Świebodzki

(PKP SA)

PKP wydłużyły termin wydawania memorandum informacyjnego dotyczącego projektu deweloperskiego Wrocław Świebodzki. Wszyscy zainteresowani inwestorzy mogą się po nie zgłaszać do 15 kwietnia. Wydłużenie terminu pobierania memorandum informacyjnego spowodowane jest chęcią zaprezentowania projektu na międzynarodowych targach nieruchomości w Cannes, które odbędą się w pierwszej połowie marca. Wszyscy zainteresowani nowym zagospodarowaniem dworca Wrocław Świebodzki i znajdujących się w jego sąsiedztwie 28 ha gruntów od stycznia mogą zgłaszać się po memorandum informacyjne, na podstawie którego będą składać ofertę współpracy. PKP szacują, że wartość prowadzonej z partnerem inwestycji może sięgnąć aż 2 mld zł.

Optymalne inwestycje dla ruchu pociągów w stolicy i na Mazowszu

(PKP PLK)

Budowa modelu eksploatacyjnego sieci linii kolejowych na obszarze Warszawy i Mazowsza – dla takiego zadania PKP PLK ogłosiły zamiar przeprowadzenia dialogu technicznego. Celem jest pozyskanie wiedzy na temat istniejących na rynku rozwiązań pozwalających na prowadzenie zaawansowanych symulacji ruchu pociągów. Spółka oczekuje, aby zaproponowane rozwiązanie pozwalało na odwzorowanie fragmentu sieci kolejowej z dokładnością do poszczególnych torów, lokalizacji semaforów oraz zastosowanego typu rozjazdów. W efekcie PLK zamierza zweryfikować poziom obecnego dopasowania infrastruktury kolejowej do ruchu pociągów i na tej podstawie określić czy planowane prace inwestycyjne we właściwy sposób rozwiązują zidentyfikowane problemy ruchowe.

Za 10 miesięcy dojedziemy tramwajem na Tarchomin

(ZTM Warszawa)

Podpisana została umowa na budowę trasy tramwajowej na Tarchomin. Nowe, zielone torowisko połączy trasę na moście Marii Skłodowskiej-Curie z nową pętlą przy ul. J. Mehoffera. Tramwaje Warszawskie wraz z Zarządem Transportu Miejskiego podpisały umowę na budowę trasy tramwajowej na Tarchomin (od trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli przy ul. J. Mehoffera) z firmą ZUE S.A. Kontrakt opiewa na kwotę 64 199 999 zł brutto, wykonawca ma 10 miesięcy na budowę. Firma została wybrana w przetargu z aukcją elektroniczną. Nowa trasa szybko i sprawnie dowiezie mieszkańców tego rejonu Białołęki do stacji metra Młociny. Szacowany czas podróży to ok. 14 minut. Długość trasy to 4,5 km. ZTM planuje dalszy odcinek tej trasy – do pętli Winnica.

Remont średnicy – SKM S3 na trasach skróconych

(ZTM Warszawa)

Linia SKM S3 zostanie podzielona na dwie linie: S3 kursującą na odcinku Warszawa Centralna – Warszawa Lotnisko Chopina i S30 łączącą Warszawę Wschodnią z Legionowem i Legionowem Piaskami. Pociągi linii SKM S9 będą kursowały przez cały tydzień w relacji Warszawa Zachodnia peron 8 – Legionowo Piaski / Wieliszew. Zmiany – spowodowane remontem torów dalekobieżnych na moście średnicowym – będą trwały od 9 marca do 14 czerwca br. Linia SKM S3 zostanie wycofana z mostu i podzielona na dwie linie: S3 – Warszawa Centralna – Warszawa Lotnisko Chopina i S30 – Warszawa Wschodnia – Legionowo/Legionowo Piaski. Linia S30 będzie kursowała tylko w dni robocze. Kursy wydłużone do Legionowa Piasków będą realizowane w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Znów rozpocznie się „Veturilomania”

(ZTM Warszawa)

Od 1 marca, na ulicach miasta znów pojawiły się srebrne rowery systemu Veturilo. Rozpoczął się kolejny sezon funkcjonowania miejskich wypożyczalni rowerowych – będzie można z nich korzystać do końca listopada. Do dyspozycji rowerzystów są 173 stacje i 2650 rowerów.

Zeszłoroczny sezon zakończył się liczbą 149 674 zarejestrowanych użytkowników, którzy chociaż raz wypożyczyli rower (wszystkich wypożyczeń, od początku istnienia systemu czyli od sierpnia 2012 r. było 2 190 291). Veturilo cieszyło się ogromną popularnością – liczba wypożyczeń w ciągu roku wzrosła o 400 proc. W czerwcu 2013 r. „pękł” milion wypożyczeń a już w październiku przekroczona została liczba 2 mln. Rekordzista użył roweru Veturilo 1400 razy.

Nowa ulica we Włochach

(UM Warszawa)

W tym roku drogowcy rozpoczną przebudowę ul. Kleszczowej we Włochach. To kolejna drogowa inwestycja w tym rejonie miasta w kilku ostatnich latach. Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych ogłosił przetarg na przebudowę ul. Kleszczowej. Dziś jest to ulica z jedną jezdnią, w złym stanie. Po przebudowie ulica Kleszczowa nadal będzie miała jedną jezdnię o szerokości 7 m zbudowaną wraz z podbudową, odwodnieniem i oświetleniem, chodniki po obydwu stronach oraz po północnej stronie przylegającą do chodnika drogę dla rowerów. Termin składania ofert  w przetargu mija 17 marca, wykonawca będzie miał 13 miesięcy na realizację robót budowlanych od momentu podpisania umowy.

Grupa CTL Logistics urosła w 2013 roku

(CTL Logistics)

Grupa CTL Logistics odnotowały w 2013 r. ponad 5 proc. wzrost przewozów pod względem masy towarów i 6-proc. w pracy przewozowej. W Polsce w 2013 r. koleją przewieziono ogółem 233 mln t ładunków czyli o 0,81 proc. więcej niż w 2012 r., z tego 6,77 proc. stanowiły towary przewiezione przez Grupę CTL – czyli 15,79 mln t. Transport tego tonażu osiągnięto wykonując pracę przewozową na poziomie 3,5 mld tkm, co dało Grupie CTL 6,82 proc. udział w rynku. Według Jacka Bieczka, Prezesa Zarządu CTL Logistics, to zasługa rozwoju profilu działania Grupy CTL Logistics jako kompleksowego operatora logistycznego oraz wzrostu popytu na transport kolejowy w drugiej połowie minionego roku.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak