ENERGETYKA
PGNiG: najpóźniej za 6 miesięcy znikną zakwestionowane przez UOKiK klauzule
(PARKIET/CIRE)
Prezes UOKiK zobowiązała PGNiG do zmiany praktyk, które utrudniały liberalizację rynku gazu w Polsce. Spółka zapewnia, że za pół roku z umów znikną niedozwolone klauzule – czytamy w „Parkiecie”. UOKiK zakwestionował funkcjonujące w umowach z klientami PGNiG klauzule, które ograniczały możliwość zmniejszania zamawianej ilości paliwa oraz mocy umownej, a także dalszą jego odsprzedaż bez zgody PGNiG. Gazowa spółka wyznaczała, też części swoich kontrahentów maksymalną ilość gazu jaką mogą sprzedać innym podmiotom i ograniczała jedynie do odbiorców końcowych możliwość skorzystania z tzw. zasady plecaka, zgodnie z którą w razie zmiany przez odbiorcę sprzedawcy paliwa gazowego moc umowna przechodzi wraz z tym odbiorcą do nowego sprzedawcy. PGNiG zobowiązało się do zmiany wzorców umów oraz wystąpienia do odbiorców z propozycją aneksowania już zawartych kontraktów. Jak czytamy w „Parkiecie” wzorce umów mają być zmienione w terminie do dwóch miesięcy. Natomiast aneksowanie umów z klientami potrwa ok. 6 miesięcy. Spółka tłumaczy tak długi okres realizacji tego zobowiązania koniecznością weryfikacji zapisów w dużej liczbie umów. Jak czytamy w gazecie giełdy zakwestionowane przez prezesa UOKiK zapisy znajdują się w umowach z ok. 200 tys. odbiorcami biznesowymi PGNiG. Jednocześnie jak poinformowało „Parkiet” biuro prasowe PGNiG wszystkie zobowiązania wynikające z decyzji UOKiK będą wykonana w terminie 6 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji, tj. do 23 lipca 2014 roku.
Wielka Brytania sprowadzi więcej węglowodorów
(UPI/WOJCIECH JAKÓBIK)
Brytyjczycy sprowadzą więcej ropy naftowej i gazu ziemnego, pomimo prognoz na temat zasobności złóż łupkowych na Wyspach. Minister energetyki Michael Fallon przemawiał w siedzibie londyńskiego think tanku Chatham House, gdzie ocenił, że póki co Wielka Brytania pozostaje importerem ropy naftowej. Zależność od importu zwiększa się. W 2012 roku import wzrósł do 36 procent zużycia surowca a do 2020 roku ma wzrosnąć do 47 procent. To odpowiedź Fallona na raport Wood Mackenzie, który przewiduje wzrost wydobycia na Morzu Północnym. Fallon zachowuje chłodną postawę wobec tych rewelacji, jednocześnie podkreślając potencjał złóż łupkowych, których eksploatację powinny przyspieszyć nowe rozwiązania podatkowe.
Oettinger przeciw projektowi nowego pakietu klimatyczno-energetycznego
(EURACTIV/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)
Komisarz ds. energii Unii Europejskiej Günther Oettinger, wypowiedział się przeciwko planowanej o 40 proc. redukcji emisji CO2 w UE do 2030 r. w kilka dni po przyjęciu w Brukseli projektu nowego pakietu klimatyczno-energetycznego. Przemawiając w Brukseli na paneuropejskiej konferencji pracodawców BusinessEurope, Oettinger stwierdził, że ci, którzy oczekiwali, że radykalnym cięciem można „uratować świat” byli „arogantami lub głupcami”. Komisarz publicznie wyraził wątpliwość, czy realizacja tego rodzaju ograniczeń jest w ogóle osiągalna. W kuluarach konferencji Oettinger był zdania, że realna jest redukcja emisji CO2 w najlepszym wypadku do 35 proc w 2030 r. i do 20 proc. do 2020 r. Dotychczas zmniejszenie emisji było o tyle łatwiejsze, że gospodarka europejska „utknęła w kryzysie”, a w krajach Europy Wschodniej akurat zamykano zakłady z okresu socjalistycznego. Dziś, gdy kraje UE wychodzą z kryzysu, redukcja emisji choćby o 1 proc. jest o wiele trudniejsza. W dodatku Unia odpowiada tylko za 10,6 proc. globalnej emisji CO2 i stawianie sobie jako celu jej spadku do 4,5 proc. w 2030 r. jest zupełnie nierealistyczne. Znaczący spadek globalnej emisji dwutlenku węgla nie zależy zupełnie od wysiłku UE, lecz od globalnego zaangażowania. „Europa jest na drodze deindustrializacji, gdy Stany Zjednoczone mają odwrotną strategię” – stwierdził Oettinger. Występując na tej samej konferencji Maria Van den Hoeven, dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energii pośrednio skrytykowała brak w projekcie pakietu nacisku na efektywność energetyczną. Jej zdanie, oszczędności energii powinna odgrywać „kluczową rolę” w każdej pragmatycznej strategii na rzecz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, nie tylko CO2.
Jest kontrakt na jedną czwartą podmorskiego odcinka South Stream
(EURACTIV/WOJCIECH JAKÓBIK)
Niemiecka firma Europipe zapewni 50 procent rur, rosyjskie OMK i Severstal odpowiednio po 35 i 15 procent na potrzeby budowy jednej z czterech części podmorskiego odcinka Gazociągu Południowego. Rura ma zapewnić alternatywny szlak dostaw gazu ziemnego z Rosji do Europy, z pominięciem tradycyjnych krajów tranzytowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Pozwoli także Rosjanom na silniejszą obecność na Bałkanach.
Rusza przygotowanie do eksploatacji złoża Shah Deniz II
(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Rozpoczęła się wstępna faza realizacji projektu Shah Deniz II oraz tym samym warunków inwestycji TANAP i TAP. Londyńska spółka AMEC poinformowała, że konsorcjum w składzie AMEC i azerskie firmy Tekfen oraz Azfen (ATA ) zostało wybrane do wykonania prac projektowych, budowlanych montażowych i przygotowawczych do eksploatacji złoża gazu Shah Deniz II na Morzu Kaspijskim. Kontrakt, którego wartość wynosi 974 mln dol. obejmuje całość prac włącznie z usługami inżynierskimi, platformami wiertniczymi i mostami łączącymi platformy. Konstrukcje platform zostaną wykonane we własnej stoczni ATA, znajdującej się w pobliżu Baku. Prace mają się rozpocząć w tych dniach, a zakończone będą w 2018 r. Samir Brikho , jeden z szefów AMEC, podkreśla, że kontrakt ten jest zgodny ze strategią rozwoju spółki AMEC, a zarazem jest wynikiem dotychczasowych jej sukcesów i uznania za udaną wieloletnią współpracę z takimi partnerami, jak BP, Tekfen i Azfen.
Pracownicy sektora naftowego w Kuwejcie grożą strajkiem
(AFP/TERESA WÓJCIK)
Ok. 19 tys. pracowników sektora naftowego w Kuwejcie ma za dwa tygodnie rozpocząć strajk w proteście przeciwko decyzji władz emiratu zmniejszających płace i dodatki. Zapowiedź strajku ogłosił jeden z liderów związkowych, Abdel Aziz al.-Szartan. Strajk ma objąć wszystkie kompanie naftowe w Kuwejcie i wszystkich zatrudnionych. Decyzja związkowców o rozpoczęciu strajku zapadła 29 stycznia, po niepowodzeniu spotkania z nowym kuwejckim ministrem ropy Ali el-Omairem i szefami kompanii naftowych Kuwejtu. Kryzys rozpoczął się od konfliktu kuwejckiego koncernu państwowego Kuwait Petroleum Corp. (KPC) z jego pracownikami na tle zmniejszenia dodatków i obniżenia podwyżek płac. Szartan powiedział mediom, że dwutygodniowy termin do rozpoczęcia strajku ma dać czas władzom i pracodawcom na cofnięcie decyzji płacowych krzywdzących pracowników i rozpoczęcie „uczciwych negocjacji”. W przeciwnym razie strajk obejmie cały sektor naftowy w Kuwejcie, włącznie z eksportem i petrochemią. Wg Szartana przeciętna płaca pracowników sektora naftowego w Kuwejcie to połowa takiej płacy w Arabii Saudyjskiej i w innych sąsiednich krajach. Kuwejt produkuje ok. 3 mln baryłek dziennie, z czego eksportuje 25 proc. w postaci przetworzonej. Minister Ali el-Omair stwierdził, że jeśli dojdzie do strajku, Kuwejt poniesie duże straty, ale pojawia się zakłócenia na światowym rynku ropy.
Import ropy w USA najniższy od 1998 r.
(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)
Import ropy w USA spadł do najniższego poziomu od 16 lat. Spadek spowodował duży wzrost krajowego wydobycia z amerykańskich złóż łupków roponośnych. Import w 2013 r. był niższy rok do roku o 11 proc. i wyniósł tylko 7,41 mln baryłek dziennie. Eksperci oraz Michael Lynch, prezes Instytutu Badań Ekonomicznych i Strategii Energetycznej w Winchester, Massachusetts, ocenili, że dzięki spadkowi importu i zwiększaniu krajowego wydobycia –„ gospodarka amerykańska oszczędza bardzo dużo środków finansowych, które są lokowane w produkcji przemysłowej i stymulują wzrost”.
INFRASTRUKTURA
Nowe zasady rozliczania VAT od pojazdów
(www.edroga.pl/Newseria)
Prawdopodobnie w marcu wejdą w życie przepisy regulujące rozliczanie podatku VAT od nabycia i użytkowania samochodów. Rząd przyjął projekt ustawy w tej sprawie. Nowa ustawa ma uporządkować rynek pojazdów firmowych o masie do 3,5 t. W ramach nowych przepisów zostanie uregulowane użytkowanie samochodów wyłącznie dla celów służbowych oraz wykorzystywanych także w celach prywatnych. W pierwszym przypadku odliczano by cały podatek VAT za zakup oraz eksploatację samochodów, w drugim – tylko 50 proc.
Ministerstwo Finansów chciało wprowadzenia nowych przepisów już od początku 2014 roku, ale za późno rozpoczęto ścieżkę legislacyjną nowych przepisów.
Koniec odliczenia 100% VAT od auta coraz bliżej
(www.bankier.pl)
Od 1 stycznia 2014 r. przedsiębiorcy mogą odliczać cały VAT od zakupu samochodów z homologacją ciężarową. Podatkowe eldorado nie potrwa jednak długo – rząd w trosce o stan budżetu chce ograniczyć odliczenia. W tej sprawie przyjęto projekt zmian w ustawie o VAT. Powstaje pytanie, czy gospodarka nie zyskałaby więcej, gdyby firmy mogły odliczać cały VAT od nowego samochodu? Obecnie kupując samochód wart 100 tys. zł i odliczając VAT, możemy zaoszczędzić prawie 19 tys. zł. Warunkiem jest zakup homologacji ciężarowej N1, co może wiązać się z montażem w aucie „kratki”. Po zmianach będzie można odliczać jedynie 50% VAT-u od zakupu samochodu, jednak ten już nie będzie musiał posiadać homologacji N1.
Polsko-węgierskie konsultacje międzyrządowe
(www.mir.gov.pl)
Premier Donald Tusk przebywał z wizytą w Budapeszcie. Ze strony ministerstwa infrastruktury w rozmowach międzyrządowych poświęconych kwestiom transportowym uczestniczył wiceminister Marcin Kubiak. Wiceszef resortu infrastruktury spotkał się z Pálem Völnerem, sekretarzem stanu ds. infrastruktury na Węgrzech. Rozmowy dotyczyły współpracy w ramach Grupy Wyszehradzkiej, w tym wspólnego stanowiska odnośnie IV pakietu kolejowego oraz pakietu Single European Sky (SES 2+), współpracy w ramach korytarzy i szlaków transportowych na osi północ – południe oraz szerszego udziału firm budowlanych obu państw w realizacji zadań w zakresie infrastruktury transportowej Polski i Węgier.
Rozwój infrastruktury na Mazowszu
(Mazowiecki Urząd Wojewódzki)
Inwestycje kolejowe realizowane – finansowane z UE (POIiŚ), 13 projektów. M.in. modernizacja linii kolejowej E 75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odc. W-wa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne) koszt 1.653,3 mln zł; modernizacja linii kolejowej nr 8, odc. Warszawa Okęcie – Radom (koszt 1.467,8 mln zł); modernizacja linii kolejowej E 65/C–E 65 na odc. Warszawa – Gdynia – obszar LCS Ciechanów (koszt 1.414,3 mln zł); modernizacja linii kolejowej E 65/C–E 65 na odc. Warszawa – Gdynia – obszar LCS Działdowo (koszt 1.123,3 mln zł); modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, Lot A – odc. Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice) (koszt 1.102,0 mln zł).
Informacja Ambasady Białorusi o zmianach w przepisach dotyczących tymczasowego wwozu środków transportu do użytku prywatnego
(www.mir.gov.pl)
Prezydent Republiki Białorusi, w dniu 14 stycznia 2014 roku, podpisał Dekret Nr 27, który reguluje niektóre kwestie, dotyczące tymczasowego wwozu środków transportu do użytku prywatnego na teren Białorusi. Zgodnie z dekretem osoby fizyczne, niezamieszkałe na stałe na terytorium Unii Celnej (Rosja, Białoruś, Kazachstan) wwożąc na terytorium Białorusi drugi bądź kolejny środek transportu, zarejestrowany poza terytorium Unii Celnej będą zobowiązane przedstawić zabezpieczenie płatności celnych.
Trasa Armii Krajowej w przebudowie
(www.um.warszawa.pl)
Prace przy przebudowie Trasy Armii Krajowej idą w dobrym tempie. Wkrótce wykonawca planuje zwężanie kolejnych przejazdów w poprzek trasy oraz całkowite zamknięcie jednej jezdni trasy głównej. Nowe zmiany w ruchu drogowym już od 31 stycznia. GDDKiA kontynuuje przebudowę do parametrów drogi ekspresowej S8 Trasę AK – od ul. Modlińskiej do Powązkowskiej. Od 31 stycznia (ok. godz. 22) planowane są następujące zmiany w ruchu drogowym: zamknięcie wschodniego (w kierunku ul. Marymonckiej) wiaduktu ul. J. Słowackiego nad Trasą AK. Ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał wiaduktem zachodnim, będą na nim dwa pasy ruchu w kierunku ul. Marymonckiej i jeden w kierunku ul. ks. J. Popiełuszki.
Od 1 lutego (ok. godz. 22) planowane są następujące zmiany:
• zamknięcie przejazdu ulicami M. Hłaski i Gdańską pod trasą. Po zakończeniu rozbiórki udostępnione zostanie przejście dla pieszych. Objazd zamkniętego przejazdu będzie prowadził ulicami: Potocka – A. Mickiewicza – Rudzka,
• zamknięcie jezdni północnej Trasy AK przed ul. M. Hłaski i powrót na jezdnię północną za ul. Kolektorską. Ruch w obydwu kierunkach będzie się o odbywał po jezdni południowej trasy, będą na niej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
20 mln zł z MRPO na Krakow Airport
(www.edroga.pl/ Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa oraz zarząd Kraków Airport podpisali umowę na dofinansowanie budowy wewnętrznego układu komunikacyjnego krakowskiego portu lotniczego. Dotacja wyniesie 20,72 mln zł. W ramach projektu „Budowa wewnętrznego układu komunikacyjnego portu lotniczego w Krakowie” powstanie m.in. kładka dla pieszych, która połączy terminal pasażerski z garażem wielopoziomowym i przystankiem kolejki. Pozostałe zadania inwestycyjne to: budowa i przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego a także powstanie przystanku kolejowego. Projekt będzie realizowany w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.
Port Lotniczy w Bydgoszczy ma nowy system elektroświetlny
(www.skanska.pl)
W ciągu pięciu miesięcy lotniskowy system elektroświetlny w bydgoskim Porcie Lotniczym został całkowicie wyremontowany. Kontrakt, o wartości 10,5 mln zł brutto, zrealizowało konsorcjum firm: Skanska i Zeus. Liderem była Skanska. nwestycja zagwarantuje niezawodną pracę urządzeń mających bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo operacji startu, lądowania oraz naziemnego ruchu samolotów. Była współfinansowana ze środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w ramach Projektu pn. „Zintegrowany Projekt inwestycyjny rozwoju funkcji Portu Lotniczego w Bydgoszczy w ramach węzła komunikacyjnego aglomeracji bydgosko – toruńskiej”.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak