4.04.2014 ALERT

4 kwietnia 2014, 09:11 Alert

ENERGETYKA

Perspektywy górnictwa węglowego w Polsce zależne od cen, CO2

(TERESA WÓJCIK)

Kondycja górnictwa węgla kamiennego w Polsce po 2020 r. będzie zależała od przyjętej polityki klimatycznej – ta polityka przesądzi o rozwoju lub wygasaniu tej branży. Najważniejsze są i będą ceny, CO2 – z analizy Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN w Krakowie, wynika, że przy niskich cenach emisji dwutlenku węgla i przy konsekwentnej realizacji planów rozwojowych spółek węglowych, wydobycie w Polsce w 2050 r. będzie wynosić 44 mln ton rocznie.  Natomiast przy zaniechaniu rozwoju branży wydobycie bardzo spadnie i już od ok. 2030 r. węgiel trzeba będzie importować. Zaś docelowo w 2050 r. z importu może pochodzić połowa surowca. W scenariuszu wysokich cen, CO2, wyraźny spadek zapotrzebowania na węgiel kamienny występuje między 2030 a 2035 r.; wtedy też opłacalna może być budowa nowych bloków jądrowych. Jednak kosztem energetyki gazowej. Z kolei nowe bloki węglowe opłacać się będą tylko przy zastosowaniu technologii CCS – wychwytu i składowania dwutlenku węgla. Zdaniem dr Lidii Gawlik z Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN przewidywany model rozwoju górnictwa węgla kamiennego zawiera wiele innych zmiennych oprócz ceny, CO2, takich jak cele odnawialnych źródeł energii (OZE), obecność atomu, obecność lub brak gazu z łupków. W zależności od wariantów, wydobycie węgla kamiennego w Polsce w 2050 r. będzie wynosić od 10 do 44 mln ton rocznie.  Co do węgla brunatnego, jeśli nowe odkrywki nie będą budowane, w 2050 r. wydobycie dobiegnie końca. Z analizy Instytutu, przedstawionej sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych  wynika, że pojawienie się w Polsce energii nuklearnej obniży zapotrzebowanie na węgiel kamienny i na nowe moce, korzystające z tego surowca. Pojawienie się dużych ilości gazu łupkowego nie spowoduje masowego rozwoju energetyki gazowej, jeśli będzie ona droższa od energetyki węglowej. Zdaniem dr Gawlik sukces gazu wyklucza rozwój górnictwa węglowego, bez gazu dominować będzie atom i węgiel.  Bez technologii CCS(wychwytywania, CO2) węgiel kamienny i brunatny zanikną; jeżeli CCS się rozwinie, trzeba się szykować na rozwój górnictwa. Jednak eksperci oceniają, że perspektywy CCS nie są jasne. Dr Aleksandra Koteras z Głównego Instytutu Górnictwa podkreśla jednak, że w skali globalnej technologia ta jest coraz rzadziej stosowana. W UE nie ma ani jednego demonstratora technologii CCS, a o komercyjnym wykorzystaniu nawet się nie myśli. Kryteria geologiczne składowania, CO2 są liczne i bardzo trudne do spełnienia. Wymagana głębokość tej technologii, to, co najmniej 900 m.

Polska i Bałtowie walczą o pieniądze na interkonektor. Śledztwo antymonopolowe trwa

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Litwy Algirdas Butkevicius poinformował, że kraje bałtyckie i Polska zwrócą się do Komisji Europejskiej o dofinansowanie budowy połączenia gazowego LitPol Link łączącego polskie, litewskie, łotewskie i estońskie gazociągi oraz sieci elektroenergetyczne. Projekty uzyskały już status priorytetowy dla UE, ponieważ zostały wpisane przez Komisję na listę projektów wspólnego interesu (PCI). Jednocześnie Butkevicius odniósł się do spekulacji na temat zatrzymania śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi przez Komisję w obliczu napięcia na Ukrainie. Przekonywał, że z jego rozmowy z komisarzem ds. konkurencji UE Joaquinem Almunią wynika, że śledztwo trwa ale nie wiadomo kiedy zostanie zakończone. Pierwotnie wyniki miały zostać opublikowane na wiosnę. Śledztwo dotyczy nadużywania pozycji na rynku gazu Europy Środkowo-Wschodniej przez Gazprom.

Rosja podwyższa ceny gazu dla Ukrainy. Amerykanie wprowadzają nowe sankcje

(PAP/KYIVPOST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk powiedział w czwartek, że cena gazu dla Ukrainy w wysokości 485,5 USD za 1000 m sześc. jest „absolutnie nie do zaakceptowania”. Jaceniuk spodziewa się dalszych nacisków Rosji, włącznie z ograniczeniem dostaw gazu – informuje PAP. Rosjanie podwyższyli po raz kolejny cenę gazu ziemnego dla Ukraińców, z $385,5 do $485,5/1000m3. Wcześniej podwyższył cenę z $286,5/1000m3 usuwając rabat przyznany obalonemu prezydentowi Wiktorowi Janukowyczowi. Kolejna podwyżka ma wynikać ze zniesienia cła na gaz. Moskwa ostrzega, że jeśli Naftogaz nie spłaci długu (według Rosjan jest to obecnie 2,2 mld dolarów) Gazprom może zrezygnować z dostaw gazu na Ukrainę. Premier Jaceniuk potwierdza, że Rosjanie mogą sięgnąć po to narzędzie w celu wywarcia dodatkowej presji na jego rząd. Jeden z kandydatów w zaplanowanych na koniec maja wyborach prezydenckich na Ukrainie, Petro Poroszenko zaapelował o przekazanie umowy gazowej z Rosją do arbitrażu w Sztokholmie, jeżeli Rosja nie zrezygnuje ze swoich działań. Kijów przekonuje, że cena gazu z Rosji jest polityczną represją. Zgadza się z tym Biały Dom, który potępia działanie Moskwy ustami swojego rzecznika. Jednocześnie Amerykanie kontynuują wprowadzanie sankcji przeciwko rosyjskiej energetyce w ramach reakcji na aneksję ukraińskiego Krymu. Po wpisaniu dyrektora Novateku i ważnego udziałowca Gunvoru Giennadija Timczenki na listę rosyjskich oficjeli pozbawionych wiz do USA, Waszyngton rezygnuje ze współpracy z Rosatomem. Departament Energii USA podjął decyzję o zakończeniu współpracy naukowej z tą firmą. Tymczasem Słowacy odmówili wstępu ukraińskim ekspertom na teren instalacji gazowych na granicy z Ukrainą, za których pomocą mogłyby zostać uruchomione rewersowe dostawy tańszego gazu z Zachodu dla Kijowa. Słowacy naciskają na budowę dodatkowego połączenia gazowego za 20 mln euro. Miałby powstać za 14 miesięcy. Ukraina nie godzi się na takie rozwiązanie i chce korzystać z istniejącej infrastruktury. Przekonuje, że w zamian za uruchomienie dostaw jak najszybciej Ukraińcy mogą użyczyć swoich magazynów gazowych krajom europejskim. Kijów deklaruje także chęć wdrożenia zasad trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej.

Rosja ostrzega przed rezygnacją z jej gazu

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Rosji Aleksander Nowak ostrzega, że rezygnacja Europy z dostaw rosyjskiego gazu i korzystanie z dostaw LNG sprawi, że cena surowca na Starym Kontynencie wzrośnie z obecnej średniej $380 do $550/1000m3. Pyta retorycznie, czy europejska gospodarka jest gotowa na taką zmianę.

Cheniere Energy dostarczy LNG do Hiszpanii

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Hiszpańska firma Endesa podpisała umowę na dostawy 1,5 mln ton LNG (2,25 mld m3) rocznie od amerykańskiego Cheniere Energy z terminalu Corpus Christi LNG. Pierwsze dostawy mają ruszyć w 2018 roku po ukończeniu gazoportu. Jego przepustowość roczna ma wynieść 13,5 mln ton gazu skroplonego rocznie. To druga umowa Cheniere. Wcześniejsza została podpisana z indonezyjskim Petramina.

INFRASTRUKTURA

URBI: zerwać „papierowe kajdany” krępujące inwestycje

(Polski Kongres Drogowy)

Będziemy wspierać wszystkie poczynania w sferze publicznej, które zastąpią prowizoryczne, nieustannie zmieniające się przepisy, zasadami prawa opartego na dobru wspólnym – głosi deklaracja założycielska Unii Rynku Budowlano-Inwestycyjnego. W imieniu Polskiego Kongresu Drogowego prezes Zbigniew Kotlarek złożył pod nią podpis podczas Kongresu nowej inicjatywy. URBI za swą misję uznaje wprowadzenie w Polsce konkurencyjnych, znanych z najlepszych pod tym względem krajów Europy, standardów budowlano-inwestycyjnych. Likwidując szkodliwe i niczemu nie służące dziś przepisy, można zauważalnie obniżyć koszty budowy zarówno dróg jak i mieszkań – głosi dokument.

NIK o żegludze śródlądowej

(NIK)

Zły stan techniczny dróg wodnych sprawia, że polska żegluga śródlądowa traci na znaczeniu. Systematycznie starzeje się flota armatorów. Sytuacji nie poprawia opieszałość urzędów odpowiedzialnych za tę gałąź transportu. Pomimo założeń przyjętych w dokumentach rządowych o wspieraniu żeglugi śródlądowej, jest ona marginalizowana, o czym świadczy także znikomy udział tego sektora transportu w korzystaniu ze środków unijnych.

Mimo sprzyjających warunków naturalnych polska żegluga śródlądowa nie jest obszarem atrakcyjnym gospodarczo, a jej popularność od dziesięcioleci maleje. Aby przywrócić drogom  wodnym ich właściwe parametry potrzeba ok. 14 mld zł, tymczasem w 2012 r. wydatki na ten cel wyniosły zaledwie 160 mln zł.

Kto opracuje koncepcję programową dla S19?

(GDDKiA)

W połowie maja poznamy biura projektowe zainteresowane opracowaniem koncepcji programowej dla drogi ekspresowej S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Ogłoszono właśnie przetarg na opracowanie dokumentacji dla trasy o długości ok. 77 km.

To kolejny etap przygotowywania ważnej dla południowo-wschodniej części kraju trasy, która połączy Rzeszów z Lublinem i Warszawą. Dla zatwierdzonego decyzja środowiskową przebiegu trasy na południe od Lublina zostanie opracowana bardziej szczegółowa dokumentacja uwzględniająca rozwiązania komunikacyjne dla ruchu lokalnego, warianty węzłów i obiektów inżynierskich.

Więcej pracowników na odcinku budowanej A4 od Tarnowa do Dębicy

(GDDKiA)

O ponad 100 osób zwiększyła się liczba pracowników budujących  A4 na odcinku Tarnów – Dębica. W ostatnim tygodniu pracowało ponad 900 osób i 350 maszyn budowlanych. W poniedziałek 31 marca 2014 r. dopuszczono do ruchu wiadukt nad budowaną autostradą, na granicy miejscowości  Straszęcin i  Żyraków, w ciągu drogi powiatowej biegnącej od Dębicy w kierunku miejscowości  Zdziarzec. Prace trwały przy budowie 20 wiaduktów i mostów. Położono kolejne warstwy bitumiczne : ponad 1 km pierwszej warstwy podbudowy, 2,8 km drugiej warstwy podbudowy oraz  4,4 km warstwy wiążącej. Zarówno na trasie głównej jak i drogach poprzecznych profilowano skarpy nasypów, stożków i rowów. Prowadzono prace na górnych warstwach nasypów i roboty bitumiczne.

Rozwój polskich miast okiem rządu

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Polskie miasta mają być przyjaznym miejscem do życia, z dostępem do wysokiej jakości usług publicznych – to wizja nakreślona w projekcie Krajowej Polityki Miejskiej (KPM). 7 kwietnia rozpoczyna się dyskusja o kształcie tego dokumentu. O tym, jak rząd widzi rozwój miast oraz na jakie fundusze mogą one liczyć w najbliższych latach mówiła wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas konferencji Primetime Warsaw II. KPM koncentruje się na najważniejszych kwestiach i wyzwaniach: m.in. kształtowaniu przestrzeni, transporcie i mobilności miejskiej. Specjalnie dedykowane miastom wsparcie na poziomie krajowym pochodzić będzie w szczególności z PO Infrastruktura i Środowisko. Dla miast wojewódzkich i otaczających je samorządów przewidziano w tym programie ok. 6,5 mld euro.

2+1 na zakrętach w Kolanówce

(GDDKiA)

Pięć firm ubiega się o przebudowę blisko trzykilometrowego odcinka DK17 pomiędzy miejscowościami Łabunie Reforma i Polanówka. Kręty odcinek trasy zostanie poszerzony o dodatkowy pas ruchu tak by umożliwić wyprzedzanie wolniejszych pojazdów podjeżdżających pod wzniesienie. W efekcie znacznie poprawi się bezpieczeństwo na drodze prowadzącej do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem. Otwarto oferty w przetargu na przebudowę odcinka DK17 o długości 2,6 km. Komisja przetargowa zweryfikuje złożone oferty wyłaniając najkorzystniejszą. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana na przełomie kwietnia i maja, a przebudowa potrwa do 31 sierpnia 2015 r.

Znany jest wykonawca, który dokończy prace na A-1 po upadłym POLDIMIE.

(GDDKiA)

Budimex dokończy prace budowlane na węźle „Kutno-Wschód” i na MOP-ch; Krzyżanów Wschód i Krzyżanów Zachód. Z kontroli uprzedniej prezesa zamówień publicznych wróciły dokumenty przetargowe na dokończenie prac na odcinku A-1 Sójki – Kotliska. Ponieważ kontrola nie wykazała żadnych uchybień, nic nie stoi na przeszkodzie, aby podpisać umowę z nowym wykonawcą. Jego zadaniem będzie dokończenie prac budowlanych na węźle „Kutno-Wschód” (A1/DK92) polegające na budowie łącznic, a także ukończenie robót na MOP-ach w Krzyżanowie. Poprawi to zdecydowanie komunikację w regionie. Kierowcy jadący DK 92 od strony Łowicza, nie będą już musieli przejeżdżać przez Kutno, aby dostać się na autostradę, co zdecydowanie przełoży się na poprawę bezpieczeństwa w mieście.

Strażacy na nowej S8

(GDDKiA)

Wkrótce otwarcie odcinków S8 w pobliżu Łodzi. Strażacy uczą się topografii nowej drogi.

Widomy znak, że już w najbliższym czasie nastąpi otwarcie odcinków drogi ekspresowej S8 w pobliżu Łodzi. Z topografią i infrastrukturą nowej trasy zapoznawali się strażacy. Przez trzy dni drogę objeżdżali zapoznając się z możliwościami najszybszego dotarcia na miejsce potencjalnych zdarzeń wszystkie zmiany strażaków z Jednostki Ratowniczo Gaśniczej z pobliskich Pabianic i druhowie ochotnicy z sześciu placówek powiatu pabianickiego. Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w kwietniu pojedziemy blisko 20 kilometrowym odcinkiem trasy od węzła Dobroń (DK14/S14) przez węzeł Róża (S8/S14) do węzła Rzgów (DK1/S8)

NIK o działaniach policji na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym

(NIK)

W Polsce na 100 wypadków drogowych ginie średnio dwa razy więcej osób niż w innych krajach UE. Poprawy wymaga poziom wyszkolenia policjantów drogówki, wśród których ponad 40 proc. nie ukończyło specjalistycznego szkolenia w zakresie ruchu drogowego. Policyjna baza danych nt. wypadków drogowych (SEWiK) zawiera dużo błędów. Dlatego tworzone na jej podstawie analizy nie odzwierciedlają w pełni zagrożeń występujących w ruchu drogowym. Większa liczba policjantów na drogach i liczne akcje prewencyjne przynoszą jednak pozytywne efekty. W 2013 roku nastąpił wyraźny spadek liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych.

Od kwietnia wymiana informacji o kierowcach w krajach UE

(MSW)

Zaczęły obowiązywać przepisy, w ramach których pomiędzy Polską a krajami Unii Europejskiej uruchomiona zostanie automatyczna wymiana informacji na temat kierowców naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego na terenie UE. Ustawa o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która wdraża w życie przepisy unijne w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, została przyjęta przez Sejm 14 marca 2014 r. Dzięki zmianom w przepisach karanie sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych, niezależnie od kraju, w jakim dopuścili się niedozwolonych czynów, stanie się łatwiejsze i skuteczniejsze.

90 procent autobusów ma już biletomaty

(UM Warszawa)

Już tysiąc autobusów Miejskich Zakładów Autobusowych, spośród 1100 wyjeżdżających codziennie na ulice Warszawy, zostało wyposażonych w automaty biletowe. Do końca 2014 r. urządzenia znajdą się również w pozostałych pojazdach spółki. Pierwsze pojazdowe automaty biletowe pojawiły się w autobusach MZA w czerwcu 2012 r. Można w nich kupić bilety jednorazowe, które uprawniają do jazdy przez 75 min. z przesiadkami lub 90 min. jednym środkiem transportu do przystanku lub stacji, który obowiązuje, jako ostatni na trasie (są już skasowane i ważne od chwili zakupu) oraz bilety długookresowe kodowane na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Tylko w marcu br. pasażerowie kupili 131 tysięcy biletów jednorazowych, odnotowano też prawie 14 tysięcy doładowań Warszawskiej Karty Miejskiej.

Spotkanie w ramach projektu INVOLVE

(ZTM Warszawa)

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie realizując projekt europejski INVOLVE – Zaangażowanie sektora prywatnego w zarządzanie mobilnością, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zorganizował warsztaty tematyczne. Przedmiotem warsztatów była analiza dobrych praktyk z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej. Zaproszeni przedstawiciele zagranicznych partnerów projektu zaprezentowali swoje rozwiązania. Omawiane praktyki to kompleksowy plan rowerowy z Reggio Emilia (Włochy), instytucja Agenta Mobilności z Holandii oraz inicjatywa Smarter Choices wdrożona przez CENTRO Birmingham (Wielka Brytania).

Kraków na rowerze

(UM Kraków)

Nie tylko wiosna to sprawiła, że na ulicach Krakowa widzimy coraz więcej rowerzystów. Szacuje się, że udział rowerzystów w ruchu drogowym w Krakowie wynosi 3-5 proc. Dla porównania w Kopenhadze, podobno najlepszym rowerowym mieście na świecie, komunikacja rowerowa to aż 35 proc. Mamy wysoko postawioną poprzeczkę, ale też wzięliśmy na siebie pewne zobowiązania. Kraków pięć lat temu podpisał tzw. Kartę Brukselską, na mocy której ten próg procentowy ma wzrosnąć do 15 proc. i to już do 2020 r. Tę deklarację podpisało też 60 innych europejskich miast, m.in. Bruksela, Bordeaux, Monachium, Ateny, Turyn, Luksemburg, Lwów, a w Polsce – Gdańsk i Łódź.

Remontowy szczyt, ale będzie już tylko lepiej

(UM Łódź)

– Znajdujemy się w kulminacyjnym momencie remontów drogowych w Łodzi. Najbliższe kilka tygodni to okres największego natężenia prac remontowych i dużych inwestycji w historii naszego miasta. Gdy przejdziemy przez ten etap, będzie już tylko lepiej – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Dyrektor ZDiT Grzegorz Nita zaręczył, że planowane terminy odbioru kolejnych inwestycji zostaną dotrzymane, a najszybciej będziemy się cieszyć z oddania do użytku wyremontowanej ulicy Piotrkowskiej, co nastąpi do końca czerwca br. W tym samym terminie ma być zakończony remont ul. Jaracza oraz woonerf w ul. 6 Sierpnia. Latem zmodernizowana zostanie al. Unii Lubelskiej (od ul. Konstantynowskiej do ul. Drewnowskiej), a 1 września czynna ma być już Trasa Górna.

Ostatnie prace

(UM Łódź)

– Jesteśmy już na ostatnim etapie realizacji tej inwestycji. Trwają prace wykończeniowe, kładzione są masy bitumiczne – mówiła przy trasie Górna prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Obiecaliśmy, że we wrześniu pojadą tędy samochody. Wierzę, że tak właśnie się stanie, bo prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. – W kwietniu złożymy wnioski do Wojewódzkiego Nadzoru Budowlanego o pozwolenie na użytkowanie obiektów mostowych trasy Górna. Procedury odbiorowe rozpoczniemy na początku przyszłego miesiąca – podkreśliła Katarzyna Mikołajec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu. Droga będzie miała ponad 4 km długości. W ramach inwestycji wybudowane zostanie także pierwsze w Łodzi trzypoziomowe skrzyżowanie. Koszt inwestycji to 425,2 mln zł.

Secesyjne przystanki

(UM Łódź)

Pierwsza śródmiejska wiata MPK z secesyjnymi zdobieniami stanęła przy ul. Kopernika.

Wiata jest żeliwna, szyby wykonano ze szkła hartowanego, zadaszenie zaś ze szkła z filtrem UV, chroniącego pasażerów przed zbytnim nasłonecznieniem. Secesyjne zdobienia, nawiązują do architektury Łodzi. Szyszki, podobne do tych na szczytach słupków, możemy znaleźć choćby w willi Kindermanna przy  ul. Wólczańskiej. Podobnie – ozdobne listwy pod dachem czy wygięte wsporniki podtrzymujące dach – to elementy wpisujące się w śródmiejską architekturę. Tak będą wyglądać przystanki na ul. Kopernika, Narutowicza, Jaracza oraz na trasie W-Z. Koszt nowej wiaty wynosi 35 tys. zł.

Ścieżki rowerowe – budowa brakujących odcinków

(UM Szczecin)

Ruszył przetarg na budowę brakujących odcinków dróg rowerowych na terenie Szczecina.  Nowe ścieżki pojawią się wzdłuż ul. Ku Słońcu, Matejki, al. Wyzwolenia i pl. Żołnierza.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał wybudować  ponad 3 km dróg rowerowych. Brakujące odcinki powstaną przy: ul. Ku Słońcu – od Bramy Głównej Cmentarza do Szkoły Salezjańskiej (strona południowa); -od ul. Kwiatowej do ul. Krętej (strona południowa); -od ul. Krętej do ul. Źródlanej (strona północna); al. Wyzwolenia -od pl. Żołnierza Polskiego do ul. Borysza (strona wschodnia); pl. Żołnierza Polskiego – od pl. Solidarności do al. Wyzwolenia (strona północna) ul. Matejki -od pl. Solidarności do ul.  Zygmunta Starego (strona wschodnia).

Gdańsk zlicza rowerzystów – również online

(UM Gdańsk)

W naszym mieście z roku na rok powiększa się liczba rowerzystów. Od kilku miesięcy pomiar natężenia ruchu na drogach rowerowych prowadzony jest automatycznie. A jego wyniki można obserwować nie wychodząc z domu. Ruch rowerowy w Gdańsku jest obecnie mierzony automatycznie w pięciu lokalizacjach: 1) we Wrzeszczu, na drodze rowerowej przy al. Grunwaldzkiej, naprzeciwko CH Manhattan; 2) w Śródmieściu, przy skrzyżowaniu ulicy 3 Maja z ul. Hucisko (pomiar czterokierunkowy); 3) na drodze rowerowej w Pasie Nadmorskim, w rejonie wejścia na molo; 4) na drodze rowerowej przy al. Zwycięstwa, w pobliżu Opery Bałtyckiej; 5) w Oliwie, na pasach rowerowych w ulicy Wita Stwosza, na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet (dwie pętle jednokierunkowe).

Tramwaj Fordon. Szyny czekają na ułożenie. Raport z budowy nr 5

(UM Bydgoszcz)

Do kwietnia zakończy się przebudowa ul. Kamiennej. Na nowej pętli tramwajowej w rejonie ul. Wyścigowej wkrótce układane będą pierwsze szyny. Najbardziej zaawansowane prace toczą się w rejonie węzła Bydgoszcz Wschód. Po obu stronach torów trwa budowa podpór i przyczółków tramwajowej estakady. Od strony ul. Fordońskiej zaszalowano przyczółek, gotowe są dwie podpory, a trzecia została również zaszalowana. Przełożono też ruch na południowy pas jezdni ul. Kamiennej w kierunku Fordonu. Przebudowywana jest także jezdnia północna. Ruch na obu nitkach odbywa się tylko jednym pasem ruchu. Utrudnienia na ważnej trasie zakończą się do 30 kwietnia. W maju natomiast kierowcy powinni przygotowywać się do zawężenia ul. Fordońskiej do jednej jezdni

Kolejne inwestycje w Brdyujściu

(UM Bydgoszcz)

Miasto przygotowuje się do rozpoczęcia kolejnych inwestycji na Torze Regatowym w Brdyujściu. W Brdyujściu trwa także remont zabytkowej śluzy łączącej Tor Regatowy z Wisłą. Prace kosztują 6 mln zł. Prowadzi je RZGW. Śluzę w Brdyujściu  zbudowano w 1879 roku. Obiekt został zamknięty w 2000 roku. Starą komorę łączącą Brdę z Wisłą zastąpi nowoczesny obiekt obok Toru Regatowego. W ramach remontu między innymi pawilon maszynowni po lewej stronie śluzy na głowie górnej planuje się przygotować jako demonstracyjny do celów dydaktyczno-ekspozycyjnych.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak