ENERGETYKA
Sejm – ciąg dalszy prac nad projektem nowelizacji ustawy PGG
(KANCELARIA SEJMU)
Jutro (5 czerwca) na 69 plenarnym posiedzeniu Sejmu nadzwyczajna komisja ds. energetyki i surowców energetycznych przedstawi sprawozdanie z prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy Prawo Geologiczne i Górnicze. Sprawozdanie złoży przewodniczący komisji Andrzej Czerwiński (PO). Wnioski mniejszości przedstawi Piotr Naimski (PiS). Przedstawiciele klubów poselskich i koła poselskiego złożą pięciominutowe oświadczenia na temat sprawozdania. Głosowanie nad projektem nowelizacji nie jest przewidziane w programie czwartkowego i piątkowego posiedzenia Sejmu.
Bułgaria sprzeciwia się KE ws. South Stream
(REUTERS/AP/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/NOVINITE/RBC/WOJCIECH JAKÓBIK)
Wczoraj Bruksela zażądała od Bułgarii przerwania realizacji prac przy budowie gazociągu South Stream. Rzeczniczka Komisji Europejskiej Sabine Berger oświadczyła, że prace nie mogą być prowadzone dopóki rząd bułgarski nie udzieli jasnych odpowiedzi na zarzuty UE w sprawie monopolistycznej pozycji Gazpromu w projekcie South Stream. Projekt South Stream obecnie jest niezgodny z przepisami energetycznymi UE – powiedziała Berger. Jeśli Bułgaria nie zastosuje się do wymogów Brukseli – grozi jej wszczęcie postępowania o naruszenie prawa unijnego i ewentualna kara pieniężna. Jednak bułgarski minister energetyki Dragomir Stojnew, zdecydowany zwolennik projektu, powiedział, że nie wierzy, aby Bułgaria została ukarana. Niecały miesiąc temu, Sofia wybrała do budowy bułgarskiego odcinka South Stream rosyjską firmę Strojtransgaz, należącą do oligarchy rosyjskiego Giennadija Timczenki, na którego UE nałożyła sankcje. UE będzie żądać wstrzymania budowy South Stream także od innych państw członkowskich. Bruksela tłumaczy także dlaczego wszczęła postępowanie jedynie przeciwko Bułgarii, a nie wszystkim krajom UE zaangażowanym w projekt. Miało się tak stać ponieważ tylko na terenie tego państwa budowa ma ruszyć tak prędko, dlatego szybka interwencja była konieczna. KE podkreśla jednak, że niezgodności z unijnym prawie występują także w założeniach projektu dla innych krajów – Austrii, Słowenii i Węgier oraz stowarzyszonej z Unią w ramach Wspólnoty Energetycznej Serbii. Bułgarzy już zapowiedzieli, że nie wycofają się z budowy swojego odcinka South Stream. Minister gospodarki Dragomir Stojnew lekceważy procedurę wszczętą przez KE i przekonuje, że nie doprowadzi ona do żadnych sankcji wobec Sofii. Twierdzi, że South Stream stał się „zakładnikiem” sporu o Ukrainę. Dodał, że jeśli dostawy gazu nad Dniepr przestaną płynąć, wtedy Sofia zapyta się KE o możliwość działania, skoro South Stream nie może być brany pod uwagę. Bułgarzy większość swojego gazu sprowadzają przez terytorium Ukrainy. Premier tego kraju Arsenij Jaceniuk stanowczo sprzeciwia się budowie rosyjskiego gazociągu i apeluje do Europy o zablokowanie jego budowy. Według Jaceniuka rura ma zwiększyć zależność Starego Kontynentu od rosyjskiego gazu i usunąć tranzyt przez terytorium Ukrainy.
Gazprom i Naftogaz kontynuują rozmowy
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Pomimo starań Naftogazu, w rozmowach z Gazpromem na temat długu gazowego nie weźmie udziału strona trzecia – Komisja Europejska. Będą one mimo to kontynuowane w środę w Berlinie – informuje Reuters. Potrwają one maksymalnie do 9 czerwca, kiedy mija nowy termin spłaty zaległości. W razie niewywiązania się z zobowiązań przez Kijów, Moskwa zapowiada na wtedy wprowadzenie przedpłat za dostawy nad Dniepr. Ukraińcy spłacili już część zaległości. Rosjanie oczekują przynajmniej częściowej spłaty w zamian za czasową rezygnację z przedpłat.
Reforma Naftogazu
(KAPITAŁ/WOJCIECH JAKÓBIK)
Znany jest już plan reorganizacji Naftogazu zgodnie z regułami trzeciego pakietu energetycznego Unii Europejskiej. Zakłada on podział na dwie spółki publiczne – „Magistralne Gazociągi Ukrainy” oraz „Podziemne Zbiorniki Gazowe Ukrainy”. Zakłada się, iż w/w spółki w 100% kontrolowane będą przez państwo. Reforma jest częścią implementacji prawa unijnego do legislacji ukraińskiej w ramach integracji Wspólnoty Energetycznej, do której należy Ukraina.
Jaceniuk: Ukraina chce płacić za rosyjski gaz 268 dol. za 1 tys. m. sześć.
(ITAR TASS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ukraina jest zdecydowana, aby cena gazu importowanego z Rosji wynosiła 268 dol. za 1 tys. m. sześc. powiedział wczoraj premier Ukrainy Arsenij Jaceniuk. „Jesteśmy przekonani, że to jest dobra cena rynkowa. Nam odpowiada i chcemy, żeby została zaakceptowana.” I dodał – „w żadnym wypadku nie zapłacimy Rosji po 500 dol. za 1 tys. m. sześc.” Unijny komisarz ds. energii Guenter Oettinger zauważył, że cena gazu to sprawa umowy zawartej między firmami. Jego zdaniem ta cena będzie wyższa niż 268 dol., ale niższa niż 485 dol. za 1 tys. m. sześc. gazu. Jaceniuk wywarł presję na Rosjan, którzy oskarżają Ukraińców o kradzież gazu ziemnego Gazpromu. Ocenił, że zajęcie Krymu zakończyło się „kradzieżą” 2,2 mld m3 gazu z magazynu Hlibowskie należącego do spółki- córki Naftogazu – Czernomornaftogazu, która została znacjonalizowana po włączeniu Autonomicznej Republiki Krymu do Federacji Rosyjskiej, którego nie uznaje Kijów.
Total i E.ON wycofują się z realizacji projektu gazociągu TAP
(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK/TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)
Reuters wczoraj poinformował z Baku, że francuski Total i niemiecki E.on wycofają się z projektu Gazociągu Transadriatyckiego (TAP), konkurencyjnego wobec rosyjskiego South Stream. Informacja pochodzi od Wagifa Alijewa, jednego z menadżerów azerskiego koncernu państwowego SOCAR zaangażowanego w projekt TAP. Alijew, szef działu inwestycji SOCAR, spotkał się z dziennikarzami w kuluarach konferencji Caspian Oil & Gas w stolicy Azerbejdżanu. Brak bliższych szczegółów o tej decyzji, Total i E.on nie udzielały mediom żadnych informacji. Z innych źródeł jednak wiadomo, że na oba koncerny pewien nacisk wywierał Gazprom za pośrednictwem stałej grupy roboczej ds. energii działającej w ramach międzynarodowej organizacji gospodarczej European Business Congress. Gazociąg TAP, ma zmniejszyć uzależnienie Europy od dostaw rosyjskiego gazu zapewniając dostawy azerskiego surowca wydobywanego z pola Shach Deniz II z Morza Kaspijskiego. Shach Deniz to jedno z największych na świecie złóż błękitnego paliwa. Eksploatacja Shach Deniz II ma się rozpocząć do końca bieżącej dekady. Gazociąg TAP liczący 870 km będzie połączony z gazociągiem Trans Anatolian Pipeline (TANAP), w pobliżu granicy turecko-greckich w miejscowości Kipoi. TAP ma przebiegać przez Grecję, Albanię i Adriatyk do południowych Włoch i następnie dalej do Europy. Dotychczasowa struktura własnościowa konsorcjum realizującego TAP: BP – 20 proc., SOCAR – 20 proc., Statoil – 20 proc., Fluxys – 16 proc., Total – 10 proc., E.On – 9 proc., Axpo – 5 proc. W celu zapewnienia dalszej współpracy z ważnym członkiem konsorcjum – British Petroleum – prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew spotkał się z dyrektorem tej firmy Robertem Dudleyem. Poparcie dla planów budowy Korytarza Południowego potwierdził także ambasador USA w Azerbejdżanie Richard Morningstar, który podczas Wystawy Kaspijskiej Ropy i Gazu w Baku ocenił, że silny Azerbejdżan to gwarancja stabilności w regionie a rozwój eksportu węglowodorów azerskich do Europy przyniesie korzyści wszystkim krajom zachodnim. Wtedy też podobne poparcie wyraziła przewodnicząca delegacji UE w Azerbejdżanie Malena Mard.
MAE: Rosja musi zainwestować 2,7 bln dolarów w energetykę
(OIL AND GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Według Międzynarodowej Agencji Energii Rosja będzie musiała wydać 2,7 bln dolarów na inwestycje w sektorze energetycznym w latach 2014-2035. Inwestycje w sektorze gazowym będą musiały wynieść 1,016 bln dolarów. Z tego 715 mld dol. na poszukiwanie i wydobycie a 301 mld dol. na system przesyłowy. Sektor naftowy będzie potrzebował w sumie 849 mld dol., z czego 750 bln na wydobycie, 70 bln na rafinację a 28 mld na system przesyłowy. Sektor elektroenergetyczny pochłonie 614 mld dol., z czego 49 mld sektor węglowy. Z wyliczeń Agencji wynika, że inwestycje w sektory gazu ziemnego i ropy naftowej będą musiały wynieść w następnym 20-leciu średnio 104 mld dol. rocznie. Te dane zostały zawarte w Światowym Przeglądzie Inwestycji Energetycznych MAE na 2014 rok.
Napięcie na Morzu Południowochińskim nadal wysokie
(UPSTREAM ONLINE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Znów rośnie napięcie między Chinami i Wietnamem w sprawie umieszczenia platformy wiertniczej HYSY 981 należącej do chińskiego CNOOC na spornych wodach terytorialnych. W weekend wietnamski statek rządowy został uszkodzony przez łódź chińskiej Straży Wybrzeża w pobliżu obiektu. To kolejny incydent tego typu. Tymczasem obsługa platformy informuje o postępach prac wiertniczych, na które nie zgadza się Wietnam. Pod dnem Morza Południowochińskiego, gdzie znajduje się HYSY 981 mogą znajdować się pokaźne złoża węglowodorów. Pomimo silnych więzi handlowych Pekin i Hanoi spierają się o zwierzchność nad tym akwenem.
INFRASTRUKTURA
Przetarg na budowę obwodnicy Inowrocławia – drugi etap.
(GDDKiA)
17 wykonawców zostało zaproszonych do drugiego etapu przetargu na budowę obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej nr 15 i 25. Wśród zainteresowanych są firmy m.in.: z Polski, Czech, Hiszpanii, Włoch, Niemiec i Portugalii. Wykonawcy, którzy pozytywnie przeszli weryfikację wniosków, zostali zaproszeni do drugiego etapu przetargu i złożenia ofert. Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym, etapie złożone zostały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Termin składania ofert upływa w dniu 10.07.2014r. Prawie 19 km trasa posiadająca po dwa pasy w obu kierunkach, ominie miasto od wschodu i znacznie skróci czas przejazdu kierowców jadących na trasie Toruń – Poznań. Ograniczy też natężenie ruchu w tym uzdrowiskowym mieście.
Jest decyzja na Trasę Kaszubską
(GDDKiA)
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową dla drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork – Gdynia, tzw. Trasy Kaszubskiej. Została wydana decyzja środowiskowa dla 61-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej między Lęborkiem i Gdynią. Ten fakt umożliwi podjęcie dalszych prac projektowych – sporządzenia koncepcji programowej oraz projektów budowlanego i wykonawczego. Trasa Kaszubska będzie drogą ekspresową dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas. Rozpocznie się w Leśnicach na zachód od Lęborka, a zakończy się na węźle Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta.
Większy komfort i bezpieczeństwo dla rowerzystów
(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)
Ruszają konsultacje społeczne projektu rozporządzenia ministra infrastruktury oraz spraw wewnętrznych ws. znaków i sygnałów drogowych, które umożliwia samorządom wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w organizacji ruchu, zwiększających bezpieczeństwo rowerzystów i ułatwiających im poruszanie się po drogach. Konsultacje potrwają przez miesiąc. Nowelizowane rozporządzenie będzie umożliwiać: wyznaczenie na jezdniach śluz dla rowerów, wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd” bez wyznaczania pasów ruchu, czyli dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych, wprowadzenie ruchu rowerowego na jednym pasie wspólnie z ruchem pojazdów transportu publicznego, wprowadzenie nowych, trójkomorowych sygnalizatorów świetlnych dedykowanych ruchowi rowerowemu, prowadzonemu po jezdni, uproszczenie oznakowania poprzez zmniejszenie liczby znaków i ich uporządkowanie.
Ulica Świętokrzyska pięknieje
(UM Warszawa)
Zakończyła się przebudowa kolejnego odcinka ul. Świętokrzyskiej – od ul. Kopernika do Nowego Światu. Ulica ma szersze chodniki wykonane z płyt granitowych, podjazdy i miejsca parkingowe wyłożone kostką granitową oraz pasy rowerowe. Przebudowa ulicy po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra zakłada generalny remont jezdni i chodników oraz zmiany w organizacji ruchu – wytyczenie pasów i dróg rowerowych, nowych przejść dla pieszych, miejsc parkingowych, przystanków autobusowych oraz zwężenie jezdni – od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku (z dodatkowymi pasami do skrętów przed skrzyżowaniami) a od ul. Marszałkowskiej do ul. M. Kopernika do jednego pasa ruchu w każdym kierunku (z dodatkowymi pasami do skrętów przed skrzyżowaniami). Prace mają zakończyć się we wrześniu.
Centrum Realizacji Inwestycji PLK działa w nowej strukturze organizacyjnej
(PKP PLK)
Usprawnienie realizacji inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych, szybsze podejmowanie decyzji, czy lepszy rozwój zawodowy pracowników to podstawowe cele zmian w Centrum Realizacji Inwestycji. Nowa struktura obowiązuje od 1 czerwca 2014 r. Pięć samodzielnych regionów inwestycyjnych: Północny, Centralny, Południowy, Śląski i Zachodni oraz Region Technologiczny zajmujący się wdrożeniem nowoczesnych technologii oraz realizacją projektów ogólnokrajowych (np. projekt rozjazdowy, ERTMS / GSMR czy System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – SDIP) działa od 1 czerwca br. zamiast dotychczasowych oddziałów. PLK przekazuje też większą autonomię regionalnym oddziałom CRI oraz w przejrzysty sposób dzieli zadania i odpowiedzialność.
Wygodniej, szybciej i bezpieczniej koleją w Wielkopolsce
(PKP PLK)
Pociągi jadące z prędkością 100 km/h, nowoczesne perony bez barier architektonicznych, wyższy komfort podróży oraz lepszy dostęp do aglomeracji poznańskiej – to główne cele modernizacji linii kolejowej Wolsztyn – Luboń na odcinku Drzymałowo – Grodzisk Wlkp. Prace ruszyły 1 czerwca 2014 r. i potrwają do 31 sierpnia 2014 r. Drugi etap modernizacji linii kolejowej Wolsztyn – Luboń obejmuje odcinek Drzymałowo – Grodzisk. Po zakończeniu prac znacznie poprawią się parametry eksploatacyjne trasy, co umożliwi jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 100 km/h. Zwiększy się także poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, ponieważ w ramach inwestycji zaplanowano remont nawierzchni na 10 przejazdach kolejowo-drogowych, a na 5 instalację nowoczesnych urządzeń sygnalizacji przejazdowej.
Nowy Zarząd World Airports’ VIP Forum z przedstawicielami Kraków Airport na czele
(Port Lotniczy Kraków)
W Monachium odbyła się 20. konferencja World Airports’ VIP Forum (WAVF). WAVF jest otwartym forum, które tworzą managerowie działów odpowiedzialnych za obsługę VIP i salony Business Lounge na lotniskach międzynarodowych. W konferencji w Monachium wzięli udział przedstawiciele z 20 lotnisk: Amsterdamu, Baku, Barcelony, Bolonii, Brukseli, Bukaresztu, Frankfurtu, Genewy, Helsinek, Istambułu, Krakowa, Luxemburga, Lyonu, Monachium, Oslo, Rygi, Sofii, Sztokholmu, Wiednia i Zurichu. Został wybrany nowy zarząd WAVF, prezesem na 2 letnią kadencję została Dorota Walkowicz – kierownik VIP&Bussiness Services w Kraków Airport , a wiceprezesem Magdalena Cygan-Łobaziewicz – z-ca kierownika VIP&Business Services w Kraków Airport.
Na wrocławskim lotnisku otwarto nowoczesną bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
(Skanska)
Na terenie Portu Lotniczego Wrocław została otwarta nowoczesna baza Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego. Będzie w niej stacjonował śmigłowiec wraz z profesjonalną załogą medyczną. Załoga startuje do lotu do wypadku w ciągu trzech minut. Inwestycję wykonała firma Skanska. Wartość prac wyniosła ponad 4,6 mln zł netto. Wramach inwestycji powstał nowoczesny 2-kondygnacyjny budynek, o wysokości 7,5 m i powierzchni całkowitej prawie 700 mkw. Na dachu zamontowany został 8-metrowy maszt radiowy. Budynek mieści zaplecze socjalno-operacyjne dla załogi oraz hangar o powierzchni 215 m kw., w którym stacjonuje śmigłowiec ratunkowy. Wybudowano także drogi umożliwiające dojazd do obiektu, betonową płytę przed hangarem, rampę, stację paliw do tankowania.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak