ENERGETYKA
Wiedomosti: Gazprom gotów na wprowadzenie cen spotowych w kontraktach długoterminowych
(WEDOMOSTI/WOJCIECH JAKÓBIK)
Nieoficjalne źródła Wiedomosti w rosyjskim Gazpromie potwierdzają, że firma jest gotowa na wprowadzenie cen spotowych (bazowanych na giełdzie) do kontraktów długoterminowych na dostawy gazu, w których ceny były do tej pory indeksowane z ceną ropy naftowej. W maju tajne porozumienie Gazprom-ENI miało według Włochów dotyczyć między innymi wprowadzenia cen spotowych do umowy gazowej. Zmiany na europejskim rynku gazu stworzyły presję na Rosjan w kierunku urynkowienia cen dotąd zależnych od drogiej ropy naftowej. Źródło Wiedomosti przyznaje, że rozwiązanie zastosowane w umowie z włoskim ENI mogłoby zostać wprowadzone w innych kontraktach. W tym kontekście wymienia polską umowę gazową PGNiG-Gazprom.
Rozpoczęły się prace ziemne przy rozbudowie Elektrowni Opole
(PGE)
Budowa nowych bloków Elektrowni Opole realizowana jest zgodnie z harmonogramem. Generalny Wykonawca kończy prace związane z organizacją terenu budowy polegające m.in. na wykonaniu „miasteczka” kontenerowego dla pracowników, a 2 lipca rozpoczął etap robót ziemnych związanych z wykonaniem wykopów pod budynki kotłowni i maszynowni. Zakończenie tego etapu budowy przewidywane jest na przełom sierpnia i września 2014 r. Elektrownia Opole rozbudowywana jest o nowe bloki nr 5 i 6, które produkować będą 13,4 TWh energii elektrycznej rocznie, co pozwoli na dostarczenie energii do ponad 4 mln gospodarstw domowych. Zgodnie z postanowieniami kontraktu o wartości 11,6 mld zł brutto, przekazanie do eksploatacji bloku numer 5 nastąpi w III kwartale 2018 r., natomiast bloku numer 6 w I kwartale 2019 r. Inwestycja PGE Polskiej Grupy Kapitałowej SA realizowana przez konsorcjum firm Rafako, Polimex-Mostostal i Mostostal Warszawa wraz z Alstom Power, zostanie wykonana w formule „pod klucz” obejmującej projektowanie, dostawę urządzeń, budowę, rozruch, przekazanie do eksploatacji i serwis w okresie gwarancyjnym (EPC – engineering, procurement, construction).
Niemieckie przepisy dotyczące OZE niezgodne z prawem UE
(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)
Zdaniem komisarza ds. konkurencji Unii Europejskiej Joaquina Almunii niemieckie przepisy chroniące ciężki przemysł przed obciążeniem z tytułu subsydiów dla energetyki odnawialnej są niezgodne z prawem Wspólnoty. Kanclerz Angela Merkel zapowiedziała, że będzie „z całą mocą” zwalczać taką postawę Komisji, która wywołuje u Niemców, pragnących dostosować swój system wsparcia do warunków rynkowych, „poczucie niebezpieczeństwa”. Śledztwo KE przeciwko Niemcom jest prowadzone od zeszłego roku. Kompromis ma zostać osiągnięty do sierpnia, ale Almunia przyznaje, że będzie on zależał od postawy Niemiec. We wtorek Sąd Arbitrażowy w Sztokholmie przyznał, że niemiecki system wsparcia jest zgodny z prawem unijnym. Mimo to Bruksela nadal zgłasza do niego zastrzeżenia. Almunia wskazuje, że chodzi o ograniczenia importu zielonej energii, które wyraźnie faworyzują energię tego samego pochodzenia wytwarzaną na rynku wewnętrznym Niemiec.
Bułgaria: Wznowienie prac przy South Stream po porozumieniu z KE
(REUTERS/ITAR TASS/TERESA WÓJCIK/NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)
Przebywający z wizytą w Belgradzie minister spraw zagranicznych Bułgarii Kristian Wigenin oznajmił mediom, że jego rząd zamierza kontynuować prace nad budową odcinka gazociągu South Stream, ale dopiero po pełnym wyjaśnieniu wszystkich spornych kwestii z Komisją Europejską. „Prowadzimy bezpośredni i stały dialog z Komisją Europejską poświęcony wyjaśnianiu spornych kwestii dotyczących South Stream. Mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach zostaną one wyjaśnione i prace zostaną wznowione” – powiedział dziennikarzom bułgarski minister, pytany o perspektywy budowy rury. Przy okazji Wigenin podkreślił znaczenie projektu South Stream dla bezpieczeństwa energetycznego w regionie Europy Południowo-Wschodniej. Mówił też o zaletach dywersyfikacji trasy dostaw gazu do Europy, którą zapewni projekt Gazpromu. Komisja Europejska (KE) uważa, że South Stream znacząco zwiększy wpływy Rosji w Europie i może utrudnić realizację konkurencyjnego Gazociągu Transadriatyckiego (TAP), który ma doprowadzić kaspijski gaz z Turcji do klientów europejskich z pominięciem Rosji. Jesienią ubiegłego roku KE rozpoczęła postępowanie antymonopolowe wobec projektu South Stream, który uznaje za sprzeczny z trzecim pakietem energetycznym UE. Na początku czerwca b.r. premier Bułgarii Płamen Oreszarski poinformował, że rząd zawiesza prace nad budową rury do czasu wyjaśnienia spornych kwestii z Brukselą. Jednakże pod koniec czerwca, bułgarski rząd zakomunikował, że umowa międzyrządowa ze strona rosyjską o budowie bułgarskiego odcinka gazociągu South Stream podpisana w 2008 roku, nie narusza prawa UE, ponieważ wtedy trzeci pakiet energetyczny jeszcze nie obowiązywał. Jednocześnie Wedomosti informują, że w ramach odpowiedzi na zastrzeżenia Komisji Europejskiej do udziału Strojtransgazu – firmy objętego sankcjami USA Giennadija Timczenki – w przetargach na budowę gazociągu South Stream, Rosjanie mogliby zastąpić tę spółkę firmą Centrgaz, która nie podlega obecnie sankcjom. To spółka podległa Gazpromowi. Pod uwagę mają być brane dwa scenariusze: zastąpienie Strojtransgazu przez Centrgaz, lub uczynienie go podwykonawcą firmy Timczenki.
KE: Groźby Gazpromu wobec krajów UE są niedopuszczalne
(Reuters/BBC/TERESA WÓJCIK)
Groźby Gazpromu, że zostaną zmniejszone dostawy gazu do Unia Europejska, jako reakcja na odprzedawanie tego surowca Ukrainie przez spółki europejskie – są niedopuszczalne – zakomunikowała wczoraj Komisja Europejska. „Oczekujemy, że Gazprom będzie realizować swoje zobowiązania” – powiedziała rzeczniczka prasowa komisarza ds. energii UE Guentera Oettingera. – „Konsumenci mogą z zakupionym gazem robić, co chcą” – podkreśliła. Szef Gazpromu Aleksiej Miller powiedział niedawno, że dostawy gazu do UE zostaną zmniejszone, jako konsekwencja ewentualnego uruchomienia rewersu gazowego z krajów unijnych do Ukrainy. Tymczasem Oettinger w ubiegłym tygodniu zapowiedział po spotkaniu z ukraińskim ministrem energetyki Jurijem Prodanem, że UE pomoże Ukrainie przetrwać zimę realizując rewersowe dostawy gazu ze Słowacji, Polski oraz Węgier.
Osiem sposobów na uniezależnienie Ukrainy od dostaw rosyjskiego gazu
(NOWOJE WREMJA/WOJCIECH JAKÓBIK)
Ukraiński rząd opublikował listę ośmiu przedsięwzięć mających uniezależnić Ukrainę od importu gazu z Rosji. To zwiększenie zużycia biopaliw, rozwój zgazowania węgla, zastosowanie go w sektorze chemicznym, zwiększenie wydobycia własnych złóż gazu ziemnego, tworzenie mieszanek paliw z wykorzystaniem węgla, wytwarzanie ciepła w większym stopniu przy użyciu energii elektrycznej, budowa terminala LNG pod Odessą oraz wykorzystanie gazu syntetycznego. Ukraina przygotowuje się na okres grzewczy i ewentualne problemy z realizacją zapotrzebowania na gaz ziemny spowodowane przerwaniem dostaw z Rosji. Najskuteczniejszym, aczkolwiek niewymienionym na powyższej liście, sposobem na uniezależnienie od dostaw Gazpromu może być uruchomienie całego potencjału rewersowego gazociągów łączących Słowację z Ukrainą i sprowadzanie surowca od zachodnich firm. Kijów szacuje, że tym szlakiem mógłby sprowadzać nawet 30 mld m3 gazu rocznie. Twierdzi, że zainteresowanie dostawami zgłosiło już 20 europejskich firm.
Rosja zbiera fundusze poprzez sprzedaż akcji Rosnieftu
(PULS BIZNESU/CIRE)
Jak poinformował pb.pl, rosyjski rząd poparł plan sprzedaży w przyszłym roku 19,5 proc. udziałów w koncernie Rosnieft. Pozyskane ze sprzedaży akcji środki, które szacuje się na 12,4 mld dol. miałyby trafić do państwowego holdingu Rosneftegaz. Potem rząd podejmie decyzję, ile z nich zostanie przekazane do budżetu państwa – czytamy w pb.pl. Portal zwraca uwagę, że sprzedaż państwowego majątku jest częścią planu pobudzenia gospodarki, która znalazła się w ostatnich miesiącach w poważnej stagnacji. „Musieliśmy przyspieszyć część zaplanowanych ofert sprzedaży, przesuwając je z 2016 na 2015 r. , tak by mieć możliwość skorzystania ze środków jak najszybciej – powiedział cytowany przez portal rosyjski minister finansów Anton Siłuanow. Pb.pl przypomina też, że w ubiegłym roku Rosja sprzedała 5,66 proc. akcji Rosnieftu koncernowi BP za 150,7 mld rubli.
Rebelianci ISIS przejmują kontrolę nad największym polem naftowym Syrii
(FOX NEWS/REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK/WOJCIECH JAKÓBIK)
W ostatnich dniach islamscy terroryści ISIS zajęli znaczne tereny w Syrii rozciągające się do granic z Irakiem. Grupa terrorystyczna, która walczyła wspólnie z syryjskimi rebeliantami i bojownikami Al Nusra, aby obalić rząd Syrii, zajęła Al-Omar, we wschodniej prowincji Syrii – Deir Ezzor. Na tych terenach znajduje się największe w tym kraju pole naftowe, nad którym obecnie sprawują kontrole siły ISIS. Przed wybuchem buntu przeciwko rządowi Baszara Assada w marcu 2011 r., z tego pola wydobywano 30 tys. baryłek dziennie. Przed wkroczeniem ISIS na obszar Al-Omar, tamtejsi pracownicy branży naftowej zostali ewakuowani, a wydobycie wstrzymane. Obecnie według danych Urzędu Informacji Energetycznej USA (US Energy Information Administration – EIA), produkcja ropy w całej Syrii spadła dramatycznie – z ponad 400 tysięcy do ok. 25 tys. baryłek dziennie. Eksperci rynku paliw zwracają uwagę, że wznowienie wydobycia na terenach opanowanych przez siły terrorystyczne potencjalnie leży w ich interesie, ponieważ ropa to cenne źródło finansowania. Kontrola wydobycia na najbardziej produktywnym polu naftowym Syrii może potencjalnie posłużyć finansowaniu działalności ISIS oraz tworzeniu islamskiego kalifatu na Bliskim Wschodzie. Cena baryłki ropy Brent utrzymała się w powyżej poziomu 111 dolarów ze względu na wydarzenia w Syrii a także sporu Kurdów z rządem irackim o eksport ropy naftowej z kontrolowanych przez nich złóż. Jeżeli Bagadad zablokuje eksport, cena ropy na giełdach skoczy w górę. Tureccy kontraktorzy na kurdyjskich złożach zapewniają, że póki co wydobycie przebiega bez przeszkód. Analitycy rynkowi czekają także na finał rozmów Zachodu z Iranem na temat ewentualności zwolnienia tego kraju z sankcji zachodnich wprowadzonych w odpowiedzi na kontynuację programu atomowego. Perspektywy poprawią się, jeżeli potwierdzą się informacje rządu libijskiego o zakończeniu walk o rafinerie na terenie Libii, które na powrót miały się znaleźć pod kontrolą Trypolisu.
Amerykański koncern wycofuje się z interesów na Bliskim Wschodzie
(REUTERS/BLOOMBERG/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Koncernowi Occidental Petroleum Corp nie udało się sprzedać swoich udziałów w spółkach wydobywczych na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej – poinformował w ostatnią środę Bloomberg. Occidental planuje jednak nadal sprzedać swoje aktywa w tym regionie, zwłaszcza mniejszościowe udziały w swoich spółkach. To wszystko w ramach programu restrukturyzacji. Reuters jeszcze na początku grudnia poinformował, że trzy państwowe firmy z krajów Zatoki Perskiej, Abu Dhabi Mubadala Development Co, Katar Petroleum i Oman Oil Co, rozważają wspólny zakup tych aktywów, które mogą być warte od 8 do 10 mld dol. Obecnie Occidental potwierdza, że prowadzone są rozmowy w sprawie takiej transakcji i że osiągnięto w nich „pewne postępy”. Firmy nie komentują tych informacji. Occidental Petroleum Corporation to międzynarodowy koncern zajmujący się przede wszystkim poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów. Jego spółka zależna OxyChem jest znanym producentem w branży chemicznej w Ameryce Północnej. Zatrudnia ponad 40 tys. pracowników i wykonawców na całym świecie. Ostatnio Occidental, jako pierwszy duży koncern zadeklarował, że zamierza wycofać się z interesów na Bliskim Wschodzie.
LNG z Alaski dotrze do Azji w 2020 roku
(Reuters/Rigzone/AP/Teresa Wójcik)
Gubernator stanu Alaska Sean Parnell potwierdził wczoraj, że jego stan i cztery firmy energetyczne podpisały umowę joint venture w sprawie budowy 800-milowego gazociągu oraz zakładów skraplania gazu. Łączny koszt tej inwestycji może wynieść od 45 do 65 mld dol. Inwestycja ma się rozpocząć za 1,5 roku. Umowa musi być jeszcze ratyfikowana przez parlament stanu Alaska. LNG z Alaski ma trafić na rynek krajowy USA oraz na rynki azjatyckie prawdopodobnie już w 2020 r. Partnerami władz Alaski w joint venture są Exxon Mobil, Conoco Phillips, BP oraz TransCanada. Natalie Lowman, rzeczniczka ConocoPhillips, określiła umowę o joint venture kamieniem milowym w rozwoju branży paliwowej stanu Alaska. Do sukcesu, jakim jest powołanie tej spółki znacznie przyczyniła się duża obniżka podatków od wydobycia węglowodorów i skraplania gazu w tym stanie.
Repsol znalazł ropę na wodach Trynidad-Tobago
(REUTERS/RIGZONE/AFP/TERESA WÓJCIK)
Wczoraj Repsol poinformował w Madrycie, że jego ekipy znalazły duże złoża ropy na wodach karaibskich wysp Trynidad-Tobago. Złoża szacuje się na 40 mln baryłek ekwiwalentu ropy. Wydobyte w ramach testowania złóż 1200 baryłek ropy potwierdzają wysoką jakość surowca. Ekipy są gotowe do rozpoczęcia produkcji komercyjnej. Hiszpański koncern paliwowy Repsol prowadził poszukiwania ropy na wodach obu wysp od prawie 20 lat. Posiada siedem koncesji poszukiwawczo-wydobywczych. Rezerwy ropy na terenie tych koncesji geolodzy szacują na około 325 mln baryłek.
INFRASTRUKTURA
Zielone światło dla inwestycji kolejowych
(Kancelaria Premiera)
Rząd przyjął założenia do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Zaproponował w nich rozwiązania, które zapewnią przyspieszenie realizacji inwestycji kolejowych. Skrócony zostanie termin wydawania pozwolenia na budowę inwestycji kolejowych. PKP PLK SA i samorząd terytorialny będą mogły czasowo zająć nieruchomości, których eksploatacja jest niezbędna do budowy, przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej. Uzyskają również prawo do nieodpłatnego zajęcia terenów: wód płynących lub dróg publicznych – na czas realizacji inwestycji kolejowej. Zostaną zobowiązani do wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości i spowodowanie szkód w trakcie procesu inwestycyjnego. Na czasowe zajęcie nieruchomości nie będzie potrzebna zgoda ich właścicieli lub użytkowników wieczystych. Proces inwestycyjny będzie szybszy, bo zostanie skrócony termin wydawania pozwolenia na budowę inwestycji kolejowych – do 45 dni (obecnie jest 65) od daty złożenia wniosku o wydanie decyzji w tej sprawie.
Umowa na kontynuację budowy S69 odc. w. Mikuszowice–Żywiec podpisana.
(GDDKiA)
Została podpisana umowa między GDDKiA a Mota-Engil Central Europe na „Kontynuację budowy drogi ekspresowej s – 69 Bielsko-Biała Żywiec- Zwardoń, odc. węzeł „Mikuszowice” – Żywiec. Dokończenie budowy 15,56 km drogi ekspresowej S69 zostanie zrealizowane w dwóch etapach: odc. o dł. 6,1 km od węzła Mikuszowice (bez węzła) do węzła Buczkowice (z węzłem) powinien zostać oddany do ruchu w 4 miesiące od daty rozpoczęcia robót, czyli do końca 2014 r., a odc. o dł. 9,460 km od węzła Buczkowice do Żywca do 9 miesięcy od daty rozpoczęcia robót. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzono w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych. Umowna wartość kontraktu wynosi 260 mln zł.
Po pomarańczowym płynniej. Przywileje z viaAUTO od 15 lipca
(GDDKiA)
Od 15 lipca br. na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica, na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4, wydzielone zostaną bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAUTO. Bramki te będą specjalnie oznakowane (pomarańczowe tablice z logo viaTOLL), a pasy prowadzące do tych bramek zostaną oznaczone specjalnymi znakami na jezdni, także w kolorze pomarańczowym. To rozwiązanie przyniesie korzyści wszystkim użytkownikom autostrad, a szczególnie posiadaczom viaAUTO. Obecnie muszą oni korzystać z bramek „manualnych” wspólnie z innymi kierowcami. Od 1 lipca do końca wakacji, tj. 31 sierpnia br. będzie trwała promocja, w której koszt urządzenia viaAUTO wyniesie 100 zł, w tym 50 zł przeznaczone na opłaty.
Drogi na północy włączone do Programu
(Polski Kongres Drogowy)
W najnowszym projekcie zmiany załączników nr 5 i 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych, rząd chce dodać budowę drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina, wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa (S6/S11), obwodnice Wałcza na S10 i Szczecinka na S11. Natomiast planowana obwodnica Olsztyna będzie drogą klasy S na odcinku Olsztyn Południe-Wschód. Postępowania przetargowe na te nowe zadania rozpoczną się jeszcze w 2014 roku. Jak informuje ministerstwo infrastruktury i rozwoju, proponowane zmiany spowodują wzrost ogólnych wydatków Krajowego Funduszu Drogowego o 4,59 mld zł (z 67,72 do 72,31 mld). Tyle wynosi wartość inwestycji ujętych w obu załącznikach do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015: nr 5 dotyczącego autostrady A1 i dróg ekspresowych i nr 6 – dotyczącego obwodnic miast.
Taniej z Żyrardowa do Warszawy
(PKP Intercity)
Od lipca spada cena biletów miesięcznych w pociągach TLK na trasie Żyrardów – Warszawa – Żyrardów. Teraz za bilet miesięczny pasażerowie zapłacą 209 zł, a nie jak dotychczas 256,70 zł. Mniej za bilet zapłacą też studenci i uczniowie. Bilet miesięczny uczniowski kosztuje teraz 131,67 zł (dotychczas 161,72 zł), a studencki 102,41 zł (dotychczas 125,78 zł).
To kolejne udogodnienie z jakiego korzystają pasażerowie pociągów PKP Intercity na trasie Warszawa – Żyrardów. Dzięki ofercie Bilet Relacyjny podróżujący z biletami jednorazowym za przejazd płacą 11,10 zł, o 25% mniej niż w standardowym cenniku. Na trasie mogą korzystać też z pociągów Kolei Mazowieckich, dzięki współpracy obydwu przewoźników, honorujących swoje bilety.
Koleje Mazowieckie „Liderem Innowacji w Transporcie Kolejowym” 2013
(Koleje Mazowieckie)
Certyfikat został przyznany przez Stowarzyszenie Południowy Klaster Kolejowy. Jury konkursu doceniło inwestycje w nowoczesne rozwiązania w sferze technologicznej, jak i usługowej. Celem konkursu „Lider Innowacji w Transporcie Kolejowym” jest m.in. wyróżnienie i promocja innowacji kolejowych podmiotów z branży kolejowej, a także promocja dobrych praktyk stosowanych przez firmy z sektora kolejowego. Certyfikat został przyznany Kolejom Mazowieckim za innowacyjność i pionierskie podejście do stosowania nowych technologii – wykorzystanie wagonów piętrowych i lokomotyw elektrycznych do obsługi pociągów uruchamianych w systemie „push-pull”, a także wprowadzenie terminali mobilnych Pidion BIP 1300-3A. Oba produkty Koleje Mazowieckie wykorzystują jako pierwszy przewoźnik w Polsce. W zakresie usług nagrodzono pociąg „Słoneczny”.
Między Wisłą Głębce a Ustroniem Polana znów kursować będą pociągi
(Koleje Śląskie)
Pociągi wracają na odcinek Ustroń Polana – Wisła Głębce wieczorem 4 lipca (piątek). O godzinie 18 przestaje obowiązywać zastępcza komunikacja autobusowa. Ostatnim pociągiem jadącym skróconą trasą będzie pociąg, który wyjedzie z Katowic o 14:12 (przyjazd do stacji Ustroń Polana 16:17, możliwość przesiadki na ZKA do Wisły Głębce). Kolejne pociągi ze stolicy województwa (odjazdy kolejno 16:28 i 20:19) przejadą już całą trasę (do stacji końcowej Wisła Głębce). W stronę Katowic natomiast tylko ostatni z pociągów w tym dniu obsłuży całą relację (odjazd ze stacji Wisła Głębce 20:00). Wcześniejsze pociągi przejadą jeszcze skróconą trasą Ustroń Polana – Katowice. Ostatni pociąg, z zastępczą komunikacją autobusową na trasie Wisła Głębce – Ustroń Polana, wyjedzie o 17:48 z Ustronia Polany.
PAŻP wstępuje do A6
(PAŻP)
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) dołącza do A6 – sojuszu największych europejskich agencji zapewniających służby żeglugi powietrznej (ANSP) i współpracujących przy wdrożeniu programu SESAR dla osiągnięcia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Decyzja PAŻP oznacza, że aż siedem z dziewięciu europejskich funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) będzie reprezentowanych w Sojuszu A6. PAŻP jest członkiem FABaltic. Polsko-litewski FAB na przestrzeni ponad 400 tys. km kw., obsługuje ponad 700 tys. operacji lotniczych rocznie. PAŻP rozpoczyna współpracę z A6, która począwszy od fazy wdrożeniowej SESAR doprowadzi do pełnoprawnego członkostwa w sojuszu wraz z rozszerzeniem SESAR JU do roku 2024.
XVIII Mistrzostwa Polski Portów Lotniczych i PAŻP w Piłce Nożnej Halowej – Gdańsk 2014
(Lotnisko Poznań-Ławica)
Rozgrywki odbyły w dniach 27-28 czerwca br. w Gdańsku. Reprezentacje jedenastu polskich lotnisk oraz Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej przez dwa dni toczyły zaciętą piłkarską walkę o tytuł Mistrza Polski. Zwycięzcą została drużyna Portu Lotniczego Szczecin Goleniów im. NSZZ Solidarność, pokonując w serii rzutów karnych organizatora Mistrzostw – Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Trzecie miejsce przypadło piłkarzom z Katowice Airport. Mecze ekipy poznańskiego lotniska były bardzo emocjonujące, pomimo tego w tym roku nie udało się stanąć na podium.
Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak