5.02.2014 ALERT

5 lutego 2014, 09:41 Alert

ENERGETYKA

Konferencja premiera i ministra środowiska. Będzie przełom dla sektora łupkowego?

(MŚ)

W środę (5 lutego) o godz. 12.00 odbędzie się konferencja prasowa premiera Donalda Tuska i ministra środowiska Macieja H. Grabowskiego. Tematem będą plany resortu środowiska na 2014 rok.

KPRM, sala konferencyjna, IV p.

Kolejny projekt ustawy o OZE

(CIRE)

Rządowe Centrum Legislacyjne opublikowało dziś kolejną wersje projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii. To już trzecia wersja tego dokumentu na przestrzeni miesiąca. Rządowe Centrum Legislacyjne opublikowało wersję 6.2 ustawy o OZE datowaną na dzień 4 lutego 2014 r. Wraz z nią ukazały się również nowe wersje oceny skutków regulacji oraz uzasadnienia do projektu. Przypominamy, że poprzednia odsłona tego dokumentu ujrzała światło dzienne niecały tydzień temu, a wcześniejsza wersja ukazała się w pierwszych dniach stycznia. Wersje te bazują na projekcie z 12 listopada, który znacząco różni się od poprzednich projektów, nad którymi prace trwały od momentu opublikowani przez resort gospodarki pakietu projektów trzech ustaw energetycznych – czyli tzw.trójpaku w grudniu 2011 roku. Wczoraj dyrektor departamentu energii odnawialnej w Ministerstwie Gospodarki Janusz Pilitowski zapowiedział, że w najbliższy czwartek projektem ustawy zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów, a w pierwszym kwartale tego roku regulacja trafi do sejmu.

W kwietniu zarzuty KE dla Gazpromu

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Do kwietnia Komisja Europejska ma przedstawić Gazpromowi oficjalnie zarzuty w sprawie nadużycia pozycji na europejskim rynku gazu – donosi „Rzeczpospolita” powołując się na informacje uzyskane przez agencję Reuters. Według relacji dziennika unijny komisarz ds. konkurencji Joaquin Almunia chce do kwietnia doprowadzić do postawienia Gazpromowi zarzutów w sprawie nadużycia pozycji na europejskim rynku gazu wobec odbiorców z ośmiu krajów Europy. W gronie dyskryminowanych krajów są Polska, Bułgaria, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Słowacja oraz Węgry. Łącznie kraje te kupiły od Gazpromu w 2012 roku nieco ponad 37 mld m sześć gazu. Największymi odbiorcami rosyjskiego gazu w tym gronie są Polska (13,1 mld m sześc.), Czechy (8,3 mld m sześc.) oraz Węgry (5,3 mld m sześc.). Gazprom stale zabiega o to, by sprawę wszczętego przez KE postępowania załatwić polubownie. Rozmowy na ten temat były prowadzone pod koniec ubiegłego roku i w styczniu br., ale komisarz Almunia dotychczas podchodził sceptycznie do propozycji Gazpromu. Jeśli KE udowodni Gazpromowi, że nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku dostaw gazu do Europy Środkowo-Wschodniej, koncernowi grozi kara, która może sięgać 10 proc. jego rocznych przychodów.

Cuadrilla rozpoczyna nowe poszukiwania w regionie Lancashire

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Brytyjska firma będzie szukać gazu łupkowego w Roseacre Wood i Preston New Road (niedaleko Blackpool). Planuje cztery odwierty w każdym z wymienionych miejsc. Dyrektor komercyjny Cuadrill Tony Carruthers przekonuje Financial Timesa, że wydobycie ze złóż może ruszyć na początku 2016 roku. Przedstawiciele firmy uspokajają obawiających się negatywnego wpływu poszukiwań na środowisko ekologów. Przekonują, że prace będą prowadzone przy jednoczesnym dialogu ze społecznościami lokalnymi i zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Katar nie boi się łupkowej rewolucji

(DAILY TELEGRAPH/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki i przemysłu Kataru Mohammed bin Saleh al-Sada w rozmowie z Daily Telegraph przekonuje, że jego kraj nie zmienia strategii sprzedaży LNG pod wpływem rozwoju sektora łupkowego w Stanach Zjednoczonych. Ocenia, że strategia długoterminowa nie zmienia się ze względu na elastyczność umów pozwalającą na szybkie reagowanie na nowe sygnały z rynku. Katar to największy dostawca LNG na świecie. Zdaniem al-Sada rewolucja łupkowa w USA nie zmieni znacząco rynku gazowego na świecie.

INFRASTRUKTURA

„Connecting Europe” wesprze główne korytarze transportowe

(Polski Kongres Drogowy)

Inwestycje w dwóch przebiegających przez Polskę korytarzach bazowych sieci TENT-T będą mogły być finansowane ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Komisja Europejska zwróciła się do rządów państw członkowskich UE o opinie w sprawie priorytetów wykorzystania środków przeznaczonych na rozbudowę sieci transportowych. Na początku tego roku KE wydała „Komunikat”, zawierający koncepcję wsparcia unijnego dla tworzenia korytarzy sieci bazowej, kryteria oceniania projektów oraz informacje na tematdostępnych środków budżetowych w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Ma to stworzyć warunki dla wyboru pierwszych projektów do sfinansowania jeszcze przed końcem 2014 r.

Inwestycje drogowe na Mazowszu

(Samorząd Woj. Mazowieckiego)

Ponad 241 mln zł, w tym 162 mln zł pochodzące z środków unijnych, zostanie przeznaczonych na inwestycje drogowe w województwie mazowieckim w 2014 r. Priorytetem w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej w regionie jest budowa obwodnicy Warszawy i tras ekspresowych oraz modernizacja dróg wojewódzkich i linii kolejowych. Mazowsze jest regionem o najdłuższej sieci dróg wojewódzkich (2820 km) w kraju. Przebudowa i modernizacja dróg wojewódzkich jest finansowana z budżetu woj. mazowieckiego oraz ze środków unijnych. W roku 2013 na terenie Mazowsza oddanych zostało po przebudowie łącznie 90 km dróg wojewódzkich, przy nakładach ponad 132 mln zł.

Współpraca polsko-czeska na rzecz budowy S3

(edroga.pl)

Przedstawiciele władz wojewódzkich, powiatowych, miast i gmin polsko-czeskiego pogranicza oraz parlamentarzyści będą wspólnie przekonywać władze rządów w Polsce i Czechach do budowy drogi łączącej oba kraje. Tak ustalono podczas konferencji „Transport i infrastruktura na czesko-polskim pograniczu” zorganizowanej w czeskim Trutnovie. Samorządowcy z Polski i Czech chcą, by dalsza budowa odcinka drogi S3 (od Legnicy do Lubawki) po polskiej stronie oraz D11/R11 (Hradec Kralove-Trutnov-Kralovec) po stronie czeskiej zostały wpisane na listę priorytetową zadań do sfinansowania przez rządy obu krajów. Obecność na tej liście jest niezbędna, by instytucje państwowe i regionalne mogły ubiegać się o dofinansowanie w latach 2014-2020.

Most w Kostrzynie wpisany w Kontrakt Teryorialny

(edroga.pl/Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego)

Zarząd Województwa Lubuskiego wpisał budowę przeprawy mostowej i północnej obwodnicy Kostrzyna w Kontrakt Terytorialny. Most w Kostrzynie jest też wpisany w Strategię Rozwoju Województwa Lubuskiego. Kontrakt Terytorialny to umowa między samorządem a rządem w sprawie koordynowania dużych, priorytetowych dla regionów inwestycji. Do kontraktu wpisano inwestycje mające finansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego, Polski Zachodniej, a także te, które są ujęte w Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego. Wśród 32 inwestycji jest też budowa przeprawy mostowej w Kostrzynie nad Odrą wraz z północną obwodnicą miasta.

Szybciej przez kolejowy most nad Nysą Łużycką

(PKP PLK)

Wykonane przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA prace na kolejowej przeprawie między Zgorzelcem a Görlitz pozwoliły zwiększyć prędkość pociągów. Składy towarowe swobodnie poprowadzą wagony o nacisku 221kN na oś. Krótszy czas przejazdu to lepsza oferta przewozowa i większa przepustowość linii. Prace wykonano bez wstrzymywania ruchu.

Obecnie prędkość pociągów 80 km/h i nacisk 221kN na oś umożliwiają swobodny przejazd ciężkich składów. Most usytuowany jest w ciągu komunikacyjnym leżącym w III Paneuropejskim korytarzu transportowym (ciąg kolejowy E 30). Obecnie kursują tędy pociągi z Wrocławia do Drezna. Realizacja projektu kosztowała prawie 27,8  mln zł (brutto).

Wagony na linii łódzkiej

(PKP Intercity)

W związku z przeprowadzoną w pociągach kursujących na linii Warszawa – Łódź – Warszawa kontrolą i decyzją Urzędu Transportu Kolejowego, PKP Intercity informuje, że kilkanaście wagonów, w których wykryto usterki zostały natychmiast wymienione na inne i skierowane do naprawy. Uwagi UTK dotyczyły m.in. działania ogrzewania, oświetlenia oraz sprawności szaf zasilających.  Poza wymianą wagonów, PKP Intercity zapewniło całodobowe podgrzewanie składów na stacjach postojowych, zatrudniając dodatkowy personel. Wprowadzono także dodatkowe zmiany nocne w warsztatach naprawczych oraz wzmocniono obsadę odpowiedzialną za właściwe przygotowanie toalet.

Przebudowa Mogilskiej: dramatu nie ma!

(KRK Magiczny Kraków)

Pierwsze dni zmienionej organizacji ruchu w związku z modernizacją ulicy Mogilskiej za nami. Jak na zakres wprowadzonych zmian ruch odbywa się płynnie, egzamin zdaje też komunikacja tymczasowa. Przypomnijmy: od soboty 1 lutego nie kursują tramwaje wzdłuż ul. Mogilskiej i Jana Pawła II, wprowadzono też zawężenia jezdni na ul. Mogilskiej (od skrzyżowania z Francesco Nullo do pętli Wieczysta). Ma to związek z kompleksową modernizacją ciągu tramwajowo-drogowego od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. To inwestycja, której celem jest przede wszystkim modernizacja torowiska. Całkowita wartość projektu wynosi 143 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z funduszy unijnych.

Prezes UTK wszczął postępowania administracyjne w związku z rozerwaniem pociągu pasażerskiego na stacji Żyrardów

(UTK)

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wszczął z urzędu postępowania administracyjne względem spółki PKP Intercity oraz zarządcy infrastruktury PKP PLK SA, w sprawie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie art. 28g Ustawy o transporcie kolejowym, poprzez niezgłoszenie Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych zdarzenia kolejowego, z 4 października 2013 r. na stacji Żyrardów. Zdarzenie kolejowe polegało na rozerwaniu pociągu – zerwaniu sprzęgu śrubowego ostatniego wagonu składu pociągu i wypełniało znamiona wypadku kolejowego. Zarówno zarządcy infrastruktury, jak i przewoźnicy kolejowi obowiązani są do natychmiastowego zgłaszania PKBWK poważnych wypadków, wypadków i incydentów.

Styczeń: 5 proc. mniej pasażerów na Lotnisku Chopina

(Lotnisko Chopina)

Ponad 642 tys. osób odprawionych zostało na Lotnisku Chopina w styczniu 2014 r. To o 4,9 proc. mniej niż w styczniu 2013 r., ale o 9,5 proc. więcej niż styczniu 2012 r. Warto przypomnieć, że na rekordowy wynik 2014 r. wpłynęło nieplanowane przeniesienie na Lotnisko Chopina operacji linii Ryanair i Wizz Air, które nie mogły operować na lotnisku w Modlinie z powodu zamknięcia pasa startowego. Łącznie na Lotnisku Chopina obsłużonych zostało 556,5 tys. w ruchu międzynarodowym (spadek o 6,1 proc.) oraz 85,6 tys. w ruchu krajowym (wzrost o 4,4 proc. – jest to najlepszy wynik w styczniu w historii lotniska).

Liczba pasażerskich operacji lotniczych zmniejszyła się w styczniu o 10,3 proc. i wyniosła łącznie 10,0 tys.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak