5.09.2013 ALERT

5 września 2013, 09:21 Alert
Alert

ENERGETYKA

PIR ma już kolejnego dyrektora inwestycyjnego

(PULS BIZNESU/CIRE)

Jak poinformował „Puls Biznesu”, prezes PIR Mariusz Grendowicz zrekrutował na stanowisko dyrektora inwestycyjnego Marcina Piaseckiego, ostatnio dyrektora w Kulczyk Investments w Londynie, a wcześniej bankiera inwestycyjnego z doświadczeniem z Paryża, Londynu i Abu Zabi. Wciąż trwa rekrutacja na stanowiska dwóch wiceprezesów. Z informacji PB wynika, że po rozmowach z kandydatami, które przeprowadzono w drugiej połowie sierpnia, rada nadzorcza PIR ma już dwóch faworytów.

Unia potrzebuje taniej energii

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Na temat przedstawionego wczoraj podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy raportu Central Europe Energy Partners (CEEP) odnośnie cen energii oraz konkurencyjności europejskiej gospodarki pisze „Rzeczpospolita”. Jak relacjonuje dziennik, CEEP zwróciło uwagę w swoim raporcie, że rosnące koszty zakupu energii zwiększając koszty produkcji tworzą presję na wyższy poziom cen w całej gospodarce. Jednocześnie analizy CEEP wskazują na duże znaczenie energochłonnych branż dla rozwoju nowych krajów Unii i kwestie konkurencyjności gospodarek tych krajów, która będzie kluczowa dla ich rozwoju i nadrabiania zaległości w stosunku do średniej unijnej.

Klaipedos Nafta ubezpiecza budowę terminala LNG

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Klaipedos Nafta doszła do porozumienia z PZU Lietuva w sprawie ubezpieczenia ryzyka związanego z budową terminala LNG w Kłajpedzie. Zabezpieczyła sprzęt, prace, firmę i skalę działań na okres od 2 września 2013 roku do 5 kwietnia 2015 roku.

Ekolodzy blokują prace Cuadrilli, choć te nie uwzględniają frackingu

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Cuadrilla zerwiduje plany odwiertów w regionie West Sussex pod wpływem protestów mieszkańców wsi Balcombe. Prace zostaną zatrzymane do 28 września. Co ciekawe, firma planowała odwierty konwencjonalne w poszukiwaniu ropy. Ekolodzy twierdzą jednak, że Cuadrilla może wbrew zapowiedziom zastosować metodę hydraulicznego kruszenia, co do której zgłaszają poważne zastrzeżenia.

Azerbejdżan jest dalej zainteresowany Nabucco-West

(TREND/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Azerbejdżanu Natig Alijew ocenia, że projekt Nabucco-West jest nadal możliwy do realizacji, pomimo wyboru Gazociągu Transadriatyckiego (TAP) na potrzeby realizacji dostaw azerskiego gazu ziemnego w ramach koncepcji Korytarza Południowego. – Te projekty powstały w różnych celach i realizacja TAP nie wyklucza budowy TAP – twierdzi polityk. Jego zdaniem Azerbejdżan może wydobywać nawet 40 mld m3 po 2020 roku i będzie mogła słać go za pomocą oby gazociągów do Europy. Także Turcy i Bułgarzy niedawno zasygnalizowali dalsze zainteresowanie projektem.

Amerykańskie LNG popłynie do Azji, nie do Europy

(NATURAL GAS EUROPE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Europa nie zwiększy importu LNG, ponieważ wzrost eksportu z Ameryki Północnej pochłonie zapotrzebowanie azjatyckie – twierdzą analitycy Barclays. Głównym motorem napędowym popytu na LNG będą Chiny, Indie, Malezja, Indonezja i Singapur, które już budują obiekty regazyfikacyjne na potrzeby importu tego surowca.

INFRASTRUKTURA

KDM Shipping liczy na dobrą koniunkturę w II poł. 2013 r.

(ISBnews)

– Przychody KDM Shipping Group wzrosły o 26,5% r/r, do 12,1 mln USD w I poł. 2013 r., co spółka uznała za zadowalający wynik, podała KDM Shipping w komunikacie. W II połowie roku spółka spodziewa się dobrej koniunktury w związku z wysokimi zbiorami płodów rolnych w obszarze jej działalności. „Jesteśmy zadowoleni z dynamiki wzrostu przychodów ze sprzedaży w pierwszej połowie roku, która dotyczyła głównie kluczowego dla nas segmentu przewozu towarów i która wynikała ze zwiększenia tonażu przewiezionych ładunków.

Strata netto PCC Intermodal zmniejszyła się r/r do 0,98 mln zł w I poł. 2013 r.

(ISBnews)

– PCC Intermodal odnotowało 0,98 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2013 r. wobec 7,46 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie. Strata operacyjna wyniosła 0,70 mln zł wobec 7,26 mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 73,14 mln zł w I poł. 2013 r. wobec 91,37 mln zł rok wcześniej. W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2013 r. wyniosła 1,22 mln zł wobec 7,46 mln zł straty rok wcześniej.

NIK przyjrzy się sieci lokalnych dróg

(www.nik.gov.pl)

Drogi lokalne to 95 proc. wszystkich dróg w Polsce. Tymczasem nakłady przeznaczane na nie są mniejsze niż na pozostałe 5 proc. dróg krajowych. W konsekwencji mamy coraz więcej porządnych ekspresówek i autostrad, ale otoczonych przez zaniedbane i niebezpieczne drogi dojazdowe. To właśnie na nich ginie w wypadkach najwięcej ludzi. Poznańska NIK sprawdzi drogi lokalne pod trzema względami: jakości konstrukcji, organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa.

Czy w miastach pojedziemy jeszcze wolniej?

(www.nik.gov.pl)

Strefa „Tempo 30” to pomysł na poprawę bezpieczeństwa drogowego w dużych aglomeracjach. Radykalnemu ograniczeniu prędkości towarzyszą jednak kontrowersje. Kierowcy boją się wydłużonego czasu przejazdu. Tymczasem eksperci monitorujący miejskie korki twierdzą, że strefa „Tempo 30” nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale pomoże także w udrożnieniu ruchu. Podczas zorganizowanego przez poznańską delegaturę NIK panelu ekspertów dyskutowano m.in. o projekcie uspokojenia ruchu w miastach.

Odprawa on-line do 2h przed odlotem

(www.eurolot.com)

Odprawa  on-line  w  Eurolot  jest możliwa  nawet na 2 h przed rozkładowym czasem odlotu. Nowością jest możliwość odprawienia się również na  lotnisku im. Chopina w Warszawie, korzystając z kiosku do samodzielnej odprawy. Odprawa on-line oraz na lotniskowych kioskach możliwa jest na 72 h przed planowanym odlotem i zostaje zamknięta na 2 godz. przed nim. Przypominamy, że aby skutecznie odprawić się należy przed wylotem: zalogować się do systemu odpraw podając nazwisko i numer swojej rezerwacji.

Sezon na zwiedzanie miast Europy z Ryanair

(www.ryanair.com)

Ryanair rozpoczął sezon na zwiedzanie miast Europy oferując sprzedaż 100 000 biletów w cenach zaczynających się od 69 zł na podróż do 1000 miast w całej Europie w poniedziałki, wtorki, środy oraz czwartki, w październiku oraz listopadzie m.in.: Bydgoszczy do Birmingham, Gdańska do Bristolu, Katowic do Edynburga, Krakowa do Dortmund, Lublina do Liverpoolu, Łodzi do Mediolanu, Poznania do East Midlands, Rzeszowa do Glasgow Prestwick, Szczecina do Liverpoolu, Warszawy Chopin do Sztokholmu Skavsta.

Statystyki pasażerskie – sierpień 2013

(www.airport-katowice.com)

327 734 pasażerów odprawiono w Katowice Airport w ruchu całkowitym w sierpniu br., to o 1123 więcej (+0,3%) niż w tym samym miesiącu roku ubiegłego. W segmencie ruchu regularnego odprawiono 176 812 podróżnych, czyli o 669 więcej (+0,4%) niż w sierpniu ubiegłego roku. Niewielki wzrost zanotowano także w segmencie ruchu czarterowego w ramach którego odprawiono 150 521 osób o 1083 więcej (+0,7%) niż w ósmym miesiącu 2012 roku.

Wzrosty wracają do Gdańska

(www.airport.gdansk.pl)

W sierpniu gdańskie lotnisko obsłużyło 291 tys. pasażerów, czyli o ok. 2 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2012 roku. To pierwszy miesiąc z pozytywnym wynikiem od marca tego roku. Od kwietnia do lipca włącznie statystyka pasażerów była ujemna za sprawą ogromnych przewozów krajowych generowanych przed rokiem przez OLT Express. – Zgodnie z naszymi przewidywaniami gdańskie lotnisko znów znajduje się w stabilnym locie wznoszącym – mówi prezes Portu Lotniczego Gdańsk Tomasz Kloskowski.

Rośnie znaczenie Gdańska i Gdyni na europejskiej mapie portów

(Jones Lang LaSalle)

Konteneryzacja morskiego handlu stwarza szerokie możliwości ekspansji dla polskich portów, wynika z raportu Jones Lang LaSalle pt. Polskie porty kontenerowe: nowe kierunki rozwoju rynku logistycznego. Jones Lang LaSalle publikuje swój najnowszy raport – pierwszą pogłębioną analizę polskich terminali kontenerowych. Pierwsza część opracowania zawiera informacje dotyczące trendów w handlu morskim, w tym rosnącego znaczenia konteneryzacji oraz dane na temat portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie – Świnoujściu.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak