6.03.2014 ALERT

6 marca 2014, 10:24 Alert

ENERGETYKA

Ukraina zamierza utrzymać niskie ceny gazu dla przemysłu

(LNG WORLD NEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pomimo ryzyka odejścia od rabatu cenowego w umowie gazowej z Rosją, ukraińska Narodowa Komisja Regulacji Energetycznej poinformowała, że zamierza nadal sztucznie utrzymywać niską cenę gazu dla przemysłu co najmniej do czerwca tego roku. Jednym z warunków przydzielenia kolejnej transzy pożyczki z Międzynarodowego Funduszu Walutowego jest reforma systemu rządowych subsydiów dla odbiorców gazu, która obciąża budżet.

Niemcy i Bułgaria nie obawiają się zatrzymania dostaw z Ukrainy

(NOVINITE/DEUTSCHE WELLE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Bułgaria zgromadziła zapasy gazu starczące na zaspokojenie jej zapotrzebowania przez dwa miesiące. Premier Plamen Oreszarski zadeklarował, że z tego względu jego kraj nie obawia się zatrzymania dostaw rosyjskiego surowca przez Ukrainę. Podobnie uspokajający ton dominuje w Niemczech. Deutsche Welle informuje, że w razie zatrzymania dostaw ze Wschodu „można w krótkim czasie zwiększyć ilości gazu importowanego z Holandii i Norwegii. Także możliwe jest zwiększenie dostaw płynnego gazu do sieci europejskich z Afryki Północnej i Kataru ze zbiorników kriogenicznych LNG we Francji i w Holandii”. Portal podkreśla również, że w razie zatrzymania dostaw przez Ukrainę, surowiec będzie mógł płynąć przez Białoruś i gazociąg Nord Stream.

UE rozważy przyszłość śledztwa przeciwko Gazpromowi

(KOMISJA EUROPEJSKA/WOJCIECH JAKÓBIK)

W obliczu kryzysu na Krymie Komisja Europejska rozważa czy nie przedłużyć śledztwa antymonopolowego przeciwko Gazpromowi do czasu zakończenia niepokojów na Ukrainie. Zdaniem urzędników surowe wnioski ze śledztwa mogą zaszkodzić Kijowowi. Sprawa trwa już dwa lata a jej wynik zapowiadano pierwotnie na kwiecień tego roku. Jednocześnie Gazprom deklaruje, że przyjmie każdą decyzję KE.

Sankcje wobec Rosji – miecz obosieczny

(AP/TERESA WÓJCIK)

Unia Europejska importuje z Rosji rocznie gaz wartości 30 mld euro. Największym importerem gazu rosyjskiego są Niemcy. Około 50 proc. rosyjskiego importu i eksportu jest realizowanego z krajami UE., Z tym, że 75 proc. rosyjskiego eksportu do Unii Europejskiej stanowią surowce energetyczne.  Dla niemieckiej gospodarki handel Rosją, od importu gazu do sprzedaży mercedesów rosyjskim bogaczom ma znaczenie wręcz podstawowe w ostatnim dziesięcioleciu – zauważa Handelsblatt. Pogorszenie sytuacji politycznej na Ukrainie w ub.r. źle wpłynęło na stan wymiany handlowej Niemiec i Rosji, wymiana ta w 2013 r. była o około 5 mld euro niższa niż rok wcześniej. Wall Street Journal stwierdza, że ponad 6 tys. małych i średnich niemieckich firm działa w Rosji, zaś wartość łączna niemieckich inwestycji bezpośrednich wyniosła w ub.r. ponad 22 mld dol. Z uwagi na tak bliskie związki niemieckiej gospodarki z Rosją – podkreślają ekonomiści – władze niemieckie dystansują się od amerykańskich zamiarów zastosowania ostrych sankcji wobec Rosji, oznaczających gospodarczą izolacje Moskwy.  Tym bardziej, że Rosja w wypadku wprowadzenia sanacji zapowiada retorsje.  Przedstawiciele rządu niemieckiego nieoficjalnie zwracają uwagę, że i Zachód i Rosja wskutek obustronnego wprowadzenia sankcji zwłaszcza w branżach ropy naftowej i gazu oraz energetyki poniosą ogromne straty, co istotnie zmieni stan światowej gospodarki i doprowadzi do trudnych do przewidzenia skutków.

Interpol wstrzymał chorwacki list gończy za szefem węgierskiego koncernu paliwowego MOL

(ITAR TASS/JUTARNIJ LIST/TERESA WÓJCIK)

Interpol wstrzymał międzynarodowy list gończy ścigający prezesa węgierskiego koncernu paliwowego MOL Zoltana Tomasa Hernady oskarżonego przez wymiar sprawiedliwości Chorwacji o przekupstwo chorwackiego znanego polityka Ivo Sanadera.  Zagrzeb oskarża Hernady, że przy prywatyzacji chorwackiego koncernu paliwowego INA dał łapówkę Sanaderowi, co umożliwiło nabycie koncernowi MOL 49,1 proc. udziałów w INA. Sanader za oszustwo prywatyzacyjne obecnie stanął przed sądem. Zagrzebski dziennik Jutarnji list informuje, że wg chorwackiego ministerstwa spraw wewnętrznych, Interpol uznał list gończy za Hernadim za „nieistniejący” na wniosek samego ściganego. Tymczasem w moskiewskich mediach pojawiła się informacja, że oskarżanie Węgra przez chorwacki wymiar sprawiedliwości stanowi poważne naruszenie praw człowieka.

Przyspieszyć wydobycie gazu łupkowego w Wlk. Brytanii

(RIGZONE/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Obecny kryzys na Ukrainie i zagrożenie ze strony Kremla spowodowało zwiększenie znaczenia własnych europejskich źródeł energii i uniezależnienia Europy od rosyjskiego gazu. Tej kwestii było poświęcone robocze spotkanie geologów i czołowych brytyjskich polityków 4 – 5 marca w Londynie zgodzono się, że dla dywersyfikacji dostaw gazu dla Wielkiej Brytanii ma możliwie jak najszybsza eksploatacja własnych zasobów gazu z łupków. Te zasoby mogą mieć też – obok polskich – znaczenie dla całego europejskiego bilansu gazu.  Problemem znacząco utrudniającym poszukiwania gazu łupkowego w Wielkiej Brytanii i w całej Europie, jest brak infrastruktury oraz urządzeń i ekip wiertniczych – podkreślali eksperci i geolodzy w Londynie. Wielka Brytania jest w początkowej fazie poszukiwania gazu niekonwencjonalnego. Uznano za konieczne podjęcie wszelkich działań dla przyspieszenia tych poszukiwań i rozpoczęcie komercyjnego wydobycia. Poważny konflikt z Rosją jest dowodem, jakim zagrożeniem jest „monopol gazowy” Kremla w krajach UE – podkreślił Ron Oxburgh, były prezes Shell, członek Izby Lordów oraz szef Komitetu ds. Nauki i Technologii Izbie w czasie tej konferencji.

Azerbejdżan może dopuścić kolejne kraje do Korytarza Południowego

(AZERNEWS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dziennik Azernews cytuje opinię anonimowego dyplomaty z Brukseli. Jego zdaniem zwiększenie ilości gazu słanego przez Korytarz Południowy czyli sieć gazociągów – Gazociąg Południowokaukaski (TCP), Gazociąg Transanatolijski (TANAP) i Gazociąg Transadriatycki (TAP) – leży w gestii Baku. To Azerowie mogą dopuścić do sieci kolejne kraje jak Turkmenistan i Irak. Ten pierwszy kraj będzie mógł eksportować gaz do Europy, jeśli powiedzie się wspierany przez Komisję Europejską projekt budowy Gazociągu Transkaspijskiego (TCP). Rura ma osiągnąć przepustowość od 30 do 40 mld m3 rocznie. Jednak to Azerbejdżan musi wyrazić zgodę na tranzyt gazu od rywala rynkowego przez swoje terytorium – podkreśla anonimowe źródło. Problemem jest także opór państw basenu Morza Kaspijskiego, które powołując się na argumenty ekologiczne, próbują zablokować budowę rury.

Gazprom Neft rozpoczął eksploatacje ropy z irackiego pola Badra

(OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Rosyjski koncern poinformował, że 4 marca rozpoczął komercyjna eksploatacje irackiego pola naftowego Badra. Wg. ocen ekspertów pole będzie dostarczać do 204 tys. baryłek dziennie. Pierwsze ilości ropy są już transportowane rurociągiem do terminala eksportowego w mieście Basra w Iraku. Gazprom Neft planuje pełne komercyjne wydobycia ropy z pola Badra od wiosny b.r. W tym roku przewiduje się, że wydobycie dzienne wyniesie średnio ok. 15 tys. baryłek dziennie. Pełną zdolność wydobycia Rosjanie zapowiadają na 2015 r.

LNG w Azji tanieje

(ENERGY TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Ceny spotowe gazu skroplonego w Azji spadły po tym jak zmniejszyło się zapotrzebowanie na ten surowiec w Brazylii a Japończycy skorzystali z umów długoterminowych z indeksem ceny ropy naftowej. Cena spadła z $19,60 do $18,10/mmBtu.

INFRASTRUKTURA

Spotkanie wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej z czeskim ministrem transportu

(ministerstwo transportu)

Wicepremier Elżbiety Bieńkowska spotkała się z ministrem transportu Republiki Czeskiej Antoninem Pracharzem. Tematem prowadzonych w kancelarii premiera rozmów była budowa połączenia dróg ekspresowych S-3 po stronie polskiej i R-11 po stronie czeskiej, a także dalszy rozwój i wzmocnienie funkcji tranzytowej szlaków drogowych i kolejowych na osi północ – południe. Podczas spotkania wicepremier E. Bieńkowska pozytywnie oceniła dotychczasowe efekty współpracy z Republiką Czeską w zakresie transportu, zarówno w relacjach dwustronnych, jak i wielostronnych, w tym szczególnie na forum Unii Europejskiej i Grupy Wyszehradzkiej.

99,8 proc. pracowników PKP Cargo zapisało się na akcje pracownicze

(PKP Cargo)

22 146 pracowników PKP Cargo w ciągu trzech miesięcy złożyło zapisy na akcje pracownicze spółki w placówkach Domu Maklerskiego PKO BP na terenie całego kraju. Akcje były nabywane przez pracowników po cenie 68 zł, czyli o ok. 25 proc. niższej niż kurs akcji spółki w dniu 4 marca br. Od 2 grudnia 2013 r. do 28 lutego 2014 r. zapisy na akcje złożyło 22 146 (99,8%) uprawnionych pracowników PKP Cargo oraz 2 395 (99,9%) uprawnionych pracowników spółek zależnych. Ilość akcji, o które wnioskują pracownicy PKP Cargo i spółek zależnych, wynosi maksymalnie 1 328 219 i 138 628 akcji. – Pracownicy otrzymali akcje pracownicze, a także są objęci długoletnimi gwarancjami zatrudnienia – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo.

Bariery biurokratyczne dla barier ochronnych

(PKD)

Projekt nowych „Wytycznych stosowania barier ochronnych na drogach krajowych” zdominował dyskusję podczas zakończonego w Krakowie Forum „Bariery 2014”. Liczne głosy krytyczne sprawiły, że GDDKiA zaproponowała powołanie zespołu z udziałem producentów, projektantów i wykonawców oraz Dyrekcji, który wspólnie opracuje akceptowalne zapisy. Przed miesiącem GDDKiA opublikowała na swojej stronie internetowej projekt nowych „Wytycznych”. Mają one zastąpić poprzedni dokument z 2010 r., co wynika zarówno z doświadczeń w jego stosowaniu, jak i zmiany normy zharmonizowanej PN-EN 1317-5:2012, którą 4 lata temu tamte wytyczne wprowadziły do Polski.

Dragon już w Lotos Kolej

(Lotos Kolej)

Spółka Lotos Kolej rozpoczęła eksploatację pierwszej z pięciu zamówionych lokomotyw Dragon. Pojazd wyprodukowała firma NEWAG Gliwice. Dragon to nowoczesna i zarazem pierwsza od ok. 25 lat sześcioosiowa lokomotywa elektryczna, jaką wyprodukowano w Polsce. Największym atutem tej lokomotywy jest możliwość prowadzenia pociągów o dużej masie nawet 5000 ton – na trasach o różnorodnych parametrach technicznych. Dla porównania lokomotywy czteroosiowe są w stanie uciągnąć składy o masie ok. 3,2 tys. t (wersja elektryczna) i 2,6 tys. t (wersja spalinowa). – Lotos Kolej to najnowocześniejszy przewoźnik kolejowy w Polsce – podkreśla Henryk Gruca, prezes spółki.

Trasa Zgierz – Widzew gotowa za sześć miesięcy

(PKP PLK)

Tylko pół roku pozostało do otwarcia odnowionej trasy ze Zgierza do stacji Łódź Widzew. Modernizacja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowych SA pozwoli na uruchomienie nowych aglomeracyjnych połączeń kolejowych. Pasażerowie skorzystają z trzech nowych przystanków. Wzrośnie również bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. Inwestycja obejmuje przebudowę torów na długości ponad 12 km. Po zakończeniu prac przejazd pociągiem aglomeracyjnym ze Zgierza do stacji Łódź Widzew zajmie około 15 minut, a maksymalna prędkość pociągów wyniesie 100 km/h. Podróżni będą mogli korzystać z trzech nowych przystanków:  Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek, które od wielu lat były wyłączone z eksploatacji. Wartość projektu wynosi ponad 24 mln zł.

Kolej zbliżyła Toruń z Bydgoszczą

(PKP PLK)

Prace rewitalizacyjne na liczącej ponad 50 km trasie Toruń – Bydgoszcz zakończone. Od 9 marca podróż koleją między dwoma największymi miastami województwa kujawsko – pomorskiego potrwa krócej niż trzy kwadranse. Na całej długości zrewitalizowanej trasy Toruń – Bydgoszcz pociągi mogą już jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h. Skorygowany rozkład jazdy, który zostanie wprowadzony 9 marca, pozwoli pasażerom dostać się z Torunia do Bydgoszczy w około 40 minut. Na trasie Toruń – Bydgoszcz wymienionych zostało 93 km torów. Wymieniono również 54 rozjazdy, wyremontowano 18 przejazdów, podwyższając bezpieczeństwo kierowców i pasażerów korzystających z kolei.

Drużyna EIC Premium

(PKP Intercity)

PKP Intercity otrzymało ponad 400 zgłoszeń od chętnych do pracy na pokładzie EIC Premium (Pendolino). Tym samym zakończył się pierwszy etap rekrutacji wewnętrznej na obsługę pociągów dalekobieżnych najwyższej kategorii. Trwa kompletowanie załogi pokładowej pociągów EIC Premium, które zaczną regularnie kursować w grudniu tego roku. Do udziału w wewnętrznym postępowaniu mogli zgłaszać się pracownicy drużyn konduktorskich PKP Intercity. Wymagania, które musieli spełnić kandydaci, to m.in.: minimum rok doświadczenia w pracy w drużynie konduktorskiej, znajomość języka angielskiego lub innego języka obcego, standardów obsługi klienta oraz zagadnień dotyczących codziennej eksploatacji wagonów i ruchu pociągów.

BillBird S.A. wdroży system e-fakturowania w PKP Energetyka

(PKP Energetyka)

PKP Energetyka powierzyła BillBird S.A. wdrożenie innowacyjnego portalu do obsługi dokumentów elektronicznych. Prace nad uruchomieniem autorskiej platformy do dystrybucji e-faktury ruszyły na początku listopada 2013. W ramach podpisanej umowy BillBird przejmie również odpowiedzialność za obsługę faktur papierowych. Od listopada 2013 r. na zlecenie PKP Energetyka firma BillBird S.A. rozpoczęła prace nad stworzeniem portalu obsługującego dokumenty elektroniczne. Opracowywane rozwiązania zostaną dostarczone w formule  SaaS (Software as s Service) oraz będą dostosowane do specyfiki branży energetycznej oraz wymagań stawianych przez zleceniodawcę.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak