6.12.2013 ALERT

6 grudnia 2013, 09:39 Alert

ENERGETYKA

We wtorek głosowanie w PE w sprawie backloadingu

(CIRE)

W przyszły wtorek, 10 grudnia na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego zostanie poddana pod ostateczne głosowanie poprawka do dyrektywy 2003/87/W, która umożliwi wprowadzenie w życie tzw. backloadingu, czyli wycofania z rynku części uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Poprawka zaproponowana przez Parlament Europejski i przyjęta przez Radę, zakłada, że Komisja Europejska, w wyjątkowych okolicznościach, może zmieniać harmonogram aukcji uprawnień do emisji, po sprawdzeniu, że nie jest prawdopodobne, aby dotknięte tą zmianą sektory, miały przenieść swoją działalność poza UE. Komisja będzie miała prawo do wprowadzenia jednej tego typu zmiany harmonogramu, podczas trzeciej fazy systemu handlu uprawnieniami (ETS), dla nie więcej niż 900 milionów uprawnień. Plany wycofania części uprawnień do emisji CO2 z rynku mają na celu zachęcenia firm do inwestycji w innowacyjne, niskoemisyjne technologie – uzasadniają zwolennicy tego rozwiązania. Przeciwnicy, wśród których jest Polska, podkreślają, że zmniejszenie podaży uprawnień przyczyni się do wzrostu kosztów działalności firm działających na ternie UE i ucieczki przemysłu poza Unię. Jednak według części ekspertów wprowadzenie backloadingu nie będzie miało wielkiego wpływy na cenę uprawnień do emisji CO2, które obecnie kształtują się na poziomie około 4,5 euro. -Backloading jest już w znacznej mierze zawarty w obecnej cenie, a jego realizacja to tylko kropka nad „i”- mówił niedawno Juliusz Preś, szef analiz i członek zarządu działającego na rynku uprawnień do emisji CO2 DM Consus. W ocenie prezesa wzrosty po przegłosowaniu poprawki nie powinny być większe nić 10-20 proc.

Inwestorzy z branży wiatrowej o projekcie ustawy o OZE

(CIRE)

Zaprezentowany 13 listopada przez Ministerstwo Gospodarki projekt ustawy o OZE budzi liczne kontrowersje. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej przeprowadziło wewnętrzny proces konsultacji projektu ustawy. Według inwestorów z branży energetyki wiatrowej zawiera on wiele elementów, które wymagają doprecyzowania i modyfikacji. Zastrzeżenia dotyczą tych rozwiązań, które naruszają prawa nabyte, zasadę ochrony słusznych interesów w toku oraz w niektórych przypadkach dyskryminują sektor energetyki wiatrowej.

 

Rumuni grożą Chevronowi spaleniem własnych domów

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Mieszkańcy Pungesti w Rumunii, miejscowości w pobliżu której prowadzi prace amerykański Chevron szukający gazu łupkowego na terenie tego kraju, zagrozili firmie, że podpalą swoje domostwa jeśli policja nadal będzie ograniczać ich prawa do poruszania się po okolicy. We wtorek policja rozbiła blokadę drogową i zatrzymała około 30 ludzi sprzeciwiających się pracom Chevronu, który otrzymał zgodę rządową na poszukiwania gazu.

Bułgaria apeluje o wsparcie KE w rozmowach z Rosją nt. South Stream

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja Europejska oceniła w środę, że umowy międzyrządowe w sprawie budowy Gazociągu Południowego przez Rosję na terenie krajów członkowskich Europejskiej Wspólnoty Energetycznej nie spełniają wymogów trzeciego pakietu energetycznego i muszą zostać renegocjowane lub odrzucone. Na ten postulat zareagowała Bułgaria. Jej ministerstwo gospodarki i energetyki wydały wspólne oświadczenie w którym określają rolę Komisji Europejskiej jako kluczową dla dalszych negocjacji z Rosją w sprawie South Stream i apelują o aktywny udział instytucji w rozmowach. Sofia apeluje także o wsparcie dla pozostałych państw zaangażowanych w negocjacje ws. South Stream.

Rosja może zaskarżyć Unię za trzeci pakiet energetyczny

(OIL AND GAS EURASIA/WOJCIECH JAKÓBIK)

Agencja ITAR-TASS cytuje rosyjskiego ministra rozwoju ekonomicznego Aleksieja Ulujukajewa, który miał powiedzieć, że jego kraj może pozwać Unię Europejską za narzucenie ograniczeń dla działalności firm, jak Gazprom, zawartych w ramach trzeciego pakietu energetycznego. Ruch ten byłby realizacją zaleceń prezydenta Władimira Putina, który zalecił wykorzystywanie procedur Światowej Organizacji Handlu w celu obrony rosyjskich eksporterów na zagranicznych rynkach.

Iran wybiera 7 firm z Zachodu do powrotu

(TODAYS ZAMAN/WOJCIECH JAKÓBIK)

Iran wskazał firmy, które zaprosi ponownie do działalności na swoim terytorium po zniesieniu zachodnich sankcji. Wymienił w tym kontekścieTotal, Royal Dutch Shell, ENI, Statoil, BP, Exxon Mobil oraz ConocoPhillips. Irańskie zasoby ropy naftowej są pokaźne i tanie w wydobyciu. Przedstawiciele Teheranu rozpoczęli już rozmowy z pierwszymi spółkami. Zaczęli od europejskich.

Obama zalecił podwojenie wykorzystania OZE w instytucjach rządowych

(WASHINGTON POST/WOJCIECH JAKÓBIK)

Prezydent USA Barack Obama wydał dyrektywę, w której zaleca rządowym instytucją zwiększenie wykorzystania energetyki odnawialnej w produkcji energii elektrycznej na ich potrzeby. Wyznaczył także cel udziału OZE w energetycznym portrfolio rządu na poziomie 20 procent do 2020 roku. Wcześniejsza dyrektywa z 2005 roku zalecała udział na poziomie 7,5 procent do 2013 roku. Rząd amerykański zadeklarował, że chce obniżyć emisję CO2 wyzwalaną przez jego instytucje do 2020 roku o 17 procent w stosunku do poziomów z 2005 roku.

INFRASTRUKTURA

21 firm zainteresowanych budową S5 w Wielkopolsce

(www.gddkia.gov.pl)

21 firm chce budować 16-kilometrowy odcinek  drogi ekspresowej S5 z Poznania (Głuchowa) do Wronczyna. Wśród zainteresowanych są firmy z Unii Europejskiej oraz Polski. Następny etap przetargu to zaproszenie do składania ofert cenowych. Po zakończeniu I etapu przetargu – wstępnej kwalifikacji – Oddział zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych. Poza ceną na wybór wykonawcy będą miały wpływ termin realizacji i okres gwarancji. Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 roku. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu nastąpić ma w 2017 roku.

17 chętnych do budowy S5

(www.gddkia.gov.pl)

17. wykonawców złożyło wnioski o dopuszczenie do dalszego etapu przetargu na budowę drogi S5 Poznań –Wrocław odc. Radomicko- Kaczkowo etap II  Leszno Płd. – Kaczkowo. Wśród zainteresowanych są firmy polskie oraz z krajów UE. Następny etap przetargu to zaproszenie do składania ofert cenowych. Po zakończeniu I etapu przetargu – wstępnej kwalifikacji – Oddział zaprosi wybranych wykonawców do składania ofert cenowych. Poza ceną na wybór wykonawcy będą miały wpływ termin realizacji i okres gwarancji. Wyłonienie wykonawcy, podpisanie umowy oraz rozpoczęcie prac przewidziane jest na III kwartał 2014 r. Zakończenie budowy – w IV kwartale 2016 r. lub w II kwartale 2017 r.

Wmurowano kamień węgielny pod budowę wieży kontroli lotów na poznańskim lotnisku Ławica

(www.skanska.pl)

Już za rok nad portem lotniczym Poznań-Ławica górować będzie niemal 34-metrowa nowoczesna wieża kontroli ruchu lotniczego wraz z ośrodkiem radiokomunikacyjnym. Inwestycję o wartości ponad 22 mln zł netto na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej realizuje firma Skanska. Wmurowano kamień węgielny pod tę realizację. – Budowa nowej wieży ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego poprzez zapewnienie odpowiednich warunków pracy służb kontroli ruchu lotniczego – mówi Krzysztof Kapis, prezes PAŻP. Ponadto, inwestycja wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu lotniczego.

Tęczowy most już dla kierowców

(www.skanska.pl)

Szerzej, bezpieczniej i bardziej kolorowo –tak jest w Rzeszowie na Moście Narutowicza. Most na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie wybudowała Skanska. Most powstał w miejscu dotychczasowego obiektu w ciągu ul. Naruszewicza w Rzeszowie. Dzięki inwestycji jednojezdniowa kładka nad Wisłokiem została zastąpiona dwujezdniowym obiektem. Most Narutowicza połączył ul. Fryderyka Chopina z ul. Wierzbową i aleją Rejtana.

– Nowy obiekt wybudowaliśmy w 8 miesięcy – mówi Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska. – Zastąpił on pochodzącą z 1984 r. ponad 80-m jednojezdniową kładkę. Nowy Most Narutowicza usprawni przejazd pomiędzy centrum miasta i al. Rejtana.

Węzeł Pasłęk- Pasłęk – zmiany w organizacji ruchu

(www.skanska.pl)

Trwają prace związane z przebudową drogi wojewódzkiej nr 513 na odcinku węzeł Pasłęk – Pasłęk. Kontrakt rozpoczął się na początku sierpnia br. i potrwa do końca października 2014 r. Wartość realizacji wynosi ponad 6,2 mln zł netto. Generalny wykonawca, firma Skanska odpowiada m.in. za poszerzenie jezdni, przebudowę istniejących skrzyżowań oraz wykonanie nowej nawierzchni na odc. o długości ok. 2,76 km. Na wjeździe do miejscowości Pasłęk od strony węzła Pasłęk Północ, na odcinku drogi o długości 1,5 km trwają prace konstrukcyjne nawierzchni. W tym miejscu kierowcy powinni spodziewać się czasowych utrudnień. Aktualnie drogowcy zakończyli wykonywanie nowej nawierzchni prawej strony jezdni.

Budowa DTŚ w Gliwicach

(www.skanska.pl)

Skanska, realizująca jeden z dwóch gliwickich odcinków Drogowej Trasy Średnicowej, wprowadziła kolejne zmiany w organizacji ruchu. Kierowcy inaczej jeżdżą autostradą A1 w Gliwicach. Zmiana organizacji ruchu polega na wyłączeniu z ruchu jezdni zbiorczych (bocznych) autostrady A1 w obu kierunkach na odcinku od wiaduktu nad ul. Kujawską w Gliwicach do przejazdów awaryjnych. Ruch zostanie skierowany na jezdnie zasadnicze (główne) A1 – zmiana ta będzie obowiązywała do marca 2014 r. Zmiany w organizacji ruchu, są wynikiem postępującej budowy węzła drogowego, który połączy gliwicką DTŚ-kę z autostradą A1.

Kładkę w Jaworniku na dk 7 budować będzie firma z Małopolski

(www.gddkia.gov.pl)

Jeszcze w grudniu podpisana zostanie umowa i przekazany plac budowy firmie, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę kładki na dk 7 w Jaworniku. Kładka ma powstać w ciągu 14 miesięcy a 85% wartości tego inwestycji pokryje dotacja z Unii Europejskiej. Do początku grudnia żadne odwołanie nie wpłynęło, w związku z tym inwestycję realizuje „REMOST S.C. Budowa i Remonty Mostów , Projekty, Ekspertyzy” z Czernichowa, za cenę ofertową: 6 626 536,50 złotych. Całkowity koszt inwestycji (wraz z dokumentacją i nadzorem) wyniesie ponad 7,5 mln zł. Pieniądze na ten cel w 85% pokryje dotacja unijna z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Szukamy wykonawców kolejnych odcinków S17

(www.gddkia.gov.pl)

To już drugi i nie ostatni w tym roku przetarg na budowę S17 pomiędzy Warszawą i Lublinem. Trwa już weryfikacja wniosków złożonych przez wykonawców zainteresowanych budową dwóch odcinków o łącznej długości ok. 33,4 km od granicy województw do węzła Kurów Zachód. Ruszyła procedura na kolejne dwa odcinki o długości ok. 25,2 km, położone już na terenie woj. mazowieckiego, od końca obwodnicy Garwolina do granicy województw. Jeszcze w grudniu ogłoszony zostanie przetarg na kolejne trzy odcinku od węzła Lubelska do obwodnicy Garwolina, a całą trasą pojedziemy w 2018 r. Przetarg obejmuje zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S17 wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.

Kierowcy mogą już jeździć nowa szesnastką

(www.gdkia.gov.pl)

Droga, której nie było w stanie wybudować konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo jest już dostępna dla kierowców. Prace na odcinku szesnastki o dł. 8,2 km od Biskupca do Borek Wielkich prowadziły firmy: PBDiM z Mińska Mazowieckiego i PROWERK z Krakowa.

Zakończyły się już prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym oraz montaż drogowych barier ochronnych. Wykonanie tych zadań pozwoliło na udostępnienie drogi do ruchu jeszcze w br. Wykonanie pozostałych prac wymagających dobrych warunków atmosferycznych, w tym dokończenie warstwy ścieralnej przewidziane jest na II kw. 2014 r. tak, by w połowie 2014 r. w pełni oddać drogę kierowcom.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak