7.02.2014 ALERT

7 lutego 2014, 06:57 Alert

ENERGETYKA

Nie widać końca sporu w EuRoPol Gazie

(RZECZPOSPOLITA/CIRE)

Wiele wskazuje na to, że Rosjanie nie zamierzają składać broni w sprawie sporu o zmiany w zarządzie EuRoPol Gazu i batalia sądowa w tej sprawie jeszcze potrwa – wynika z informacji „Rzeczpospolitej”. W listopadzie PGNiG dokonał zamiany swoich przedstawicieli w zarządzie EuRoPol Gazu, ale w ocenie Rosjan powołanie Kazimierza Nowaka na prezesa zarządu tej spółki, a Tomasza Flisa na stanowisko wiceprezes odbyło się z naruszeniem przepisów prawa i statutu spółki. „Rz” cytuje wypowiedź rzecznika Gazpromu, który zapowiada, że koncern zamierza bronić swoich interesów w Polsce wszelkimi dostępnymi środkami, a to nie wróży szybkiego rozwiązania konfliktu. Według dziennika w sporze o zarząd EuRoPol Gazu Rosjanie podnoszą ciągle dwa zasadnicze argumenty. Po pierwsze w ich ocenie walne zgromadzenie, podczas którego dokonano zmian w zarządzie było nie ważne, bo odbyło się bez udziału przedstawicieli Gazpromu, a po drugie w ich opinii były prezes EuRoPol Gazu, Mirosław Dobrut formalnie nie złożył rezygnacji z zajmowanego stanowiska. Przypominamy, że pierwsze informacje o zmianach w zarządzie EuRoPol Gazu mówiły, że Mirosław Dobrut złożył do WZA spółki prośbę o odwołanie z funkcji prezesa, a wiceprezes Zdzisław Jamka zrezygnował ze stanowiska wiceprezesa spółki.

Decyzja ws. OPAL w marcu

(ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Komisja Europejska  do 10 marca b.r. podejmie ostateczną decyzję uchylenia przepisów trzeciego pakietu energetycznego wobec gazociągu OPAL. Jest to boczne odgałęzienie lądowej części gazociągu Nord Stream.  Wniosek w tej sprawie złożyła niemiecka agencja Bundesnetzagentur ( Federalna Agencja Sieci). Komisja ma ponad miesiąc na podjęcie decyzji, potrzebuje też dodatkowych informacji od Bundesnetzagentur – oświadczył  przedstawiciel KE. W kuluarach Forum Ekonomicznego w Davos 24 stycznia br. komisarz ds. energii Guenther Oettinger powiedział, że Komisja Europejska zamierza w lutym lub w początkach marca  2014 r. podjąć pozytywną decyzję w sprawie zwolnienia gazociągu OPAL od stosowania trzeciego pakietu energetycznego. Decyzja oznaczać będzie monopol Gazpromu przy przesyłaniu surowca tym gazociągiem.

Ukraina zwiększa wydobycie gazu. Ukraińcy zalegają z płatnościami

(XINHUA/FORUM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Minister energetyki Eduard Stawicki ocenił, że jego kraj zwiększy wydobycie gazu ziemnego o 8 procent w 2014 roku. Produkcja ma sięgnąć 22 mld m3. Kijów planuje sięgnąć po niewykorzystane jeszcze zasoby gazu niekonwencjonalnego szacowane na 1,5 bln m3. Tymczasem Kijów nie otrzymuje płatności za gaz sprzedawany przez Naftogaz, szczególnie w obszarach opanowanych przez protesty społeczne w ramach tzw. Euromajdanu. Dług obywateli wobec Naftogazu za styczeń wyniósł 4 mld hrywien. Wywiera on dodatkową presję na firmę w negocjacjach gazowych z Rosjanamo wobec których jest ona dłużna 3,35 mld dolarów. Rzecznik prasowy prezydenta Rosji Dmitrij Peskow podkreślił, że jego kraj nie zamierza zmieniać porozumień z Ukraińcami ale rosnący dług niepokoi Moskwę. Dodał, że liczy ona na wywiązanie się Kijowa z jego zobowiązań finansowych.

Zaostrza się konflikt zwolenników i przeciwników Keystone XL

(AP/OIL&GAS/TERESA WÓJCIK)

Zwolennicy i przeciwnicy realizacji rurociągu Keystone wzywają prezydenta Obamę, aby jak najszybciej podjął decyzję w sprawie zezwolenia lub zakazu budowy tego transgranicznego rurociągu. Obie strony wzmocniły naciski na Biały Dom po tym, jak Departament Stanu USA 1 lutego b.r.  opublikował ostateczne oświadczenie o braku oddziaływania na środowisko projektu Keystone XL. Za odblokowaniem projektu opowiedziało się dziesięciu amerykańskich senatorów z obu partii politycznych, ostatnio dołączyli do nich senator Lee Terry, republikanin ze stanu Nebraska oraz deputowany do Izby Reprezentantów John Barrow demokrata ze stanu Georgia, liczni specjaliści z renomowanych instytutów naukowych oraz biznesmeni. Także cztery branże centrali związkowej ALF-CIO wezwały kilka dni temu prezydenta, aby zezwolił na realizację projektu Keystone XL. „Po upływie pięciu lat mamy opinie pięciu federalnych instytucji, które obalają wszystkie argumenty  przeciwników Keystone XL. „Nie ma żadnych przesłanek, aby nadal uważać, że Keystone XL może mieć potencjalnie negatywny wpływ na środowisko. Prezydent powinien jak najszybciej uznać, że budowa tego rurociągu jest w interesie narodu amerykańskiego” – uważają związkowcy. Wczoraj projekt poparł demokrata Ken Salazar, b. członek gabinetu Obamy ( w poprzedniej kadencji) i znany działacz ekologiczny.  Salazar powiedział na konferencji energetycznej w Houston, że rurociąg może być zbudowany w sposób bezpieczny i zgodnie z obowiązującymi przepisami chroniącymi środowisko, które nakładają na inwestorów ostre normy ekologiczne, a nawet nakładają koszty za ochronę środowiska na trasie rurociągu w Montanie, Dakocie Południowej i innych stanach. Jego zdaniem Keystone XL ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego USA. Przeciwnicy rozpoczęli akcje protestacyjne, których głównym organizatorem są ugrupowania CREDO, Rainforest Action Network i Sierra Club, przy wsparciu przeszło 350.innych organizacji. Zapowiadają, że jako wyraziciele opinii publicznej wymuszą na prezydencie zakaz realizacji projektu Keystone XL.

Ceny energii nie mają wpływu na konkurencyjność?

(FINANCIAL TIMES/WOJCIECH JAKÓBIK)

Financial Times informuje o badaniach naukowych grupy Climate Strategies z których wynika, że wysokie ceny energii elektrycznej w Unii Europejskiej nie mają wpływu na konkurencyjność. To wnioski odmienne od prezentowanych dotychczas, na przykład przez Międzynarodową Agencję Energii. Europejskie ceny energii elektrycznej dla przemysłu już teraz są dwa razy wyższe niż w USA. Z badań wynika, że dla 92 procent firm w Niemczech koszty rachunków za prąd stanowią odpowiadają jedynie 1,6 procent generowanego przez nie zysku. Tylko 8 procent fabryk wydaje więcej niż 6 procent zysków na ten cel. Z badań Światowego Forum Ekonomicznego ma z kolei wynikać, że dużo istotniejsze dla konkurencyjności państwa jest środowisko innowacyjności.

INFRASTRUKTURA

Ośmiu chętnych do budowy obwodnicy Nysy

(GDDKiA)

W opolskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w otwarte zostały oferty od firm startujących w przetargu na realizację budowy obwodnicy Nysy w ciągu dróg krajowych nr 46 i 41. Do przetargu wystartowało 8 oferentów. Są wśród nich firmy z Polski oraz polskie przedstawicielstwa firm niemieckich i portugalskich. Cena, za jaką firmy zaoferowały wybudowanie obwodnicy wahają się od ponad 307 do blisko 492 mln zł brutto. Kosztorys inwestorski opiewał na kwotę 426 mln zł. Zamówienie będzie udzielane w trybie przetargu nieograniczonego (I-etapowego), a zadanie zostanie zrealizowane w systemie Projektuj& Buduj. Podpisanie umowy z wykonawcą wyłonionym w przetargu powinno nastąpić pod koniec czerwca.

Ruszył przetarg na dokończenie dk 16 Biskupiec – Borki Wielkie

(GDDKiA)

Budowa drogi, której nie było w stanie wybudować konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo zbliża się do końca. Ogłoszono przetarg na wykonanie ostatnich prac niezbędnych do zakończenia przerwanego w połowie ubiegłego roku kontraktu. Zakres prac obejmuje dokończenie warstwy ścieralnej nawierzchni, roboty naprawcze osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania. Wykonawca będzie miał na realizację 3 miesiące od daty rozpoczęcia zadania. Jesienią ubiegłego roku zakończyły się prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym.

Gmina Kobylanka ma zapłacić za oświetlenie DK nr 10 – ostatecznie rozstrzygnął Sąd Najwyższy

(GDDKiA)

Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną Gminy Kobylanka kończący spór w sprawie ponoszenia kosztów oświetlenia węzła Motaniec na drodze krajowej nr 10. Gmina Kobylanka będzie musiała uregulować koszty oświetlenia poniesione przez GDDKiA w roku 2009, czyli prawie 280 tys. zł. Zgodnie z prawem energetycznym do zadań własnych gminy należy „finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy”. Gmina Kobylanka pomimo ciążącego na niej obowiązku wynikającego z przywołanego powyżej przepisu i prób porozumienia ze strony GDDKiA odmawiała przejęcia i ponoszenia kosztów oświetlenia drogi.

Spotkania informacyjne dotyczące budowy S7 Warszawa-Grójec

(GDDKiA)

W związku z opracowywaną koncepcją programową dla budowy drogi ekspresowej S-7 na odcinku od węzła Warszawa Południe (Lotnisko) na Południowej Obwodnicy Warszawy do obwodnicy Grójca, GDDKiA Oddział w Warszawie zaprasza wszystkich zainteresowanych na spotkania informacyjne z udziałem władz samorządowych oraz mieszkańców gmin, które zaplanowane zostały w następujących terminach i miejscach: Grójec, 10.02.2014 r., Raszyn,

11.02.2014 r., Ursynów, 12.02.2014 r., Tarczyn, 13.02.2014 r., Piaseczno, 14.02.2014 r., Lesznowola, 17.02.2014 r. Celem planowanych spotkań jest poinformowanie lokalnych społeczności o planowanym przedsięwzięciu a także zebranie uwag, wniosków i opinii mieszkańców.

Raport dotyczący ochrony pieszych przechodzących przez jezdnię na przejściu dla pieszych

(Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego)

W znacznej części krajów europejskich kierowca ma obowiązek zatrzymywania auta, gdy tylko pieszy zbliży się do przejścia przez jezdnię – wynika z raportu przygotowanego przez kancelarię prawną Schonherr Poland na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Autorzy raportu przeanalizowali przepisy dotyczące ochrony pieszych na przejściu i w jego okolicy w 15 europejskich krajach. We wszystkich poddanych analizie pieszy, który już znajduje się na przejściu, ma bezwzględne pierwszeństwo. W 10 ochrona pieszego rozpoczyna się także w momencie zbliżania się do przejścia, jeżeli sygnalizuje on zamiar przekroczenia jezdni. W Polsce, Rumunii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech pieszy ma pierwszeństwo dopiero w momencie wejścia na przejście.

Tarnów powalczy o miliony euro

(edroga.pl/ UM Tarnów)

Prawie trzy miliardy euro Małopolska otrzyma z funduszy unijnych na lata 2014-2020. Pieniądze będą dostępne w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dużo może zyskać na tym także Tarnów, który już przygotowuje się do nowej perspektywy finansowej. Miasto liczy przede wszystkim na inwestycje drogowe, komunikacyjne oraz te związane z nowoczesnymi technologiami. Plany dotyczą także inwestycji w ochronę środowiska, rewitalizacji starego miasta czy infrastruktury dla seniorów. W zakresie dróg Tarnów mocno lobbuje w sprawie powstania tzw. wschodniej obwodnicy. Bez dużego dofinansowanie się nie obejdzie, ponieważ szacowany koszt inwestycji to ponad 200 mln zł.

Łódzkie chodniki i ulice dla niepełnosprawnych

(edroga.pl/ ZDiT w Łodzi)

W Łodzi wprowadzany jest jednolity system oznaczeń na chodnikach i przejściach dla osób niewidomych i niedowidzących. System został już zastosowany w kilku miejscach i jest przewidziany w każdym nowym projekcie. Wykonawcy wszystkich inwestycji w przyszłości będą musieli uwzględnić jego założenia. Dzięki temu niedowidzący zyskują maksymalne ułatwienia w poruszaniu się po ulicach, zwłaszcza w miejscach niebezpiecznych bądź wymagających sporej orientacji – skrzyżowaniach, dworcach, węzłach przesiadkowych, itd. W każdym takim punkcie będzie instalowany cały zespół płytek wskaźnikowych i sygnalizacyjnych, które osoba z wadą wzroku rozpozna dzięki kontrastowi z otoczeniem – wizualnemu lub dotykowemu.

Świętokrzyskie: transport zbiorowy do konsultacji

(edroga.pl/ Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego)

Zarząd Województwa Świętokrzyskiego przyjął projekt „Planu zrównoważonego rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego”. Dokument będzie teraz poddany konsultacjom społecznym. Publiczny transport zbiorowy rozumiany jest jako powszechnie dostępny, regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii, liniach lub sieci komunikacyjnej. Zasady organizacji rynku transportu publicznego, zarządzania usługami przewozowymi oraz kwestie związane z jego finansowaniem reguluje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Gdańsk zadba o rowerzystów

(edroga.pl/ UM Gdańsk)

W Gdańsku z roku na rok przybywa dróg rowerowych, miejsc parkingowych oraz rozwiązań infrastrukturalnych promujących komunikację rowerową. Władze Gdańska apelują do właścicieli placówek handlowych, by tworzyli parkingi rowerowe. Argumentują, że montaż stojaków rowerowych się opłaca. Klienci sklepów korzystający z rowerów nie tylko częściej dokonują zakupów, ale co niezwykle istotne, w skali miesiąca wydają więcej pieniędzy od osób poruszających się samochodami. Naprzeciw oczekiwaniom osób poruszających się na rowerach coraz częściej wychodzą również sklepy, banki i inne tego typu placówki, zapewniając miejsca do parkowania rowerów.

Ferie z koleją, ale nie na torach

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dodatkowo przypominają o bezpieczeństwie. Podróż koleją, przejścia przez perony i przejazdy nie są zagrożeniem, jeśli zachowane są podstawowe zasady bezpieczeństwa. Właściwe nawyki kolejarze kształtują cały rok w kampanii „Bezpieczny przejazd. Zatrzymaj się i żyj!” oraz przez działania Straży Ochrony Kolei.

W 2013 roku w miejscach niedozwolonych doszło do 256 wypadków, zginęło 187 osób a 60 zostało ciężko rannych. W 2013 r. na przejazdach doszło do 211 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów. Zginęło 35 osób a 34 zostały ciężko ranne. To o 13 wypadków mniej niż rok wcześniej. Skontrolowano także ponad 19 tys. „dzikich przejść” i 12 tys. przejazdów kolejowo-drogowych.

Stanowisko PKP Intercity ws. komunikatu UTK

(PKP Intercity)

W nawiązaniu do komunikatu Urzędu Transportu Kolejowego dotyczącego pociągu TLK Jagna uruchomionego w dniu 4.10.2013, PKP Intercity informuje, że powodem zaistniałej sytuacji była usterka lokomotywy, polegająca na nagłym zwarciu w obwodzie sterowania.

Przewodniczący wewnętrznej komisji przewoźnika, po konsultacji z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, zakwalifikował tę okoliczność jako trudność eksploatacyjną, która nie wymaga zgłoszenia do Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.

Po zabezpieczeniu urządzenia, pociąg ruszył w dalszą drogę bez konieczności wyłączenia wagonu, bez zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów i ruchu kolejowego.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak