icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

9.05.2014 ALERT

ENERGETYKA

Pierwsze 100 mln zł. dla samorządów wspierających prosumentów już w maju

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Nabór wniosków dla samorządów rozwijających energetykę prosumecką rusza 26 maja, ogłosił NFOŚiGW. Oferowane dofinansowanie samorządy będą mogły przeznaczyć na pokrycie 100 proc. kosztów kwalifikowanych instalacji produkujących energię elektryczną i cieplną na potrzeby własne osób fizycznych, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Dla przyszłych producentów energii to najkrótsza droga do sfinansowania mikroelektrowni. Od 26 maja br. rusza nabór wniosków dla zainteresowanych samorządów. To one dokonują wyboru obiektów do montażu instalacji na podstawie zgłoszeń od osób fizycznych posiadających prawo do dysponowania budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym oraz wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych zarządzających budynkami wielorodzinnymi. Samorząd składający wniosek na zebrane wcześniej inwestycje musi posiadać wstępne umowy, określające m.in. warunki realizacji, finansowania, udostępniania nieruchomości, eksploatacji inwestycji oraz kontroli. Minimalna kwota wniosku wynosi 1 mln zł. Można je składać w trybie ciągłym aż do wyczerpania środków, jednakże nie później niż do 2015 roku. Fundusz wprowadzając dla swoich beneficjentów kolejne udogodnienia, wnioski będzie przyjmował w wersji elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Wsparciem publicznym objęte są zakupy i montaż 6 rodzajów instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii do produkcji energii elektrycznej oraz ciepła i energii elektrycznej na potrzeby istniejących lub budowanych budynków mieszkalnych. To kolektory słoneczne, małe wiatraki, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, małe biogazownie, piece na biomasę i układy mikrokogeneracyjne. Zależnie od rodzaju instalacji, NFOŚiGW oferuje dotacje w wysokości od 20-40 proc. dofinansowania oraz pożyczki oprocentowane na 1 proc. w skali roku na pozostałe koszty kwalifikowane. Współpraca przyszłych inwestorów z zainteresowanymi samorządami to pierwsza spośród trzech zaplanowanych możliwości pozyskania funduszy na produkcję energii z OZE. W przyszłości klienci indywidualni, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach Prosumenta także poprzez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz banki współpracujące z NFOŚiGW. Takie możliwości zostaną uruchomione w II półroczu br. Prosument to program, który ma także na celu podniesienie świadomości inwestorskiej i ekologicznej. Kupując i instalując jedno lub kilka urządzeń wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych, przyszli producenci energii zaoszczędzą na rachunkach a nadwyżkę energii elektrycznej będą mogli sprzedawać do sieci. Dzisiaj jej bezpośrednią sprzedaż umożliwiają zapisy regulacyjne tzw. małego trójpaku energetycznego. Wcześniej produkcja rynkowa energii uzależniona była od obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej. NFOŚiGW uruchamiając ten program, na który łącznie przeznaczył 600 milionów złotych, wspiera także rozwój rynku dostawców urządzeń i instalatorów oraz liczy na zwiększenie liczby miejsc pracy w tym sektorze. Tak bowiem stało się z krajowym rynkiem kolektorów słonecznych, który w ostatnich latach wsparty 45 proc. dopłatami NFOŚiGW, pod względem sprzedaży znalazł się w czołówce europejskich państw.

PIG uruchomił serwis o łupkach

(PIG/CIRE)

Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy uruchomił internetowy serwis informacyjny na temat gazu ziemnego i ropy naftowej ze złóż niekonwencjonalnych. Jak informuje PIG, serwis infolupki.pig.gov.pl ma być źródłem informacji z kraju i ze świata opracowanych przez specjalistów, nie tylko na temat zasobów, technologii poszukiwania i eksploatacji gazu z łupków, ale także kwestii środowiskowych, społecznych i ekonomicznych. Jak zapowiada Instytut, w serwisie będą udostępniane najnowsze informacje na temat gazu i ropy w łupkach, zarówno z Polski, jak i ze świata. Prezentowany będzie też stan robót poszukiwawczych i rozpoznawczych oraz ich wyniki. PIG zamierza również przedstawiać autorskie opracowania o węglowodorach. Serwis zawiera też materiały edukacyjne dla dzieci i młodzieży – od szkół podstawowych aż po uczelnie wyższe. PIG zaprosił do współpracy specjalistów, którzy w Kąciku eksperta będą na bieżąco odpowiadać na zadawane pytania dotyczące problematyki łupkowej, dodając komentarze i opinie.

Rekordowe wydobycie ropy naftowej i łagodna zima wpłynęły na wyniki finansowe GK PGNiG w I kw. 2014 roku

(PGNiG)

W pierwszym kwartale 2014 roku GK PGNiG osiągnęła prawie 1,2 mld zł zysku netto, czyli o 10% więcej niż w analogicznym okresie ub.r., głównie dzięki rekordowemu wydobyciu ropy naftowej, niższej sprzedaży gazu oraz spadkom cen gazu na giełdach europejskich.
GK PGNiG zanotowała 7% spadek przychodów ze sprzedaży do ponad 9,5 mln zł w pierwszym kwartale 2014 roku wobec ok. 10,3 mld zł w pierwszym kwartale 2013 roku. Spadek przychodów jest efektem wyższych temperatur w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 r.
Na poziomie działalności operacyjnej Grupa odnotowała  wzrost wyniku EBITDA o 10%  do ok. 2,2 mld zł wobec 1,98 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.  Największy, bo 51% udział w wyniku Grupy miał segment Poszukiwania i Wydobycie. Udział segmentu Dystrybucja wyniósł 28%, a pozostałych segmentów Obrót i Magazynowanie oraz Wytwarzanie po 10%.

Segment Poszukiwanie i Wydobycie – wzrost zysku

Przychody segmentu Poszukiwanie i Wydobycie w pierwszym kwartale 2014 wyniosły 1,62 mld zł, czyli o 17% więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, natomiast zysk EBITDA osiągnął 1,13 mld zł w pierwszym w kwartale  2014 roku – co oznacza wzrost  o 24% w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku. Na dobre wyniki segmentu wpływ miał ponad 38% wzrost sprzedaży ropy naftowej oraz ponad dwa razy większa sprzedaż międzysegmentowa gazu ze złóż w Norwegii do PGNiG Sales & Trading. Wydobycie ropy naftowej i kondensatu w Grupie wzrosło o 45% do 322 tys. ton w 2014 roku wobec 229 tys. ton w pierwszym kwartale 2013 r. Sprzedaż ropy i kondensatu wzrosła do 287 tys. ton w pierwszym kwartale 2014 roku, natomiast przychody z tej sprzedaży wzrosły w pierwszym kwartale o 30% do 690 mln zł.
Wydobycie gazu ziemnego  w przeliczeniu na gaz wysokometanowy w pierwszym kwartale 2014 roku było  porównywalne do analogicznego okresu ub.r. i wyniosło 1,2 mld m sześc., z czego 1,1 mld m sześc. w Polsce.

Dodatnia marża na sprzedaży gazu

Na wynik segmentu Obrót i Magazynowanie w pierwszym kwartale 2014 roku wpływ miały m.in. niskie ceny gazu na giełdach europejskich, dzięki którym obniżył się koszt zakupu części wolumenu gazu zależnego od tych rynków. W efekcie marża na sprzedaży gazu wysokometanowego wyniosła plus 3% w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu do minus 3% w analogicznym kwartale 2013 roku. Przychody segmentu zmniejszyły się o 7% do 7,95 mld zł. Sprzedaż gazu GK PGNiG spadła o ponad 12% do 4,9 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu do 5,6 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2013 roku. Powodem spadku było m.in. łagodna zima i ograniczenie zużycia gazu przez elektrociepłownie przy braku wsparcia dla kogeneracji. W podziale na poszczególne grupy odbiorców sprzedaż gazu wzrosła wyłącznie w segmencie do klientów PGNiG Sales & Trading. Sprzedaż gazu w Niemczech przez spółkę PST wzrosła o 2,2% do 0,46 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2014 roku. Udział spółki PGNiG Sales & Trading w przychodach ze sprzedaży gazu utrzymał się na stabilnym poziomie 0,6 mld zł. Do wyniku segmentu pozytywnie przyczynił się również prawie trzykrotny wzrost przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej do 0,47 mld zł w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu z 0,16 mld zł w analogicznym okresie 2013 roku.
Wyniki Grupy PGNiG w I kw. 2014 roku (mln zł)

I kw. 2013 I kw. 2014 Zmiana
Przychody ze sprzedaży 10 255 9 537 -7%
Koszty operacyjne (bez amortyzacji) (8 279) (7 356) -11%
EBITDA 1 976 2 181 10%
EBIT 1 428 1 558 9%
Wynik netto 1 074 1 180 10%

Wpływ wyższych temperatur na wynik segmentu Dystrybucja
Segment Dystrybucja zanotował 11-proc. zmniejszenie przychodów ze sprzedaży do 1,26 mld zł w pierwszym kwartale 2014 oraz 17-proc. redukcję wolumenów dystrybuowanych gazów do 3,22 mld m sześc. Powodem tych spadków była wyższa o 4 stopnie średnia temperatura w pierwszym kwartale br. w porównaniu do analogicznego kwartału 2013.

Zima i ceny energii elektrycznej wpłynęły na sprzedaż segmentu Wytwarzanie

W pierwszym kwartale 2014 roku przychody ze sprzedaży segmentu Wytwarzanie spadły o 14% do 650 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku.  Jest to efekt zmniejszenia wolumenów sprzedaży ciepła i energii elektrycznej związany z wysokimi temperaturami oraz spadku cen energii elektrycznej. Sprzedaż z własnej produkcji energii elektrycznej obniżyła się o 9% do 1,39 TWh w pierwszym kwartale 2014 roku, a sprzedaż ciepła obniżyła się o 17% do 15,4 PJ.

Zatłoczenie magazynów

Zapas gazu wysokometanowego w podziemnych magazynach gazu na koniec marca 2014 roku osiągnął poziom ok. 1,26 mld m sześc. W marcu 2013 roku było to 1,22 mld m sześc.

Litwa uzyskała obniżkę cen gazu z Rosji

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chociaż władze Litwy uchylają się od podania szczegółów porozumienia z Rosją odnośnie obniżki cen gazu ziemnego w ramach umowy Lietuvos Dujos i Gazpromu, to informują o tym, że może ona wynieść między 21 a 23 procent. Ma być konkurencyjna w stosunku do tych oferowanych pozostałym państwom bałtyckim – Łotwie i Estonii. Zdaniem prezydent Dalii Grybauskaite ważnym argumentem w negocjacjach było bliskie uruchomienie terminalu LNG w Kłajpedzie. Poważnym kandydatem na dostawcę jest Qatargas, który zdaniem ministerstwa energetyki Litwy mógłby dostarczać 0,5 mld m3 LNG rocznie. Ten temat był także przedmiotem rozmów polskiego ministra skarbu państwa Włodzimierza Karpińskiego z ministrem energetyki Litwy Jarosławem Niewierowiczem podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Polacy również liczą na to, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu poprawi ich pozycję w negocjacjach cenowych z Gazpromem. Obniżka cen gazu z Rosji dla Litwy była także argumentem Gazpromu za rezygnacją Lietuvos Dujos z wykupu udziałów niemieckiego E.on-u w akcjonariacie litewskich gazociągów. Wilno zamierzało przejąć je w celu zwiększenia kontroli nad własnym systemem przesyłu gazu (GTS) i umożliwienia implementacji zasad antymonopolowych prawa energetycznego Unii Europejskiej. Brak na razie informacji na temat ewentualnej zmiany planów Litwy.

Gazprom pisał bułgarską nowelę prawa energetycznego?

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W mediach bułgarskich wybuchła afera po tym, gdy pojawiły się informacje na temat rzekomego wpływu rosyjskiego Gazpromu na prace nad ostatnimi poprawkami prawa energetycznego umożliwiającymi uznanie South Stream za „rurę morską”, czyli według nowej ustawy inwestycję niepodlegającą prawu Unii Europejskiej. Dzięki temu zasady antymonopolowe ograniczające wpływ Gazpromu na przyszłą rurę nie będą dotyczyły jej bułgarskiego odcinka. Gazprom będzie mógł rezerwować całą jego przepustowość, ustalać taryfy tranzytowe i pozostać jej operatorem. Zasady antymonopolowe zapisane w trzecim pakiecie energetycznym wykluczają skupienie takich kompetencji w ramach jednej firmy. Partia Blok Reform wydała oświadczenie medialne w którym przekonuje, że nowela służy interesom prywatnym zagranicznej firmy i ma sabotować wprowadzanie prawa wspólnotowego w bułgarskim sektorze energetycznym. Partia oskarża rządzących socjalistów o „zdradę stanu” i zgodę na „ingerencję firmy z większością udziałów zagranicznych w pracę nad kształtem bułgarskiego prawa”. Ministerstwo energetyki Bułgarii odmawia komentarza na ten temat.

Największa emisja CO2 w Niemczech

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W Unii Europejskiej w ciągu 2013 r. emisja dwutlenku węgla spowodowana spalaniem paliw kopalnych zmniejszyła się o 2,5 proc. Jednak wg danych statystycznych Eurostatu za ub.r. największą emisję zanotowano w Niemczech: 760 mln t. CO2, czyli o 2 proc. więcej niż w 2012 r. Udział CO2 w ogólnej emisji gazów cieplarnianych w krajach UE wynosi 80 proc. Za Niemcami, jako najwięksi „producenci” dwutlenku węgla, znalazły się następujące kraje: Wielka Brytania – 455 mln t., Francja – 346 mln t., Włochy – 342 mln t. Znacznie niższa jest emisja dwutlenku węgla w Polsce – 290 mln t., w Hiszpanii – 224 mln t. oraz w Holandii – 162 mln t. Na tych siedem krajów przypada 77 proc. emisji CO2 w Unii. Łącznie we wszystkich krajach UE emisja CO2 w 2013 r. wyniosła 3,43 mld t., o około 87 mln t. mniej niż w 2012 r. Najwyższy wskaźnik wzrostu emisji CO2 w 2013 r. ma Dania – 6,8 proc., mimo najwyższego w UE udziału OZE w produkcji energii. Procentowo wysoki był wzrost emisji w Estonii – o 4,4 proc., a następnie w Portugalii – o 3,6 proc. Niemcy ze wskaźnikiem wzrostu 2 proc. są na czwartym miejscu. Największym spadkiem emisji mogą pochwalić się: Cypr, Rumunia, Bułgaria, Grecja i Hiszpania. Niestety, zawdzięczają one ten sukces nie polityce ochrony klimatu, lecz przede wszystkim kryzysowi gospodarczemu przy którym znacząco spadło zapotrzebowanie na energię.

Będzie zgoda na fracking w Dolnej Saksonii?

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Parlament landu Dolna Saksonia planuje w przyszłym miesiącu rozpoczęcie procedury ponownego rozpatrzenia zakazu technologii frackingu (hydraulicznego kruszenia) na jego obszarze. Obecny stan prawny przewiduje, że zakaz ma obowiązywać przez 30 lat. W Dolnej Saksonii znajdują się głębokie złoża gazu zamkniętego (tight gas), poniżej 3 tys. m. zaś formacje łupkowe znajdują się płyciej, między 1 tys. – 2,5 tys. metrów. W Niemczech fracking został zakazany przepisami ustawowymi landów po wzburzonej debacie. Ponowne rozpatrywanie tej kwestii nadal budzi protesty, jednak zapowiedziano przeprowadzenie badań i audytu możliwych skutków oddziaływania frackingu na środowisko naturalne. Nie wyklucza się, że wyniki doprowadzą do zmiany stanu prawnego odnośnie tej technologii wydobywczej już jesienią b.r. Jednak na razie władze Dolnej Saksonii zaprzeczają, że chcą otworzyć możliwości jej zastosowania. Tym bardziej, że w Niemczech wciąż deklarowane jest szybkie zwiększanie udziału OZE w mixie energetycznym a konkurencja krajowego taniego gazu niekonwencjonalnego może zablokować ten proces. Jednak z drugiej strony kryzys ukraiński wykazał jakim zagrożeniem może być uzależnienie gospodarki od importu gazu.

Finlandia: Europa nie może obejść się bez rosyjskiego gazu

(ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Fiński premier Jirki Katainen uważa, że nie ma możliwości, aby Europa zrezygnowała z dostaw rosyjskiego gazu. Jego zdaniem – nie jest też możliwe, aby praktycznie zrealizować rezygnację z tych dostaw. „Rosja potrzebuje przychodów ze sprzedaży gazu Europie, a krajom europejskim niezbędny jest rosyjski gaz. To jest wzajemna zależność i ta zależność może być obustronnie korzystna. Zupełna rezygnacja z rosyjskiego gazu gospodarczo jest niemożliwa, a generalnie jest bez sensu” – powiedział Katainen rosyjskiej agencji Itar-Tass. Dodał, że wprawdzie w ciągu kolejnych pięciu lat Unia Europejska powinna przygotować założenia programu pozwalającego na zwiększenie jej niezależności energetycznej, ale „to wymaga bardzo dużo czasu”.

UE osiągnęła wstępne porozumienie o zaostrzeniu sankcji wobec Rosji

(AP/ITAR TASS/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Państwa członkowskie UE wstępnie porozumiały się w sprawie rozszerzenia „czarnej listy” sankcji wobec Rosji. Na tej liście mają pojawić się pewne osobistości i firmy rosyjskie – powiedział mediom polityk z Brukseli, pragnący zachować anonimowość. Według jego informacji, 28 państw członkowskich UE ma formalnie zaakceptować te dodatkowe sankcje na spotkaniu w Brukseli 12 maja. Również szef Rady Europejskiej Herman van Rompuy powiedział na wtorkowym szczycie UE – Japonia, że Unia jest gotowa jeszcze bardziej zaostrzyć sankcje wobec Rosji. Z nieoficjalnych informacji wynika, że na spotkaniu przyjęto, że nowe sankcje w największej mierze będą dotyczyć sektora energii i sektora zbrojeniowego. Przewiduje się – stwierdził Rompuy – że sankcje wobec tych sektorów będą najbardziej skuteczne.

Ukraina ostrzega przed kryzysem gazowym

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem ministra energetyki Ukrainy Jurija Prodana spór o ceny gazu ziemnego w dostawach z Rosji nad Dniepr musi zostać rozwiązany do czerwca, aby Kijów był w stanie zapewnić tranzyt surowca do klientów europejskich a strony uniknęły „nowej wojny gazowej”. Ukraińcy nadal naciskają na powrót do ceny $268,5/1000m3 z pierwszego kwartału. Uznają ją za „rynkową”. Tymczasem obecnie Rosjanie domagają się zapłaty $485,5/1000m3, przez co Kijów uchyla się do zapłaty. Gazprom utrzymuje, że Ukraina zalega z tego tytułu na sumę 3,5 mld dolarów, z czym nie zgadza się strona ukraińska. Prodan podkreśla, że dla zapewnienia stabilnego tranzytu gazu ziemnego przez Ukrainę niezbędne jest wtłoczenie do magazynów od 17 do 20 mld m3 surowca. Obecnie znajduje się go tam 8,3 mld m3. Kijów skieruje sprawę sporu cenowego do arbitrażu w Sztokholmie jeżeli do 28 maja Rosjanie nie ustosunkują się do ich apelu o rozwiązanie kompromisowe wysłanego na koniec kwietnia. Moskwa odmawia dyskusji na ten temat. Kijów zapewnia z kolei, że w razie kryzysu gazowego będzie mógł z końcem roku sprowadzać nawet 6,5 mld m3 rocznie z kierunku zachodniego.

Siemens dostarczy systemy DEH dla podmorskich gazociągów Shah Deniz

(SIEMENS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Siemens AG poinformował wczoraj (8 maja), że otrzymał zamówienie na dostarczenie systemów bezpośredniego elektrycznego ogrzewania (DEH – direct electrical heating) dostosowanych do bezpośredniego zabezpieczania dziesięciu podmorskich gazociągów z pola Shah Deniz Zamówienie złożył koncern BP. Dostawa jest planowana na koniec 2015 roku. Instalacje tych systemów są potrzebne, aby uniemożliwić powstawanie hydratów metanu w sprzyjających temu warunkach Morza Kaspijskiego ( często temperatury poniżej minus 25 st. C.), co może powodować problemy przepływu w gazociągach? Ogrzewanie gazociągów ma zapobiec tym problemom. Zamówienie obejmuje również przeprowadzenie niezbędnych badań. Siemens jest znanym dostawcą podwodnych systemów DEH.

INFRASTRUKTURA

Plan przetargowy GDDKiA może nie wypalić

(PZPB/DGP)

P.O. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i autostrad Ewa Tomala-Borucka zapowiedziała (na łamach DGP), że niebawem blisko 50 postępowań przetargowych na usługi i roboty wejdzie w fazę składania ofert. Konsekwentnie GDDKiA przewiduje, że umowy z wykonawcami uda się zawrzeć do końca 2014 r. Ten plan jednak może nie wypalić ze względu na niedawny wyrok TK, który uznał wpis do sądu na skargę wyroku KIO w wysokości 5 milionów za niekonstytucyjny. TK orzekł również, że w tym stanie rzeczy taki wpis do sądu w takich przypadkach nie może być wyższy niż pięciokrotność odwołania do KIO, czyli dla dużych projektów nie przekroczy 100 tys. zł. To istotnie zmienia sytuację.

Narodowy program przebudowy dróg lokalnych

(OIGD)

Z końcem kwietnia br. Lasy Państwowe wpłaciły do budżetu państwa pierwszą 200 milionową ratę z kapitału własnego z tytułu zmiany ustawy o lasach państwowych. W roku 2014 cała opłata wyniesie 800 mln zł. Z kwoty tej zgodnie z Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 marca 2014 roku zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – etap II. Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”, 450 mln złotych trafi w tym roku dodatkowo na przebudowę, budowę lub remonty dróg gminnych i powiatowych.

10 lat w UE – ponad 2,5 mld zł z funduszy unijnych trafiło na drogi krajowe w woj. lubelskim

(GDDKiA)

W ciągu 10 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej zmieniło się bardzo wiele w infrastrukturze drogowej na terenie naszego kraju. Dofinansowanie z funduszy unijnych pozwoliło wybudować na terenie województwa lubelskiego 47 km dróg ekspresowych, a kolejne 90 km zostało przebudowane. Powstały cztery obwodnice. W ciągu ostatnich 10 lat GDDKiA wydała na budowę dróg w regionie: 4,377 mld zł, z czego dofinansowanie funduszy UE wyniosło: 2,553 mld zł.

Największe ćwiczenia służb ratowniczych

(GDDKiA)

Symulacja karambolu na Południowej Obwodnicy Warszawy to pierwsze na tej ważnej drodze ćwiczenia służb ratowniczych na tak dużą skalę. 9 maja policja, straż pożarna, ratownicy medyczni i służby drogowe sprawdzą umiejętność zarządzania akcją ratowniczą na drodze szybkiego ruchu. „Karambol na węźle Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy. Na stojącą grupę samochodów najechały kolejne. Bilans: 5 rozbitych aut i 15. poszkodowanych. W jednym z samochodów doszło do rozszczelnienia baku, wskutek czego na jezdnię wyciekł olej napędowy. Trwa akcja ratunkowa“ – tak brzmiałyby doniesienia medialne, gdyby na Południowej Obwodnicy Warszawy faktycznie doszło do wypadku. Na szczęście to tylko ćwiczenia. Symulacja została przygotowana w oparciu o powyższą fabułę.

Zmiana organizacji ruchu na drodze krajowej nr 6 między Redą a Gościcinem

(GDDKiA)

Powrót do limitu prędkości obowiązującego w terenie zabudowanym to podstawowa zmiana we wprowadzanej organizacji ruchu na krajowej „szóstce”. Trwa wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na drodze krajowej nr 6 między Redą a Gościcinem. Najpoważniejszą zmianą na odcinku wejherowskim jest powrót do limitu prędkości obowiązującego w terenie zabudowanym, który wynika z kodeksu ruchu drogowego. Na pozostałym odcinku „szóstki” w obrębie skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną, maksymalną dopuszczalną prędkością dla pojazdów będzie 50 km/h. W związku z tymi zmianami teoretyczny czas przejazdu między Redą a Gościcinem wydłuży się maksymalnie do około 3,5 minuty.

Drogowe Laboratorium otwiera podwoje

(GDDKiA)

Po co drogowcom laboratorium , co sprawdza georadar, a do czego służy profilograf? Na te i inne pytania można będzie uzyskać odpowiedź 9 maja podczas Dnia Otwartego Laboratorium Drogowego białostockiego Oddziału GDDKiA. Placówka mieści się w Kleosinie, przy ul. Zambrowskiej 2. W dniu 9 maja w godz. 10.00 – 14.00 w Laboratorium odbywać się będą pokazowe badania nośności nawierzchni, równości, odporności nawierzchni na koleinowanie, właściwości mas asfaltowych. Będzie można również poznać szczegóły dotyczące inwestycji drogowych GDDKiA na Podlasiu, dofinansowywanych ze środków unijnych.

Kilkaset osób na Dniu Otwartym laboratorium drogowego

(GDDKiA)

Skąd się biorą koleiny? Czym naprawdę jest asfalt? Jak wygląda pobieranie próbek na drodze? Jak działa profilograf? Na te i wiele innych pytań można było znaleźć odpowiedź podczas dnia otwartego w laboratorium drogowym GDDKiA w Rzeszowie. Z możliwości zwiedzenia laboratorium skorzystało prawie 500 osób. Studenci Politechniki Rzeszowskiej, uczniowie średnich szkół i techników o profilu budowlanym, ale także przedstawiciele zarządców innych dróg, firm drogowo-mostowych,  czy też osoby prywatne, mogły przekonać się na czym polega profesjonalna praca diagnostyczna oraz zobaczyć specjalistyczny sprzęt pomiarowo-badawczy wykorzystywany do różnego rodzaju badań laboratoryjnych.

Weekendowe zamknięcie DK 92 na odcinku: Mińsk Mazowiecki – Janów

(GDDKiA)

10-11 maja 2014 r. w Mińsku Mazowieckim odbędą się uroczystości związane z obchodami „Dni z Wojskiem Polskim”. W związku z tym w tych dniach, w godzinach 6.00-20.00 zamknięta zostanie droga krajowa nr 92 na odcinku od skrzyżowania DK 92 z ul. 7 Pułku Ułanów Lubelskich w Mińsku Mazowieckim do skrzyżowania DK 92 z ul. Lotniczą w Janowie. Objazd prowadzony będzie dwoma alternatywnymi drogami: w kierunku Terespola:

autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego – od zjazdu na A2 w m. Choszczówka przez węzły Arynów, Jakubów do węzła Ryczołek; drogami powiatowymi nr 2230W Mińsk Maz.-Cegłów-Mrozy oraz 2231W Latowicz-Mrozy-Cegłów. W kierunku Warszawy autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego – od zjazdu na A2 na węzle Ryczołek przez węzły Jakubów, Arynów, do m. Choszczówka DK2. Drogami powiatowymi nr 2231W Cegłów-Mrozy-Latowicz i 2230W Mrozy-Cegłów-Mińsk Maz. (od Kałuszyna przez Mrozy i Cegłów do Mińska Mazowieckiego).

„Dni Otwarte Funduszy Europejskich” na dworcach w Krakowie, Wrocławiu i Gdyni

(PKP SA)

Już w najbliższy weekend, 9-11 maja, PKP S.A. zaplanowała szereg atrakcji na dworcach kolejowych: Wrocław Główny, Kraków Główny oraz Gdynia Główna. Każdy chętny w godzinach 9.00-19.00 będzie mógł wziąć udział w warsztatach, wycieczkach i konkursach. Wszystko to z okazji „Dni Otwartych Funduszy Europejskich”. Na każdym dworcu na podróżnych i mieszkańców miast czekają różne atrakcje. Kraków Główny przywita gości 40-metrowym graffiti 3D. Każdy kto pojawi się w w/w dniach na dworcu, będzie mógł wykonać na jego tle pamiątkowe zdjęcie. Na dworcu Wrocław Główny, w odrestaurowanej Sali Sesyjnej, odbędą się otwarte wykłady na temat historii dworca, odkryć konserwatorskich i kulis prac modernizacyjnych.

Przygotowania do modernizacji stacji w Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Zwardoniu

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą prace studialne i przygotowawcze do modernizacji stacji w Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Zwardoniu. Zgromadzona dokumentacja pozwoli na rozpoczęcie inwestycji, której efektem będzie nie tylko poprawa wyglądu, ale także wyższe bezpieczeństwo i standard obsługi podróżnych. Za 4 lata na stacjach powstaną m.in. tunele wyposażone w windy i pochylnie, dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W Czechowicach-Dziedzicach przejścia połączą ul. Hutniczą z ul. Kolejową, a w Zebrzydowicach – ul. Kochanowskiego z ul. Dworcową. To zapewni bezpieczne dojście do nowych peronów i budynków stacyjnych.

Za nami już osiem (z trzynastu) etapów przygotowań do modernizacji trzech stacji.

Szef Komisji Transportu w Parlamencie Europejskim popiera koncepcję PKP Cargo ws. Wolsztyna

(PKP Cargo)

Brian Simpson, przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim, w liście oficjalnym m.in. do prezesa PKP Cargo, Adama Purwina, poparł koncepcję utworzenia instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn. „Przekształcenie Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury to najlepsze rozwiązanie, które pozwoli zachować charakter tego unikalnego miejsca” – napisał o pomyśle PKP Cargo Brian Simpson. Jak podkreślił, efekty, jakie zostaną osiągnięte dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, przyniosą wiele korzyści tak branży kolejowej, jak i całej polskiej turystyce. W liście Simpson zadeklarował „silne poparcie” dla pomysłu PKP Cargo polegającego na przekształceniu Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury.

Prace modernizacyjna na odcinku Wałdowo Szlacheckie – Grudziądz od 12 maja 2014

(Arriva)

Informujemy, iż od dnia 12.05.2014 rozpoczynają się prace modernizacyjne na linii 207 na odcinku Wałdowo Szlacheckie – Grudziądz. W związku z całodobowym zamknięciem w/w odcinka, za wszystkie pociągi Arriva RP wprowadzona zostaje Kolejowa Komunikacja Zastępcza. Autobusy będą odjeżdżać z przystanków: Kornatowo – plac przed budynkiem dworca kolejowego. Gorzuchowo Chełmińskie – plac przed budynkiem dworca kolejowego.

Wałdowo Szlacheckie – plac przed budynkiem dworca kolejowego. Grudziądz Mniszek – przystanke MZK na ul. Szosa Toruńska na wysokości stacji kolejowej. Grudziądz Przedmieście – plac przed przystankiem osobowym. Grudziądz – przystanek MZK przed budynkiem dworca kolejowego.

Otwarcie ofert na szynobusy dla Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Oferty złożyły dwie firmy: Newag SA i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

Umowa na finansowanie zakupu nowych pojazdów szynowych została podpisana 23 kwietnia br.w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Zakup w połowie sfinansuje samorząd województwa mazowieckiego, drugą połowę kosztów pokryje wojewoda mazowiecki. Zamawiający na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 14 465 240 zł brutto. Cena ofertowa Newagu opiewa na 17 576 700 zł brutto, zaś PESY – na 12 828 900 zł brutto. Cena ta uwzględnia, oprócz dostawy szynobusów, także ich serwisowanie przez dwa lata od daty przekazania, a także przeszkolenie pracowników KM w zakresie obsługi.

Bilety mogą być smart

(Przewozy Regionalne)

Dzięki nowej aplikacji mobilnej pasażerowie Przewozów Regionalnych jako jedyni w Polsce mogą kupować bilety kolejowe za pomocą smartfonów i tabletów. Aplikację mobilną dla największego krajowego przewoźnika kolejowego przygotowała firma CallPay. PR wspólnie z firmą CallPay wprowadziły mobilną aplikację, dzięki której każdy pasażer używający smartfona lub tabletu może zaoszczędzić czas, kupując bilety choćby na chwilę przed odjazdem pociągu. Największą zaletą aplikacji CallPay jest możliwość podpięcia karty płatniczej, dzięki czemu opłata za bilet pobierana jest bezpośrednio z konta użytkownika. W przeciwieństwie do pasażerów komunikacji miejskiej, którzy również korzystają z aplikacji sprzedażowych, klienci PR nie muszą wcześniej doładowywać wirtualnego konta.

Ulica Świętokrzyska pięknieje

(UM Warszawa)

Przebudowa ul. Świętokrzyskiej, wymiana nawierzchni na ul. J. Słowackiego i Modlińskiej to najważniejsze remonty zaplanowane na najbliższe dni. Drogowcy wrócą na ul. Świętokrzyską – dokończą przebudowę ulicy przy skrzyżowaniu z Nowym Światem. Do przebudowy pozostało kilkadziesiąt metrów jezdni i chodników. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg wykona ten fragment w taki samym standardzie w jakim w zeszłym roku przebudował dalszy odcinek ul. Świętokrzyskiej i Kopernika aż do Tamki – krawężniki zostaną wymienione na kamienne, ułożony nowy chodnik z betonowych płyt o wymiarach 50×50 cm. W sobotę 10 maja ok. godz. 22 zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Świętokrzyskiej od ul. Nowy Świat do Kopernika. Prace potrwają ok. 3 tygodni.

Czy Kraków ma szanse na metro?

(UM Kraków)

Metro tak, ale pod warunkiem, że znajdą się zewnętrzne środki na realizację tego projektu. To konkluzja drugiej przedreferendalnej debaty w hotelu Kossak. Podczas debaty przedstawiono argumenty za i przeciw budowie metra w Krakowie. – Sieć tramwajowa w Krakowie jest na wyczerpaniu, a biorąc pod uwagę doświadczenia Warszawy i innych dużych miast europejskich, nie ma bardziej efektywnego środka transportu niż metro – przekonywał Stanisław Albricht z pracowni Altrans, autor koncepcji przebiegu krakowskiego metra, który znalazł się w projekcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Krakowa. Dowodził, że metro jest najszybszym środkiem transportu i może rywalizować z samochodami. Odmienne stanowisko zaprezentował dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej. – Budowa metra, nawet w tzw. systemie lekkim, jak proponuje się w Krakowie, jest wielokrotnie droższa od budowy linii tramwajowych – mówił.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Pierwsze 100 mln zł. dla samorządów wspierających prosumentów już w maju

(MINISTERSTWO ŚRODOWISKA)

Nabór wniosków dla samorządów rozwijających energetykę prosumecką rusza 26 maja, ogłosił NFOŚiGW. Oferowane dofinansowanie samorządy będą mogły przeznaczyć na pokrycie 100 proc. kosztów kwalifikowanych instalacji produkujących energię elektryczną i cieplną na potrzeby własne osób fizycznych, wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Dla przyszłych producentów energii to najkrótsza droga do sfinansowania mikroelektrowni. Od 26 maja br. rusza nabór wniosków dla zainteresowanych samorządów. To one dokonują wyboru obiektów do montażu instalacji na podstawie zgłoszeń od osób fizycznych posiadających prawo do dysponowania budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym oraz wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych zarządzających budynkami wielorodzinnymi. Samorząd składający wniosek na zebrane wcześniej inwestycje musi posiadać wstępne umowy, określające m.in. warunki realizacji, finansowania, udostępniania nieruchomości, eksploatacji inwestycji oraz kontroli. Minimalna kwota wniosku wynosi 1 mln zł. Można je składać w trybie ciągłym aż do wyczerpania środków, jednakże nie później niż do 2015 roku. Fundusz wprowadzając dla swoich beneficjentów kolejne udogodnienia, wnioski będzie przyjmował w wersji elektronicznej za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD). Wsparciem publicznym objęte są zakupy i montaż 6 rodzajów instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii do produkcji energii elektrycznej oraz ciepła i energii elektrycznej na potrzeby istniejących lub budowanych budynków mieszkalnych. To kolektory słoneczne, małe wiatraki, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, małe biogazownie, piece na biomasę i układy mikrokogeneracyjne. Zależnie od rodzaju instalacji, NFOŚiGW oferuje dotacje w wysokości od 20-40 proc. dofinansowania oraz pożyczki oprocentowane na 1 proc. w skali roku na pozostałe koszty kwalifikowane. Współpraca przyszłych inwestorów z zainteresowanymi samorządami to pierwsza spośród trzech zaplanowanych możliwości pozyskania funduszy na produkcję energii z OZE. W przyszłości klienci indywidualni, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe mogą ubiegać się o dofinansowanie w ramach Prosumenta także poprzez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz banki współpracujące z NFOŚiGW. Takie możliwości zostaną uruchomione w II półroczu br. Prosument to program, który ma także na celu podniesienie świadomości inwestorskiej i ekologicznej. Kupując i instalując jedno lub kilka urządzeń wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych, przyszli producenci energii zaoszczędzą na rachunkach a nadwyżkę energii elektrycznej będą mogli sprzedawać do sieci. Dzisiaj jej bezpośrednią sprzedaż umożliwiają zapisy regulacyjne tzw. małego trójpaku energetycznego. Wcześniej produkcja rynkowa energii uzależniona była od obowiązku prowadzenia działalności gospodarczej. NFOŚiGW uruchamiając ten program, na który łącznie przeznaczył 600 milionów złotych, wspiera także rozwój rynku dostawców urządzeń i instalatorów oraz liczy na zwiększenie liczby miejsc pracy w tym sektorze. Tak bowiem stało się z krajowym rynkiem kolektorów słonecznych, który w ostatnich latach wsparty 45 proc. dopłatami NFOŚiGW, pod względem sprzedaży znalazł się w czołówce europejskich państw.

PIG uruchomił serwis o łupkach

(PIG/CIRE)

Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy uruchomił internetowy serwis informacyjny na temat gazu ziemnego i ropy naftowej ze złóż niekonwencjonalnych. Jak informuje PIG, serwis infolupki.pig.gov.pl ma być źródłem informacji z kraju i ze świata opracowanych przez specjalistów, nie tylko na temat zasobów, technologii poszukiwania i eksploatacji gazu z łupków, ale także kwestii środowiskowych, społecznych i ekonomicznych. Jak zapowiada Instytut, w serwisie będą udostępniane najnowsze informacje na temat gazu i ropy w łupkach, zarówno z Polski, jak i ze świata. Prezentowany będzie też stan robót poszukiwawczych i rozpoznawczych oraz ich wyniki. PIG zamierza również przedstawiać autorskie opracowania o węglowodorach. Serwis zawiera też materiały edukacyjne dla dzieci i młodzieży – od szkół podstawowych aż po uczelnie wyższe. PIG zaprosił do współpracy specjalistów, którzy w Kąciku eksperta będą na bieżąco odpowiadać na zadawane pytania dotyczące problematyki łupkowej, dodając komentarze i opinie.

Rekordowe wydobycie ropy naftowej i łagodna zima wpłynęły na wyniki finansowe GK PGNiG w I kw. 2014 roku

(PGNiG)

W pierwszym kwartale 2014 roku GK PGNiG osiągnęła prawie 1,2 mld zł zysku netto, czyli o 10% więcej niż w analogicznym okresie ub.r., głównie dzięki rekordowemu wydobyciu ropy naftowej, niższej sprzedaży gazu oraz spadkom cen gazu na giełdach europejskich.
GK PGNiG zanotowała 7% spadek przychodów ze sprzedaży do ponad 9,5 mln zł w pierwszym kwartale 2014 roku wobec ok. 10,3 mld zł w pierwszym kwartale 2013 roku. Spadek przychodów jest efektem wyższych temperatur w porównaniu do pierwszego kwartału 2013 r.
Na poziomie działalności operacyjnej Grupa odnotowała  wzrost wyniku EBITDA o 10%  do ok. 2,2 mld zł wobec 1,98 mld zł w analogicznym okresie ubiegłego roku.  Największy, bo 51% udział w wyniku Grupy miał segment Poszukiwania i Wydobycie. Udział segmentu Dystrybucja wyniósł 28%, a pozostałych segmentów Obrót i Magazynowanie oraz Wytwarzanie po 10%.

Segment Poszukiwanie i Wydobycie – wzrost zysku

Przychody segmentu Poszukiwanie i Wydobycie w pierwszym kwartale 2014 wyniosły 1,62 mld zł, czyli o 17% więcej w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, natomiast zysk EBITDA osiągnął 1,13 mld zł w pierwszym w kwartale  2014 roku – co oznacza wzrost  o 24% w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku. Na dobre wyniki segmentu wpływ miał ponad 38% wzrost sprzedaży ropy naftowej oraz ponad dwa razy większa sprzedaż międzysegmentowa gazu ze złóż w Norwegii do PGNiG Sales & Trading. Wydobycie ropy naftowej i kondensatu w Grupie wzrosło o 45% do 322 tys. ton w 2014 roku wobec 229 tys. ton w pierwszym kwartale 2013 r. Sprzedaż ropy i kondensatu wzrosła do 287 tys. ton w pierwszym kwartale 2014 roku, natomiast przychody z tej sprzedaży wzrosły w pierwszym kwartale o 30% do 690 mln zł.
Wydobycie gazu ziemnego  w przeliczeniu na gaz wysokometanowy w pierwszym kwartale 2014 roku było  porównywalne do analogicznego okresu ub.r. i wyniosło 1,2 mld m sześc., z czego 1,1 mld m sześc. w Polsce.

Dodatnia marża na sprzedaży gazu

Na wynik segmentu Obrót i Magazynowanie w pierwszym kwartale 2014 roku wpływ miały m.in. niskie ceny gazu na giełdach europejskich, dzięki którym obniżył się koszt zakupu części wolumenu gazu zależnego od tych rynków. W efekcie marża na sprzedaży gazu wysokometanowego wyniosła plus 3% w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu do minus 3% w analogicznym kwartale 2013 roku. Przychody segmentu zmniejszyły się o 7% do 7,95 mld zł. Sprzedaż gazu GK PGNiG spadła o ponad 12% do 4,9 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu do 5,6 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2013 roku. Powodem spadku było m.in. łagodna zima i ograniczenie zużycia gazu przez elektrociepłownie przy braku wsparcia dla kogeneracji. W podziale na poszczególne grupy odbiorców sprzedaż gazu wzrosła wyłącznie w segmencie do klientów PGNiG Sales & Trading. Sprzedaż gazu w Niemczech przez spółkę PST wzrosła o 2,2% do 0,46 mld m sześc. w pierwszym kwartale 2014 roku. Udział spółki PGNiG Sales & Trading w przychodach ze sprzedaży gazu utrzymał się na stabilnym poziomie 0,6 mld zł. Do wyniku segmentu pozytywnie przyczynił się również prawie trzykrotny wzrost przychodów ze sprzedaży energii elektrycznej do 0,47 mld zł w pierwszym kwartale 2014 roku w porównaniu z 0,16 mld zł w analogicznym okresie 2013 roku.
Wyniki Grupy PGNiG w I kw. 2014 roku (mln zł)

I kw. 2013 I kw. 2014 Zmiana
Przychody ze sprzedaży 10 255 9 537 -7%
Koszty operacyjne (bez amortyzacji) (8 279) (7 356) -11%
EBITDA 1 976 2 181 10%
EBIT 1 428 1 558 9%
Wynik netto 1 074 1 180 10%

Wpływ wyższych temperatur na wynik segmentu Dystrybucja
Segment Dystrybucja zanotował 11-proc. zmniejszenie przychodów ze sprzedaży do 1,26 mld zł w pierwszym kwartale 2014 oraz 17-proc. redukcję wolumenów dystrybuowanych gazów do 3,22 mld m sześc. Powodem tych spadków była wyższa o 4 stopnie średnia temperatura w pierwszym kwartale br. w porównaniu do analogicznego kwartału 2013.

Zima i ceny energii elektrycznej wpłynęły na sprzedaż segmentu Wytwarzanie

W pierwszym kwartale 2014 roku przychody ze sprzedaży segmentu Wytwarzanie spadły o 14% do 650 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2013 roku.  Jest to efekt zmniejszenia wolumenów sprzedaży ciepła i energii elektrycznej związany z wysokimi temperaturami oraz spadku cen energii elektrycznej. Sprzedaż z własnej produkcji energii elektrycznej obniżyła się o 9% do 1,39 TWh w pierwszym kwartale 2014 roku, a sprzedaż ciepła obniżyła się o 17% do 15,4 PJ.

Zatłoczenie magazynów

Zapas gazu wysokometanowego w podziemnych magazynach gazu na koniec marca 2014 roku osiągnął poziom ok. 1,26 mld m sześc. W marcu 2013 roku było to 1,22 mld m sześc.

Litwa uzyskała obniżkę cen gazu z Rosji

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Chociaż władze Litwy uchylają się od podania szczegółów porozumienia z Rosją odnośnie obniżki cen gazu ziemnego w ramach umowy Lietuvos Dujos i Gazpromu, to informują o tym, że może ona wynieść między 21 a 23 procent. Ma być konkurencyjna w stosunku do tych oferowanych pozostałym państwom bałtyckim – Łotwie i Estonii. Zdaniem prezydent Dalii Grybauskaite ważnym argumentem w negocjacjach było bliskie uruchomienie terminalu LNG w Kłajpedzie. Poważnym kandydatem na dostawcę jest Qatargas, który zdaniem ministerstwa energetyki Litwy mógłby dostarczać 0,5 mld m3 LNG rocznie. Ten temat był także przedmiotem rozmów polskiego ministra skarbu państwa Włodzimierza Karpińskiego z ministrem energetyki Litwy Jarosławem Niewierowiczem podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Polacy również liczą na to, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu poprawi ich pozycję w negocjacjach cenowych z Gazpromem. Obniżka cen gazu z Rosji dla Litwy była także argumentem Gazpromu za rezygnacją Lietuvos Dujos z wykupu udziałów niemieckiego E.on-u w akcjonariacie litewskich gazociągów. Wilno zamierzało przejąć je w celu zwiększenia kontroli nad własnym systemem przesyłu gazu (GTS) i umożliwienia implementacji zasad antymonopolowych prawa energetycznego Unii Europejskiej. Brak na razie informacji na temat ewentualnej zmiany planów Litwy.

Gazprom pisał bułgarską nowelę prawa energetycznego?

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

W mediach bułgarskich wybuchła afera po tym, gdy pojawiły się informacje na temat rzekomego wpływu rosyjskiego Gazpromu na prace nad ostatnimi poprawkami prawa energetycznego umożliwiającymi uznanie South Stream za „rurę morską”, czyli według nowej ustawy inwestycję niepodlegającą prawu Unii Europejskiej. Dzięki temu zasady antymonopolowe ograniczające wpływ Gazpromu na przyszłą rurę nie będą dotyczyły jej bułgarskiego odcinka. Gazprom będzie mógł rezerwować całą jego przepustowość, ustalać taryfy tranzytowe i pozostać jej operatorem. Zasady antymonopolowe zapisane w trzecim pakiecie energetycznym wykluczają skupienie takich kompetencji w ramach jednej firmy. Partia Blok Reform wydała oświadczenie medialne w którym przekonuje, że nowela służy interesom prywatnym zagranicznej firmy i ma sabotować wprowadzanie prawa wspólnotowego w bułgarskim sektorze energetycznym. Partia oskarża rządzących socjalistów o „zdradę stanu” i zgodę na „ingerencję firmy z większością udziałów zagranicznych w pracę nad kształtem bułgarskiego prawa”. Ministerstwo energetyki Bułgarii odmawia komentarza na ten temat.

Największa emisja CO2 w Niemczech

(EURACTIV/TERESA WÓJCIK)

W Unii Europejskiej w ciągu 2013 r. emisja dwutlenku węgla spowodowana spalaniem paliw kopalnych zmniejszyła się o 2,5 proc. Jednak wg danych statystycznych Eurostatu za ub.r. największą emisję zanotowano w Niemczech: 760 mln t. CO2, czyli o 2 proc. więcej niż w 2012 r. Udział CO2 w ogólnej emisji gazów cieplarnianych w krajach UE wynosi 80 proc. Za Niemcami, jako najwięksi „producenci” dwutlenku węgla, znalazły się następujące kraje: Wielka Brytania – 455 mln t., Francja – 346 mln t., Włochy – 342 mln t. Znacznie niższa jest emisja dwutlenku węgla w Polsce – 290 mln t., w Hiszpanii – 224 mln t. oraz w Holandii – 162 mln t. Na tych siedem krajów przypada 77 proc. emisji CO2 w Unii. Łącznie we wszystkich krajach UE emisja CO2 w 2013 r. wyniosła 3,43 mld t., o około 87 mln t. mniej niż w 2012 r. Najwyższy wskaźnik wzrostu emisji CO2 w 2013 r. ma Dania – 6,8 proc., mimo najwyższego w UE udziału OZE w produkcji energii. Procentowo wysoki był wzrost emisji w Estonii – o 4,4 proc., a następnie w Portugalii – o 3,6 proc. Niemcy ze wskaźnikiem wzrostu 2 proc. są na czwartym miejscu. Największym spadkiem emisji mogą pochwalić się: Cypr, Rumunia, Bułgaria, Grecja i Hiszpania. Niestety, zawdzięczają one ten sukces nie polityce ochrony klimatu, lecz przede wszystkim kryzysowi gospodarczemu przy którym znacząco spadło zapotrzebowanie na energię.

Będzie zgoda na fracking w Dolnej Saksonii?

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Parlament landu Dolna Saksonia planuje w przyszłym miesiącu rozpoczęcie procedury ponownego rozpatrzenia zakazu technologii frackingu (hydraulicznego kruszenia) na jego obszarze. Obecny stan prawny przewiduje, że zakaz ma obowiązywać przez 30 lat. W Dolnej Saksonii znajdują się głębokie złoża gazu zamkniętego (tight gas), poniżej 3 tys. m. zaś formacje łupkowe znajdują się płyciej, między 1 tys. – 2,5 tys. metrów. W Niemczech fracking został zakazany przepisami ustawowymi landów po wzburzonej debacie. Ponowne rozpatrywanie tej kwestii nadal budzi protesty, jednak zapowiedziano przeprowadzenie badań i audytu możliwych skutków oddziaływania frackingu na środowisko naturalne. Nie wyklucza się, że wyniki doprowadzą do zmiany stanu prawnego odnośnie tej technologii wydobywczej już jesienią b.r. Jednak na razie władze Dolnej Saksonii zaprzeczają, że chcą otworzyć możliwości jej zastosowania. Tym bardziej, że w Niemczech wciąż deklarowane jest szybkie zwiększanie udziału OZE w mixie energetycznym a konkurencja krajowego taniego gazu niekonwencjonalnego może zablokować ten proces. Jednak z drugiej strony kryzys ukraiński wykazał jakim zagrożeniem może być uzależnienie gospodarki od importu gazu.

Finlandia: Europa nie może obejść się bez rosyjskiego gazu

(ITAR TASS/TERESA WÓJCIK)

Fiński premier Jirki Katainen uważa, że nie ma możliwości, aby Europa zrezygnowała z dostaw rosyjskiego gazu. Jego zdaniem – nie jest też możliwe, aby praktycznie zrealizować rezygnację z tych dostaw. „Rosja potrzebuje przychodów ze sprzedaży gazu Europie, a krajom europejskim niezbędny jest rosyjski gaz. To jest wzajemna zależność i ta zależność może być obustronnie korzystna. Zupełna rezygnacja z rosyjskiego gazu gospodarczo jest niemożliwa, a generalnie jest bez sensu” – powiedział Katainen rosyjskiej agencji Itar-Tass. Dodał, że wprawdzie w ciągu kolejnych pięciu lat Unia Europejska powinna przygotować założenia programu pozwalającego na zwiększenie jej niezależności energetycznej, ale „to wymaga bardzo dużo czasu”.

UE osiągnęła wstępne porozumienie o zaostrzeniu sankcji wobec Rosji

(AP/ITAR TASS/FOX NEWS/TERESA WÓJCIK)

Państwa członkowskie UE wstępnie porozumiały się w sprawie rozszerzenia „czarnej listy” sankcji wobec Rosji. Na tej liście mają pojawić się pewne osobistości i firmy rosyjskie – powiedział mediom polityk z Brukseli, pragnący zachować anonimowość. Według jego informacji, 28 państw członkowskich UE ma formalnie zaakceptować te dodatkowe sankcje na spotkaniu w Brukseli 12 maja. Również szef Rady Europejskiej Herman van Rompuy powiedział na wtorkowym szczycie UE – Japonia, że Unia jest gotowa jeszcze bardziej zaostrzyć sankcje wobec Rosji. Z nieoficjalnych informacji wynika, że na spotkaniu przyjęto, że nowe sankcje w największej mierze będą dotyczyć sektora energii i sektora zbrojeniowego. Przewiduje się – stwierdził Rompuy – że sankcje wobec tych sektorów będą najbardziej skuteczne.

Ukraina ostrzega przed kryzysem gazowym

(REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zdaniem ministra energetyki Ukrainy Jurija Prodana spór o ceny gazu ziemnego w dostawach z Rosji nad Dniepr musi zostać rozwiązany do czerwca, aby Kijów był w stanie zapewnić tranzyt surowca do klientów europejskich a strony uniknęły „nowej wojny gazowej”. Ukraińcy nadal naciskają na powrót do ceny $268,5/1000m3 z pierwszego kwartału. Uznają ją za „rynkową”. Tymczasem obecnie Rosjanie domagają się zapłaty $485,5/1000m3, przez co Kijów uchyla się do zapłaty. Gazprom utrzymuje, że Ukraina zalega z tego tytułu na sumę 3,5 mld dolarów, z czym nie zgadza się strona ukraińska. Prodan podkreśla, że dla zapewnienia stabilnego tranzytu gazu ziemnego przez Ukrainę niezbędne jest wtłoczenie do magazynów od 17 do 20 mld m3 surowca. Obecnie znajduje się go tam 8,3 mld m3. Kijów skieruje sprawę sporu cenowego do arbitrażu w Sztokholmie jeżeli do 28 maja Rosjanie nie ustosunkują się do ich apelu o rozwiązanie kompromisowe wysłanego na koniec kwietnia. Moskwa odmawia dyskusji na ten temat. Kijów zapewnia z kolei, że w razie kryzysu gazowego będzie mógł z końcem roku sprowadzać nawet 6,5 mld m3 rocznie z kierunku zachodniego.

Siemens dostarczy systemy DEH dla podmorskich gazociągów Shah Deniz

(SIEMENS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Siemens AG poinformował wczoraj (8 maja), że otrzymał zamówienie na dostarczenie systemów bezpośredniego elektrycznego ogrzewania (DEH – direct electrical heating) dostosowanych do bezpośredniego zabezpieczania dziesięciu podmorskich gazociągów z pola Shah Deniz Zamówienie złożył koncern BP. Dostawa jest planowana na koniec 2015 roku. Instalacje tych systemów są potrzebne, aby uniemożliwić powstawanie hydratów metanu w sprzyjających temu warunkach Morza Kaspijskiego ( często temperatury poniżej minus 25 st. C.), co może powodować problemy przepływu w gazociągach? Ogrzewanie gazociągów ma zapobiec tym problemom. Zamówienie obejmuje również przeprowadzenie niezbędnych badań. Siemens jest znanym dostawcą podwodnych systemów DEH.

INFRASTRUKTURA

Plan przetargowy GDDKiA może nie wypalić

(PZPB/DGP)

P.O. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i autostrad Ewa Tomala-Borucka zapowiedziała (na łamach DGP), że niebawem blisko 50 postępowań przetargowych na usługi i roboty wejdzie w fazę składania ofert. Konsekwentnie GDDKiA przewiduje, że umowy z wykonawcami uda się zawrzeć do końca 2014 r. Ten plan jednak może nie wypalić ze względu na niedawny wyrok TK, który uznał wpis do sądu na skargę wyroku KIO w wysokości 5 milionów za niekonstytucyjny. TK orzekł również, że w tym stanie rzeczy taki wpis do sądu w takich przypadkach nie może być wyższy niż pięciokrotność odwołania do KIO, czyli dla dużych projektów nie przekroczy 100 tys. zł. To istotnie zmienia sytuację.

Narodowy program przebudowy dróg lokalnych

(OIGD)

Z końcem kwietnia br. Lasy Państwowe wpłaciły do budżetu państwa pierwszą 200 milionową ratę z kapitału własnego z tytułu zmiany ustawy o lasach państwowych. W roku 2014 cała opłata wyniesie 800 mln zł. Z kwoty tej zgodnie z Uchwałą Rady Ministrów z dnia 25 marca 2014 roku zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych – etap II. Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój”, 450 mln złotych trafi w tym roku dodatkowo na przebudowę, budowę lub remonty dróg gminnych i powiatowych.

10 lat w UE – ponad 2,5 mld zł z funduszy unijnych trafiło na drogi krajowe w woj. lubelskim

(GDDKiA)

W ciągu 10 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej zmieniło się bardzo wiele w infrastrukturze drogowej na terenie naszego kraju. Dofinansowanie z funduszy unijnych pozwoliło wybudować na terenie województwa lubelskiego 47 km dróg ekspresowych, a kolejne 90 km zostało przebudowane. Powstały cztery obwodnice. W ciągu ostatnich 10 lat GDDKiA wydała na budowę dróg w regionie: 4,377 mld zł, z czego dofinansowanie funduszy UE wyniosło: 2,553 mld zł.

Największe ćwiczenia służb ratowniczych

(GDDKiA)

Symulacja karambolu na Południowej Obwodnicy Warszawy to pierwsze na tej ważnej drodze ćwiczenia służb ratowniczych na tak dużą skalę. 9 maja policja, straż pożarna, ratownicy medyczni i służby drogowe sprawdzą umiejętność zarządzania akcją ratowniczą na drodze szybkiego ruchu. „Karambol na węźle Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy. Na stojącą grupę samochodów najechały kolejne. Bilans: 5 rozbitych aut i 15. poszkodowanych. W jednym z samochodów doszło do rozszczelnienia baku, wskutek czego na jezdnię wyciekł olej napędowy. Trwa akcja ratunkowa“ – tak brzmiałyby doniesienia medialne, gdyby na Południowej Obwodnicy Warszawy faktycznie doszło do wypadku. Na szczęście to tylko ćwiczenia. Symulacja została przygotowana w oparciu o powyższą fabułę.

Zmiana organizacji ruchu na drodze krajowej nr 6 między Redą a Gościcinem

(GDDKiA)

Powrót do limitu prędkości obowiązującego w terenie zabudowanym to podstawowa zmiana we wprowadzanej organizacji ruchu na krajowej „szóstce”. Trwa wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na drodze krajowej nr 6 między Redą a Gościcinem. Najpoważniejszą zmianą na odcinku wejherowskim jest powrót do limitu prędkości obowiązującego w terenie zabudowanym, który wynika z kodeksu ruchu drogowego. Na pozostałym odcinku „szóstki” w obrębie skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną, maksymalną dopuszczalną prędkością dla pojazdów będzie 50 km/h. W związku z tymi zmianami teoretyczny czas przejazdu między Redą a Gościcinem wydłuży się maksymalnie do około 3,5 minuty.

Drogowe Laboratorium otwiera podwoje

(GDDKiA)

Po co drogowcom laboratorium , co sprawdza georadar, a do czego służy profilograf? Na te i inne pytania można będzie uzyskać odpowiedź 9 maja podczas Dnia Otwartego Laboratorium Drogowego białostockiego Oddziału GDDKiA. Placówka mieści się w Kleosinie, przy ul. Zambrowskiej 2. W dniu 9 maja w godz. 10.00 – 14.00 w Laboratorium odbywać się będą pokazowe badania nośności nawierzchni, równości, odporności nawierzchni na koleinowanie, właściwości mas asfaltowych. Będzie można również poznać szczegóły dotyczące inwestycji drogowych GDDKiA na Podlasiu, dofinansowywanych ze środków unijnych.

Kilkaset osób na Dniu Otwartym laboratorium drogowego

(GDDKiA)

Skąd się biorą koleiny? Czym naprawdę jest asfalt? Jak wygląda pobieranie próbek na drodze? Jak działa profilograf? Na te i wiele innych pytań można było znaleźć odpowiedź podczas dnia otwartego w laboratorium drogowym GDDKiA w Rzeszowie. Z możliwości zwiedzenia laboratorium skorzystało prawie 500 osób. Studenci Politechniki Rzeszowskiej, uczniowie średnich szkół i techników o profilu budowlanym, ale także przedstawiciele zarządców innych dróg, firm drogowo-mostowych,  czy też osoby prywatne, mogły przekonać się na czym polega profesjonalna praca diagnostyczna oraz zobaczyć specjalistyczny sprzęt pomiarowo-badawczy wykorzystywany do różnego rodzaju badań laboratoryjnych.

Weekendowe zamknięcie DK 92 na odcinku: Mińsk Mazowiecki – Janów

(GDDKiA)

10-11 maja 2014 r. w Mińsku Mazowieckim odbędą się uroczystości związane z obchodami „Dni z Wojskiem Polskim”. W związku z tym w tych dniach, w godzinach 6.00-20.00 zamknięta zostanie droga krajowa nr 92 na odcinku od skrzyżowania DK 92 z ul. 7 Pułku Ułanów Lubelskich w Mińsku Mazowieckim do skrzyżowania DK 92 z ul. Lotniczą w Janowie. Objazd prowadzony będzie dwoma alternatywnymi drogami: w kierunku Terespola:

autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego – od zjazdu na A2 w m. Choszczówka przez węzły Arynów, Jakubów do węzła Ryczołek; drogami powiatowymi nr 2230W Mińsk Maz.-Cegłów-Mrozy oraz 2231W Latowicz-Mrozy-Cegłów. W kierunku Warszawy autostradową obwodnicą Mińska Mazowieckiego – od zjazdu na A2 na węzle Ryczołek przez węzły Jakubów, Arynów, do m. Choszczówka DK2. Drogami powiatowymi nr 2231W Cegłów-Mrozy-Latowicz i 2230W Mrozy-Cegłów-Mińsk Maz. (od Kałuszyna przez Mrozy i Cegłów do Mińska Mazowieckiego).

„Dni Otwarte Funduszy Europejskich” na dworcach w Krakowie, Wrocławiu i Gdyni

(PKP SA)

Już w najbliższy weekend, 9-11 maja, PKP S.A. zaplanowała szereg atrakcji na dworcach kolejowych: Wrocław Główny, Kraków Główny oraz Gdynia Główna. Każdy chętny w godzinach 9.00-19.00 będzie mógł wziąć udział w warsztatach, wycieczkach i konkursach. Wszystko to z okazji „Dni Otwartych Funduszy Europejskich”. Na każdym dworcu na podróżnych i mieszkańców miast czekają różne atrakcje. Kraków Główny przywita gości 40-metrowym graffiti 3D. Każdy kto pojawi się w w/w dniach na dworcu, będzie mógł wykonać na jego tle pamiątkowe zdjęcie. Na dworcu Wrocław Główny, w odrestaurowanej Sali Sesyjnej, odbędą się otwarte wykłady na temat historii dworca, odkryć konserwatorskich i kulis prac modernizacyjnych.

Przygotowania do modernizacji stacji w Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Zwardoniu

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą prace studialne i przygotowawcze do modernizacji stacji w Czechowicach-Dziedzicach, Zebrzydowicach i Zwardoniu. Zgromadzona dokumentacja pozwoli na rozpoczęcie inwestycji, której efektem będzie nie tylko poprawa wyglądu, ale także wyższe bezpieczeństwo i standard obsługi podróżnych. Za 4 lata na stacjach powstaną m.in. tunele wyposażone w windy i pochylnie, dostosowane do obsługi osób z ograniczoną możliwością poruszania się. W Czechowicach-Dziedzicach przejścia połączą ul. Hutniczą z ul. Kolejową, a w Zebrzydowicach – ul. Kochanowskiego z ul. Dworcową. To zapewni bezpieczne dojście do nowych peronów i budynków stacyjnych.

Za nami już osiem (z trzynastu) etapów przygotowań do modernizacji trzech stacji.

Szef Komisji Transportu w Parlamencie Europejskim popiera koncepcję PKP Cargo ws. Wolsztyna

(PKP Cargo)

Brian Simpson, przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim, w liście oficjalnym m.in. do prezesa PKP Cargo, Adama Purwina, poparł koncepcję utworzenia instytucji kultury na bazie Parowozowni Wolsztyn. „Przekształcenie Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury to najlepsze rozwiązanie, które pozwoli zachować charakter tego unikalnego miejsca” – napisał o pomyśle PKP Cargo Brian Simpson. Jak podkreślił, efekty, jakie zostaną osiągnięte dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania, przyniosą wiele korzyści tak branży kolejowej, jak i całej polskiej turystyce. W liście Simpson zadeklarował „silne poparcie” dla pomysłu PKP Cargo polegającego na przekształceniu Parowozowni Wolsztyn w instytucję kultury.

Prace modernizacyjna na odcinku Wałdowo Szlacheckie – Grudziądz od 12 maja 2014

(Arriva)

Informujemy, iż od dnia 12.05.2014 rozpoczynają się prace modernizacyjne na linii 207 na odcinku Wałdowo Szlacheckie – Grudziądz. W związku z całodobowym zamknięciem w/w odcinka, za wszystkie pociągi Arriva RP wprowadzona zostaje Kolejowa Komunikacja Zastępcza. Autobusy będą odjeżdżać z przystanków: Kornatowo – plac przed budynkiem dworca kolejowego. Gorzuchowo Chełmińskie – plac przed budynkiem dworca kolejowego.

Wałdowo Szlacheckie – plac przed budynkiem dworca kolejowego. Grudziądz Mniszek – przystanke MZK na ul. Szosa Toruńska na wysokości stacji kolejowej. Grudziądz Przedmieście – plac przed przystankiem osobowym. Grudziądz – przystanek MZK przed budynkiem dworca kolejowego.

Otwarcie ofert na szynobusy dla Kolei Mazowieckich

(Koleje Mazowieckie)

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych. Oferty złożyły dwie firmy: Newag SA i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA.

Umowa na finansowanie zakupu nowych pojazdów szynowych została podpisana 23 kwietnia br.w Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Zakup w połowie sfinansuje samorząd województwa mazowieckiego, drugą połowę kosztów pokryje wojewoda mazowiecki. Zamawiający na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę 14 465 240 zł brutto. Cena ofertowa Newagu opiewa na 17 576 700 zł brutto, zaś PESY – na 12 828 900 zł brutto. Cena ta uwzględnia, oprócz dostawy szynobusów, także ich serwisowanie przez dwa lata od daty przekazania, a także przeszkolenie pracowników KM w zakresie obsługi.

Bilety mogą być smart

(Przewozy Regionalne)

Dzięki nowej aplikacji mobilnej pasażerowie Przewozów Regionalnych jako jedyni w Polsce mogą kupować bilety kolejowe za pomocą smartfonów i tabletów. Aplikację mobilną dla największego krajowego przewoźnika kolejowego przygotowała firma CallPay. PR wspólnie z firmą CallPay wprowadziły mobilną aplikację, dzięki której każdy pasażer używający smartfona lub tabletu może zaoszczędzić czas, kupując bilety choćby na chwilę przed odjazdem pociągu. Największą zaletą aplikacji CallPay jest możliwość podpięcia karty płatniczej, dzięki czemu opłata za bilet pobierana jest bezpośrednio z konta użytkownika. W przeciwieństwie do pasażerów komunikacji miejskiej, którzy również korzystają z aplikacji sprzedażowych, klienci PR nie muszą wcześniej doładowywać wirtualnego konta.

Ulica Świętokrzyska pięknieje

(UM Warszawa)

Przebudowa ul. Świętokrzyskiej, wymiana nawierzchni na ul. J. Słowackiego i Modlińskiej to najważniejsze remonty zaplanowane na najbliższe dni. Drogowcy wrócą na ul. Świętokrzyską – dokończą przebudowę ulicy przy skrzyżowaniu z Nowym Światem. Do przebudowy pozostało kilkadziesiąt metrów jezdni i chodników. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg wykona ten fragment w taki samym standardzie w jakim w zeszłym roku przebudował dalszy odcinek ul. Świętokrzyskiej i Kopernika aż do Tamki – krawężniki zostaną wymienione na kamienne, ułożony nowy chodnik z betonowych płyt o wymiarach 50×50 cm. W sobotę 10 maja ok. godz. 22 zamknięty dla ruchu zostanie odcinek ul. Świętokrzyskiej od ul. Nowy Świat do Kopernika. Prace potrwają ok. 3 tygodni.

Czy Kraków ma szanse na metro?

(UM Kraków)

Metro tak, ale pod warunkiem, że znajdą się zewnętrzne środki na realizację tego projektu. To konkluzja drugiej przedreferendalnej debaty w hotelu Kossak. Podczas debaty przedstawiono argumenty za i przeciw budowie metra w Krakowie. – Sieć tramwajowa w Krakowie jest na wyczerpaniu, a biorąc pod uwagę doświadczenia Warszawy i innych dużych miast europejskich, nie ma bardziej efektywnego środka transportu niż metro – przekonywał Stanisław Albricht z pracowni Altrans, autor koncepcji przebiegu krakowskiego metra, który znalazł się w projekcie Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Krakowa. Dowodził, że metro jest najszybszym środkiem transportu i może rywalizować z samochodami. Odmienne stanowisko zaprezentował dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej. – Budowa metra, nawet w tzw. systemie lekkim, jak proponuje się w Krakowie, jest wielokrotnie droższa od budowy linii tramwajowych – mówił.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Sebastian Ciastoń, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły