DrogiInfrastrukturaWszystko

Cywiński: Dwa lata viaToll to sukces

O to jak funkcjonuje po dwóch latach istnienia systemu viaToll i jak wygląda bilans tego projektu, a także jakie są plany jego rozszerzania w najbliższych miesiącach pytamy Marka Cywińskiego, dyr. generalnego Kapsch Telematic Services:

– Z organizacyjnego, technicznego punktu widzenia udało się osiągnąć wszystkie zamierzone cele. I to przy dość precyzyjnie określonych założeniach w bardzo wymagającym kontrakcie, który podpisaliśmy na realizację viaToll z GDDKiA. Co do zebranych przez ten czas kwot (niemal 2 mld zł) – są one zapewne zgodne z prognozami zamawiającego. Stanowią pochodną stawek za opłaty i kategorii emisji spalin pojazdów poruszających się po drogach z zainstalowanych przez nas systemem pobierania opłat – mówi Cywiński.

– Zaobserwowaliśmy pewien ciekawy trend polegający na tym, że nastąpiło w dużej części odnowienie floty u przewoźników poprzez zakup przez nich pojazdów najnowszej generacji, o najniższej emisji spalin. A to – paradoksalnie – przekłada się negatywnie na przychody GDDKiA. Ponieważ ciężarówki o najniższej emisji spalin płacą dwukrotnie mniej w porównaniu z tymi o emisji najwyższej. Myślę jednak, że nikt z tego powodu nie rozdziera szat – przypuszcza Cywiński. Jego zdaniem wynika to z faktu, że w ten sposób osiągnięty został spektakularny efekt ekologiczny. A jest on bardzo ważny, ponieważ zanieczyszczenie naszej atmosfery cząstkami stałymi przez transport jest bardzo wysokie. Efekt ten odpowiada jednocześnie celom jednej z unijnych dyrektyw, mówiącej o obowiązku obniżenia emisji spalin przez pojazdy na drogach.

– Mówiąc o sukcesie systemu viaToll myślę, że odniosły go obie strony: zarówno moja firma, jak i GDDKiA – tłumaczy dalej szef Kapsch Telematic Services. Jego zdaniem wdrożenie takiego systemu w tak krótkim czasie, w skomplikowanych warunkach w Polsce (zwłaszcza przedarcie się przez gąszcz obowiązujących przepisów), byłoby niemożliwe bez pełnej współpracy z zamawiającym. – Nauczyliśmy się wiele. Niektóre z problemów organizacyjnych były dla nas zaskoczeniem, co wpłynęło na rozpoczęcie działania systemu z niepełną infrastrukturą. Jednak stopniowo nauczyliśmy się współdziałać na tyle, że kolejne rozszerzenia systemu o następne odcinki dróg, rozpoczynaliśmy o czasie, bez żadnych problemów z podłączaniem do prądu bramownic w punktach pobierania opłat.

– W tej chwili trwają bardzo zaawansowane prace w związku z kolejnym rozszerzeniem naszego systemu (długość 360 km) planowanym na koniec października br. I sądzimy – choć to jeszcze nie potwierdzone – że o ok. 200 kolejnych km system będzie rozszerzony w grudniu br. – zdradza nam Cywiński.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X