icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Elektromobilność zmieni rynek energii

Istotny wzrost liczby samochodów elektrycznych na brytyjskich drogach może spowodować, że do 2030 roku szczytowe zapotrzebowanie na energię przekroczy moc elektrowni jądrowej Hinkley Point C – informuje brytyjski operator National Grid.

Do 2030 roku liczba elektrycznych samochodów osobowych oraz dostawczych ma osiągnąć 9 mln. Obecnie jest ich 90 tys. Ładowanie zbyt wielu baterii samochodowych miałoby wpływ na odwrócenie obserwowanej w ostatnich latach tendencji spadkowej w obszarze zapotrzebowania na energię. Ma to związek z działaniami podjętymi na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej.
Jeżeli samochody elektryczne nie będą ładowane w sposób inteligentny, tak aby uniknąć szczytów i spadków w zapotrzebowaniu na moc, na przykład w godzinach między piątą a szóstą po południu, gdy ludzie wracają do domów, to wtedy szczyt zapotrzebowania na energię może być wyższy o 8 GW.
Przeniesienie pory ładowania na okres, gdy zużycie energii jest niższe, mogłoby zmniejszyć dodatkowy szczyt zapotrzebowania do 3,5 GW. To mniej niż w poprzednim scenariuszu, ale nadal jest to wielkość zbliżona do mocy Hinkley Point C (3,2 GW).
W tym kontekście warto również odnotować, że zgodnie z zapowiedziami Volvo od 2019 roku wszystkie samochody tej marki będą albo elektryczne, albo hybrydowe. Natomiast Francja zamierza od 2040 roku zakazać sprzedaży samochodów benzynowych i na olej napędowy.
– Nadchodzą samochody elektryczne. Pytanie jak szybko to nastąpi – powiedziała szefowa strategii National Grid Roisin Quinn.
Zdaniem brytyjskiego operatora zainstalowane w samochodach baterie mogą również świadczyć usługi i oddawać energię do sieci w sytuacji, gdy zarządzanie nią staje się utrudnione ze względu na zmieniający się wolumen energii pozyskiwany z OZE. Quinn zaznaczyła przy tym, że „wciąż trwa debata nad tym, czy to rozwiązanie będzie komercyjne”. Stwierdziła również, że duży udział OZE w miksie energetycznym „stał się rzeczywistością”.
The Guardian/Piotr Stępiński
Istotny wzrost liczby samochodów elektrycznych na brytyjskich drogach może spowodować, że do 2030 roku szczytowe zapotrzebowanie na energię przekroczy moc elektrowni jądrowej Hinkley Point C – informuje brytyjski operator National Grid.

Do 2030 roku liczba elektrycznych samochodów osobowych oraz dostawczych ma osiągnąć 9 mln. Obecnie jest ich 90 tys. Ładowanie zbyt wielu baterii samochodowych miałoby wpływ na odwrócenie obserwowanej w ostatnich latach tendencji spadkowej w obszarze zapotrzebowania na energię. Ma to związek z działaniami podjętymi na rzecz zwiększenia efektywności energetycznej.
Jeżeli samochody elektryczne nie będą ładowane w sposób inteligentny, tak aby uniknąć szczytów i spadków w zapotrzebowaniu na moc, na przykład w godzinach między piątą a szóstą po południu, gdy ludzie wracają do domów, to wtedy szczyt zapotrzebowania na energię może być wyższy o 8 GW.
Przeniesienie pory ładowania na okres, gdy zużycie energii jest niższe, mogłoby zmniejszyć dodatkowy szczyt zapotrzebowania do 3,5 GW. To mniej niż w poprzednim scenariuszu, ale nadal jest to wielkość zbliżona do mocy Hinkley Point C (3,2 GW).
W tym kontekście warto również odnotować, że zgodnie z zapowiedziami Volvo od 2019 roku wszystkie samochody tej marki będą albo elektryczne, albo hybrydowe. Natomiast Francja zamierza od 2040 roku zakazać sprzedaży samochodów benzynowych i na olej napędowy.
– Nadchodzą samochody elektryczne. Pytanie jak szybko to nastąpi – powiedziała szefowa strategii National Grid Roisin Quinn.
Zdaniem brytyjskiego operatora zainstalowane w samochodach baterie mogą również świadczyć usługi i oddawać energię do sieci w sytuacji, gdy zarządzanie nią staje się utrudnione ze względu na zmieniający się wolumen energii pozyskiwany z OZE. Quinn zaznaczyła przy tym, że „wciąż trwa debata nad tym, czy to rozwiązanie będzie komercyjne”. Stwierdziła również, że duży udział OZE w miksie energetycznym „stał się rzeczywistością”.
The Guardian/Piotr Stępiński

Najnowsze artykuły