icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Niemcy chcą miliona aut elektrycznych do 2020 roku. Na razie mają 55 tysięcy

W 2008 roku niemiecki rząd federalny wyznaczył ambitny cel: do 2020 roku po drogach ma jeździć milion aut elektrycznych. Czy da się to osiągnąć? – pyta tygodnik „Der Spiegel”.

Dekadę temu niemieckie władze wyszły z założenia, że nie da się chronić klimatu bez zmian w motoryzacji. Dlatego rząd federalny z ówczesnym ministrem środowiska Sigmarem Gabrielem z SPD wyznaczył cel, by do 2020 roku wprowadzić na niemieckie drogi milion aut elektrycznych. Do tego terminu zostało już mało czasu. Czy Niemcy zdążą osiągnąć ten cel?

Liczba samochodów w Niemczech

Jak pisze „Spiegel”, nie zanosi się na to. Liczba dopuszczonych do ruchu aut z silnikami benzynowymi w 2016 roku była wyższa niż kiedykolwiek wcześniej (z wyjątkiem roku 2009 – wtedy w grę wchodziła premia za złomowanie pojazdu). Również samochody osobowe z silnikami Diesla w zeszłym roku pobiły rekord. W sumie do ruchu zostały dopuszczone 3 285 904 auta, w tym 47 996 aut hybrydowych, 2990 na gaz skroplony, 3240 na gaz ziemny i 11 410 aut elektrycznych. W 2008 roku, gdy wprowadzono plan „miliona aut elektrycznych”, zarejestrowano dokładnie osiem nowych samochodów z takim napędem.

1 stycznia 2017 roku w Niemczech dopuszczonych do ruchu było 45 803 560 aut osobowych – z czego 30 001 332 z silnikiem benzynowym i 15 069 371 z silnikiem diesla. Silnik hybrydowy ma 165 405 aut. Aut elektrycznych jest 54 997 i stanowiły w tym roku zdecydowaną mniejszość, zaledwie 0,1 proc. wszystkich samochodów. Do miliona jeszcze bardzo daleko, choć w porównaniu z zeszłym rokiem popyt na nie się podwoił.

Kwota aut elektrycznych

W obecnej kampanii wyborczej największy nacisk na ten temat kładą Zieloni: proponują, by każde nowe bezemisyjne auto dotowane było kwotą 6000 euro. Takie wsparcie ma trwać tak długo, aż na niemieckich ulicach nie będzie miliona aut elektrycznych. Z kolei SPD chce przeforsować ogólnoeuropejską kwotę aut elektrycznych. Według lidera partii Siegmara Gabriela, do 2030 roku w Niemczech ma być już 10 mln aut elektrycznych.

WN: Samochody elektryczne: przełom już za rok?

Der Spiegel/Michał Perzyński

W 2008 roku niemiecki rząd federalny wyznaczył ambitny cel: do 2020 roku po drogach ma jeździć milion aut elektrycznych. Czy da się to osiągnąć? – pyta tygodnik „Der Spiegel”.

Dekadę temu niemieckie władze wyszły z założenia, że nie da się chronić klimatu bez zmian w motoryzacji. Dlatego rząd federalny z ówczesnym ministrem środowiska Sigmarem Gabrielem z SPD wyznaczył cel, by do 2020 roku wprowadzić na niemieckie drogi milion aut elektrycznych. Do tego terminu zostało już mało czasu. Czy Niemcy zdążą osiągnąć ten cel?

Liczba samochodów w Niemczech

Jak pisze „Spiegel”, nie zanosi się na to. Liczba dopuszczonych do ruchu aut z silnikami benzynowymi w 2016 roku była wyższa niż kiedykolwiek wcześniej (z wyjątkiem roku 2009 – wtedy w grę wchodziła premia za złomowanie pojazdu). Również samochody osobowe z silnikami Diesla w zeszłym roku pobiły rekord. W sumie do ruchu zostały dopuszczone 3 285 904 auta, w tym 47 996 aut hybrydowych, 2990 na gaz skroplony, 3240 na gaz ziemny i 11 410 aut elektrycznych. W 2008 roku, gdy wprowadzono plan „miliona aut elektrycznych”, zarejestrowano dokładnie osiem nowych samochodów z takim napędem.

1 stycznia 2017 roku w Niemczech dopuszczonych do ruchu było 45 803 560 aut osobowych – z czego 30 001 332 z silnikiem benzynowym i 15 069 371 z silnikiem diesla. Silnik hybrydowy ma 165 405 aut. Aut elektrycznych jest 54 997 i stanowiły w tym roku zdecydowaną mniejszość, zaledwie 0,1 proc. wszystkich samochodów. Do miliona jeszcze bardzo daleko, choć w porównaniu z zeszłym rokiem popyt na nie się podwoił.

Kwota aut elektrycznych

W obecnej kampanii wyborczej największy nacisk na ten temat kładą Zieloni: proponują, by każde nowe bezemisyjne auto dotowane było kwotą 6000 euro. Takie wsparcie ma trwać tak długo, aż na niemieckich ulicach nie będzie miliona aut elektrycznych. Z kolei SPD chce przeforsować ogólnoeuropejską kwotę aut elektrycznych. Według lidera partii Siegmara Gabriela, do 2030 roku w Niemczech ma być już 10 mln aut elektrycznych.

WN: Samochody elektryczne: przełom już za rok?

Der Spiegel/Michał Perzyński

Najnowsze artykuły