InfrastrukturaKolejeWszystko

Dutkiewicz: Rozpoczęliśmy budowę Rail Baltica

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej Warszawa – Białystok: kluczowy odcinek linii Rail Baltica. Prace ruszyły na odcinku Tłuszcz – Szewnica. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje kompleksową przebudowę torów i peronów. Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka –Sadowne to część linii kolejowej – fragment transeuropejskiego korytarza, który łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami; jedyne połączenie kolejowe Litwy, Łotwy, Estonii z Polską i pozostałymi krajami UE. 

– Już nie rozbieramy, a budujemy. Od grudnia 2013 r. rozpoczęły się pierwsze prace rozbiórkowe m.in. na odcinku od Zielonki do Warszawy Rembertowa. Zaś obecnie doszliśmy do momentu, że w okolicach Siewnicy – na północ, w stronę Sadownego nie prowadzimy prac rozbiórkowych, ale budowę nowych torów, po uzyskaniu pozwolenia na budowę – wyjaśnia w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.

W jego opinii jest to początek prac zaplanowanych przez PKP PLK na tej linii. Firma chciałaby, aby najwięcej robót zostało przeprowadzonych w przyszłym roku i w 2016 r.

– Inwestycja jest realizowana w oparciu o środki z funduszy europejskich jeszcze z poprzedniej perspektywy finansowej UE – mówi dalej Dutkiewicz. – Zakładamy, że do tego czasu powinniśmy zakończyć inwestycję na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Sadowne. Jeszcze w ramach kończącej się perspektywy przygotowujemy dokumentację projektową dla ok. 100-km odcinka Sadowne – Białystok, rozdzielonego na dwa kontrakty.

Wg Dutkiewicza PKP PLK aktualizuje także dokumentację projektową dla odcinków na północ Białegostoku, do granicy z Litwą.

– Są to zadania, które obecnie przygotowujemy pod względem formalnym, by mieć dokumentacje projektową – twierdzi Dutkiewicz. – Wszystko po to, by można było skorzystać z unijnych funduszy na obecną perspektywę w latach 2014-2020, w chwili, gdy staną się one dostępne. Formalnie cały polski odcinek trasy, o łącznej długości ok. 340 km  ma być gotowy do 2020-2022 r.


Powiązane artykuły

Bruksela, Belgia, 20.11.2025. Wicepremier, minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski (2L) i wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej, wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Kaja Kallas (3L) przed posiedzeniem Rady do Spraw Zagranicznych (FAC) w Brukseli, 20 bm. (ad) PAP/Wiktor Dąbkowski

Unia ukarze Rosję za dywersję w Polsce? Nie wyklucza sankcji

– Rosja dopuszcza się terroryzmu sponsorowanego przez państwo – oświadczyła szefowa dyplomacji UE Kaja Kallas w związku z aktami dywersji...
17.11.2025. Działania służb przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa przy stacji kolejowej Mika, 17 bm. Premier Donald Tusk ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (amb) PAP/Wojtek Jargiło

Merz-Tusk rozmawiali o dywersji na kolei. Za wcześnie na wskazanie Rosji?

Premier Donald Tusk i kanclerz Niemiec Friedrich Merz rozmawiali o sytuacji polskiej kolei. Dzień przed rozmową niemiecki polityk podkreślał, że...

Koleje wymagają pilnych inwestycji w bezpieczeństwo. Są na to fundusze

Ostatni akt dywersji pokazał społeczeństwu jak istotna infrastruktura kolejowa i jak trudno zapewnić jej bezpieczeństwo. Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR...

Udostępnij:

Facebook X X X