Wiceminister energetyki ogłosił koniec konsultacji ustawy o elektromobilności. Mówi o planie A i B rozwoju infrastruktury oraz o mechanizmach ułatwiających rozwój tej branży.
Koniec konsultacji
Zakończyły się konsultacje ustawy o elektromobilności. Wiceminister energii Michał Kurtyka przedstawił ich owoce na spotkaniu z dziennikarzami w ministerstwie energii.
Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce został przyjęty 16 marca 2017 roku, Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 29 marca, ustawa o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu otrzymał kierunkową zgodę Komitetu Rady Ministrów 11 października. Ustawa o elektromobilności zyskała nowy projekt po uzgodnieniach i konsultacjach w dniu 13 października. Teraz trafi do prac rządowych.
– Mamy bardzo dużo pozytywnych uwag i wsparcia dla kierunku, który przyjęliśmy. Są też duże uwagi, które przedstawiają wyzwania dla interesariuszy dialogu, czy to podpowiedzi lepszych rozwiązań – powiedział minister. W konsultacjach wzięło udział ponad 100 podmiotów.
Uwagi dotyczyły głównie zaangażowania gmin (pierwszeństwo dla rynku, uproszczenie modelu planowania i budowy), zasad rozwoju infrastruktury, obowiązków operatora infrastruktury (mechanizm ostateczny i uzupełniający podstawowy), finansowania infrastruktury, ładowania statków, zachęt dla kierowców, stref niskoemisyjnych, pojazdów autonomicznych.
– Mieliśmy ważną dyskusję na temat zachęt dla kierowców. Mamy dosyć pozytywne usługi odnośnie pojazdów autonomicznych – przyznał Michał Kurtyka. – To co się dzieje teraz na świecie pokazuje, że w tę stronę mieliśmy iść.
Pojawiły się także uwagi, aby definicję strefy niskiej emisji rozszerzyć na dodatkowe paliwa. Minister poinformował, że ma się pojawić także wsparcie dla carsharingu i uprzywilejowanie go w systemie.
Plan A
Urynkowienie procesu budowania infrastruktury ładowania ma nastąpić w 2018-2019 roku. – Z tego powodu jest bardzo ważne, że możemy wystąpić z bardziej urynkowionym modelem tej infrastruktury – powiedział. Dodał, że operatorzy rynkowi otrzymają wsparcie z Funduszu Niskoemisyjnego transportu.
Plan B
Gdyby nie udało się osiągnąć tego celu, na przełomie lat 2018-19 dojdzie do rewizji planów. – Będziemy wtedy uruchamiać mechanizm towarzyszący przez budowę infrastruktury z pomocą operatorów sektora energetycznego – przyznał Kurtyka. Liczy jednak na to, że elektromobilność będzie się rozwijać w oparciu o innowacyjne rozwiązania biznesowe.
Ułatwienia
Przewidywane ułatwienia dla elektromobilności wspomniane przez ministra to:
• ulga VAT,
• samochody elektryczne będą mogły korzystać z buspasów,
• wyższy odpis amortyzacyjny dla firm,
• wstęp do strefy niskoemisyjnej,
• darmowe parkowanie,
• ewidencja infrastruktury paliw alternatywnych w Urzędzie Dozoru Technicznego, który stworzy aplikację dla kierowców,
• szybkie ładowarki za miastem dostępne dla różnych usługodawców,
• taryfa nocna do ładowania w domu,
• dotacje na infrastrukturę ładowania dla transportu zbiorowego
• zwolnienie z opłaty przyłączeniowej instalacji zarządzania popytem