icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Novatek chce zbudować hub LNG na Kamczatce

Największy prywatny wydobywca gazu w Rosji, spółka Novatek, podpisał z władzami Kamczatki umowę o budowie na półwyspie terminalu przeładunkowego LNG o przepustowości 20 mld m sześc. rocznie.

– Strony zobowiązały się do stworzenia warunków organizacyjnych i ekonomicznych do budowy na wschodnim wybrzeżu półwyspu kamczackiego terminalu przeładunkowego LNG z arktycznych metanowców na zwykłe gazowce – czytamy w komunikacie spółki.

– Poprzez optymalizację logistyki transportowej budowa terminalu uczyni dostawy LNG z Arktyki bardziej opłacalnymi, będzie stymulować rozwój Północnej Drogi Morskiej, stworzy duży hub dla dostaw LNG do odbiorców w regionie Azji i Pacyfiku – powiedział prezes Novateku Leonid Michelson.

Firma przekonuje, że podpisana umowa jest ukierunkowana również na rozwój infrastruktury transportowej, połączeń handlowo-gospodarczych oraz naukowo-technicznych Kamczatki, stworzenie dodatkowych miejsc pracy, a także warunków do gazyfikacji regionu.

Gubernator Kamczatki Władimir Iljuchin poinformował, że kraj potrzebuje ok. 400–450 mln m sześc. gazu, a potencjalnie do 720 mln m sześc. – Obecnie gazu nie wystarczy dla biznesu – mówił.

Z kolei Michelson stwierdził, że spółka będzie robiła wszystko, co tylko możliwe, aby przyspieszyć budowę terminalu przeładunkowego. Jednocześnie dodał, że koszty inwestycji zostaną ogłoszone w ciągu 4–6 miesięcy.

Novatek stawia na LNG

Novatek zamierza zbudować w Rosji co najmniej dwa terminale LNG. Terminal Yamal LNG o przepustowości 16,5 mln ton i wartości 27 mld dolarów ma zostać uruchomiony w 2017 roku. Do francuskiego Totala i chińskiego CNPC należy po 20 procent udziałów, a kolejne 9,9 procent znajduje się w posiadaniu Funduszu Jedwabnego Szlaku.

W kwietniu 2016 roku The Export-Import Bank of China oraz China Development Bank zgodziły się dofinansować projekt kwotą 12 mld dolarów. Ponadto 150 mld rubli kredytu udzielił Fundusz Bogactwa Narodowego, a 3,6 mld euro – Sbierbank i Gazprombank (łącznie 13 mld dolarów kredytu). Co więcej, rosyjska spółka zamierza prowadzić rozmowy na temat budowy terminali LNG oraz towarzyszącej im infrastruktury w państwach rozwijających się, co ma zapewnić gwarantowany rynek zbytu dla surowca. Optyka Novateku ogniskuje się głównie wokół rynku chińskiego.

TASS/Piotr Stępiński

Jakóbik: Yamal LNG. Nadzieja Rosji i kaczka dziennikarska w Polsce (ANALIZA)

Największy prywatny wydobywca gazu w Rosji, spółka Novatek, podpisał z władzami Kamczatki umowę o budowie na półwyspie terminalu przeładunkowego LNG o przepustowości 20 mld m sześc. rocznie.

– Strony zobowiązały się do stworzenia warunków organizacyjnych i ekonomicznych do budowy na wschodnim wybrzeżu półwyspu kamczackiego terminalu przeładunkowego LNG z arktycznych metanowców na zwykłe gazowce – czytamy w komunikacie spółki.

– Poprzez optymalizację logistyki transportowej budowa terminalu uczyni dostawy LNG z Arktyki bardziej opłacalnymi, będzie stymulować rozwój Północnej Drogi Morskiej, stworzy duży hub dla dostaw LNG do odbiorców w regionie Azji i Pacyfiku – powiedział prezes Novateku Leonid Michelson.

Firma przekonuje, że podpisana umowa jest ukierunkowana również na rozwój infrastruktury transportowej, połączeń handlowo-gospodarczych oraz naukowo-technicznych Kamczatki, stworzenie dodatkowych miejsc pracy, a także warunków do gazyfikacji regionu.

Gubernator Kamczatki Władimir Iljuchin poinformował, że kraj potrzebuje ok. 400–450 mln m sześc. gazu, a potencjalnie do 720 mln m sześc. – Obecnie gazu nie wystarczy dla biznesu – mówił.

Z kolei Michelson stwierdził, że spółka będzie robiła wszystko, co tylko możliwe, aby przyspieszyć budowę terminalu przeładunkowego. Jednocześnie dodał, że koszty inwestycji zostaną ogłoszone w ciągu 4–6 miesięcy.

Novatek stawia na LNG

Novatek zamierza zbudować w Rosji co najmniej dwa terminale LNG. Terminal Yamal LNG o przepustowości 16,5 mln ton i wartości 27 mld dolarów ma zostać uruchomiony w 2017 roku. Do francuskiego Totala i chińskiego CNPC należy po 20 procent udziałów, a kolejne 9,9 procent znajduje się w posiadaniu Funduszu Jedwabnego Szlaku.

W kwietniu 2016 roku The Export-Import Bank of China oraz China Development Bank zgodziły się dofinansować projekt kwotą 12 mld dolarów. Ponadto 150 mld rubli kredytu udzielił Fundusz Bogactwa Narodowego, a 3,6 mld euro – Sbierbank i Gazprombank (łącznie 13 mld dolarów kredytu). Co więcej, rosyjska spółka zamierza prowadzić rozmowy na temat budowy terminali LNG oraz towarzyszącej im infrastruktury w państwach rozwijających się, co ma zapewnić gwarantowany rynek zbytu dla surowca. Optyka Novateku ogniskuje się głównie wokół rynku chińskiego.

TASS/Piotr Stępiński

Jakóbik: Yamal LNG. Nadzieja Rosji i kaczka dziennikarska w Polsce (ANALIZA)

Najnowsze artykuły