EnergetykaEnergia elektryczna

Rzędowska: Bariery elektryfikacji transportu to hamulec elektromobilności

samochód elektryczny elektromobilność

fot. CC/pxhere.com

Powstająca Polska Izba Gospodarcza Elektromobilności mająca łączyć podmioty z branży elektromobilnej oraz branż pokrewnych zainicjowała swoje działanie w czasie konferencji, która odbyła się w Warszawie 14.12.2017 roku. „Rozwój rynku elektromobilności w Polsce. Szanse i bariery wzrostu” stały się tematem rozważań praktyków biznesu, naukowców, przedstawicieli administracji i władz centralnych. Zainteresowani tematyką spotkali się w siedzibie Akademii im. Leona Koźmińskiego i dyskutowali pod przewodnictwem Igora Pawłowicza, przewodniczącego Komitetu Założycielskiego Polskiej Izby Gospodarczej Elektromobilności – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl

Oligopol w energetyce

W trakcie spotkania został szczegółowo omówiony projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz zasady funkcjonowania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Za tę część spotkania, dotyczącą kwestii otoczenia prawnego odpowiadał Tomasz Młodawski z Kancelarii Sołtysiński, Kawecki, Szlęzak.

W trakcie konferencji poruszane były wywołujące kontrowersje wśród uczestników tematy związane z zawodową energetyką. Spierano się o to czy Polski rynek energii faktycznie się zliberalizował czy jest to oligopol.

Działania posłów w komisjach i podkomisjach

W czasie konferencji miał krótkie wystąpienie dr Paweł Pudłowski poseł będący Przewodniczącym Sejmowej Komisji ds cyfryzacji, innowacji i nowych technologii. Mówił on o temacie elektromobilności jako kwestii łączącej a nie dzielącej posłów pracujących razem w Komisji. Wśród zagadnień nad którymi pracuje Komisja są zarówno te związane z legislacją, jak i te, które dotykają rynku pracy czy produkcji. Pudłowski przywołał także jako przykład apolityczności w działaniach Komisji Podkomisję stałą do spraw polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności, w której przewodniczącym jest poseł Platformy Obywatelskiej Piotr Cieśliński.

Problemy związane z zakupem autobusów

Doświadczeniami związanymi z finansowaniem zakupu autobusów nisko i zeroemisyjnych podzieliła się Joanna Świderska z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Mówiła o problemach związanych z oceną wniosków trafiających do CUPT, kwestiach związanych z uzasadnieniem ekonomicznym dużo droższych w momencie zakupu autobusów elektrycznych a także z późniejszym wykorzystaniem baterii autobusowych jako magazynów energii.

Magazynowanie energii w ujęciu naukowym

Swoją wiedzą na temat działania różnych rodzajów baterii w krótkiej prezentacji podzielił się prof. dr hab. Andrzej Czerwiński kierownik Pracowni Elektrochemicznych Źródeł Energii Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Pokazał on kierunki rozwoju materiałów z jakich powstawać mogą baterie dla samochodów elektrycznych i mówił o wyzwaniach, które stoją przed ich producentami.

Transport zbiorowy – symbol elektromobilności

W dalszej części spotkania rozmawiano między innymi o finansowaniu niskoemisyjnego transportu, doświadczeniach miast posiadających już autobusy elektryczne, produkcji baterii, ochronie środowiska czy magazynach energii, braku konieczności posiadania koncesji na sprzedaż energii. Aktywnie w dyskusji brali udział przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polskiej Izby Magazynów Energii, ZTM Lublin oraz organizatorzy Zlotu samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Nie wszystkich porwała wizja elektryfikacji transportu

Temat elektryfikacji transportu budzi emocje. Nie ma się co dziwić skoro dotyka już teraz (zanim weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych) tak wielu dziedzin. Na zmiany powinny przygotowywać się nie tylko koncerny motoryzacyjne, ale także miasta, branża paliwowa, energetyczna, szkolnictwo i producenci komponentów. Elektromobilność nierozerwalnie łączona jest z odnawialnymi źródłami energii i ekologią. Wciąż sporne są kwestie dotyczące ponownego wykorzystania baterii pochodzących z pojazdów elektrycznych. Na razie istotny jest dialog i zgoda na podążanie w podobnym kierunku. Jak mówią specjaliści od tego trendu nie ma już odwrotu. To czy samochody elektryczne w Polsce będą zasilane energią z węgla czy z OZE budzi wiele dyskusji. Co ciekawe, mało osób mówi o tym, że elektromobilność to także warszawskie metro, krakowskie tramwaje czy gdyńskie trolejbusy i w tym kontekście nikt nie mówi o pochodzeniu energii…


Powiązane artykuły

Elektrownia jądrowa Vogtle z reaktorem AP1000 w USA. Źródło: Westinghouse

Program jądrowy Polski doczekał się konsultacji. Ich finał pod koniec lipca

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że Program polskiej energetyki jądrowej (PPEJ) trafił do konsultacji publicznych. To dokument kreślący plan budowy, uruchomienia i...
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom przegrał spór z Ukrainą. Miliardowe odszkodowanie

Międzynarodowy trybunał wydał wyrok dotyczący sporu Naftogazu i Gazpromu, dotyczącego przesyłu gazu do Europy. Na rzecz ukraińskiej spółki orzeczono ponad...

Jest zgrzyt na linii prezydent-rząd. „Premier próbuje wymusić podpis”

Jest odpowiedź prezydenta Andrzeja Dudy na decyzję rządu o dołączeniu poprawki w sprawie mechanizmu mrożenia cen energii do nowelizacji ustawy...

Udostępnij:

Facebook X X X