EnergetykaGaz.Ropa

Naimski: Szara strefa była większa, niż myśleliśmy

Konferencja POPiHN. Fot. BiznesAlert.pl

– Rok 2017 był dla nas przełomowy w walce z szarą strefą w paliwach. Wzrost popytu mógł nas przerosnąć technicznie. Tak się nie stało, a kolejne inwestycje oddalą takie ryzyko – powiedział Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej podczas konferencji Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Pytany o nowe narzędzia walki z szarą strefą powiedział, że można uporządkować system kodów produktowych, w których są luki w zakresie dyrektywy UE oraz ustawy i rozporządzenia. – W ciągu czterech lat szara strefa wlała na rynek rocznie zapotrzebowanie na paliwo. Rok 2017 był przełomowy w tym zakresie i wzrosło zapotrzebowanie na paliwa, zmniejszając znacznie obrót w szarej strefie – powiedział Naimski.

– Okazało się, że szara strefa była większa niż myśleliśmy, choć w pewnym momencie po wdrożeniu pakietu paliwowego mieliśmy obawy, że możemy mieć problemy techniczne. Sukces mógł nas przerosnąć, tak się jednak nie stało. OLPP i PERN sobie z tym poradziły – podkreślił. Dodał, że obecnie nie są planowane zmiany w ustawie o zapasach w celu zaostrzenia przepisów o magazynowaniu paliw za granicą.

– Realizujemy w tym momencie politykę w zakresie logistyki, w której mowa jest o kierunkach rozwojowych. Magazyny w kawernach są bardzo dobre do magazynowania surowca, ale żeby je eksploatować potrzebne jest stałe źródło solanki, dlatego też magazyny muszą współpracować z branżą solankową. Po przejęciu Solino przez Gaz System od PKN Orlen to operator jest podmiotem, który buduje magazyn na gaz, więc ten węzeł będzie także geograficznie dobrze ulokowany – powiedział.

Naimski przypomniał, że po połączeniu OLPP z PERN planowana jest budowa nowych magazynów PERN. – Etap pierwszy to zakończenie realizacji i oddanie do użytku pod koniec 2018 roku. Chodzi o budowę 128 tys. m sześc. na paliwo. Są to dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. m sześc. każdy w Koluszkach oraz dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. m sześc każdy w Nowej Wsi Wielkiej. Etap drugi to budowa 190 tys. m sześc. magazynów na paliwo. Prace mają się zakończyć w 2020 roku.

Pytany o elektromobilność powiedział, że w strategiach Lotosu i PKN Orlen znalazły się punkty mówiące o instalacji ładowarek na stacjach paliw, a Lotos ma podpisany list intencyjny z PSE na budowę dziesięciu magazynów energii o mocy 100 MW łącznie, w tym także przy stacjach paliw. – Spółki przewidują zmianę struktury swojego biznesu w perspektywie dziesięciu lat. W strategii rządu mamy wprowadzeniu planu. Będzie on dotyczył transport miejskiego, w tym zakresie jest nam łatwiej, bo mamy fabryki takich autobusów elektrycznych. W zakresie samochodów musimy zacząć od budowy fabryki baterii i samych pojazdów elektrycznych – dodał.

[AKTUALIZACJA: 5 kwietnia 2018 r., godz. 14:45 – dodano fragment o elektromobilności]


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X