Czołowe europejskie organizacje transportu towarowego, podjęły się próby oszacowania ekonomicznych kosztów katastrofy w Rastatt. Według opracowania ERFA (European Rail Freight Association) , NEE (Network of European Railways) oraz UIRR ( International Union for Road-Rail Combined Transport) szacunkowe szkody gospodarcze z tytułu katastrofy mogły wynieść około 2,05 mld EUR.
W powyższej kwocie znajdują się koszty poniesione przez przedsiębiorstwa logistyki kolejowej (ok. 0,97 mln EUR), przemysłu wytwórczego (0,77 mln EUR) i innych podmiotów.
Warto przypomnieć, że w sierpniu 2017 roku jednen z najważniejszych szlaków kolejowych w Europie i Niemczech został zablokowany. Powodem takiego stanu rzeczy była katastrofa budowlana niedaleko Rastatt w Badenii-Wirtembergii. Szlak kolejowy łączy porty morskie na północy kontynentu z przemysłowymi terenami północnych Włoch. Zanim doszło do blokady trasy przez Rastatt przejeżdżało dziennie około 370 pociągów towarowych i osobowych – szlak kolejowy umożliwiał ruch między północą i południem Europy . Odcinek uznawany był za wąskie gardło, dlatego zdecydowano się na budowę tunelu mającego odciążyć trasę. W połowie sierpnia doszło do katastrofy – w budowanym odcinku osunęła się ziemia. Teren obniżył się na powierzchni w miejscu w którym przebiegały tory uszkadzając je.
Dyrektor zarządzający NEE Peter Westenberger nawiązując do opracowania przygotowanego przez najważniejsze europejskie organizacje transportowe powiedział , że „Każdy dzień postoju podczas incydentu w Rastatt spowodował starty w wysokości około 40 mln EUR w całej Europie. Dlatego musi być jasne, że podobny incydent jak w Rastatt już nigdy się nie powtórzy”.
globalrailnews.com/dw.com