Rusza przetarg na dostawcę jednostki pływająco-regazyfikacyjnej (FSRU) na potrzeby chorwackiego terminalu LNG na wyspie Krk. Procedura Open Season na rezerwację przepustowości obiektu notuje jednak opóźnienia.
LNG Hrvatska, operator projektu terminalu LNG na chorwackiej wyspie Krk, wystosował 8 maja zaproszenie do składania ofert „w przetargu na towary i usługi, polegające na dostarczeniu jednostki pływająco-regazyfikacyjnej” (FSRU) z zapewnieniem usług operacyjnych i utrzymania FSRU w ramach terminalu importowego LNG na wyspie Krk w Chorwacji”.
Spółka anulowała wcześniejsze postępowanie o udzielenie zamówienia i ogłosiła nową procedurę przetargową na zamówienie FSRU o mniejszych przepustowościach, zgodnie z możliwościami systemu transportowego Republiki Chorwacji. – Konieczne było dokonanie przeglądu właściwości i możliwości technicznych pierwotnie wnioskowanej FSRU, w celu zmniejszenia początkowo planowanych kosztów inwestycyjnych i umożliwienia realizacji projektu przy mniejszej rezerwacji przepustowości – czytamy w komunikacie spółki.
Termin składania ofert mija 8 czerwca.
Open Season z opóźnieniem
Na początku tego roku ruszyła pierwsza z trzech rund tzw. Open Season, a więc badanie rynku i rezerwacja przepustowości obiektu mającego powstać do 2020 roku. Dotychczasowa planowana przepustowość to 2,6 mld m sześc. gazu rocznie. Jednak gotowość do odbioru surowca z nowego obiektu miała zgłosić tylko chorwacka spółka INA, deklarując zapotrzebowanie na 100 mln m sześc. Władze spółki LNG Hrvatska nie potwierdziły informacji o małym zainteresowaniu, jednak termin rozpoczęcia drugiej rundy został przełożony z maja na koniec czerwca. – Biorąc pod uwagę otrzymane w pierwszej rundzie wnioski o przedłużenie terminu na przygotowanie ofert, motywowane tym, że potencjalni użytkownicy terminalu wciąż badają przepisy lokalnego rynku gazu, postanowiliśmy przenieść otwarcie drugiej rundy na 22 czerwca – odpowiedziała w kwietniu na pytania gazety Novi List spółka LNG Hrvatska.
LNG na wyspie Krk
Pod koniec stycznia tego roku państwa członkowskie UE zatwierdziły propozycję Komisji, dotyczącą inwestycji na sumę 873 milionów euro w kluczowe projekty europejskiej infrastruktury energetycznej. Środki miałby otrzymać także chorwacki terminal. W pierwszej fazie rozwoju obiektu oraz gazociągów przesyłowych, prowadzących na jego teren uzyskał on już 16,4 mln euro wsparcia. Inwestorem jest chorwackie Plinacro. Przepustowość pływającego obiektu ma wynieść ok. 2,6 mld m sześc. rocznie. Kolejna faza zakłada budowę terminalu o mocy do 7 mld m sześc. gazu rocznie. Koszt samego obiektu wyceniany jest na 101,4 mln euro, zaś cała inwestycja łącznie z gazociągami oraz tłoczniami gazu ma zamknąć się w kwocie 363 mln euro.
LNG Hrvatska/Bartłomiej Sawicki
Sawicki: Rosyjski koń trojański nad Adriatykiem nie zagraża Polsce (ANALIZA)