Najważniejsze informacje dla biznesu

20.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

Budowa gazociągu Siła Syberii rozpocznie się 1 września
(Reuters/Interfax/Teresa Wójcik)
Uroczyste rozpoczęcie budowy gazociągu Siła Syberii prowadzącego z Rosji do Chin zaplanowane jest na 1 września w Jakucku. Poprzednio różne źródła w Rosji wymieniały wcześniejsze terminy,  w lipcu i w sierpniu. Jeden z informatorów agencji Interfax zauważył, że w Rosji ustalenie tego rodzaju terminów często zależy od kalendarza najwyższych przywódców państwowych. System przesyłowy gazociągu Siła Syberii, który będzie transportować docelowo 64 mld m. sześc. gazu do Chin będzie mieć długość 4 tys. km. Rozpoczynać się będzie od Obwodu Irkuckiego przez Jakucję i Chabarowsk do Władywostoku. Na granicy z Chinami ( miasto Swobodnyj – Błagowieszczański) zaplanowany jest interkonektor łączący z systemem chińskich gazociągów.  Gazprom, po przedłużających się dziesięcioletnich negocjacjach podpisał wieloletni kontrakt gazowy z Chinami.

PetroNeft wznawia wiercenia poszukiwawcze ropy w rejonie Tomska  

(Rigzone/Oil & Gas/Teresa Wójcik)
PetroNeft, firma poszukiwawcza ropy i gazu podała wczoraj informację, że w przyszłym tygodniu ponownie uruchamia operacje wiertnicze na licencji 61 w rejonie Tomska. Załogi wiertnicze rozpoczną prace na  Tungołskoje  Nr.5, inne załogi ponownie uruchomią  wiercenia, wstrzymane w lutym  b.r.  na odcinku Arbuzowskoje.  Na  odcinku Sibkrajewskoje nr 373 odwiert poszukiwawcze zaplanowano na 2016 r. Odwiert Tungołskoje Nr 5 będzie pierwszym odwiertem poziomym na licencji 61 i dane uzyskane z tego odwiertu będą pilotażowe dla kolejnych prac w pierwszym kwartale 2015 r. Na odcinku Arbuzowskoje maja zostać wykonane trzy dodatkowe odwierty. Rozpoczęcie prac przewiduje się we wrześniu, przewiduje się też wzrost próbnego wydobycia ponad 2 tys. baryłek ropy dziennie. Petroneft oświadczył, że wstrzymanie prac poszukiwawczych było spowodowane finansowymi problemami firmy. PetroNeft Resources Plc jest międzynarodową firmą wyspecjalizowaną w poszukiwania ropy naftowej i gazu. Specjalizuje się w poszukiwaniach lądowych w Rosji. Jest notowana na giełdach w Londynie i w Dublinie.
Norwegia udostępni licencje na nowych obszarach morskich od 2016 r.
(Reuters/Rigzone/AP/Teresa Wójcik)
Norwegia będzie przyznawać licencji na ropę i gaz od 2016 r. na nowych obszarach morskich, w tym w rosyjskiej strefie arktycznej. Informacje podało wczoraj norweskie ministerstwo ropy, gazu i energii, powtórzył ją rzecznik ministerstwa Haakon Smith-Isaksen Ministerstwo oczekuje od zainteresowanych spółek  składania wniosków o licencje w drugiej połowie 2015 r. Znaczy to, że procedura przyznawania licencji  tym razem potrwa dłużej, od 24 do 30 miesięcy, gdy w okresie 2008 – 2013 trwała 15 – 18 miesięcy. Powodem jest konieczność dokończenia badań geologicznych tego podmorskiego obszaru. Zainteresowanie licencjami deklarują m.in. Shell, ConocoPhillips, Chevron, BP i Statoil. Obszar morski na Arktyce jest wielkości Szwajcarii i graniczy z Rosją, został udostępniony dla poszukiwań i eksploatacji podmorskich złóż węglowodorów po zakończeniu w 2010 r. trwającego czterdzieści lat sporu granicznego między Norwegią a Rosją. Według szacunków zawiera 1,9 mld baryłek ekwiwalentu ropy naftowej.
Litwa – prezydent odwołała ministra energetyki z polskiej mniejszości
(Reuters/Rigzone/Bloomberg/Teresa Wójcik)
Prezydent Litwy Dalia Grybauskaite odwołała ze stanowiska ministra energetyki Jarosława Niewierowicza z polskiej mniejszości etnicznej, z partii Polska Akcja Wyborcza. Ten polskiego pochodzenia absolwent warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej, zdaniem zagranicznych  mediów specjalizujących się w rynku energii, bardzo skutecznie realizował program umacniania litewskiego bezpieczeństwa energetycznego. Litewski terminal w Kłajpedzie, to jego dzieło. Niewierowicz w czerwcu ub.r. zatwierdził wszystkie niezbędne dokumenty. Obecnie firma południowokoreańska buduje dla Litwy pierwszy gazowiec, a terminal ruszy w styczniu przyszłego roku. Drugim sukcesem Niewierowicza był bardzo korzystny dla Litwy kontrakt na dostawy LNG z Kataru. Trzecim – wytargowanie od Gazpromu znacznej zniżki na gaz w kontrakcie długoterminowym. Mimo tych niewątpliwych osiągnięć, Niewierowicz stracił tekę, Międzynarodowi analitycy uznali, że prawdziwą przyczyną zdymisjonowania ministra było uznanie Litwinów, że będzie on stronniczy w negocjacjach z Polską w sprawie rafinerii Możejki. Rafineria należy do Orlen-Lietuva, będącego własnością PKN Orlen. Litewscy analitycy rynku energii twierdzą, że odejście ministra nie będzie mieć wpływu na politykę energetyczną Litwy wytyczoną przez Niewierowicza.

Kurdyjski rurociąg dwukrotnie zwiększy zdolność przesyłu ropy
(Reuters/AP/Rigzone/Teresa Wójcik)
Prowadzone prace przy rozbudowie niezależnego rurociągu z irackiego Kurdystanu zapewnią dwukrotny wzrost jego zdolność  przesyłowej  do co najmniej 220 tys. baryłek dziennie. Umożliwi to duży wzrost eksportu z Autonomicznego Regionu Kurdystanu.  Dochody z  eksportu ropy są szczególnie ważne dla regionalnego rządu kurdyjskiego (KRG) w północnym Iraku, którego siły peshmerga są  praktycznie jedynym skutecznym wojskiem walczącym na tym terenie z dżihadistami ISIS/ISIL. Prace zwiększające zdolności przesyłowe rurociągu zostaną zakończone do końca sierpnia – powiedział agencji  Reuters wysoki przedstawiciel władz tureckich współpracujących z Kurdami.
Iran zainwestuje 2,5 mld  w budowę terminalu naftowego w Zatoce Perskiej
(Oil&Gas Eurasia/Teheran Times/Teresa Wójcik)
Iran planuje zainwestować 2,5 mld dol. w budowę nowego eksportowego terminala ropy w Jask Port nad Zatoką Perską, w strategicznym punkcie cieśniny Ormuz, oddalonym od Teheranu o 1690 km. Terminal ma przejąć większą część eksportu ropy i gazu z Iranu po zniesieniu sankcji. Obecnie eksport z Iranu kierowany jest przez terminal na Kharg Island na północy Zatoki Perskiej, a następnie wysyłany tankowcami przez Cieśninę Ormuz. Transport ropy do nowego terminala zapewni nowy rurociąg biegnący od Morza Kaspijskiego przez południowe pola ropy w Iranie do Jask Port. Zdolność przesyłowa terminala ma wynieść 1 mln baryłek dziennie. Terminal naftowy Jask będzie posiadać magazyny o łącznej pojemności 20 mln baryłek, nabrzeża do cumowania,  doki do załadunku i rozładunku, a także inne niezbędne obiekty lądowe i morskie. Do udziału w projekcie terminal Jask Port mogą zostać zaproszone irański sektor prywatny oraz firmy zagraniczne. Podobną trasą ma przebiegać nowy gazociąg:  przez całe terytorium Iranu do Jask Port.

INFRASTRUKTURA

URBI konsoliduje branżę budowlaną i inwestycyjną
(URBI)
W Warszawie zarejestrowana została Konfederacja URBI – Unia Rynku Budowlano-Inwestycyjnego, której kongres założycielski miał miejsce 2 kwietnia br. w Ministerstwie Gospodarki. Jest to pierwsza inicjatywa konsolidująca uczestników branży budowlanej i inwestycyjnej dla wzmocnienia znaczenia tych sektorów w gospodarce. Jej pomysłodawcami są Centrum im. Adama Smitha oraz Rudnicka Consulting. Celem URBI jest stworzenie racjonalnych, ekonomicznie prostych i przejrzystych zasad pracy, inwestowania i budowy w Polsce. URBI chce doprowadzić do zmiany prawa budowlanego oraz inwestycyjnego, tak by stało się ono równie przejrzyste jak w innych krajach Unii Europejskiej. Na prezydenta Rady URBI został wybrany Andrzej Sadowski, założyciel Centrum im. Adama Smitha, na wiceprezydenta Marzena Rudnicka, właściciel Rudnicka Consulting a prezesem zarządu został Marcin Mikulewicz, członek Zarządu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i  Rzeczoznawców (SIDiR)

 

Krajowy System Zarządzania Ruchem. Lista uczestników dialogu technicznego.

(GDDKiA)

Z powodów organizacyjno – technicznych z udziału w Dialogu Technicznym wycofała się firma Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. Poniżej aktualna lista uczestników Dialogu Technicznego: Idom Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. oraz Idom Ingenieria y Consultoria SA –  7 zamówień; HALCROW GROUP LIMITED (CH2M) –  5 zamówień; URS Polska Sp. z o.o. – 5 zamówień; Egis Poland Sp. Z o.o. oraz Egis France S.A   –  4 zamówienia;
Witteveen+Bos raadgevende ingenieurs B.V. we współpracy z Biurem Inżyniera Konsultanta Tomasz Latawiec – 4 zamówienia.

Przystanek Piotrkowska Centrum w budowie
(UM Łódź)
Na konferencji prasowej, dotyczącej budowy dworca tramwajowego Piotrkowska Centrum, przedstawiono szczegóły tej inwestycji. – Jest to miejsce wyjątkowe, ponieważ już za rok o tej porze będziemy mogli korzystać z przystanku, umożliwiającego sprawne poruszanie się po mieście. Sam projekt dworca tramwajowego jest imponujący. Będzie on miał 100 metrów długości, 33 metry szerokości, a także 13 metrów wysokości. Z czterech peronów, które zostaną zbudowane, będzie mogło odjeżdżać jednocześnie aż 8 tramwajów. Na 54 słupach konstrukcyjnych zostanie umieszczony rodzaj witrażu – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Pierwsze nowe autobusy już za kilka dni
(UM Wrocław)
Firma Solaris, która produkuje dla Wrocławia nowe autobusy przygotowuje się już do dostawy pierwszych sztuk. Najpewniej pojawią się one we Wrocławiu pod koniec tygodnia. W pierwszej partii przyjedzie 9 pojazdów Solaris Urbino, typu solo, czyli tych 12-metrowych. Nie będą one jechać w konwoju stąd można się spodziewać, że dostawa będzie rozciągnięta na 2-3 dni. – Zleciliśmy dostawę autobusów firmie przewozowej. Przyjadą na kołach. Na miejscu zespół z MPK musi każdy pojedynczo dokładnie sprawdzić i dokonać formalnego odbioru – wyjaśnia Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży regionu południowo-zachodniego w firmie Solaris. Nowe pojazdy trafią do zajezdni IX przy ul. Obornickiej. Na trasach zobaczymy je, kiedy zostaną zarejestrowane. Będą obsługiwały m.in. linie 115, 116, 132, czy 140.

Pendolino z Wrocławia do Warszawy
(UM Wrocław)
Od grudnia szybciej pojedziemy koleją z Wrocławia do Warszawy. Teraz podróż zajmuje niemal 5 godzin, ale od grudnia pociągiem Pendolino do stolicy dotrzemy w 3 godz. 40 min. Pociągiem Pendolino do Warszawy pojedziemy przez Opole i Częstochowę. Podróż zajmie nam 3 godz. 40min. Obecnie najszybsze połączenie do stolicy jest przez Poznań, a podróż trwa dokładnie 4 godz. i 58 min. – Kończą się remonty na wielu odcinkach, a to pozwoli rozwinąć większe prędkości – tłumaczy Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity. Na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino rozpędzi się do 200 km/h. Niestety na trasie Wrocław-Warszawa z taką prędkością będziemy jechać tylko na odcinku 80 km, na pozostałych, średnia prędkość Pendolino wyniesie ok. 160 km/h.

PKP Cargo kupi 10 lokomotyw wielosystemowych za blisko 200 mln zł
(PKP Cargo)
Największy w Polsce towarowy przewoźnik kolejowy ogłosi w  najbliższych tygodniach przetarg na zakup 10  lokomotyw wielosystemowych. PKP  Cargo wykorzysta je do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i  włoskich stacji granicznych. Spółka  planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w  2016 i  2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.
Spółka  sukcesywnie powiększa park taborowy tego typu maszyn. W latach 2008-2009 PKP Cargo użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 roku wozi towary dziesięcioma takimi lokomotywami. Obecnie firma prowadzi analizę, na podstawie której podejmie decyzję o sposobie finansowania zakupu nowych lokomotyw.

Dobry rating PKP SA według Fitch Ratings
(PKP SA)
Fitch Rating odnowiło rating dla PKP SA na kolejny rok. Agencja po raz kolejny potwierdziła wysoką ocenę spółki – długoterminowy rating w walucie zagranicznej pozostał na poziomie „BBB”, a ten w walucie krajowej wyceniono na poziomie „BBB+”. Sierpniowa ocena agencji ponownie potwierdziła stabilną sytuację finansową spółki. Na decyzję Fitch Ratings wpłynęły relacje PKP S.A. ze Skarbem Państwa oraz sukcesywnie malejące zadłużenie spółki, zredukowane dzięki pozytywnie zakończonym procesom prywatyzacyjnym spółek Polskie Koleje Linowe i PKP Cargo. Od początku 2014 r. poziom historycznego długu PKP został obniżony o 800 mln zł.

1. posiedzenie Grupy Zadaniowej ICAO ws. lotów w strefach zagrożonych konfliktem
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
W siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu zakończyło się pierwsze dwudniowe spotkanie Grupy Zadaniowej w sprawie zbadania ryzyka dla lotnictwa cywilnego wynikającego z lotów w strefach zagrożonych konfliktami (TF RCZ). Specjalna grupa została utworzona w związku z   wypadkiem samolotu Malaysia Airlines lotu MH17, w celu doprecyzowania zadań i procedur odnoszących się do minimalizacji ryzyka w strefie konfliktu w cywilnej przestrzeni powietrznej. Wybrano przewodniczącego Grupy. Został nim David McMillan – Przewodniczący Flight Safety Foundation. Niektóre z praktycznych działań, które zostały zaproponowane podczas dyskusji, uwzględniały możliwe metody, dzięki którym państwa członkowskie mogłyby udoskonalać i udostępniać różnego rodzaju informacje potrzebne do tworzenia bardziej kompleksowych ocen ryzyka w strefach konfliktów. Zgłoszone propozycje obejmują wypracowanie bardziej szczegółowych wymogów odnoszących się do kryteriów związanych z ostrzeganiem o strefie konfliktu. Grupa Zadaniowa zbierze się ponownie 25-26 sierpnia i będzie miała na celu dostarczenie wstępnych wyników prac Grupy na 203. Sesję Rady ICAO, która odbędzie się w październiku tego roku.

Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Budowa gazociągu Siła Syberii rozpocznie się 1 września
(Reuters/Interfax/Teresa Wójcik)
Uroczyste rozpoczęcie budowy gazociągu Siła Syberii prowadzącego z Rosji do Chin zaplanowane jest na 1 września w Jakucku. Poprzednio różne źródła w Rosji wymieniały wcześniejsze terminy,  w lipcu i w sierpniu. Jeden z informatorów agencji Interfax zauważył, że w Rosji ustalenie tego rodzaju terminów często zależy od kalendarza najwyższych przywódców państwowych. System przesyłowy gazociągu Siła Syberii, który będzie transportować docelowo 64 mld m. sześc. gazu do Chin będzie mieć długość 4 tys. km. Rozpoczynać się będzie od Obwodu Irkuckiego przez Jakucję i Chabarowsk do Władywostoku. Na granicy z Chinami ( miasto Swobodnyj – Błagowieszczański) zaplanowany jest interkonektor łączący z systemem chińskich gazociągów.  Gazprom, po przedłużających się dziesięcioletnich negocjacjach podpisał wieloletni kontrakt gazowy z Chinami.

PetroNeft wznawia wiercenia poszukiwawcze ropy w rejonie Tomska  

(Rigzone/Oil & Gas/Teresa Wójcik)
PetroNeft, firma poszukiwawcza ropy i gazu podała wczoraj informację, że w przyszłym tygodniu ponownie uruchamia operacje wiertnicze na licencji 61 w rejonie Tomska. Załogi wiertnicze rozpoczną prace na  Tungołskoje  Nr.5, inne załogi ponownie uruchomią  wiercenia, wstrzymane w lutym  b.r.  na odcinku Arbuzowskoje.  Na  odcinku Sibkrajewskoje nr 373 odwiert poszukiwawcze zaplanowano na 2016 r. Odwiert Tungołskoje Nr 5 będzie pierwszym odwiertem poziomym na licencji 61 i dane uzyskane z tego odwiertu będą pilotażowe dla kolejnych prac w pierwszym kwartale 2015 r. Na odcinku Arbuzowskoje maja zostać wykonane trzy dodatkowe odwierty. Rozpoczęcie prac przewiduje się we wrześniu, przewiduje się też wzrost próbnego wydobycia ponad 2 tys. baryłek ropy dziennie. Petroneft oświadczył, że wstrzymanie prac poszukiwawczych było spowodowane finansowymi problemami firmy. PetroNeft Resources Plc jest międzynarodową firmą wyspecjalizowaną w poszukiwania ropy naftowej i gazu. Specjalizuje się w poszukiwaniach lądowych w Rosji. Jest notowana na giełdach w Londynie i w Dublinie.
Norwegia udostępni licencje na nowych obszarach morskich od 2016 r.
(Reuters/Rigzone/AP/Teresa Wójcik)
Norwegia będzie przyznawać licencji na ropę i gaz od 2016 r. na nowych obszarach morskich, w tym w rosyjskiej strefie arktycznej. Informacje podało wczoraj norweskie ministerstwo ropy, gazu i energii, powtórzył ją rzecznik ministerstwa Haakon Smith-Isaksen Ministerstwo oczekuje od zainteresowanych spółek  składania wniosków o licencje w drugiej połowie 2015 r. Znaczy to, że procedura przyznawania licencji  tym razem potrwa dłużej, od 24 do 30 miesięcy, gdy w okresie 2008 – 2013 trwała 15 – 18 miesięcy. Powodem jest konieczność dokończenia badań geologicznych tego podmorskiego obszaru. Zainteresowanie licencjami deklarują m.in. Shell, ConocoPhillips, Chevron, BP i Statoil. Obszar morski na Arktyce jest wielkości Szwajcarii i graniczy z Rosją, został udostępniony dla poszukiwań i eksploatacji podmorskich złóż węglowodorów po zakończeniu w 2010 r. trwającego czterdzieści lat sporu granicznego między Norwegią a Rosją. Według szacunków zawiera 1,9 mld baryłek ekwiwalentu ropy naftowej.
Litwa – prezydent odwołała ministra energetyki z polskiej mniejszości
(Reuters/Rigzone/Bloomberg/Teresa Wójcik)
Prezydent Litwy Dalia Grybauskaite odwołała ze stanowiska ministra energetyki Jarosława Niewierowicza z polskiej mniejszości etnicznej, z partii Polska Akcja Wyborcza. Ten polskiego pochodzenia absolwent warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej, zdaniem zagranicznych  mediów specjalizujących się w rynku energii, bardzo skutecznie realizował program umacniania litewskiego bezpieczeństwa energetycznego. Litewski terminal w Kłajpedzie, to jego dzieło. Niewierowicz w czerwcu ub.r. zatwierdził wszystkie niezbędne dokumenty. Obecnie firma południowokoreańska buduje dla Litwy pierwszy gazowiec, a terminal ruszy w styczniu przyszłego roku. Drugim sukcesem Niewierowicza był bardzo korzystny dla Litwy kontrakt na dostawy LNG z Kataru. Trzecim – wytargowanie od Gazpromu znacznej zniżki na gaz w kontrakcie długoterminowym. Mimo tych niewątpliwych osiągnięć, Niewierowicz stracił tekę, Międzynarodowi analitycy uznali, że prawdziwą przyczyną zdymisjonowania ministra było uznanie Litwinów, że będzie on stronniczy w negocjacjach z Polską w sprawie rafinerii Możejki. Rafineria należy do Orlen-Lietuva, będącego własnością PKN Orlen. Litewscy analitycy rynku energii twierdzą, że odejście ministra nie będzie mieć wpływu na politykę energetyczną Litwy wytyczoną przez Niewierowicza.

Kurdyjski rurociąg dwukrotnie zwiększy zdolność przesyłu ropy
(Reuters/AP/Rigzone/Teresa Wójcik)
Prowadzone prace przy rozbudowie niezależnego rurociągu z irackiego Kurdystanu zapewnią dwukrotny wzrost jego zdolność  przesyłowej  do co najmniej 220 tys. baryłek dziennie. Umożliwi to duży wzrost eksportu z Autonomicznego Regionu Kurdystanu.  Dochody z  eksportu ropy są szczególnie ważne dla regionalnego rządu kurdyjskiego (KRG) w północnym Iraku, którego siły peshmerga są  praktycznie jedynym skutecznym wojskiem walczącym na tym terenie z dżihadistami ISIS/ISIL. Prace zwiększające zdolności przesyłowe rurociągu zostaną zakończone do końca sierpnia – powiedział agencji  Reuters wysoki przedstawiciel władz tureckich współpracujących z Kurdami.
Iran zainwestuje 2,5 mld  w budowę terminalu naftowego w Zatoce Perskiej
(Oil&Gas Eurasia/Teheran Times/Teresa Wójcik)
Iran planuje zainwestować 2,5 mld dol. w budowę nowego eksportowego terminala ropy w Jask Port nad Zatoką Perską, w strategicznym punkcie cieśniny Ormuz, oddalonym od Teheranu o 1690 km. Terminal ma przejąć większą część eksportu ropy i gazu z Iranu po zniesieniu sankcji. Obecnie eksport z Iranu kierowany jest przez terminal na Kharg Island na północy Zatoki Perskiej, a następnie wysyłany tankowcami przez Cieśninę Ormuz. Transport ropy do nowego terminala zapewni nowy rurociąg biegnący od Morza Kaspijskiego przez południowe pola ropy w Iranie do Jask Port. Zdolność przesyłowa terminala ma wynieść 1 mln baryłek dziennie. Terminal naftowy Jask będzie posiadać magazyny o łącznej pojemności 20 mln baryłek, nabrzeża do cumowania,  doki do załadunku i rozładunku, a także inne niezbędne obiekty lądowe i morskie. Do udziału w projekcie terminal Jask Port mogą zostać zaproszone irański sektor prywatny oraz firmy zagraniczne. Podobną trasą ma przebiegać nowy gazociąg:  przez całe terytorium Iranu do Jask Port.

INFRASTRUKTURA

URBI konsoliduje branżę budowlaną i inwestycyjną
(URBI)
W Warszawie zarejestrowana została Konfederacja URBI – Unia Rynku Budowlano-Inwestycyjnego, której kongres założycielski miał miejsce 2 kwietnia br. w Ministerstwie Gospodarki. Jest to pierwsza inicjatywa konsolidująca uczestników branży budowlanej i inwestycyjnej dla wzmocnienia znaczenia tych sektorów w gospodarce. Jej pomysłodawcami są Centrum im. Adama Smitha oraz Rudnicka Consulting. Celem URBI jest stworzenie racjonalnych, ekonomicznie prostych i przejrzystych zasad pracy, inwestowania i budowy w Polsce. URBI chce doprowadzić do zmiany prawa budowlanego oraz inwestycyjnego, tak by stało się ono równie przejrzyste jak w innych krajach Unii Europejskiej. Na prezydenta Rady URBI został wybrany Andrzej Sadowski, założyciel Centrum im. Adama Smitha, na wiceprezydenta Marzena Rudnicka, właściciel Rudnicka Consulting a prezesem zarządu został Marcin Mikulewicz, członek Zarządu Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i  Rzeczoznawców (SIDiR)

 

Krajowy System Zarządzania Ruchem. Lista uczestników dialogu technicznego.

(GDDKiA)

Z powodów organizacyjno – technicznych z udziału w Dialogu Technicznym wycofała się firma Mott MacDonald Polska Sp. z o.o. Poniżej aktualna lista uczestników Dialogu Technicznego: Idom Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. oraz Idom Ingenieria y Consultoria SA –  7 zamówień; HALCROW GROUP LIMITED (CH2M) –  5 zamówień; URS Polska Sp. z o.o. – 5 zamówień; Egis Poland Sp. Z o.o. oraz Egis France S.A   –  4 zamówienia;
Witteveen+Bos raadgevende ingenieurs B.V. we współpracy z Biurem Inżyniera Konsultanta Tomasz Latawiec – 4 zamówienia.

Przystanek Piotrkowska Centrum w budowie
(UM Łódź)
Na konferencji prasowej, dotyczącej budowy dworca tramwajowego Piotrkowska Centrum, przedstawiono szczegóły tej inwestycji. – Jest to miejsce wyjątkowe, ponieważ już za rok o tej porze będziemy mogli korzystać z przystanku, umożliwiającego sprawne poruszanie się po mieście. Sam projekt dworca tramwajowego jest imponujący. Będzie on miał 100 metrów długości, 33 metry szerokości, a także 13 metrów wysokości. Z czterech peronów, które zostaną zbudowane, będzie mogło odjeżdżać jednocześnie aż 8 tramwajów. Na 54 słupach konstrukcyjnych zostanie umieszczony rodzaj witrażu – powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Pierwsze nowe autobusy już za kilka dni
(UM Wrocław)
Firma Solaris, która produkuje dla Wrocławia nowe autobusy przygotowuje się już do dostawy pierwszych sztuk. Najpewniej pojawią się one we Wrocławiu pod koniec tygodnia. W pierwszej partii przyjedzie 9 pojazdów Solaris Urbino, typu solo, czyli tych 12-metrowych. Nie będą one jechać w konwoju stąd można się spodziewać, że dostawa będzie rozciągnięta na 2-3 dni. – Zleciliśmy dostawę autobusów firmie przewozowej. Przyjadą na kołach. Na miejscu zespół z MPK musi każdy pojedynczo dokładnie sprawdzić i dokonać formalnego odbioru – wyjaśnia Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży regionu południowo-zachodniego w firmie Solaris. Nowe pojazdy trafią do zajezdni IX przy ul. Obornickiej. Na trasach zobaczymy je, kiedy zostaną zarejestrowane. Będą obsługiwały m.in. linie 115, 116, 132, czy 140.

Pendolino z Wrocławia do Warszawy
(UM Wrocław)
Od grudnia szybciej pojedziemy koleją z Wrocławia do Warszawy. Teraz podróż zajmuje niemal 5 godzin, ale od grudnia pociągiem Pendolino do stolicy dotrzemy w 3 godz. 40 min. Pociągiem Pendolino do Warszawy pojedziemy przez Opole i Częstochowę. Podróż zajmie nam 3 godz. 40min. Obecnie najszybsze połączenie do stolicy jest przez Poznań, a podróż trwa dokładnie 4 godz. i 58 min. – Kończą się remonty na wielu odcinkach, a to pozwoli rozwinąć większe prędkości – tłumaczy Zuzanna Szopowska, rzecznik PKP Intercity. Na Centralnej Magistrali Kolejowej Pendolino rozpędzi się do 200 km/h. Niestety na trasie Wrocław-Warszawa z taką prędkością będziemy jechać tylko na odcinku 80 km, na pozostałych, średnia prędkość Pendolino wyniesie ok. 160 km/h.

PKP Cargo kupi 10 lokomotyw wielosystemowych za blisko 200 mln zł
(PKP Cargo)
Największy w Polsce towarowy przewoźnik kolejowy ogłosi w  najbliższych tygodniach przetarg na zakup 10  lokomotyw wielosystemowych. PKP  Cargo wykorzysta je do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i  włoskich stacji granicznych. Spółka  planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w  2016 i  2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.
Spółka  sukcesywnie powiększa park taborowy tego typu maszyn. W latach 2008-2009 PKP Cargo użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 roku wozi towary dziesięcioma takimi lokomotywami. Obecnie firma prowadzi analizę, na podstawie której podejmie decyzję o sposobie finansowania zakupu nowych lokomotyw.

Dobry rating PKP SA według Fitch Ratings
(PKP SA)
Fitch Rating odnowiło rating dla PKP SA na kolejny rok. Agencja po raz kolejny potwierdziła wysoką ocenę spółki – długoterminowy rating w walucie zagranicznej pozostał na poziomie „BBB”, a ten w walucie krajowej wyceniono na poziomie „BBB+”. Sierpniowa ocena agencji ponownie potwierdziła stabilną sytuację finansową spółki. Na decyzję Fitch Ratings wpłynęły relacje PKP S.A. ze Skarbem Państwa oraz sukcesywnie malejące zadłużenie spółki, zredukowane dzięki pozytywnie zakończonym procesom prywatyzacyjnym spółek Polskie Koleje Linowe i PKP Cargo. Od początku 2014 r. poziom historycznego długu PKP został obniżony o 800 mln zł.

1. posiedzenie Grupy Zadaniowej ICAO ws. lotów w strefach zagrożonych konfliktem
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
W siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w Montrealu zakończyło się pierwsze dwudniowe spotkanie Grupy Zadaniowej w sprawie zbadania ryzyka dla lotnictwa cywilnego wynikającego z lotów w strefach zagrożonych konfliktami (TF RCZ). Specjalna grupa została utworzona w związku z   wypadkiem samolotu Malaysia Airlines lotu MH17, w celu doprecyzowania zadań i procedur odnoszących się do minimalizacji ryzyka w strefie konfliktu w cywilnej przestrzeni powietrznej. Wybrano przewodniczącego Grupy. Został nim David McMillan – Przewodniczący Flight Safety Foundation. Niektóre z praktycznych działań, które zostały zaproponowane podczas dyskusji, uwzględniały możliwe metody, dzięki którym państwa członkowskie mogłyby udoskonalać i udostępniać różnego rodzaju informacje potrzebne do tworzenia bardziej kompleksowych ocen ryzyka w strefach konfliktów. Zgłoszone propozycje obejmują wypracowanie bardziej szczegółowych wymogów odnoszących się do kryteriów związanych z ostrzeganiem o strefie konfliktu. Grupa Zadaniowa zbierze się ponownie 25-26 sierpnia i będzie miała na celu dostarczenie wstępnych wyników prac Grupy na 203. Sesję Rady ICAO, która odbędzie się w październiku tego roku.

Redakcja BiznesAlert
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły