Najważniejsze informacje dla biznesu

25.08.2014 ALERT

ENERGETYKA

Niemiecka RWE Dea AG – tylko dwie koncesje poszukiwawczo-rozpoznawcze w Polsce

(Ministerstwo Środowiska/ Teresa Wójcik)

Spółka RWE Dea AG posiada obecnie w Polce dwie koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Dwie pozostałe koncesje, które spółka RWE Dea AG posiadała w Polsce, wygasły.
Spółka złożyła wnioski o przedłużenie okresu ich obowiązywania, jednak minister środowiska decyzjami z 24 i 28 kwietnia 2014 r. odmówił ich przedłużenia, uznając, że przejęcie ich przez podmiot powiązany osobowo i kapitałowo z rosyjskim konsorcjum Alfa Group może stwarzać zagrożenie dla interesu publicznego i bezpieczeństwa państwa. Spółka RWE Dea AG odwołała się od powyższych decyzji, jednak minister środowiska decyzjami z 8 sierpnia 2014 r. podtrzymał swoje rozstrzygnięcie w tej sprawie.
Alfa Group jest jednym z największych prywatnych konsorcjów inwestycyjnych w Rosji, prowadzi działalność m.in. w bankowości komercyjnej i inwestycyjnej, zarządzaniu aktywami, ubezpieczenia, a ostatnio w sektorze ropy i gazu. Grupa zazwyczaj koncentruje się na inwestycjach długoterminowych, głównie w Rosji i WNP, ale inwestuje również na innych rynkach, ostatnio na rynku niemieckim, gdzie drugi co do wielkości niemiecki koncern paliwowo-energetyczny RWE, obciążony zadłużeniami sprzedał swoją spółkę zależną RWE-Dea jednej ze spółek-córek Alfa Group za łączną kwotę 5.1 mld euro. Właścicielami-udziałowcami Alfa Group są Michaił Fridman, Herman Chan i Aleksiej Kuźmiczew. Wszyscy należą do najbogatszych oligarchów rosyjskich. Największą transakcją Alfa Group była sprzedaż w 2013 r. połowy należących do niej udziałów TNK-BP koncernowi Rosnieft. Transakcja bardzo poprawiła pozycję Alfa Group wobec Kremla, który miał na celu umocnienie Rosnieftu.
Nowelizacja ustawy Prawo geologiczne i górnicze, podpisana przez Prezydenta RP w dn. 1 sierpnia 2014 r., wyłącza możliwość przejęcia koncesji w drodze sukcesji generalnej, przyczyniając się do zwiększenia ochrony bezpieczeństwa państwa i interesu publicznego.

W nowelizacji Prawa geologiczne i górniczego (ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.) wprowadzono szczegółowy tryb przeniesienia uprawnień z koncesji dotyczących węglowodorów. Każdorazowo podmiot, na którego rzecz będzie przenoszona koncesja, będzie musiał uzyskać pozytywną ocenę w postępowaniu kwalifikacyjnym, w którym – wśród kryteriów – znajduje się bezpieczeństwo państwa. Nowelizacja wyłączy możliwość przejęcia praw do koncesji w wyniku sukcesji generalnej. Zmiany te przyczynią się do zwiększenia ochrony interesu publicznego i poprawy bezpieczeństwa państwa.

Spadek notowań akcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej

(Dziennik Zachodni)

Spółka zanotowała w pierwszym półroczu 341 mln zł straty. W piątek (22 sierpnia) cena akcji JSW wyniosła niecałe 33 złote, a tymczasem w dniu debiutu – w lipcu 2011 – było to 136 złotych. Większość pracowników nie sprzedała akcji. Ci, którzy nie sprzedali obecnie ponieśli znaczne straty.
Maksymalnie mogli dostać po 382 akcje, które trzy lata temu były warte około 50 tysięcy złotych. Dziś ten pakiet jest wart tylko 12 tysięcy. Szefowie JSW twierdzą, że akcje tracą na wartości, bo spada cena węgla koksowego, która obecnie wynosi ok. 120 dol. za tonę. Związkowcy tymczasem wskazują, że to zarząd wprowadził firmę na „równię pochyłą”.

Grecja wnioskuje o rezerwowy plan gazowy dla państw bałkańskich

(AP/FoxNews/World Oil/Teresa Wójcik/

Grecja zwróciła się do Komisji Europejskiej o przygotowanie rezerwowego planu dostaw gazu (LNG) dla państw bałkańskich na wypadek wstrzymania rosyjskiego eksportu w związku z kryzysem ukraińskim. W Atenach panuje przekonanie, że ewentualne wstrzymanie tego eksportu szczególnie ugodziłoby Grecję i inne kraje na Bałkanach. O znaczeniu gazu dla bilansu energetycznego Europy świadczy wg Aten fakt, że Litwa podpisała umowę z norweskim Statoil o dostawach LNG i razem z Polską wnioskują do UE o środki na zbudowanie gazociągu łączącego oba te kraje.
W piśmie do europejskiego komisarza ds. energetyki Günthera Oettingera grecki minister energetyki Janis Maniatis zaproponował wprowadzenie mechanizmu do zastosowania w nagłej sytuacji, który zapewniłby zachowanie w rezerwie pewnej ilości taniego LNG dla zaopatrzenia krajów członkowskich Unii Europejskiej, którym groziłby brak gazu. Rosja 16 czerwca br. przerwała dostawy dla Ukrainy, co wzbudziło obawy, że Moskwa może również wstrzymać transport gazu, który idzie tranzytem przez Ukrainę do Europy. Grecja ok. 60 proc. gazu importuje z Rosji właśnie przez Ukrainę, reszta to dostawy z Azerbejdżanu oraz pewne rezerwy w krajowych magazynach LNG. Maniatis ostrzegł, że jest możliwe, aby w czasie nadchodzącej zimy doszło do poważnego wstrzymania dostaw z Rosji do Europy. W takiej sytuacji Grecja i inne kraje bałkańskie będą bardziej zagrożone niż pozostałe rynki UE. Wspomniany mechanizm utrzymania dużej rezerwy LNG w magazynach, to inicjatywa która pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa kryzysu gazowego. Niewykorzystany LNG można korzystnie sprzedać na chłonnym rynku azjatyckim – podkreślił Maniatis.

Putin i Erdogan mają wspólne projekty w sektorze energetycznym

(Oil & Gas Eurasia/FoxNews/Teresa Wójcik)

Na wniosek strony tureckiej wczoraj odbyła się rozmowa telefoniczna między prezydentem-elektem Republiki Turcji, Redżepem Erdoganem a prezydentem Władimirem Putinem. Informacja została podana przez służby prasowe Kremla, a później potwierdziła ją Ankara zwracając uwagę, że był to pierwszy kontakt zagraniczny prezydenta-elekta. Przywódcy omówili aktualne kwestie dwustronnej agendy, w tym szczególnie realizację wspólnych projektów w sektorze energetycznym. Rozmawiano też o turecko-rosyjskiej współpracy w innych dziedzinach. W Ankarze podano informację, że Erdogan pierwszą zagraniczną wizytę złoży w Tureckiej Republice Cypru, będzie ona trwać jeden dzień i zaplanowana jest na 1 września. 3 września prezydent Turcji uda się do Azerbejdżanu, gdzie wg zapowiedzi, najważniejszym przedmiotem rozmów również będzie energetyka. Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew były pierwszym zagranicznym politykiem, który gratulował Erdoganowi sukcesu wyborczego. Po wizycie w Azerbejdżanie prezydent Turcji będzie gościć na szczycie NATO, który odbędzie się 4 – 5 września w Wielkiej Brytanii, w Walii. Terminu spotkania z Putinem Ankara nie podała.

USA – ropa 3,48 dol. za galon, najtańsza od stycznia br.

(Bloomberg)

Najtańszą ropę od stycznia br. kupują do przerobu rafinerie produkujące paliwa w Stanach Zjednoczonych. Obniża to ceny szczególnie benzyny w całym kraju.
Średnia cena zwykłej benzyny w USA spadła o 4,21 centów w ciągu ostatnich dwóch tygodni, aby 23 sierpnia wynieść 3,4785 dol. za galon. Cena ta jest niższa o 8,01 centa niż rok temu. Cena detaliczna ropy WTI futures spadła poniżej 94 dol. za baryłkę. Rafinerie amerykańskie produkują paliwa płynne za ceny na poziomie takim, jak w 1989 r.
Najwyższa cena benzyny wśród 48 stanów, gdzie przeprowadzano badanie cen, była w San Francisco – 3,92 dol. za galon. Najniższa – w miejscowości Jackson,w stanie Mississippi, gdzie klienci płacili średnio 3,11 dol. za galon. Cenę 3,66 dol. za galon płacono na Long Island w Nowym Jorku, i 3,79 dol. w Los Angeles. Ceny ropy WTI na dzień 23 sierpnia osiągnęły najniższy poziom od 14 stycznia br.
Rafinerie w USA w tygodniu zakończonym 15 sierpnia przetwarzały po16,42 mln baryłek dziennie wg danych Urzędu ds. Informacji Energetycznej ( Energy Information Administration – EIA). Na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej (należącym do USA), gdzie znajduje się ponad połowa całego potencjału rafinerii Stanów Zjednoczonych, w ostatnim tygodniu przerabiano po 8,74 mln baryłek ropy dziennie, najwięcej w historii.
Zapasy ropy w całym kraju spadły o 4,470 mln baryłek, do 362,5 mln, co stanowi najniższy poziom od 21 lutego br. i zwiększa presję na produkcję.
Zakłady produkcyjne wykorzystują boom łupkowy w USA, dzięki któremu produkcja ropy w kraju w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła o 64 proc. Zapasy benzyny wzrosły o 0,585 mln baryłek do 213,3 mln baryłek ( wg danych EIA). Popyt na benzynę w lipcu (do 01 sierpnia br.) wyniósł 9,016 mln baryłek dziennie, o 2 proc. mniej rok do roku.

USA – cła antydumpingowe na import stali rurociągowej

(Reuters/FoxNews/Rigzone/Teresa Wójcik)

Stany Zjednoczone zatwierdziły cła antydumpingowe przeciwko Korei Południowej i innym krajom produkującym rury stalowe dla sektora energetycznego. Jest to zwycięstwo krajowych producentów, którzy chcącą skorzystać z boomu łupkowego w USA oraz rosnącego zapotrzebowania na rury w przemyśle naftowym i gazowym. Firmy stalowe w Stanach Zjednoczonych w 2013 r. wniosły skargę przeciwko zagranicznym producentom tych rur, gdyż w porównaniu z realnymi kosztami ich produkcji – ceny oferowane amerykańskim odbiorcom były znacznie zaniżone, co było operacją dumpingową. Jednocześnie, wg informacji Amerykańskiego Instytutu Żelaza i Stali, import rur w ub.r. podwoił się i pokrywał prawie dwie trzecie zapotrzebowania na rynku krajowym. Po przeprowadzeniu dochodzenia, Departament Handlu USA podjął decyzję o obłożeniu importu tych rur cłem w wymiarze 118 proc. To było ogromne zwycięstwo krajowych producentów stali – stwierdził Phillip Bell, prezes Stowarzyszenia Producentów Stali reprezentującego tę branże w USA. Głównym graczem eksportu do USA była Korea Południowa, której dostawy w 2013 r. wyniosły 818 mln dol. , więcej niż łącznie dostawy pozostałych eksporterów ( wg danych Departamentu Handlu). To bardzo wysokie cło będzie obowiązywać na dostawy rur do rurociągów z Korei Południowej, Indii, Tajwanu, Turcji, Ukrainy i Wietnamu. Cło nie dotyczy dostaw z Filipin i Tajlandii.

Dostawy rur pomimo wstrzymanej budowy South Streamu

(EurActiv/Novinite/FoxNews/AP/Teresa Wójcik)

Komisja Europejska wyraziła zaniepokojenie po ujawnieniu nagrania wideo, na którym widać wyraźnie jak pracownicy w bułgarskim porcie Warna układają nowe rury przeznaczone do budowy South Streamu, choć oficjalna Sofia zapewnia KE, że projekt rosyjskiego gazociągu jest zamrożony. Według bułgarskiej gazety codziennej Dnevnik, który opublikował wideo, do Warny dowieziono 14 sierpnia statkiem pierwszą partię rur zakupionych w Niemczech.
Tymczasowy rząd w Sofii zamroził budowę rury po jasnym upomnieniu Brukseli, że dwustronna umowa Bułgarii i Rosji w sprawie realizacji projektu South Stream narusza prawa Unii Europejskiej. Rzeczniczka KE Chantal Hughes powiedziała EurActiv.com i innym mediom, że KE jest zaniepokojona tym wideo oraz tekstami w bułgarskich mediach, ale że Bruksela uważa, że budowa rury jest wstrzymana. Dodała, że nie będzie komentować, czy dostarczenie rur z Niemiec jest naruszeniem prawa. Hughes powiedziała też, że KE analizuje odpowiedź władz bułgarskich na oficjalne pismo Brukseli. „Kiedy zakończymy analizę, zdecydujemy o dalszych krokach. Oficjalnie zażądaliśmy od władz Bułgarii, aby wstrzymać prace, dopóki nie będzie pewności, że wszystko jest zgodne z przepisami UE. Władze Bułgarii niejednokrotnie stwierdziły, że godzą się na wstrzymanie prac” – powiedziała rzeczniczka KE.

INFRASTRUKTURA

Po pierwsze koncepcja
(UM Bydgoszcz)
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przygotuje wielowariantową koncepcję rozbudowy trasy WZ na odcinku od Węzła Zachodniego do Węzła Wschodniego do dwóch jezdni. To jeden z pierwszych kroków niezbędnych do realizacji tej inwestycji. W ramach opracowania przygotowana zostanie  wielowariantowa koncepcja programowo-przestrzenną rozbudowy trasy Wschód – Zachód do układu dwujezdniowego. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego. Opracowanie będzie obejmowało też rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w tym m.in.: oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa z systemem odwodnienia, elementy związane z transportem publicznym (np. buspasy), ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne. Odległości między skrzyżowaniami będą nie mniejsze niż 600 metrów. Przesądzone zostaną także lokalizacje skrzyżowań bezkolizyjnych. Droga będzie mieć podwyższoną nośność do 115 kN/oś. Opracowane zostaną minimum, cztery warianty: minimalny, maksymalny i 2 warianty pośrednie. W ramach tego etapu inwestycji zostanie również uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia oraz wykonane zostanie studium wykonalności.

Palowanie na średnicówce
(UM Toruń)
Palują, wzmacniają podłoże, przebudowują ciepłociąg i torowisko tramwajowe –  na budowie II etapu Trasy Średnicowej Północnej praca wre. Roboty są realizowane w kilku miejscach jednocześnie, a ich zakres i charakter jest bardzo różnorodny. Od strony ul. Grudziądzkiej drogowcy budują kanalizację deszczową, w tym miejscu trwają także roboty ziemne. Układana jest konstrukcja wzmacniająca podłoże gruntowe. Z kolei przy ul. Batorego realizowana jest przebudowa gazociągu. Na odcinku między ul. Chrobrego a Batorego budowane są kanały deszczowe. Za Geofizyką, z istniejących tam ogrodów działkowych przeznaczonych do rozbiórki, zostały wycięte drzewa owocowe. – Zakończyliśmy III etap przebudowy ciepłociągu, który powstaje w ramach inwestycji. Do wykonania pozostał ostatni odcinek przy ul. Wschodniej. Prace prowadzimy również na torowisku tramwajowym. Układamy podkłady betonowe oraz prowadzimy roboty drogowe obejmujące budowę peronów tramwajowych – wylicza Tomasz Królak, kierownik budowy z firmy Skanska.

Ciche torowisko już wkrótce
(UM Toruń)
Trwają zaawansowane prace związane z remontem ul. Wały gen. Sikorskiego w ramach projektu BiT-City. Robotnicy przygotowują wykop pod betonową konstrukcję dla „cichego torowiska”. Nowoczesna konstrukcja poprawi komfort podróżowania pasażerów, jak również obniży poziom hałasu w ścisłym centrum. Rozebrano już całe torowisko. Zdemontowano nawierzchnię jezdni, poza krótkim pasem od strony Placu Teatralnego, który umożliwia dojazd do parkingu przy Urzędzie Miasta. Rozpoczęły się prace związane z przebudową sieci infrastruktury podziemnej wraz z wymianą słupów trakcyjnych. W związku z wprowadzoną organizacją ruchu kierowcy mogą dojechać do centrum ulicą Dominikańską od strony ulicy Szumana. Wyjazd z tego rejonu Starówki poprowadzony jest ulicą Jęczmienną. Równolegle prowadzone są prace na ul. Traugutta, gdzie wymieniona zostanie część torów tramwajowych. Ruszyła rozbiórka, która nie powoduje znacznych utrudnień w ruchu samochodów. Na odcinku robót od strony torowiska zwężony będzie tylko pas ruchu w jednym kierunku. Podczas robót w obrębie skrzyżowania z ul. Waryńskiego nie będzie możliwy przejazd przez torowisko.

Dworcowy tunel robi wrażenie
(UM Łódź)
– Na bieżąco raportujemy łodzianom postępy prac przy budowie nowego dworca Łódź Fabryczna – powiedziała na konferencji prasowej prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak poinformował dyrektor ZDiT Grzegorz Nita, główne prace prowadzone są obecnie na styku dwóch inwestycji – tych kolejowych jak tunel oraz komunikacyjno-drogowych na powierzchni. Wlot tunelu dworca Łódź Fabryczna – którego przestrzeń robi wrażenie – zaczyna się w okolicach ulicy Niciarnianej i dalej konstrukcja schodzi w dół. Aktualnie prawie gotowy jest odcinek tunelu do ulicy Kopcińskiego, na którym wykonano już 100 proc. ścian szczelinowych i 90 proc. płyty dennej. Trwają także prace przy rozbiórce wiaduktu na ulicy Tramwajowej.

Tramwaj wraca na Mały Płaszów
(UM Kraków)
Od piątku, 22 sierpnia, na stałą trasę do Małego Płaszowa wraca tramwaj linii 20. Jednocześnie zlikwidowany zostanie tymczasowy autobus 720. Przypomnijmy, że kontrakt na realizację kolejnej w naszym mieście linii szybkiego tramwaju – tym razem pomiędzy ulicami Lipska i Wielicka – został podpisany na początku września ub.r. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa. Głównym elementem nowej linii szybkiego tramwaju będzie estakada dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Obiekt będzie się składać z dwóch części, z których jedna pobiegnie nad torami kolejowymi, druga – nad istniejącym układem drogowym. Łączna długość estakady wyniesie ponad 600 m. Przy okazji zostaną przebudowane ul. Saska, Gromadzka, Prokocimska i Żołnierska. Cała nowa linia szybkiego tramwaju będzie miała ponad 2 km dł.

Utrudnienia na ul. Żołnierskiej
(UM Olsztyn)
Trwa budowa ulicy Obiegowej w ramach „projektu tramwajowego”. Wykonawca, firma Strabag, rozpoczyna montaż belek na wiadukcie nad nowo budowaną drogą, a to oznacza spore utrudnienia na ul. Żołnierskiej. Wykonawca planuje wykonać część prac przy montażu belek na wiadukcie w najbliższy weekend, by utrudnienia były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców miasta. Na czas realizacji prac, w dniach 23-24 sierpnia nastąpi jednostronne zwężenie pasa ruchu jezdni ul. Żołnierskiej na odcinku od ulicy Głowackiego do objazdu przy budowanym wiadukcie. W ramach zadania wykonawca wybuduje ulicę od skrzyżowania Sikorskiego – Pstrowskiego do ul. Piłsudskiego wraz z trakcją tramwajową na odcinku od skrzyżowania ul. Pstrowskiego-Sikorskiego do ul. Żołnierskiej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami urzędników ul. Obiegowa powinna być przejezdna – choć jeszcze nie będzie gotowa – pod koniec tego roku. Zakończenie budowy torowiska tramwajowego zakończy się najpewniej jesienią przyszłego roku.

Powstaje ważna strategia
(UM Lublin)
Rozpoczynamy wstępne konsultacje przy opracowaniu „Strategii realizacji systemu dróg rowerowych w Lublinie”. Celem projektu jest przygotowanie i uzgodnienie Strategii rozwoju systemu podstawowych tras rowerowych przebiegających na terenie Lublina, służących obsłudze podróży o charakterze ponadlokalnym, związanych z dojazdami do obszaru śródmiejskiego, podróży międzydzielnicowych oraz podróży poza granice miasta.
Projekt będzie realizowany z udziałem mieszkańców Lublina i organizacji społecznych w dwóch etapach: wstępnym – w celu zebrania propozycji przebiegu i sposobu rozwiązania tras rowerowych oraz zasadniczym – w celu zebrania opinii do opracowanej Strategii wraz z ewentualnymi propozycjami zmian i uzupełnień. Spotkanie konsultacyjne z zainteresowanymi będzie miało miejsce w dniu 27 sierpnia (środa) o godzinie 15:00 w sali nr 2 Ratusza.

Milion pasażerów w zaledwie 7,5 miesiąca
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Milionowy pasażer roku 2014 odleciał 18 sierpnia z lotniska Warszawa/Modlin rejsem Ryanair numer FR 5718 do Bolonii. W tym roku  lotnisko obsługuje średnio 4,3 tys. pasażerów dziennie i 129 tys. miesięcznie. W lipcu te liczby wynosiły odpowiednio  4,9 tys. dziennie i 151 tys. podróżnych miesięcznie. Do końca roku zarząd lotniska spodziewa się ok. 1,6 mln pasażerów. – Za dwa miesiące uruchomiona zostanie baza Ryanaira z dwoma samolotami oraz nowe połączenia na Wyspy Kanaryjskie i do Madrytu – podsumowuje prezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. Piotr Okienczyc. W sezonie letnim z Lotniska Warszawa/Modlin można polecieć do 26. miast europejskich: Glasgow Prestwick, Bruksela-Charleroi, Paryż-Beauvais, Eindhoven, Mediolan Bergamo, Liverpool, Sztokholm Skavsta, Oslo Rygge, Londyn Stansted, Rzym Ciampino, Bolonia, Bristol, Manchester, East Midlands, Dublin, Barcelona, Chania, Trapani, Piza, Palma, Shannon, Alicante, Saloniki, Marsylia, Wrocław, Gdańsk.

Lotnisko udostępnia darmowy i nielimitowany internet
(Lotnisko Chopina)
Lotnisko Chopina uruchomiło bezpłatny i nielimitowany dostęp do internetu za pośrednictwem sieci wifi. Może z niego skorzystać każdy, kto przebywa w terminalu dworca lotniczego. Dotychczas oferowało bezprzewodowy internet jedynie na okres 30 minut. Wymagało to pobrania specjalnego kodu i logowania się za pośrednictwem dedykowanej strony. Z dostępu do internetu mogli korzystać tylko pasażerowie dysponujący kartą pokładową. Obecnie dostęp do bezpłatnego i nielimitowanego internetu ma każdy, także osoba, która odprowadza kogoś na samolot. Nie wymaga to logowania ani ponoszenia żadnych opłat. Nie ma też limitu korzystania z dostępu do sieci (po 2 godzinach połączenie zostanie przerwane z powodów technicznych, ale natychmiast można połączyć się ponownie). Aby nawiązać połączenie wystarczy w laptopie lub w telefonie kliknąć odpowiednią ikonkę oznaczającą Internet, wybrać sieć o nazwie „Chopin-Airport”, a następnie zaakceptować regulamin i wpisać swój adres e-mail.

Najlepszy miesiąc w historii
(Port Lotniczy Wrocław)
Lipiec 2014 roku przyniósł wrocławskiemu lotnisku historyczny sukces. Port obsłużył prawie 240 tysięcy podróżnych – to więcej niż w rekordowym do tej pory lipcu 2012 roku. Najlepszy wynik w historii to efekt ponad 50% wzrostu w sektorze połączeń krajowych i rozwoju ruchu czarterowego ze stolicy Dolnego Śląska. 239,8 tys. obsłużonych pasażerów i 2 457 wykonanych operacji lotniczych w lipcu oznacza, że obsłużono wówczas o ponad 16 tys. więcej pasażerów niż w analogicznym okresie ub.r., co przekłada się na wzrost na poziomie 7,3%. Wreszcie – w  minionym miesiącu obsłużono prawie 30 tysięcy więcej podróżnych niż w całym 2000 roku. – Historyczny sukces w największej mierze zawdzięczamy intensywnemu rozwojowi połączeń krajowych i czarterowych. Ogromna grupa pasażerów skorzystała też z oferty międzynarodowych połączeń sieciowych, zatem lotów do Monachium, Frankfurtu czy Zurychu  – mówi Jarosław Sztucki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Porcie Lotniczym Wrocław.

Milionowy pasażer linii Ryanair na naszym lotnisku
(Port Lotniczy Szczecin – Goleniów)
Linia Ryanair uczciła wraz z Portem Lotniczym Szczecin – Goleniów specjalną okazję: odprawiono milionowego pasażera latającego z irlandzkim przewoźnikiem z/do Szczecina.
Milionową pasażerką została Anna Mędlewska, podróżująca do Londynu. Irlandzki przewoźnik obecnie oferuje 3 połączenia ze Szczecina. Maciej Dziadosz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, powiedział: Pierwszy lot z naszego lotniska linia Ryanair wykonała 30 października 2005 r. To za pośrednictwem linii Ryanair Wielka Brytania i Irlandia są oddalone od naszego regionu tylko o dwie godziny drogi. Na milionowego pasażera czekaliśmy prawie 9 lat. Kolejny milion pasażerów Ryanair obsłużymy w znacznie krótszym czasie – dodał Maciej Dziadosz.

Zintegrowana Europejska Polityka ws. Lotnictwa: niezbędna, ale trudna do wdrożenia
(Polski Rynek Transportu Lotniczego)
Europejskie lotnictwo, podobnie jak reszta unijnej gospodarki powoli wychodzi z kryzysu. Statystyki – także jeśli chodzi o polskie lotniska i linie lotnicze – generalnie dają powody do umiarkowanego optymizmu. Według opublikowanych niedawno danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w pierwszym kwartale 2014 r. polskie porty lotnicze obsłużyły blisko 5 mln pasażerów, ponad 6 procent więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Polska jest też powyżej unijnej średniej jeśli chodzi o przyrost pasażerów. Niestety, jeśli przyjrzymy się bliżej, wyłania się nieco bardziej posępna perspektywa. Europa nie wytrzymuje tempa globalnego wyścigu, a lotniska regionalne nie radzą sobie z dominującą pozycją niektórych linii lotniczych. Statystyki są nieubłagane: kwartał do kwartału liczba obsłużonych pasażerów spadła w Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Zielonej Górze i Bydgoszczy. W przypadku rekordowej Łodzi aż o ponad jedną trzecią. To potwierdzenie wcześniejszych ostrzeżeń: ruch generowany przez przewoźników nisko kosztowych równie szybko przychodzi jak i odchodzi – szczególnie, gdy firma znajdzie destynację do/z której może latać jeszcze taniej.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

Niemiecka RWE Dea AG – tylko dwie koncesje poszukiwawczo-rozpoznawcze w Polsce

(Ministerstwo Środowiska/ Teresa Wójcik)

Spółka RWE Dea AG posiada obecnie w Polce dwie koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż ropy naftowej i gazu ziemnego. Dwie pozostałe koncesje, które spółka RWE Dea AG posiadała w Polsce, wygasły.
Spółka złożyła wnioski o przedłużenie okresu ich obowiązywania, jednak minister środowiska decyzjami z 24 i 28 kwietnia 2014 r. odmówił ich przedłużenia, uznając, że przejęcie ich przez podmiot powiązany osobowo i kapitałowo z rosyjskim konsorcjum Alfa Group może stwarzać zagrożenie dla interesu publicznego i bezpieczeństwa państwa. Spółka RWE Dea AG odwołała się od powyższych decyzji, jednak minister środowiska decyzjami z 8 sierpnia 2014 r. podtrzymał swoje rozstrzygnięcie w tej sprawie.
Alfa Group jest jednym z największych prywatnych konsorcjów inwestycyjnych w Rosji, prowadzi działalność m.in. w bankowości komercyjnej i inwestycyjnej, zarządzaniu aktywami, ubezpieczenia, a ostatnio w sektorze ropy i gazu. Grupa zazwyczaj koncentruje się na inwestycjach długoterminowych, głównie w Rosji i WNP, ale inwestuje również na innych rynkach, ostatnio na rynku niemieckim, gdzie drugi co do wielkości niemiecki koncern paliwowo-energetyczny RWE, obciążony zadłużeniami sprzedał swoją spółkę zależną RWE-Dea jednej ze spółek-córek Alfa Group za łączną kwotę 5.1 mld euro. Właścicielami-udziałowcami Alfa Group są Michaił Fridman, Herman Chan i Aleksiej Kuźmiczew. Wszyscy należą do najbogatszych oligarchów rosyjskich. Największą transakcją Alfa Group była sprzedaż w 2013 r. połowy należących do niej udziałów TNK-BP koncernowi Rosnieft. Transakcja bardzo poprawiła pozycję Alfa Group wobec Kremla, który miał na celu umocnienie Rosnieftu.
Nowelizacja ustawy Prawo geologiczne i górnicze, podpisana przez Prezydenta RP w dn. 1 sierpnia 2014 r., wyłącza możliwość przejęcia koncesji w drodze sukcesji generalnej, przyczyniając się do zwiększenia ochrony bezpieczeństwa państwa i interesu publicznego.

W nowelizacji Prawa geologiczne i górniczego (ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r.) wprowadzono szczegółowy tryb przeniesienia uprawnień z koncesji dotyczących węglowodorów. Każdorazowo podmiot, na którego rzecz będzie przenoszona koncesja, będzie musiał uzyskać pozytywną ocenę w postępowaniu kwalifikacyjnym, w którym – wśród kryteriów – znajduje się bezpieczeństwo państwa. Nowelizacja wyłączy możliwość przejęcia praw do koncesji w wyniku sukcesji generalnej. Zmiany te przyczynią się do zwiększenia ochrony interesu publicznego i poprawy bezpieczeństwa państwa.

Spadek notowań akcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej

(Dziennik Zachodni)

Spółka zanotowała w pierwszym półroczu 341 mln zł straty. W piątek (22 sierpnia) cena akcji JSW wyniosła niecałe 33 złote, a tymczasem w dniu debiutu – w lipcu 2011 – było to 136 złotych. Większość pracowników nie sprzedała akcji. Ci, którzy nie sprzedali obecnie ponieśli znaczne straty.
Maksymalnie mogli dostać po 382 akcje, które trzy lata temu były warte około 50 tysięcy złotych. Dziś ten pakiet jest wart tylko 12 tysięcy. Szefowie JSW twierdzą, że akcje tracą na wartości, bo spada cena węgla koksowego, która obecnie wynosi ok. 120 dol. za tonę. Związkowcy tymczasem wskazują, że to zarząd wprowadził firmę na „równię pochyłą”.

Grecja wnioskuje o rezerwowy plan gazowy dla państw bałkańskich

(AP/FoxNews/World Oil/Teresa Wójcik/

Grecja zwróciła się do Komisji Europejskiej o przygotowanie rezerwowego planu dostaw gazu (LNG) dla państw bałkańskich na wypadek wstrzymania rosyjskiego eksportu w związku z kryzysem ukraińskim. W Atenach panuje przekonanie, że ewentualne wstrzymanie tego eksportu szczególnie ugodziłoby Grecję i inne kraje na Bałkanach. O znaczeniu gazu dla bilansu energetycznego Europy świadczy wg Aten fakt, że Litwa podpisała umowę z norweskim Statoil o dostawach LNG i razem z Polską wnioskują do UE o środki na zbudowanie gazociągu łączącego oba te kraje.
W piśmie do europejskiego komisarza ds. energetyki Günthera Oettingera grecki minister energetyki Janis Maniatis zaproponował wprowadzenie mechanizmu do zastosowania w nagłej sytuacji, który zapewniłby zachowanie w rezerwie pewnej ilości taniego LNG dla zaopatrzenia krajów członkowskich Unii Europejskiej, którym groziłby brak gazu. Rosja 16 czerwca br. przerwała dostawy dla Ukrainy, co wzbudziło obawy, że Moskwa może również wstrzymać transport gazu, który idzie tranzytem przez Ukrainę do Europy. Grecja ok. 60 proc. gazu importuje z Rosji właśnie przez Ukrainę, reszta to dostawy z Azerbejdżanu oraz pewne rezerwy w krajowych magazynach LNG. Maniatis ostrzegł, że jest możliwe, aby w czasie nadchodzącej zimy doszło do poważnego wstrzymania dostaw z Rosji do Europy. W takiej sytuacji Grecja i inne kraje bałkańskie będą bardziej zagrożone niż pozostałe rynki UE. Wspomniany mechanizm utrzymania dużej rezerwy LNG w magazynach, to inicjatywa która pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa kryzysu gazowego. Niewykorzystany LNG można korzystnie sprzedać na chłonnym rynku azjatyckim – podkreślił Maniatis.

Putin i Erdogan mają wspólne projekty w sektorze energetycznym

(Oil & Gas Eurasia/FoxNews/Teresa Wójcik)

Na wniosek strony tureckiej wczoraj odbyła się rozmowa telefoniczna między prezydentem-elektem Republiki Turcji, Redżepem Erdoganem a prezydentem Władimirem Putinem. Informacja została podana przez służby prasowe Kremla, a później potwierdziła ją Ankara zwracając uwagę, że był to pierwszy kontakt zagraniczny prezydenta-elekta. Przywódcy omówili aktualne kwestie dwustronnej agendy, w tym szczególnie realizację wspólnych projektów w sektorze energetycznym. Rozmawiano też o turecko-rosyjskiej współpracy w innych dziedzinach. W Ankarze podano informację, że Erdogan pierwszą zagraniczną wizytę złoży w Tureckiej Republice Cypru, będzie ona trwać jeden dzień i zaplanowana jest na 1 września. 3 września prezydent Turcji uda się do Azerbejdżanu, gdzie wg zapowiedzi, najważniejszym przedmiotem rozmów również będzie energetyka. Prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew były pierwszym zagranicznym politykiem, który gratulował Erdoganowi sukcesu wyborczego. Po wizycie w Azerbejdżanie prezydent Turcji będzie gościć na szczycie NATO, który odbędzie się 4 – 5 września w Wielkiej Brytanii, w Walii. Terminu spotkania z Putinem Ankara nie podała.

USA – ropa 3,48 dol. za galon, najtańsza od stycznia br.

(Bloomberg)

Najtańszą ropę od stycznia br. kupują do przerobu rafinerie produkujące paliwa w Stanach Zjednoczonych. Obniża to ceny szczególnie benzyny w całym kraju.
Średnia cena zwykłej benzyny w USA spadła o 4,21 centów w ciągu ostatnich dwóch tygodni, aby 23 sierpnia wynieść 3,4785 dol. za galon. Cena ta jest niższa o 8,01 centa niż rok temu. Cena detaliczna ropy WTI futures spadła poniżej 94 dol. za baryłkę. Rafinerie amerykańskie produkują paliwa płynne za ceny na poziomie takim, jak w 1989 r.
Najwyższa cena benzyny wśród 48 stanów, gdzie przeprowadzano badanie cen, była w San Francisco – 3,92 dol. za galon. Najniższa – w miejscowości Jackson,w stanie Mississippi, gdzie klienci płacili średnio 3,11 dol. za galon. Cenę 3,66 dol. za galon płacono na Long Island w Nowym Jorku, i 3,79 dol. w Los Angeles. Ceny ropy WTI na dzień 23 sierpnia osiągnęły najniższy poziom od 14 stycznia br.
Rafinerie w USA w tygodniu zakończonym 15 sierpnia przetwarzały po16,42 mln baryłek dziennie wg danych Urzędu ds. Informacji Energetycznej ( Energy Information Administration – EIA). Na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej (należącym do USA), gdzie znajduje się ponad połowa całego potencjału rafinerii Stanów Zjednoczonych, w ostatnim tygodniu przerabiano po 8,74 mln baryłek ropy dziennie, najwięcej w historii.
Zapasy ropy w całym kraju spadły o 4,470 mln baryłek, do 362,5 mln, co stanowi najniższy poziom od 21 lutego br. i zwiększa presję na produkcję.
Zakłady produkcyjne wykorzystują boom łupkowy w USA, dzięki któremu produkcja ropy w kraju w ciągu ostatnich pięciu lat wzrosła o 64 proc. Zapasy benzyny wzrosły o 0,585 mln baryłek do 213,3 mln baryłek ( wg danych EIA). Popyt na benzynę w lipcu (do 01 sierpnia br.) wyniósł 9,016 mln baryłek dziennie, o 2 proc. mniej rok do roku.

USA – cła antydumpingowe na import stali rurociągowej

(Reuters/FoxNews/Rigzone/Teresa Wójcik)

Stany Zjednoczone zatwierdziły cła antydumpingowe przeciwko Korei Południowej i innym krajom produkującym rury stalowe dla sektora energetycznego. Jest to zwycięstwo krajowych producentów, którzy chcącą skorzystać z boomu łupkowego w USA oraz rosnącego zapotrzebowania na rury w przemyśle naftowym i gazowym. Firmy stalowe w Stanach Zjednoczonych w 2013 r. wniosły skargę przeciwko zagranicznym producentom tych rur, gdyż w porównaniu z realnymi kosztami ich produkcji – ceny oferowane amerykańskim odbiorcom były znacznie zaniżone, co było operacją dumpingową. Jednocześnie, wg informacji Amerykańskiego Instytutu Żelaza i Stali, import rur w ub.r. podwoił się i pokrywał prawie dwie trzecie zapotrzebowania na rynku krajowym. Po przeprowadzeniu dochodzenia, Departament Handlu USA podjął decyzję o obłożeniu importu tych rur cłem w wymiarze 118 proc. To było ogromne zwycięstwo krajowych producentów stali – stwierdził Phillip Bell, prezes Stowarzyszenia Producentów Stali reprezentującego tę branże w USA. Głównym graczem eksportu do USA była Korea Południowa, której dostawy w 2013 r. wyniosły 818 mln dol. , więcej niż łącznie dostawy pozostałych eksporterów ( wg danych Departamentu Handlu). To bardzo wysokie cło będzie obowiązywać na dostawy rur do rurociągów z Korei Południowej, Indii, Tajwanu, Turcji, Ukrainy i Wietnamu. Cło nie dotyczy dostaw z Filipin i Tajlandii.

Dostawy rur pomimo wstrzymanej budowy South Streamu

(EurActiv/Novinite/FoxNews/AP/Teresa Wójcik)

Komisja Europejska wyraziła zaniepokojenie po ujawnieniu nagrania wideo, na którym widać wyraźnie jak pracownicy w bułgarskim porcie Warna układają nowe rury przeznaczone do budowy South Streamu, choć oficjalna Sofia zapewnia KE, że projekt rosyjskiego gazociągu jest zamrożony. Według bułgarskiej gazety codziennej Dnevnik, który opublikował wideo, do Warny dowieziono 14 sierpnia statkiem pierwszą partię rur zakupionych w Niemczech.
Tymczasowy rząd w Sofii zamroził budowę rury po jasnym upomnieniu Brukseli, że dwustronna umowa Bułgarii i Rosji w sprawie realizacji projektu South Stream narusza prawa Unii Europejskiej. Rzeczniczka KE Chantal Hughes powiedziała EurActiv.com i innym mediom, że KE jest zaniepokojona tym wideo oraz tekstami w bułgarskich mediach, ale że Bruksela uważa, że budowa rury jest wstrzymana. Dodała, że nie będzie komentować, czy dostarczenie rur z Niemiec jest naruszeniem prawa. Hughes powiedziała też, że KE analizuje odpowiedź władz bułgarskich na oficjalne pismo Brukseli. „Kiedy zakończymy analizę, zdecydujemy o dalszych krokach. Oficjalnie zażądaliśmy od władz Bułgarii, aby wstrzymać prace, dopóki nie będzie pewności, że wszystko jest zgodne z przepisami UE. Władze Bułgarii niejednokrotnie stwierdziły, że godzą się na wstrzymanie prac” – powiedziała rzeczniczka KE.

INFRASTRUKTURA

Po pierwsze koncepcja
(UM Bydgoszcz)
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przygotuje wielowariantową koncepcję rozbudowy trasy WZ na odcinku od Węzła Zachodniego do Węzła Wschodniego do dwóch jezdni. To jeden z pierwszych kroków niezbędnych do realizacji tej inwestycji. W ramach opracowania przygotowana zostanie  wielowariantowa koncepcja programowo-przestrzenną rozbudowy trasy Wschód – Zachód do układu dwujezdniowego. Zmodernizowana trasa ma spełniać funkcję ulicy głównej ruchu przyspieszonego. Opracowanie będzie obejmowało też rozbudowę niezbędnej infrastruktury towarzyszącej w tym m.in.: oświetlenie uliczne, kanalizacja deszczowa z systemem odwodnienia, elementy związane z transportem publicznym (np. buspasy), ruchem rowerowym i pieszym, rozbudowę systemu ITS oraz ekrany akustyczne. Odległości między skrzyżowaniami będą nie mniejsze niż 600 metrów. Przesądzone zostaną także lokalizacje skrzyżowań bezkolizyjnych. Droga będzie mieć podwyższoną nośność do 115 kN/oś. Opracowane zostaną minimum, cztery warianty: minimalny, maksymalny i 2 warianty pośrednie. W ramach tego etapu inwestycji zostanie również uzyskana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia oraz wykonane zostanie studium wykonalności.

Palowanie na średnicówce
(UM Toruń)
Palują, wzmacniają podłoże, przebudowują ciepłociąg i torowisko tramwajowe –  na budowie II etapu Trasy Średnicowej Północnej praca wre. Roboty są realizowane w kilku miejscach jednocześnie, a ich zakres i charakter jest bardzo różnorodny. Od strony ul. Grudziądzkiej drogowcy budują kanalizację deszczową, w tym miejscu trwają także roboty ziemne. Układana jest konstrukcja wzmacniająca podłoże gruntowe. Z kolei przy ul. Batorego realizowana jest przebudowa gazociągu. Na odcinku między ul. Chrobrego a Batorego budowane są kanały deszczowe. Za Geofizyką, z istniejących tam ogrodów działkowych przeznaczonych do rozbiórki, zostały wycięte drzewa owocowe. – Zakończyliśmy III etap przebudowy ciepłociągu, który powstaje w ramach inwestycji. Do wykonania pozostał ostatni odcinek przy ul. Wschodniej. Prace prowadzimy również na torowisku tramwajowym. Układamy podkłady betonowe oraz prowadzimy roboty drogowe obejmujące budowę peronów tramwajowych – wylicza Tomasz Królak, kierownik budowy z firmy Skanska.

Ciche torowisko już wkrótce
(UM Toruń)
Trwają zaawansowane prace związane z remontem ul. Wały gen. Sikorskiego w ramach projektu BiT-City. Robotnicy przygotowują wykop pod betonową konstrukcję dla „cichego torowiska”. Nowoczesna konstrukcja poprawi komfort podróżowania pasażerów, jak również obniży poziom hałasu w ścisłym centrum. Rozebrano już całe torowisko. Zdemontowano nawierzchnię jezdni, poza krótkim pasem od strony Placu Teatralnego, który umożliwia dojazd do parkingu przy Urzędzie Miasta. Rozpoczęły się prace związane z przebudową sieci infrastruktury podziemnej wraz z wymianą słupów trakcyjnych. W związku z wprowadzoną organizacją ruchu kierowcy mogą dojechać do centrum ulicą Dominikańską od strony ulicy Szumana. Wyjazd z tego rejonu Starówki poprowadzony jest ulicą Jęczmienną. Równolegle prowadzone są prace na ul. Traugutta, gdzie wymieniona zostanie część torów tramwajowych. Ruszyła rozbiórka, która nie powoduje znacznych utrudnień w ruchu samochodów. Na odcinku robót od strony torowiska zwężony będzie tylko pas ruchu w jednym kierunku. Podczas robót w obrębie skrzyżowania z ul. Waryńskiego nie będzie możliwy przejazd przez torowisko.

Dworcowy tunel robi wrażenie
(UM Łódź)
– Na bieżąco raportujemy łodzianom postępy prac przy budowie nowego dworca Łódź Fabryczna – powiedziała na konferencji prasowej prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Jak poinformował dyrektor ZDiT Grzegorz Nita, główne prace prowadzone są obecnie na styku dwóch inwestycji – tych kolejowych jak tunel oraz komunikacyjno-drogowych na powierzchni. Wlot tunelu dworca Łódź Fabryczna – którego przestrzeń robi wrażenie – zaczyna się w okolicach ulicy Niciarnianej i dalej konstrukcja schodzi w dół. Aktualnie prawie gotowy jest odcinek tunelu do ulicy Kopcińskiego, na którym wykonano już 100 proc. ścian szczelinowych i 90 proc. płyty dennej. Trwają także prace przy rozbiórce wiaduktu na ulicy Tramwajowej.

Tramwaj wraca na Mały Płaszów
(UM Kraków)
Od piątku, 22 sierpnia, na stałą trasę do Małego Płaszowa wraca tramwaj linii 20. Jednocześnie zlikwidowany zostanie tymczasowy autobus 720. Przypomnijmy, że kontrakt na realizację kolejnej w naszym mieście linii szybkiego tramwaju – tym razem pomiędzy ulicami Lipska i Wielicka – został podpisany na początku września ub.r. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa. Głównym elementem nowej linii szybkiego tramwaju będzie estakada dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Obiekt będzie się składać z dwóch części, z których jedna pobiegnie nad torami kolejowymi, druga – nad istniejącym układem drogowym. Łączna długość estakady wyniesie ponad 600 m. Przy okazji zostaną przebudowane ul. Saska, Gromadzka, Prokocimska i Żołnierska. Cała nowa linia szybkiego tramwaju będzie miała ponad 2 km dł.

Utrudnienia na ul. Żołnierskiej
(UM Olsztyn)
Trwa budowa ulicy Obiegowej w ramach „projektu tramwajowego”. Wykonawca, firma Strabag, rozpoczyna montaż belek na wiadukcie nad nowo budowaną drogą, a to oznacza spore utrudnienia na ul. Żołnierskiej. Wykonawca planuje wykonać część prac przy montażu belek na wiadukcie w najbliższy weekend, by utrudnienia były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców miasta. Na czas realizacji prac, w dniach 23-24 sierpnia nastąpi jednostronne zwężenie pasa ruchu jezdni ul. Żołnierskiej na odcinku od ulicy Głowackiego do objazdu przy budowanym wiadukcie. W ramach zadania wykonawca wybuduje ulicę od skrzyżowania Sikorskiego – Pstrowskiego do ul. Piłsudskiego wraz z trakcją tramwajową na odcinku od skrzyżowania ul. Pstrowskiego-Sikorskiego do ul. Żołnierskiej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami urzędników ul. Obiegowa powinna być przejezdna – choć jeszcze nie będzie gotowa – pod koniec tego roku. Zakończenie budowy torowiska tramwajowego zakończy się najpewniej jesienią przyszłego roku.

Powstaje ważna strategia
(UM Lublin)
Rozpoczynamy wstępne konsultacje przy opracowaniu „Strategii realizacji systemu dróg rowerowych w Lublinie”. Celem projektu jest przygotowanie i uzgodnienie Strategii rozwoju systemu podstawowych tras rowerowych przebiegających na terenie Lublina, służących obsłudze podróży o charakterze ponadlokalnym, związanych z dojazdami do obszaru śródmiejskiego, podróży międzydzielnicowych oraz podróży poza granice miasta.
Projekt będzie realizowany z udziałem mieszkańców Lublina i organizacji społecznych w dwóch etapach: wstępnym – w celu zebrania propozycji przebiegu i sposobu rozwiązania tras rowerowych oraz zasadniczym – w celu zebrania opinii do opracowanej Strategii wraz z ewentualnymi propozycjami zmian i uzupełnień. Spotkanie konsultacyjne z zainteresowanymi będzie miało miejsce w dniu 27 sierpnia (środa) o godzinie 15:00 w sali nr 2 Ratusza.

Milion pasażerów w zaledwie 7,5 miesiąca
(Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego)
Milionowy pasażer roku 2014 odleciał 18 sierpnia z lotniska Warszawa/Modlin rejsem Ryanair numer FR 5718 do Bolonii. W tym roku  lotnisko obsługuje średnio 4,3 tys. pasażerów dziennie i 129 tys. miesięcznie. W lipcu te liczby wynosiły odpowiednio  4,9 tys. dziennie i 151 tys. podróżnych miesięcznie. Do końca roku zarząd lotniska spodziewa się ok. 1,6 mln pasażerów. – Za dwa miesiące uruchomiona zostanie baza Ryanaira z dwoma samolotami oraz nowe połączenia na Wyspy Kanaryjskie i do Madrytu – podsumowuje prezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Sp. z o.o. Piotr Okienczyc. W sezonie letnim z Lotniska Warszawa/Modlin można polecieć do 26. miast europejskich: Glasgow Prestwick, Bruksela-Charleroi, Paryż-Beauvais, Eindhoven, Mediolan Bergamo, Liverpool, Sztokholm Skavsta, Oslo Rygge, Londyn Stansted, Rzym Ciampino, Bolonia, Bristol, Manchester, East Midlands, Dublin, Barcelona, Chania, Trapani, Piza, Palma, Shannon, Alicante, Saloniki, Marsylia, Wrocław, Gdańsk.

Lotnisko udostępnia darmowy i nielimitowany internet
(Lotnisko Chopina)
Lotnisko Chopina uruchomiło bezpłatny i nielimitowany dostęp do internetu za pośrednictwem sieci wifi. Może z niego skorzystać każdy, kto przebywa w terminalu dworca lotniczego. Dotychczas oferowało bezprzewodowy internet jedynie na okres 30 minut. Wymagało to pobrania specjalnego kodu i logowania się za pośrednictwem dedykowanej strony. Z dostępu do internetu mogli korzystać tylko pasażerowie dysponujący kartą pokładową. Obecnie dostęp do bezpłatnego i nielimitowanego internetu ma każdy, także osoba, która odprowadza kogoś na samolot. Nie wymaga to logowania ani ponoszenia żadnych opłat. Nie ma też limitu korzystania z dostępu do sieci (po 2 godzinach połączenie zostanie przerwane z powodów technicznych, ale natychmiast można połączyć się ponownie). Aby nawiązać połączenie wystarczy w laptopie lub w telefonie kliknąć odpowiednią ikonkę oznaczającą Internet, wybrać sieć o nazwie „Chopin-Airport”, a następnie zaakceptować regulamin i wpisać swój adres e-mail.

Najlepszy miesiąc w historii
(Port Lotniczy Wrocław)
Lipiec 2014 roku przyniósł wrocławskiemu lotnisku historyczny sukces. Port obsłużył prawie 240 tysięcy podróżnych – to więcej niż w rekordowym do tej pory lipcu 2012 roku. Najlepszy wynik w historii to efekt ponad 50% wzrostu w sektorze połączeń krajowych i rozwoju ruchu czarterowego ze stolicy Dolnego Śląska. 239,8 tys. obsłużonych pasażerów i 2 457 wykonanych operacji lotniczych w lipcu oznacza, że obsłużono wówczas o ponad 16 tys. więcej pasażerów niż w analogicznym okresie ub.r., co przekłada się na wzrost na poziomie 7,3%. Wreszcie – w  minionym miesiącu obsłużono prawie 30 tysięcy więcej podróżnych niż w całym 2000 roku. – Historyczny sukces w największej mierze zawdzięczamy intensywnemu rozwojowi połączeń krajowych i czarterowych. Ogromna grupa pasażerów skorzystała też z oferty międzynarodowych połączeń sieciowych, zatem lotów do Monachium, Frankfurtu czy Zurychu  – mówi Jarosław Sztucki, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Porcie Lotniczym Wrocław.

Milionowy pasażer linii Ryanair na naszym lotnisku
(Port Lotniczy Szczecin – Goleniów)
Linia Ryanair uczciła wraz z Portem Lotniczym Szczecin – Goleniów specjalną okazję: odprawiono milionowego pasażera latającego z irlandzkim przewoźnikiem z/do Szczecina.
Milionową pasażerką została Anna Mędlewska, podróżująca do Londynu. Irlandzki przewoźnik obecnie oferuje 3 połączenia ze Szczecina. Maciej Dziadosz, prezes zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, powiedział: Pierwszy lot z naszego lotniska linia Ryanair wykonała 30 października 2005 r. To za pośrednictwem linii Ryanair Wielka Brytania i Irlandia są oddalone od naszego regionu tylko o dwie godziny drogi. Na milionowego pasażera czekaliśmy prawie 9 lat. Kolejny milion pasażerów Ryanair obsłużymy w znacznie krótszym czasie – dodał Maciej Dziadosz.

Zintegrowana Europejska Polityka ws. Lotnictwa: niezbędna, ale trudna do wdrożenia
(Polski Rynek Transportu Lotniczego)
Europejskie lotnictwo, podobnie jak reszta unijnej gospodarki powoli wychodzi z kryzysu. Statystyki – także jeśli chodzi o polskie lotniska i linie lotnicze – generalnie dają powody do umiarkowanego optymizmu. Według opublikowanych niedawno danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w pierwszym kwartale 2014 r. polskie porty lotnicze obsłużyły blisko 5 mln pasażerów, ponad 6 procent więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. Polska jest też powyżej unijnej średniej jeśli chodzi o przyrost pasażerów. Niestety, jeśli przyjrzymy się bliżej, wyłania się nieco bardziej posępna perspektywa. Europa nie wytrzymuje tempa globalnego wyścigu, a lotniska regionalne nie radzą sobie z dominującą pozycją niektórych linii lotniczych. Statystyki są nieubłagane: kwartał do kwartału liczba obsłużonych pasażerów spadła w Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Zielonej Górze i Bydgoszczy. W przypadku rekordowej Łodzi aż o ponad jedną trzecią. To potwierdzenie wcześniejszych ostrzeżeń: ruch generowany przez przewoźników nisko kosztowych równie szybko przychodzi jak i odchodzi – szczególnie, gdy firma znajdzie destynację do/z której może latać jeszcze taniej.

Redakcja BiznesAlert.pl

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły