Alert

KE chwali Polskę za ustawę o elektromobilności

Maroš Šefčovič, fot. Ministerstwo Energii

Cieszę się, że w Polsce uchwalona została ustawa dotycząca elektromobilności i paliw alternatywnych; jestem całkowicie przekonany, że zobaczymy jej efekty bardzo szybko – oświadczył na konferencji w Brukseli wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Marosz Szefczovicz.

Komisarz wziął udział w konferencji poświęconej elektromobilności, zorganizowanej w Brukseli przez Polski Komitet Energii Elektrycznej. Na spotkaniu w brukselskim muzeum motoryzacji Autoworld można było oglądać i testować polskie technologie w dziedzinie elektromobilności, w tym pojazdy elektryczne polskich firm.

Szefczovicz w swoim wystąpieniu wskazał na siłę sektora motoryzacyjnego w Polsce. „To jedna z tych branż, która doświadcza pozytywnych efektów transformacji w sektorze transportu. Cieszę się, że w Polsce uchwalona została ustawa dotycząca elektromobilności i paliw alternatywnych. Jestem przekonany, że efekty tej transformacji zobaczymy bardzo szybko” – zaznaczył.

Dodał, że Polska rozumie wagę i znaczenie dla przyszłości przemysłu, jakim jest elektromobilność. Podkreślał, że jeśli jakiś kraj chce być liderem w tej branży, musi rozwinąć silną gałąź produkcji baterii. „Szacujemy, że wartość tego rynku osiągnie w 2025 roku 250 mld euro” – zaznaczył.

Powiedział, że w Polsce ta gałąź gospodarki rozwija się, wskazując m.in. na fabrykę baterii we Wrocławiu, a także polskie firmy zajmujące się produkcją baterii. Podkreślił, że Polska ma również silną branżę produkcji autobusów elektrycznych, wymieniając firmę Solaris i jej autobusy elektryczne. „Nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć te autobusy na ulicach Brukseli, mają się tu pojawić w przyszłym roku” – dodał.

W 2018 r. po polskich drogach jeździło 95 autobusów elektrycznych, a w 2023 r. – według szacunków polskiego Ministerstwa Energii – będzie ich 1,5 tysiąca. Obecnie w Polsce jest 480 stacji ładowania, a w 2021 r. ma być ich 6,4 tysiąca. Polska jest trzecim krajem w Europie po względem liczby autobusów elektrycznych, które są użytkowane w transporcie. Polskie firmy eksportują także autobusy elektryczne do innych krajów.

W konferencji wziął udział wiceminister energii Michał Kurtyka. Jak powiedział dziennikarzom, Polska chce zerwać ze stereotypem kraju, który nie ma innowacyjnych pomysłów. Wskazał, że konferencja w Brukseli to pokaz polskich możliwości, jeśli chodzi o nowe rozwiązania w elektromobilności. „To pokazuje, że jesteśmy krajem, w którym pojawiają się bardzo innowacyjne i dobre pomysły” – zaznaczył.

Przypomniał, że Polska przeprowadziła przed kilkoma miesiącami największy w Europie przetarg na autobusy elektryczne. „Ponad 1070 autobusów w ramach programu bezemisyjnego transportu zasili polskie drogi od 2020 r. To największe takie przedsięwzięcie w Europie. (..) Nie dość, że bardzo szybko wchodzimy w tę rewolucję elektromobilności, to od razu pokazujemy, że mamy rozwiązania i potencjał do tego, żeby współkreować rzeczywistość technologiczną i przedsiębiorczą” – zaznaczył.

Marta Gajęcka z Polskiego Komitetu Energii elektrycznej (PKEE), która przewodniczy Zespołowi ds. Bezpieczeństwa Energetycznego przy Kancelarii Prezydenta, powiedziała dziennikarzom, że konferencja została zorganizowana z prostego powodu – elektromobilność jest przyszłością, a polskie firmy mogą w niej uczestniczyć.

„Należy pamiętać o tym, że dziś 8 proc. polskiego PKB to przemysł motoryzacyjny. Dlatego jesteśmy ważnym graczem na rynku motoryzacyjnym. Na tym rynku obserwujemy ewolucję w kierunku elektromobilności i dobrze byłoby, żebyśmy należeli do grona liderów” – zaznaczyła.

Jak podkreśliła, elektromobilność oznacza nowe modele biznesowe dla branży energetycznej, które w tym sektorze chcą rozwijać swoje usługi. „Firmy takie jak Solaris, które dostarczają nowoczesne autobusy elektryczne do europejskich stolic, pokazują, że jesteśmy wśród liderów” – mówiła.

Podobnie jak komisarz wspomniała o podpisanej niedawno przez prezydenta ustawie o elektromobilności. „To akt prawny, który chociażby dzięki wprowadzeniu czegoś takiego jak usługa ładowania samochodu pozwoli nam dołączyć do grona liderów” – zaznaczyła.

Prezydent Andrzej Duda podpisał w lutym ustawę o elektromobilności.

Według Ministerstwa Energii, które przygotowało projekt, głównym celem ustawy jest upowszechnienie w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Ma to nastąpić poprzez stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Stworzenie podstaw przełoży się na szanse biznesowe dla polskich przedsiębiorców, wykorzystanie potencjału sektora badawczo-rozwojowego, wzrost innowacyjności gospodarki, w szczególności sektora energii.

Efektem ma być zmniejszenie zużycia tradycyjnych paliw silnikowych, a więc i spadek zależności od importu ropy, co z kolei przełoży się na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza. Ministerstwo liczy też na stabilizację sieci elektroenergetycznej poprzez integrację z nią pojazdów elektrycznych.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Chora dyrektywa tytoniowa

Najnowsza propozycja reformy dyrektywy tytoniowej to najlepszy dowód na to, że brukselska biurokracja, jak nikt inny, potrafi ignorować głos ludzi,...

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...

Udostępnij:

Facebook X X X