Energia elektrycznaInnowacje

Pakiet czystego transportu: nowe regulacje i stare obawy (RELACJA)

Fot. Fortum

11 czerwca 2018 roku w siedzibie galerii Zachęta rozmawiano o przyszłości europejskiego transportu. Organizatorem spotkania była Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, której prezesem jest były minister środowiska Marcin Korolec.

Spotkanie odbyło w ramach IV posiedzenia Forum Innowacyjnego Transportu. Zanim można było wsłuchać się w głosy panelistów Filip Francois z Wydziału Emisji Przemysłowych, Dyrekcji Generalna ds. Klimatu (DG Clima) przedstawił szczegółowo projekty legislacyjne ukryte pod nazwą Pakiet Czystego Transportu. Zakres prac Komisji Europejskiej nad regulacjami mającymi ograniczyć emisję zanieczyszczeń pochodzącą z samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. Nowe regulacje będą obejmowały pojazdy wyprodukowane po roku 2020. Dzisiejsze i przyszłe działania wynikają z pakietów: na rzecz czystej energii (2016) oraz mobilności (2017, 2018).

Są one także powiązane z europejską strategią niskoemisyjnego transportu (2016). Beneficjantami programów na rzecz czystego transportu mają być przede wszystkim mieszkańcy krajów europejskich, którzy będą mogli mieszkać i pracować w mniej zanieczyszczonych miastach. Nowe regulacje (jeszcze nie znane) dla przemysłu motoryzacyjnego to spore wyzwanie. Przede wszystkim związane z finansami. W wielu koncernach nakłady jakie poniesiono w związku z dostosowywaniem silników do norm spalania, prace nad nowymi jednostkami napędowymi spalinowymi wciąż się zwracają. Podjęcie tematu promocji paliw alternatywnych w transporcie budzi w przedstawicielach koncernów obawy jak dokładnie będzie wyglądała przyszłość całego sektora.

Po prezentacji odbyła się debata, w której wzięli udział: Carsten Bermig, Gabinet Komisarza UE ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP, Elżbiety Bieńkowskiej; Michał Wekiera, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego; Julia Poliscanova, Transport & Environment, Bruksela; Oskar Kulik, WWF Polska; Paul Sefr, Corporate and Governmental Affairs, BMW Group. Moderatorem był Krzysztof Bolesta z Polityka Insight.

Debatę zdominowały kwestie związane z możliwym napływem tanich samochodów z silnikami Diesla do krajów Europy środkowo – wschodniej. Będą to samochody, które w takich krajach jak Francja, Belgia czy Niemcy nie będą mogły być swobodnie używane w związku z wprowadzaniem stref niskiej emisji (LEZ) bądź zakazami wjazdu do centrów miast. Przedstawiciel PZPM mówił także o specyficznej Polskiej sytuacji całej branży motoryzacyjnej, która stanowi ogromną siłę gospodarczą, ale wydaje się, że jej interesy nie są należycie reprezentowane.

Ważną kwestią, o której rozmawiano było też zaufanie do producentów pojazdów. Nadszarpnięta reputacja diesli w związku z aferą Dieselgate, kolejne doniesienia o nieprawidłowościach skłaniają władze do promocji zeroemisyjnego transportu, nad którym jest lepsza kontrola. Kwestie wprowadzania stref niskiej emisji według przedstawicieli UE jest narzędziem, które umiejętnie wykorzystane szybko przyniesie pozytywne skutki w miejscach gdzie zanieczyszczenie powietrza pochodzące z transportu będzie największe.

Forum Innowacyjnego Transportu jest jedną z pierwszych inicjatyw FPPE. Organizowane cyklicznie skupia specjalistów oraz interesariuszy procesu elektryfikacji transportu.


Powiązane artykuły

Cios w małych lokalnych dostawców energii w Niemczech

Niemiecka Federalna Agencja Sieci (Bundesnetzagentur) przedstawiła nowe plany dotyczące regulacji rynku energii, które budzą obawy wśród miejskich przedsiębiorstw użyteczności publicznej...

AI zabierze ludziom pracę? Nie tak szybko, bo zaczęła głupieć

Sztuczna inteligencja (AI) często jest postrzegana, jako technologia, która ma zastąpić ludzi w ich działalności gospodarczej i twórczej. Krytykę tego...

Drony zdominują pola bitew. Polko: będzie je wspierać AI

Rosyjska inwazja na Ukrainę pokazała istotną rolę pojazdów bezzałogowych na współczesnym polu bitwy. Drony przeprowadzają zwiad, są „oczami” artylerii, służą...

Udostępnij:

Facebook X X X