Kolejna koparka KWB Bełchatów w drodze

0
58
Kopalnia Bełchatów / fot. PGE

W poniedziałek, 9 lipca koparka K-43 przejechała przez obwodnicę Kleszczowa, oddzielającą Pole Bełchatów od Pola Szczerców. Pod koniec czerwca koparka zakończyła pracę w Polu Bełchatów, aby po przeprowadzeniu gruntownej modernizacji urabiać nadkład w Polu Szczerców.

Transport koparki wysokości 40 m i długości 1600 m odbywa się „o własnych siłach” – bez pomocy urządzeń zewnętrznych. Maszyna rozwija prędkość maksymalną 6 metrów na minutę a łączna trasa jej przejazdu w miejsce, gdzie będzie modernizowana, ma długość ok. 13 km.

Zanim koparka trafi do swojego docelowego miejsca pracy musi zostać wyremontowana. W ramach prac zmodernizowane zostanie m.in. koło czerpakowe, które przystosowane zostanie do urabiania nadkładu, a nie jak do tej pory do urabiania i kruszenia węgla. Remont koparki potrwa nieco ponad rok – w tym czasie praktycznie każdy element maszyny zostanie sprawdzony i odnowiony.

Obecnie układ KTZ (Koparka-Taśmociąg-Zwałowarka) w Polu Bełchatów tworzą trzy koparki wielonaczyniowe, dwa przenośniki samojezdne PGOT, przenośniki taśmowe, a także trzy zwałowarki.
W ubiegłym roku Kopalnia Bełchatów wydobyła z dwóch pól: bełchatowskiego i szczercowskiego w sumie 42,6 mln ton węgla brunatnego. Wydobyty węgiel w całości trafił do Elektrowni Bełchatów, która pokrywa ok. 20 proc. zapotrzebowania Polski na energię elektryczną. Koncesja na wydobycie węgla w Polu Bełchatów obowiązuje do końca 2026 r. W Polu Szczerców eksploatacja węgla przewidziana jest do ok. 2040 r.

Wcześniej, od lutego do kwietnia ważąca ok. tysiąca ton koparka węglowa ERs 710 (K-74) pokonywała 21- kilometrową trasę z XI poziomu Pola Bełchatów w kierunku Pola Szczerców. Maszyna ta ma ok. 21 metrów wysokości, 82,5 metra długości i waży tysiąc ton. W miejscu docelowym koparka ma prowadzić wydobycie węgla i zajmować się deniwelacją spągu.

PGE GiEK