icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Przygotowania do trilogu o normach emisji CO2 z transportu

10 października w Brukseli trwały prace związane z Clan Vehicle Directive (CVD), która ustala normy ograniczenia emisji CO2 z samochodów. Dzień po tym jak w Luksemburgu w czasie posiedzenia Rady ds. Środowiska obradowali ministrowie środowiska ze wszystkich krajów członkowskich UE dziś rozpoczęto przygotowania do trilogu.

Rada ds. Środowiska zgodziła się co do następujących norm dla samochodów osobowych: w 2025 roku ucięcie emisji o 15 procent a w 2030 roku o 35 procent. Samochody dostawcze: w 2025 roku 15 procent i 30 procent w 2030 roku. CVD ma za zadanie poprawić jakość powietrza w europejskich miastach i jednocześnie przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 z transportu. Obecnie trwają prace mające na celu przeprowadzenie w grudniu tego roku trilogu. Kluczowe dla założeń CVD jest uporządkowanie definicji, ponieważ będą one podstawą możliwości starania się o dofinansowanie ze środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej.

Kluczowe dla nowej perspektywy finansowej

Zdecydowano się przyjąć definicję opartą o tę, która już funkcjonuje w dyrektywie dotyczącej paliw alternatywnych. Zatem mając już definicję czystego pojazdu (niewykorzystującego biopaliw pierwszej generacji; jeśli jest spalinowy to może emitować maksymalnie 80 procent limitu określonego jako Real Drive Emission; za zeroemisyjny uznano te, które nie emitują CO2, NOx ani pyłów zawieszonych z rury wydechowej) kraje mogą przystąpić do dalszych działań i przygotowywania przemysłu motoryzacyjnego na zmiany. Dotychczasowe prace doprowadziły do tego, że cele pośrednie będą zróżnicowane i powiązane bezpośrednio z PKB danego państwa członkowskiego. Pierwsze rozliczenia nastąpią w 2025 roku.

Różne PKB – różne cele

Dla Polski będzie miało to kolosalne znaczenie, gdyż obecnie zarówno z transportu jak i sektora energii pochodzi znaczna część emitowanych gazów cieplarnianych. Jak wskazuje biuro eurodeputowanego Andrzeja Grzyba od wejścia w życie dyrektywy do 2525 roku celem będzie utrzymanie 37 procentowego udziału „czystych” autobusów w przetargach. W latach 2025 do 2030 cel ten wzrośnie do 56 procent. Cel na 2025 rok podzielony będzie na dodatkowe subcele, będzie on wynosił połowę celu i w nim zawarte będą pojazdy zeroemisyjne oraz te na biometan. W 2030 roku subcelem dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan będzie już 66 procent celu podstawowego.

W Niemczech z kolei od wejścia w życie dyrektywy do 2025 roku cel ustalono na 50 procent i w jego ramach subcel dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan 50 procent. W latach 2025 do 2030 celem Niemiec będzie osiągnięcie 75 procentowego celu, subcel będzie wynosił 66 procent dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan.

Prezydencja Austrii

Ponieważ zbiegają się w czasie zmiana kraju sprawującego prezydencję oraz zbliżają wybory do europarlamentu czasu na podejmowanie działań nie ma wcale wiele. CVD jest częścią pakiet na rzecz czystego transportu. Prace nad dyrektywą trwają już blisko rok. Austrii obecnego kraju prezydencji zależy na dokończeniu prac nad CVD jeszcze za tej kadencji europarlamentu. Zgłoszone poprawki kompromisowe to wynik głosowania w Parlamencie Europejskim w ostatnich tygodniach.

Agata Rzędowska

10 października w Brukseli trwały prace związane z Clan Vehicle Directive (CVD), która ustala normy ograniczenia emisji CO2 z samochodów. Dzień po tym jak w Luksemburgu w czasie posiedzenia Rady ds. Środowiska obradowali ministrowie środowiska ze wszystkich krajów członkowskich UE dziś rozpoczęto przygotowania do trilogu.

Rada ds. Środowiska zgodziła się co do następujących norm dla samochodów osobowych: w 2025 roku ucięcie emisji o 15 procent a w 2030 roku o 35 procent. Samochody dostawcze: w 2025 roku 15 procent i 30 procent w 2030 roku. CVD ma za zadanie poprawić jakość powietrza w europejskich miastach i jednocześnie przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 z transportu. Obecnie trwają prace mające na celu przeprowadzenie w grudniu tego roku trilogu. Kluczowe dla założeń CVD jest uporządkowanie definicji, ponieważ będą one podstawą możliwości starania się o dofinansowanie ze środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej.

Kluczowe dla nowej perspektywy finansowej

Zdecydowano się przyjąć definicję opartą o tę, która już funkcjonuje w dyrektywie dotyczącej paliw alternatywnych. Zatem mając już definicję czystego pojazdu (niewykorzystującego biopaliw pierwszej generacji; jeśli jest spalinowy to może emitować maksymalnie 80 procent limitu określonego jako Real Drive Emission; za zeroemisyjny uznano te, które nie emitują CO2, NOx ani pyłów zawieszonych z rury wydechowej) kraje mogą przystąpić do dalszych działań i przygotowywania przemysłu motoryzacyjnego na zmiany. Dotychczasowe prace doprowadziły do tego, że cele pośrednie będą zróżnicowane i powiązane bezpośrednio z PKB danego państwa członkowskiego. Pierwsze rozliczenia nastąpią w 2025 roku.

Różne PKB – różne cele

Dla Polski będzie miało to kolosalne znaczenie, gdyż obecnie zarówno z transportu jak i sektora energii pochodzi znaczna część emitowanych gazów cieplarnianych. Jak wskazuje biuro eurodeputowanego Andrzeja Grzyba od wejścia w życie dyrektywy do 2525 roku celem będzie utrzymanie 37 procentowego udziału „czystych” autobusów w przetargach. W latach 2025 do 2030 cel ten wzrośnie do 56 procent. Cel na 2025 rok podzielony będzie na dodatkowe subcele, będzie on wynosił połowę celu i w nim zawarte będą pojazdy zeroemisyjne oraz te na biometan. W 2030 roku subcelem dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan będzie już 66 procent celu podstawowego.

W Niemczech z kolei od wejścia w życie dyrektywy do 2025 roku cel ustalono na 50 procent i w jego ramach subcel dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan 50 procent. W latach 2025 do 2030 celem Niemiec będzie osiągnięcie 75 procentowego celu, subcel będzie wynosił 66 procent dla pojazdów zeroemisyjnych i na biometan.

Prezydencja Austrii

Ponieważ zbiegają się w czasie zmiana kraju sprawującego prezydencję oraz zbliżają wybory do europarlamentu czasu na podejmowanie działań nie ma wcale wiele. CVD jest częścią pakiet na rzecz czystego transportu. Prace nad dyrektywą trwają już blisko rok. Austrii obecnego kraju prezydencji zależy na dokończeniu prac nad CVD jeszcze za tej kadencji europarlamentu. Zgłoszone poprawki kompromisowe to wynik głosowania w Parlamencie Europejskim w ostatnich tygodniach.

Agata Rzędowska

Najnowsze artykuły