EnergetykaRopaSurowce

Zmiany na polskim rynku paliw. Jak wpisujemy się w trendy? (RELACJA)

Konferencja "Bezpieczeństwo Surowcowe Polski". Fot. BiznesAlert.pl

Konferencja "Bezpieczeństwo Surowcowe Polski". Fot. BiznesAlert.pl

Na konferencji „Bezpieczeństwo surowcowe Polski” w Centrum Bankowo-Finansowym”Nowy Świat” odbył się panel poświęcony zmianom na rynku paliwowym w Polsce. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Idei Gospodarczo-Ekonomicznych (CIGE). Patronem medialnym wydarzenia jest BiznesAlert.pl. 

Polska a światowe trendy

Dyrektor ds. Analiz Rynku Paliw Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Krzysztof Romaniuk powiedział, że rynek paliw w tym roku zachowuje się zgodnie z oczekiwaniami. – Kiedy weszły w życie regulacje zwalczające szarą strefę, o kilka procent wzrosły przychody. Oceniając cały rok, będzie prawdopodobnie bardzo podobny do tego, co oceniamy w tej chwili. Służby odpowiedzialne za ograniczanie szarej strefy działają sprawnie – powiedział Dodatkowo zaznaczył, że wzrost gospodarczy łączy się ze wzrostem konsumpcji paliw. – Poziomy cen na stacjach i na rynku hurtowym mogły być o kilka procent wyższe niż w roku poprzednim i tak się stało. Teraz paliwa są średnio o 40 groszy wyższe niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Podliczając średnie ceny za cały rok, pięć złotych to cena, która zmniejsza popyt na paliwa – powiedział Romaniuk i dodał, że kierowcy odczują to, co obserwujemy od maja, ale na koniec roku wynik w kieszeni kierowcy nie będzie zły. – Spodziewamy się, że w kolejnych latach wzrosty będą wyglądały podobnie, patrząc dzisiaj na rynek, możemy powiedzieć, że tendencja w wykorzystaniu pojazdów w Polsce nie ulegnie zmianie. Ostatnio spadał udział diesli w rynku, co było ogólnoeuropejskim trendem, ale potem w samej Polsce się to zmieniło, przez pojawienie się na rynku dużej ilości używanych diesli z importu – mówił Romaniuk.

Problemy z szarą strefą

Wiceprezes PERN Rafał Miland powiedział, że ostatnie lata przyzwyczaiły PERN do wzrostów ponad 10-procentowych. – Powinniśmy się jednak cieszyć, że jest wzrost, my jesteśmy w stanie sprzedać każdą objętość naszych magazynów. Jeżeli rynek rośnie, równocześnie rosną obowiązkowe zapasy, a zapewnienie powierzchni na obrót i zapasy jest naszym obowiązkiem. Kończymy budowę nowych magazynów, będziemy realizować dalsze inwestycje w bazy obrotowe, czeka nas też proces modernizacji – zapowiedział. Dodał, że szara strefa prowadzi teraz „wojnę partyzancką”. – Szara strefa wciąż dostaje się do kraju; nienormatywny transport, miejsca przeładunku i inne kreatywne sposoby na wprowadzanie paliw do Polski – powiedział Miland. Rafał Zywert, analityk rynków terminowych BM Reflex powiedział, że zobowiązania do ograniczenia emisji CO2 i tak wymuszą zmniejszenie konsumpcji paliw, dodał też, że w najbliższych latach samochody elektryczne będą stanowić maksymalnie do trzech procent ogółu rynku.


Powiązane artykuły

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Udostępnij:

Facebook X X X