icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak będą oznaczone stacje ładowania samochodów elektrycznych?

Ministerstwo Energii skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie oznakowania miejsc ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego oraz formułowania i udostępniania informacji o możliwości ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego paliwem alternatywnym wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji.

Jak informuje ME, projekt jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w 41 ust. 6 pkt 1 i 2 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ma na celu wprowadzenie do polskiego porządku prawnego jednolitych zasad dotyczących oznakowania miejsc ładowania lub tankowania samochodów.

Przepisy wykonawcze do art. 41 ust. 6 pkt 3 ustawy zostaną wydane w późniejszym terminie. Zgodnie z treścią tej ostatniej normy, Minister Energii określi, w drodze rozporządzenia, sposób porównywania cen paliw alternatywnych z cenami benzyny silnikowej oraz oleju napędowego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na stacjach paliwowych i stacjach zakładowych do biopaliw ciekłych, jednak obejmuje ono swym zakresem wyłącznie oznakowanie dystrybutorów stosowanych do biopaliw ciekłych. Obowiązek implementacji przepisów dyrektywy 2014/94/UE oraz wejście w życie przepisów Ustawy o elektromobilności spowodowało konieczność opracowania projektu rozporządzenia dla nowej grupy paliw alternatywnych. Ponadto, wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do zastosowania normy PN-EN 16942 w zakresie oznakowania miejsc tankowania pojazdów LPG, skroplonym gazem ziemnym LNG, sprężonym gazem ziemnym CNG oraz wodorem.
Proponowany przez Ministerstwo Energii wzór oznakowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych prezentuje się następująco:

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

Polska Agencja Prasowa

Ministerstwo Energii skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie oznakowania miejsc ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego oraz formułowania i udostępniania informacji o możliwości ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego paliwem alternatywnym wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji.

Jak informuje ME, projekt jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego w 41 ust. 6 pkt 1 i 2 Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz ma na celu wprowadzenie do polskiego porządku prawnego jednolitych zasad dotyczących oznakowania miejsc ładowania lub tankowania samochodów.

Przepisy wykonawcze do art. 41 ust. 6 pkt 3 ustawy zostaną wydane w późniejszym terminie. Zgodnie z treścią tej ostatniej normy, Minister Energii określi, w drodze rozporządzenia, sposób porównywania cen paliw alternatywnych z cenami benzyny silnikowej oraz oleju napędowego.

Obecnie w Polsce funkcjonuje rozporządzenie Ministra Gospodarki w sprawie sposobu oznakowania dystrybutorów używanych na stacjach paliwowych i stacjach zakładowych do biopaliw ciekłych, jednak obejmuje ono swym zakresem wyłącznie oznakowanie dystrybutorów stosowanych do biopaliw ciekłych. Obowiązek implementacji przepisów dyrektywy 2014/94/UE oraz wejście w życie przepisów Ustawy o elektromobilności spowodowało konieczność opracowania projektu rozporządzenia dla nowej grupy paliw alternatywnych. Ponadto, wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej są zobowiązane do zastosowania normy PN-EN 16942 w zakresie oznakowania miejsc tankowania pojazdów LPG, skroplonym gazem ziemnym LNG, sprężonym gazem ziemnym CNG oraz wodorem.
Proponowany przez Ministerstwo Energii wzór oznakowania stacji ładowania pojazdów elektrycznych prezentuje się następująco:

Projektowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły