ENERGETYKA
Statoil zbywa udziały projekcie Shah Deniz na korzyść koncernu Petronas
(REUTERS/BLOOMBERG/TERESA WÓJCIK)
Statoil sprzedaje 15,5 proc. swoich udziałów w projekcie gazowym Szach Deniz w Azerbejdżanie koncernowi Petronas z Malezji za kwotę 2,25 mld. Dol. Informacje podał z Oslo Reuters wczoraj wieczorem.
Podobnie jak inne duże koncerny, norweski Statoil sprzedaje aktywa wskutek rosnących i spadku cen ropy. Już wcześniej sprzedał 10 proc. udziałów w projekcie Shah Deniz. Francuski Total pozbywają się maju swoich aktywów w tym samy projekcie podał, że rezygnuje z mniejszościowych udziałów także w innych projektach. Poniedziałkowa umowa Statoil o zbyciu aktywów obejmuje też udziały w spółce rurociągowej oraz w dwóch innych firmach na Kaukazie. „Zbycie tych wszystkich aktywów optymalizuje nasze portfolio i wzmacnia naszą elastyczność finansową – powiedział Lars Christian Bacher, dyrektor działu rozwoju i produkcji paza Norwegią koncernu Statoil. Tę ocenę podziela Teodor Sveen Nilsen, analityk Swedbanku.
Pole gazowe Szah Deniz jest eksploatowane przez BP z udziałem partnerów tureckiego TPAO, azerskiego SOCAR, rosyjskiego Łukoilu i irańskiego Nico (Naftiran Intertrade, Co).
Unia Europejska uważa projekt Shah Deniz za ważny z uwagi na to, że zmniejszy on uzależnienie UE od importu gazu z Rosji, pokrywając 20 proc. zapotrzebowania Unii w perspektywie długoterminowe. Udokumentowane zasoby gazu Shah Deniz ocenia się na 1,2 bln m. sześc.
Statoil nie pozbywa się jednak całości swoich aktywów w Azerbejdżanie zachowując 8,56 proc. udziałów w polu naftowym Chirag-Guneshl, gdzie operatorem jest BP.
Co ważniejsze, w przeciwieństwie do francuskiego Total i niemieckiego E.ON, Statoil nie rezygnuje z udziałów w Trans Adriatic Pipeline (TAP), który będzie przesyłać azerski gaz na rynki europejskie. Norweska firma informuje, że zachowuje 20 proc. udziałów w TAP.
Statoil odmówił komentarza na temat, ile zyska na sprzedaż aktywów Shah Deniz. Transakcja będzie jeszcze wymagać zgody rządu norweskiego. Oczekuje się, że zostanie zamknięta na początku 2015 roku.
Rosja zwiększa eksport ropy do Azji
(REUTERS/TASS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)
Rosja coraz więcej ropy eksportuje na Wschód głównie do Chin. Rosyjskie ministerstwo energii podaje, że dostawy tego surowca do Chin wzrosły w okresie styczeń – wrzesień br. prawie o 45 proc. rok do roku i osiągnęły 16,8 mln ton (450 tys. baryłek dziennie). W tym samym czasie wysyłki z Primorska, portu nad Morzem Bałtyckim spadły prawie o 20 proc., do 33 mln ton. Rośnie natomiast eksport do Europy produktów ropy naftowej, zwłaszcza oleju napędowego, a plany Transnieftu, spółki zależnej od Rosnieftu wskazują, że ten trend będzie kontynuowany.
Generalnie zwiększa się wolumen ropy przetwarzanej w rafineriach osiągając najwyższy poziom w okresie postsowieckim – w sierpniu osiągnął prawie 6 mln ton. Program modernizacji rafinerii kosztował ogromna kwotę 55 mld dol.
Rosja sprzedaje obecnie ponad 10 mln baryłek ropy dziennie. Jednak analitycy uważają, że dla Moskwy obecnie bardziej opłacalny jest eksport przetworzonych produktów ropy, zwłaszcza olejów napędowego i opałowego. Eksport produktów naftowych wzrósł dwukrotnie w latach 2003-2011 jako bardziej opłacalny niż eksport surowej ropy.
MAE: Wydobycie ropy z łupków w USA nadal opłacalne
(RIGZONE/REUTERS/TERESA WÓJCIK)
Zdecydowana większość ropy łupkowej w Stanach Zjednoczonych jest produkowana po kosztach znacznie poniżej obecnej niskiej ceny ropy. Czy oznacza to, że producenci tej ropy w USA nie poniosą strat z powodu malejących cen surowca na rynkach? Co więcej – czy wyprą z niego innych producentów? Cena ropy Brent wynosi około 88 dol.za baryłkę, czyli spadła o ponad 23 proc. w stosunku do ub. roku, gdy sięgała w szczycie powyżej 115 dol. Pojawiły się wiec opinie, że niektóre projekty ropy łupkowej staną się nieopłacalne ekonomicznie. Jednak wczoraj w wywiadzie dla agencji Reuters Maria van der Hoeven, dyrektor wykonawczy Międzynarodowej Agencji Energii powiedziała, że tylko bardzo niewielka część produkcji ropy łupkowej może być nieopłacalna na skutek spadku cen tego surowca.
Podobnie Arabia Saudyjska ocenia, że niskie ceny ropy naftowej, są dogodne dla Rijadu, gdyż w dłuższym czasie niewątpliwie spowodują osłabienie ekspansji konkurencyjnych producentów. Jednak niektóre kraje OPEC domagają się pilnego cięcia wydobycia ropy, aby doprowadzić do powrotu cen powyżej 100 dol. za baryłkę; Jest to konieczne dla zrównoważenia ich budżetów.
Van der Hoeven powiedziała, że spadek cen ropy zapewni znaczny impuls gospodarczy dla krajów, które są w dużym stopniu uzależnione od importu ropy.
Jednak dodała, że może bardzo utrudnić sytuację niektórych eksporterów. „To jest korzyść dla gospodarki światowej, ale to może mieć pewne konsekwencje dla tych producentów, którzy opierają założenia budżetowe na cenie ropy powyżej 100 dol. za baryłkę. Miesięczny raport IEA o stanie światowego rynku ropy ukaże się dziś.
INFRASTRUKTURA
Wybrano wykonawcę budowy S7 (odc. B) i obwodnicy Ostródy
(GDDKiA)
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę odcinka S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe o dł. 9,7 km wraz z obwodnicą Ostródy w ciągu dk 16 o dł. 8,7 km złożyło konsorcjum firm: Salini Polska Sp. z o.o. z Warszawy, Salini Impregilo S. p. A z Mediolanu i Todini Construzioni Generali S. p. A. z Rzymu. Konsorcjum chce wybudować drogę w 20 miesięcy za 995,9 mln zł. Oferuje też 10 lat gwarancji. Przy wyborze najkorzystniejszej oferty, oprócz ceny, punktowany był termin wykonania prac oraz długość gwarancji. Inwestycja polegać będzie na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstaną dwa węzły drogowe – „Ostróda Północ” na przecięciu z drogą wojewódzką 530 i „Ostróda Południe” na skrzyżowaniu z dk 16. Wraz z budową odcinka S7 zostanie zrealizowana w ciągu drogi krajowej nr 16 obwodnica Ostródy od skrzyżowania z dk 15 w rejonie miejscowości Ornowo do węzła „Ostróda Południe”. Obwodnica Ostródy będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Kolejne rozstrzygnięcia w przetargu na budowę autostrady A1
(GDDKiA)
Rozstrzygnięto pierwszy etap postępowania przetargowego na budowę autostrady A1 dla odcinków H „węzeł Zawodzie (bez węzła) – węzeł Woźniki (z węzłem)” oraz I „węzeł Woźniki (bez węzła) – węzeł Pyrzowice (bez węzła)”. Rozstrzygnięcia dla Odcinków H i I kończą pierwszy etap postępowań na budowę czterech odcinków autostrady A1 pomiędzy Pyrzowicami a Rząsawą. Do pierwszego etapu postępowania przetargowego na budowę autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice dla wszystkich czterech odcinków zostało złożonych łącznie aż 89 wniosków. Spośród wszystkich złożonych ofert do drugiego etapu zostało zakwalifikowanych dla odcinka F 17. wykonawców, a dla odcinków G, H, I 20. wykonawców. Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa – Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
PKP Cargo zarządza wszystkimi lokomotywami przy pomocy GPS
(PKP Cargo)
1250 poruszających się po polskich torach lokomotyw PKP CARGO jest wyposażonych w system GPS. Dzięki temu największy polski przewoźnik kolejowy może efektywnie zarządzać ruchem około 1000 pociągów dziennie. System GPS w połączeniu z nowoczesnymi dyspozyturami pozwala lepiej obsługiwać klientów oraz efektywnie realizować proces przewozowy. Około 60 proc. maszyn wyposażonych w urządzenia GPS to lokomotywy elektryczne, reszta – spalinowe. Głównym zadaniem systemu jest umożliwienie śledzenia pociągów. Jednak oprócz podstawowych informacji o lokalizacji lokomotywy, prędkości oraz kierunku poruszania się, urządzenia GPS przekazują też dane m.in. o wyłączeniu i włączeniu wyłącznika szybkiego w lokomotywach elektrycznych oraz wyłączeniu i włączeniu silnika w lokomotywach spalinowych. W PKP CARGO ruch około 1000 pociągów dziennie nadzoruje 8 dyspozytur (7 zakładowych oraz jedna ogólnopolska w Katowicach). W sumie nad płynnością przewozów czuwa prawie 800 dyspozytorów, pracujących w systemie zmianowym 24 godziny na dobę.
Przetarg na nowy system informacji pasażerskiej ogłoszony
(PKP PLK)
PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na montaż i rozbudowę systemu informacji pasażerskiej. Wykonawca zaprojektuje, dostarczy i zamontuje elektroniczne wyświetlacze wraz z systemem monitoringu. Nowe urządzenia pojawią się na 763 dworcach, stacjach i przystankach kolejowych w całej Polsce. Dzięki tej inwestycji podwyższy się nie tylko standard obsługi, ale i bezpieczeństwo pasażerów. System ma być gotowy do końca przyszłego roku. Nowy system informacji ujednolici stosowane obecnie rozwiązania. Będzie go można łatwiej aktualizować, modyfikować i wprowadzać niezbędne zmiany, np. w czasie korekty rozkładu jazdy. – Wyświetlacze i infokioski będą prezentowały zbiorczą informację o kilkunastu najbliższych połączeniach – mówi Andrzej Pawłowski – wiceprezes PKP PLK.
Na wszystkich dworcach, stacjach i przystankach objętych projektem, zostaną zainstalowane megafony oraz elektroniczne tablice prezentujące aktualne rozkłady jazdy oraz informację o najbliższych połączeniach oraz monitoring. Dodatkowo, na 288 stacjach o kluczowym znaczeniu dla ruchu pasażerskiego, PLK zainstaluje wyświetlacze peronowe, z wizualną, dynamiczną informacją pasażerską. Te obiekty zostaną wyposażone w pełny system monitoringu, obejmujący zasięgiem budynki dworców, perony oraz przejścia.
Prace na peronach dworca Warszawa Śródmieście
(PKP SA)
Na dworcu Warszawa Śródmieście rozpoczął się montaż pasów ostrzegawczych na krawędziach peronów dla osób niewidomych. Prace będą prowadzone etapami. Przez pierwszych kilka dni podróżni nie odczują specjalnych niedogodności (nie będą wyłączane z użytku krawędzie peronowe). Prace związane z montażem pasów ostrzegawczych będą prowadzone: na peronach nr 1 i 2 (tor nr 3, kierunek wschodni): w okresie od 13 do 15 października, w godzinach nocnych; na peronach nr 2 i 3 (tor nr 4, kierunek zachodni): w okresie od 15 do 17 października, w godzinach nocnych; na peronie nr 1 (tor nr 3, kierunek wschodni): w okresie od 17 do 19 października oraz od 20 do 24 października, w godzinach nocnych; na peronie nr 2 (tor nr 3, kierunek wschodni): w okresie od 24 do 26 października oraz 27 do 31 października, w godzinach nocnych; na peronie nr 2 (tor nr 4, kierunek zachodni): w okresie od 3 do 9 listopada, w godzinach nocnych; na peronie nr 3 (tor nr 4, kierunek zachodni): w okresie od 12 do 16 listopada oraz od 17 do 19 listopada, w godzinach nocnych.
To może być kolejny rekordowy rok
(Port Gdynia)
W pierwszych 3 kwartałach 2014 roku przeładunki towarów w Porcie Gdynia wzrosły o 10,7% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. W liczbach rzeczywistych oznacza to wzrost o 1 376,9 tys. ton. Istotne wzrosty zanotowano w 2 głównych grupach towarowych obsługiwanych w Porcie Gdynia, tj. drobnica oraz zboże. Wzrosty te osiągnęły odpowiednio poziomy + 1 454,9 tys. ton oraz 436,9 tys. ton, co w ujęciu procentowym oznacza dynamikę + 17,9% oraz + 28,7%. Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie + 176,5%, odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 96,9 tys. ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Spadki odnotowano w trzech grupach ładunkowych, tj. węgiel i koks, inne masowe oraz drewno, a wyniosły one odpowiednio – 23,9% (‑ 469,7 tys. ton), – 8,7% (- 102,6 tys. ton) oraz – 53,8% (- 39,5 tys. ton). Należy spodziewać się, iż w 2014 roku obroty ładunkowe w Porcie Gdynia przewyższą poziom 2013 roku, co oznaczać będzie kolejny rekordowy rok.
VIII Konferencja Naukowa Porty Morskie 2014
(Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście)
16 października w Szczecinie odbędzie VIII edycja konferencji naukowej Porty Morskie 2014. Hasłem przewodnim tegorocznej konferencji będzie Polskie porty morskie w nowej perspektywie finansowej w Unii Europejskiej 2020. Celem konferencji jest podsumowanie efektów nowych inwestycji infrastrukturalnych w polskich portach morskich zrealizowanych w oparciu o środki finansowe Unii Europejskiej z lat 2007-2013. Jednakże w dużej mierze program konferencji dedykowany jest dyskusji nad strategią rozwoju polskich portów morskich i zmianami zagospodarowania przestrzennego, technicznego i funkcjonalnego w oparciu o środki nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020. Przedmiotem dyskusji będą również kierunki zmian dostępu do portów morskich od strony przedpola i zaplecza gospodarczego. Organizowane przedsięwzięcie to powrót po latach przerwy przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA do kontynuacji organizacji konferencji Porty Morskie. W minionych latach odbyło się siedem takich spotkań. Nawiązują one do odbywającej się od 11 lat konferencji Transport Morski.
Nowe wymagania w zakresie wyposażenia samolotów i śmigłowców w pasy bezpieczeństwa
(Urząd Lotnictwa Cywilnego)
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że zgodnie z rozporządzeniem komisji (UE) nr 965/2012 z 5 października 2012 r. przed wydaniem certyfikatu zgodnego z nowymi przepisami koncesjonowani przewoźnicy powinni wykazać spełnianie następujących wymagań: dla samolotów: zawartych w CAT.IDE.A.205 (a) (5) i CAT.IDE.A.205 (b), dotyczących wyposażenia samolotów we właściwe pasy bezpieczeństwa na każdym siedzeniu członka załogi lotniczej oraz na każdym siedzeniu położonym obok pilota i na każdym siedzeniu obserwatora położonym w kabinie załogi lotniczej; dla śmigłowców: zawartych w CAT.IDE.H.205 (a) (5) (6) i CAT.IDE.H.205 (b), dotyczących wyposażenia śmigłowców we właściwe pasy bezpieczeństwa na każdym siedzeniu członka załogi lotniczej i wymaganego członka personelu pokładowego oraz w przypadku śmigłowców, dla których indywidualne CofA wydano w dniu lub po dniu 1.08.1999 r. wymogów zawartych w CAT.IDE.H.205 (3) dotyczących wyposażenia we właściwe pasy bezpieczeństwa na każdym miejscu pasażerskim dla wszystkich pasażerów w wieku 24 miesięcy lub starszych. Po 8 kwietnia 2015 r. koncesjonowani przewoźnicy wykonujący loty z wykorzystaniem samolotów o maksymalnej certyfikowanej masie startowej (MCTOW) mniejszej niż 5700 kg i MOPSC mniejszej niż 9, będą zobowiązani wykazać spełnianie wymogu zawartego w CAT.IDE.A.205 (a) (3), czyli obowiązku wyposażenia każdego miejsca pasażerskiego we właściwe pasy bezpieczeństwa.
Redakcja BiznesAlert.pl
Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak