InfrastrukturaKolejeWszystko

Beim: Nie dla centrów handlowych zamiast dworców

Przedstawiciele kierownictwa PKP – ostatnio m.in. podczas Kongresu Kolejowego w Łodzi – zapewniają o chęci zbywania zbędnych nieruchomości kolejowych. Ich zagospodarowanie odbywa się z różnymi rezultatami. Z najlepszymi – zwykle atrakcyjne działki w centrach aglomeracji.

– Zbywanie niepotrzebnych kolei nieruchomości uważam za dobry kierunek. Natomiast nie powinno się to odbywać na zasadzie ślepej wyprzedaży. Kolej bowiem przy okazji dokonywania takich transakcji powinna poszukiwać synergii i balansu pomiędzy funkcją kolejową, a komercyjną (np. na terenach poprzemysłowych na bocznicach mogłyby funkcjonować centra przeładunkowe) – przekonuje w rozmowie z naszym portalem dr Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, adiunkt na Wydz. Melioracji i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Jego zdaniem jeśli sprzedawane są tereny pobliżu dworców to powinny tam powstawać obiekty, które „współgrają” z funkcją dworca – np. centra konferencyjne.

– Jednak w przypadku tego rodzaju transakcji mogę podać bardzo negatywne przykłady – mówi dalej Michał Beim. – Np. przebudowywany dworzec w Poznaniu stracił zupełnie swoją tożsamość. Stał się rodzajem przybudówki do galerii handlowych, na co pasażerowie się bardzo uskarżają.

W opinii eksperta nie dość, że obecny dworzec jest kompletnie zdezintegrowany z transportem publicznym – nie da się z niego przejść swobodnie do pobliskiego tramwaju, trzeba kluczyć; zainstalowano schody ruchome, ale działające tylko w jedną stronę itd.

– Wiem, że to względy finansowe decydują o tym, że na sprzedawanych terenach przydworcowych muszą powstawać obiekty komercyjne – mówi dalej Michał Beim. – Ale nie powinno zabudowywać się takich nieruchomości w dowolny sposób. Należy – jak mówiłem – zachować zasadę synergii między funkcją kolejową (pasażerską czy towarową), a rozwojem przestrzennym danego miasta.

Zdaniem eksperta nowy dworzec w Krakowie jest nieco lepszy niż w Poznaniu, ale daleki od ideału. PKP powinny wyciągnąć wnioski z popełnionych przez siebie błędów. A w ostatnich dwóch-trzech latach jest ich wiele.

– Nie jestem wrogiem centrów handlowych przy dworcach. Jestem natomiast wrogiem centrów handlowych zamiast dworców – kończy ekspert Instytutu Sobieskiego


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X