EnergetykaGaz.Wszystko

Maciążek: Rura Kulczyka uderzy w gazoport i korytarz gazowy

Radosław Dudziński z Polenergii wystąpił na konferencji Baltic Business Forum w Świnoujściu. Przedstawił współny projekt Polenergii i Naftogazu, który nazwał Korytarzem Wschód – Zachód. BiznesAlert.pl zaprezentował jego koncepcję. Sprawę skomentował Piotr Maciążek z Defence24.pl.

– Polska potrzebuje myślenia o nowej infrastrukturze zwiększającej zaopatrzenie w gaz. Rodzi to ciekawą szansę dla Polenergii do uzupełnienia Korytarza Północ-Południe korytarzem Wschód-Zachód. Służyłby bezpieczeństwu dostaw regionu. Zwiększyłby także szansę na to, że infrastruktura korytarza Północ-Południe byłaby wykorzystana. W jego skład mogłyby wejść gazoport, połączenie Polska-Niemcy, system przesyłowy Gaz-Systemu, połączenia ze Słowacją i Czechami oraz nowy interkonektor Polska-Ukraina. Potrzebne są jeszcze dwa nowe. Ten niemiecki i ukraiński. Na granicy zachodniej jesteśmy właścicielem projektu Bernau-Szczecin. Operatorami po stronie niemieckiem są Ontras i Gasunie Deutschland. Przydział mocy jest zależny od dostaw gazu norweskiego. To odpowiedź na bzdurne tezy o tym, że chcemy podłączyć się do nowych ilości rosyjskiego gazu – mówił Radosław Dudziński z Polenergii podczas Baltic Business Forum. – Gazociąg na Ukraine mógłby pozwolić na eksport 8 mld m3 rocznie na Wschód i 7 na Zachód. Przepustowość pobliskich magazynów to 18 mld m3, z czego 9 mld mogą wykorzystać strony trzecie. Także ta ilość to potencjał do zaopatrzenia już nie tylko Polski ale także innych krajów regionu. Te magazyny mogą odgrywać istotną rolę strategiczną – wyliczał. Przyznał, że jego firma będzie się starać o przyznanie inwestycji statusu projektu wspólnego interesu Unii Europejskiej (PCI) oraz o zwolnienie 90 procent jej mocy spod reżimu trzeciego pakietu energetycznego.

– Powiązana kapitałowo z Janem Kulczykiem Polenergia prawdopodobnie zdaje sobie sprawę z tego, że przedstawianie jej projektu jako istotnego krajowego czynnika dywersyfikacyjnego jest dość karkołomne i zapewne z tego powodu zdecydowała o jego modyfikacji (głównie na potrzeby wizerunkowe) – utrzymuje Piotr Maciążek. – Można odnieść wrażenie, że pomysł Korytarza Wschód – Zachód powstał jedynie po to, by na fali popularności tematyki ukraińskiej uzasadnić potrzebę realizacji projektu Gazociągu Bernau – Szczecin i pokazać, że nie musi on kolidować z budową terminala LNG w Świnoujściu.

– Gazoport w Świnoujściu i Korytarz Gazowy Północ – Południe mający połączyć go z chorwackim terminalem Adria powstającym na wyspie Krk, mogą ucierpieć jeżeli projekty Polenergii zostaną zrealizowane. Ostateczna decyzja w tej sprawie pozostaje w rękach państwa – kwituje autor Defence24.pl.

Źródło: Biznesalert.pl/Defence24.pl


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X