icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak chronić infrastrukturę energetyczną na morzu? Dyskusja na IV FBM (RELACJA)

Ochrona morskiej infrastruktury krytycznej wymaga podejścia kompleksowego – podkreślili uczestnicy dyskusji ,,Morski wymiar infrastruktury krytycznej: porty, szlaki żeglugowe i infrastruktura energetyczna wobec współczesnych i przyszłych wyzwań” odbywającej się w ramach IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. BiznesAlert.pl był patronem medialnym wydarzenia.

Według biorącego udział w debacie Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ochrona przed zagrożeniami infrastruktury morskiej wymaga zintegrowanych działań. – Trudno mówić o tym, że dany resort odpowiada jedynie za konkretny odcinek i nie bierze pod uwagę innych uwarunkowań. Ochrona infrastruktury krytycznej wymaga kompleksowego podejścia – dodał Styczyński.

Przedstawiciel resortu zaznaczył, że dostawy realizowane przez porty, które są węzłami komunikacyjnymi są elementem normalnego funkcjonowania gospodarki, niezbędnymi do planowego zaopatrzania społeczeństwa i przemysłu w surowce. – Przerwanie dostaw może być groźne dla działania gospodarki i będzie wymagało reakcji. Dlatego podejmowane są działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa tej infrastruktury – stwierdził.

Z kolei inny panelista, dr Walentin Vasilev z Nikola Vaptsarov Naval Academy zauważył, że bezpieczeństwo morskie, w tym infrastruktury powinno być rozważane nie tylko na szczeblu krajowym, ale też międzynarodowym. – Trzeba zwiększyć dywersyfikację dostaw energii. Obecnie występujące zagrożenia są niestandardowe i często wykraczają poza te dotychczas nam znane, szczególnie jeśli chodzi o te o charakterze hybrydowym – łączą się one między innymi z działaniami dezinformacyjnymi – powiedział Vasilev.

– Musimy dostosować własne systemy obrony do obecnie zmieniających się warunków. Następnym wyzwaniem są ataki hakerów. Ważne jest zlokalizowanie tego zagrożenia. Kolejny problem to ataki z wykorzystaniem dronów. Nie wolno ich ignorować. Celem dronów jest atak na słabe ogniwa występujące w naszej infrastrukturze krytycznej np. na instalacje na morzu, instalacje transportowe – wyjaśnił Vasilew.

– Najważniejsze jest tu spójne działanie poszczególnych krajów członkowskich UE. Ważne jest, aby znać swoje słabe strony – dodał na koniec Vasilew.

Pułkownik Straży Granicznej i komendant Morskiego Oddziału SG, Andrzej Pokropski, odpowiadając na pytanie, dotyczące roli jego formacji w ochronie obszarów morskich, który również brał udział w debacie, powiedział, że funkcjonariusze wykonują swoje zadania na obszarach morskich nie tylko przy wykorzystaniu jednostek pływających, ale także statków powietrznych, które likwidują wszystkie zagrożenia na ziemi. Oprócz codziennej służby mamy za zadanie dokonywać oceny planów ochrony infrastruktury krytycznej. Współpracujemy także z innymi podmiotami z sektora bezpieczeństwa. – powiedział

Również Maciej Zawadzki, dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR), przedstawił zadania swojej formacji w zakresie bezpieczeństwa morskiego. – W ciągu ostatnich 15 lat przeprowadzono 3351 akcji ratowniczych. W tej chwili instytucja jest przygotowana do zwalczenia skutków zanieczyszczeń w obrębie Morza Bałtyckiego np. w przypadku skażenia ekologicznego czy na skutek awarii gazowca albo w wyniku transportu ropy naftowej. Do tej pory nie było poważniejszych wypadków – powiedział Zawadzki.

Uczestnicy dyskusji moderowanej przez Marka Witeckiego, członka Zarządu Targów Warszawskich S.A., wskazywali również na konieczność współpracy odpowiednich służb m.in. Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i Marynarki Wojennej czy Straży Granicznej. Jak zaznaczył dyrektor służby Maciej Zawadzki, prowadzone są odpowiednie ćwiczenia i szkolenia. Poinformował też, że rozważana jest współpraca z Ośrodkiem Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego, a także z jednostką wojskową Formoza.

Ochrona morskiej infrastruktury krytycznej wymaga podejścia kompleksowego – podkreślili uczestnicy dyskusji ,,Morski wymiar infrastruktury krytycznej: porty, szlaki żeglugowe i infrastruktura energetyczna wobec współczesnych i przyszłych wyzwań” odbywającej się w ramach IV Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. BiznesAlert.pl był patronem medialnym wydarzenia.

Według biorącego udział w debacie Macieja Styczyńskiego, naczelnika Wydziału Przemysłu Okrętowego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, ochrona przed zagrożeniami infrastruktury morskiej wymaga zintegrowanych działań. – Trudno mówić o tym, że dany resort odpowiada jedynie za konkretny odcinek i nie bierze pod uwagę innych uwarunkowań. Ochrona infrastruktury krytycznej wymaga kompleksowego podejścia – dodał Styczyński.

Przedstawiciel resortu zaznaczył, że dostawy realizowane przez porty, które są węzłami komunikacyjnymi są elementem normalnego funkcjonowania gospodarki, niezbędnymi do planowego zaopatrzania społeczeństwa i przemysłu w surowce. – Przerwanie dostaw może być groźne dla działania gospodarki i będzie wymagało reakcji. Dlatego podejmowane są działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa tej infrastruktury – stwierdził.

Z kolei inny panelista, dr Walentin Vasilev z Nikola Vaptsarov Naval Academy zauważył, że bezpieczeństwo morskie, w tym infrastruktury powinno być rozważane nie tylko na szczeblu krajowym, ale też międzynarodowym. – Trzeba zwiększyć dywersyfikację dostaw energii. Obecnie występujące zagrożenia są niestandardowe i często wykraczają poza te dotychczas nam znane, szczególnie jeśli chodzi o te o charakterze hybrydowym – łączą się one między innymi z działaniami dezinformacyjnymi – powiedział Vasilev.

– Musimy dostosować własne systemy obrony do obecnie zmieniających się warunków. Następnym wyzwaniem są ataki hakerów. Ważne jest zlokalizowanie tego zagrożenia. Kolejny problem to ataki z wykorzystaniem dronów. Nie wolno ich ignorować. Celem dronów jest atak na słabe ogniwa występujące w naszej infrastrukturze krytycznej np. na instalacje na morzu, instalacje transportowe – wyjaśnił Vasilew.

– Najważniejsze jest tu spójne działanie poszczególnych krajów członkowskich UE. Ważne jest, aby znać swoje słabe strony – dodał na koniec Vasilew.

Pułkownik Straży Granicznej i komendant Morskiego Oddziału SG, Andrzej Pokropski, odpowiadając na pytanie, dotyczące roli jego formacji w ochronie obszarów morskich, który również brał udział w debacie, powiedział, że funkcjonariusze wykonują swoje zadania na obszarach morskich nie tylko przy wykorzystaniu jednostek pływających, ale także statków powietrznych, które likwidują wszystkie zagrożenia na ziemi. Oprócz codziennej służby mamy za zadanie dokonywać oceny planów ochrony infrastruktury krytycznej. Współpracujemy także z innymi podmiotami z sektora bezpieczeństwa. – powiedział

Również Maciej Zawadzki, dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (MSPiR), przedstawił zadania swojej formacji w zakresie bezpieczeństwa morskiego. – W ciągu ostatnich 15 lat przeprowadzono 3351 akcji ratowniczych. W tej chwili instytucja jest przygotowana do zwalczenia skutków zanieczyszczeń w obrębie Morza Bałtyckiego np. w przypadku skażenia ekologicznego czy na skutek awarii gazowca albo w wyniku transportu ropy naftowej. Do tej pory nie było poważniejszych wypadków – powiedział Zawadzki.

Uczestnicy dyskusji moderowanej przez Marka Witeckiego, członka Zarządu Targów Warszawskich S.A., wskazywali również na konieczność współpracy odpowiednich służb m.in. Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa i Marynarki Wojennej czy Straży Granicznej. Jak zaznaczył dyrektor służby Maciej Zawadzki, prowadzone są odpowiednie ćwiczenia i szkolenia. Poinformował też, że rozważana jest współpraca z Ośrodkiem Szkolenia Nurków i Płetwonurków Wojska Polskiego, a także z jednostką wojskową Formoza.

Najnowsze artykuły