Rząd chorwacki przeznaczy 234 mln euro na finansowanie pierwszej fazy budowy terminalu LNG na wyspie Krk.
Zakłada ona sprowadzenie na wyspę pływającej jednostki do magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego (FSRU) wartej 160 mln euro oraz budowy niezbędnych instalacji naziemnych oraz gazociągów za kolejne 60 mln euro. Przyłączenie instalacji do sieci gazowej ma kosztować kolejne 14 mln euro.
Pierwsza transza finansowania państwowego w wysokości 50 mln euro trafi na konto budowniczych w 2019 roku, a druga – w 2020 roku. Kolejne 32,6 mln euro ma zapewnić państwowa firma HEP oraz operator gazociągów przesyłowych Plinacro, które zarządzają joint venture mającym stać się operatorem obiektu.
W grudniu 2017 roku Komisja Europejska uznała terminal LNG na wyspie Krk za przedsięwzięcie o znaczeniu wspólnotowym i wpisała je na listę Projektów Wspólnego Zainteresowania (PCI). Dzięki temu mogła mu przekazać 101,4 mln dofinansowania. Roczna przepustowość obiektu ma wynieść początkowo 2 mld m sześc. Całkowity koszt projektu wyniesie według szacunków 383,6 mln euro.
Terminal LNG w Chorwacji znajdzie się na południowym końcu sieci gazociągów Korytarza Północ-Południe. Na jego północnym krańcu znajduje się już terminal w Świnoujściu zarządzany przez spółkę Polskie LNG. Oba obiekty mają zasilić gazem Europę Środkowo-Wschodnią i w ten sposób zróżnicować źródła dostaw, zapewniając niższe ceny odbiorcom.
SeeNews/Wojciech Jakóbik