Raport: Elektromobilność najszybciej rozwinie się w Azji, potem w Europie i USA

0
18
Fot. BiznesAlert.pl

To, jak szybko pojazdy elektryczne staną się powszechne na całym świecie, będzie zależeć od poziomu wsparcia rządowego dla polityk, które obniżą emisję dwutlenku węgla w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym i zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, czytamy w raporcie S&P Global Ratings.

Podczas gdy przejście od pojazdów z silnikami spalinowymi do pojazdów czysto elektrycznych jest wciąż na wczesnym etapie, raport wykazuje, że przyjęcie pojazdów elektrycznych będzie zależało od rządowych zachęt, kosztów baterii i przydatności infrastruktury. – Oczekujemy, że przejście na pojazdy elektryczne nastąpi szybciej w Azji, a następnie w Europie, a potem w Stanach Zjednoczonych – podał raport.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych może sięgnąć około 10 procent światowej sprzedaży lekkich pojazdów do 2025 roku. Wraz ze wzrostem globalnej floty samochodowej normy emisji dla wielu krajów stały się bardziej rygorystyczne. Chiny mają regulacje, które ograniczają średnią emisję CO2 floty do 117 gramów na kilometr, podczas gdy USA osiągają poziom 119 g/km, a Europa 95 g/ km, wszystkie do 2021 roku. Oprócz CO2 pojawiają się rosnące obawy przed narażeniem na tlenki azotu lub NOX, który spowodował spadek sprzedaży nowych aut z silnikiem diesla w Europie, zwiększając popyt na silniki benzynowe i hybrydy.

Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczyła 2 miliony sztuk w 2018 roku, w porównaniu do 1,1 miliona sztuk w 2017 roku. Mimo intensywnego wzrostu sprzedaż pojazdów elektrycznych z wtyczkami stanowiła jedynie około 2 procent całkowitej wartości w 2018 roku. Chińskie firmy wyprodukowały i sprzedały 1,26 mln pojazdów elektrycznych w 2018 roku, co stanowi wzrost o 61,7 procent w porównaniu z 2017 rokiem. W 2017 roku Chiny stanowiły 40 procent światowej floty pojazdów EV. Chiński rząd chce, by sprzedaż EV co najmniej 7 procent krajowego rynku 2020 roku i 20 procent do 2025 roku.

W USA sprzedaż pojazdów elektrycznych w roku 2018 wyniosła 361 307 sztuk, według publikacji branżowej InsideEvs. W 2017 roku było 199 826 sztuk. W 2018 roku Tesla sprzedała 139,782 sztuk Modelu 3, co czyni go najlepiej sprzedającym się modelem w USA. W ostatnich czterech miesiącach ubiegłego roku Tesla sprzedała średnio 20 975 Modeli 3 na miesiąc. Według InsideEVs, Tesla sprzedała w styczniu zaledwie 6500 Modeli 3. Firma z siedzibą w Kalifornii ogłosiła dwie obniżki cen Modelu 3 w styczniu, a także redukcję zatrudnienia o 7 procent.

Wysoki koszt akumulatorów elektrycznych pozostaje poważną przeszkodą w masowej produkcji pojazdów elektrycznych, stwierdziła S&P Global Ratings. – Chociaż dostosowanie chemii akumulatorów litowo-jonowych może poprawić wydajność, gęstość energii jest względnie stała – czytamy w raporcie.. Wraz ze wzrostem popytu na pojazdy elektryczne, agencja ratingowa stwierdziła, że ​​spodziewa się spadku kosztów akumulatorów ze względu na efekt skali. Stwierdzono, że cena 100 USD/kW jest ceną przełomową, jeśli chodzi o przystępność cenową.

– Chociaż mogą istnieć inne technologie wykazujące obietnice lepszej wydajności (tj. akumulatory półprzewodnikowe), uważamy, że każde alternatywne podejście musiałoby mieć znaczące zalety, aby zastąpić akumulator litowo-jonowy jako podstawową technologię dla pojazdów elektrycznych w bliskim i pośrednim okresie, zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom inwestycji w badania i rozwój oraz zdolność produkcyjną do tej pory – czytamy w komunikacie.

S&P Platts