icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

ZPPE: Zaproponowany przez ME model rekompensat wprowadza nierówne traktowanie spółek obrotu

Jedynym niedyskryminującym sposobem kalkulacji rekompensat jest różnica pomiędzy cenami sprzedaży energii do odbiorców, jakie wynikają z kontraktów zawartych na 2019 r., a poziomem cen, po jakich firmy muszą sprzedawać energię na podstawie przyjętych regulacji – uważa Związek Pracodawców Prywatnych Energetyk i ocenia, że proponowany przez ME modelu wypłaty rekompensat może skutkować uznaniem przez Komisję Europejską, że są one niedozwoloną pomocą publiczną.

W opinii ZPPE projekt rozporządzenia ministra energii, w którym określone zostały zasady wyliczania rekompensat dla sprzedawców, pogłębi sytuację niemal całkowitego zaprzestania składania ofert odbiorcom przez sprzedawców prądu.

– Ministerstwo Energii zaproponowało projekt rozporządzenia, który zawiera tak dużą liczbę wariantów, wzorów, wskaźników i definicji, że powstaje pytanie, w jakim czasie uda się zbudować system rozliczeń rekompensat dla każdego punktu poboru energii w Polsce – mówi Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

W ocenie związku najwięcej kontrowersji wzbudza, zawarta w rozporządzeniu propozycja odjęcia 15 zł na MWh w kalkulacji wielkości rekompensaty. Według ZPPE taki zapis jest niezgodny z ustawą i szkodliwy dla sprzedawców, bo zgodnie z ustawą rekompensaty odnoszą się do cen stosowanych 30 czerwca 2018 r., nie zaś do cen pomniejszonych dodatkowo o 15 zł na MWh, jak przyjęto w projekcie rozporządzenia. ZPPE uważa, że wzór ten zawiera błąd, który wymaga korekty, ponieważ dwukrotnie uwzględnia obniżenie stawki akcyzowej tj. najpierw w wyliczeniu kosztów pozostałych, w których stosuje się już niższą stawkę na 2019 r. w wysokości 5 zł, a następnie poprzez dodatkowe odjęcie 15 zł jako różnicy w stawkach akcyzowych.

– Skutek jest taki, że jeśli przyjmiemy cenę średnioważoną w wysokości 320 zł/MWh, zaś sprzedawca sprzedaje po 220 zł/MWh, to kwota rekompensaty powinna wynieść 100 zł/MWh. Ze wzoru zastosowanego w rozporządzeniu wynika jednak kwota 85 zł/MWh, gdyż dodatkowo odejmowane jest 15 zł/MWh – wylicza ZPPE.

Zdaniem ZPPE zaproponowany w rozporządzeniu współczynnik C wprowadza nierówne traktowanie spółek obrotu, ponieważ cena średnioważona wyznaczona dla przedsiębiorstwa obrotu działającego w grupie kapitałowej razem z wytwarzaniem jest znacznie (nawet o ok. 40 proc.) niższa niż cena dla przedsiębiorstwa działającego poza grupą kapitałową.

– Nawet jeżeli w obu przypadkach przedsiębiorstwa obrotu całość energii kupowały za pośrednictwem giełdy energii i poniosły identyczne koszty. Ustawa nie daje ministrowi mandatu do rozliczania wysokości rekompensat na poziomie przychodów grup kapitałowych, tylko na poziomie spółek obrotu – wyjaśnia związek.

W ocenie ZPPE, projekt rozporządzenia zawiera również niepotrzebną wariantowość stosowanych wobec odbiorców cen, która doprowadzi do chaosu informacyjnego i niezadowolenia klientów z jednej strony, oraz do powstania niepotrzebnych kosztów po stronie sprzedawców z drugiej strony.

ZPPE
Jedynym niedyskryminującym sposobem kalkulacji rekompensat jest różnica pomiędzy cenami sprzedaży energii do odbiorców, jakie wynikają z kontraktów zawartych na 2019 r., a poziomem cen, po jakich firmy muszą sprzedawać energię na podstawie przyjętych regulacji – uważa Związek Pracodawców Prywatnych Energetyk i ocenia, że proponowany przez ME modelu wypłaty rekompensat może skutkować uznaniem przez Komisję Europejską, że są one niedozwoloną pomocą publiczną.

W opinii ZPPE projekt rozporządzenia ministra energii, w którym określone zostały zasady wyliczania rekompensat dla sprzedawców, pogłębi sytuację niemal całkowitego zaprzestania składania ofert odbiorcom przez sprzedawców prądu.

– Ministerstwo Energii zaproponowało projekt rozporządzenia, który zawiera tak dużą liczbę wariantów, wzorów, wskaźników i definicji, że powstaje pytanie, w jakim czasie uda się zbudować system rozliczeń rekompensat dla każdego punktu poboru energii w Polsce – mówi Daria Kulczycka, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

W ocenie związku najwięcej kontrowersji wzbudza, zawarta w rozporządzeniu propozycja odjęcia 15 zł na MWh w kalkulacji wielkości rekompensaty. Według ZPPE taki zapis jest niezgodny z ustawą i szkodliwy dla sprzedawców, bo zgodnie z ustawą rekompensaty odnoszą się do cen stosowanych 30 czerwca 2018 r., nie zaś do cen pomniejszonych dodatkowo o 15 zł na MWh, jak przyjęto w projekcie rozporządzenia. ZPPE uważa, że wzór ten zawiera błąd, który wymaga korekty, ponieważ dwukrotnie uwzględnia obniżenie stawki akcyzowej tj. najpierw w wyliczeniu kosztów pozostałych, w których stosuje się już niższą stawkę na 2019 r. w wysokości 5 zł, a następnie poprzez dodatkowe odjęcie 15 zł jako różnicy w stawkach akcyzowych.

– Skutek jest taki, że jeśli przyjmiemy cenę średnioważoną w wysokości 320 zł/MWh, zaś sprzedawca sprzedaje po 220 zł/MWh, to kwota rekompensaty powinna wynieść 100 zł/MWh. Ze wzoru zastosowanego w rozporządzeniu wynika jednak kwota 85 zł/MWh, gdyż dodatkowo odejmowane jest 15 zł/MWh – wylicza ZPPE.

Zdaniem ZPPE zaproponowany w rozporządzeniu współczynnik C wprowadza nierówne traktowanie spółek obrotu, ponieważ cena średnioważona wyznaczona dla przedsiębiorstwa obrotu działającego w grupie kapitałowej razem z wytwarzaniem jest znacznie (nawet o ok. 40 proc.) niższa niż cena dla przedsiębiorstwa działającego poza grupą kapitałową.

– Nawet jeżeli w obu przypadkach przedsiębiorstwa obrotu całość energii kupowały za pośrednictwem giełdy energii i poniosły identyczne koszty. Ustawa nie daje ministrowi mandatu do rozliczania wysokości rekompensat na poziomie przychodów grup kapitałowych, tylko na poziomie spółek obrotu – wyjaśnia związek.

W ocenie ZPPE, projekt rozporządzenia zawiera również niepotrzebną wariantowość stosowanych wobec odbiorców cen, która doprowadzi do chaosu informacyjnego i niezadowolenia klientów z jednej strony, oraz do powstania niepotrzebnych kosztów po stronie sprzedawców z drugiej strony.

ZPPE

Najnowsze artykuły