InfrastrukturaKolejeWszystko

Tchórzewski: Zobowiązania PKP PLK za 2014 r. przekroczą 20 mld zł

Od dawna wiadomo o problemach związanych z rozliczeniem dofinansowania unijnego na rozwój transportu kolejowego za lata 2007-2013. Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR na ostatnim krakowskim kongresie infrastruktury stwierdził nawet – jak napisał Rynek Infrastruktury – że w przypadku kolei trudno jest mówić o nowej unijnej perspektywie finansowej za lata 2014-2020. Zacznie się bowiem ona z 2-3 letnim falstartem. Co jest tego przyczyną? – Jeszcze w 2011 r. ówczesna minister rozwoju regionalnego Ewa Bieńkowska wystąpiła do Komisji Europejskiej o akceptację pomysłu przesunięcia kwoty 1,2 mld euro dofinansowania unijnego z runku kolejowego – na drogi – przypomina w rozmowie z naszym portalem pos. Krzysztof Tchórzewski (PiS), wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, b. wiceminister gospodarki.

Poseł dodaje, że Komisja Europejska zaleca, by stosunek środków (ogółem: krajowych + z UE) przeznaczanych na kolej w stosunku do tych kierowanych na drogi wynosił co najmniej jak 40 : 60%. A jeszcze lepiej: 50 : 50%. Ponieważ KE uważa, że rozwój kolei w Europie został poważnie zaniedbany.

– Tymczasem w Polsce wówczas podział ten w praktyce miał się jak 25 : 75% na niekorzyść kolei – twierdzi Krzysztof Tchórzewski. – Już wówczas w mediach wypowiadałem się, że Komisja Europejska nie zgodzi się w związku z tym na plan min. Ewy Bieńkowskiej. I że należy w związku z tym przygotowywać nowe inwestycje. Rząd mimo to wciąż podtrzymywał swoje stanowisko o konieczności przesunięcia części środków przeznaczonych na kolej – na drogi.

W kutym 2012 r. wiceszef sejmowej komisji infrastruktury dowiedział się, że na 100 proc. nie będzie zgody KE na manewr forsowany przez polski rząd.

– W marcu 2012 r. w wypowiedzi dla I programu Polskiego Radia powtórzyłem tę wiadomość, że będzie negatywna opinia KE – twierdzi dalej Krzysztof Tchórzewski. – W związku z tym prosiłem, by resorty regionu regionalnego oraz infrastruktury, by jednak przystąpiły do realizacji wcześniej zaplanowanych inwestycji kolejowych. – Zostałem wówczas mocno zbesztany przez p. minister Bieńkowską. W końcu na przełomie listopada i grudnia 2012 r. KE potwierdziła swe dotychczasowe stanowisko i ogłosiła, że się nie zgadza na przesunięcie środków z kolei na drogi, o co zabiegała minister Ewa Bieńkowska.

Mimo, że poseł należy do opozycji, nie chciał, by środki unijne, niewykorzystane na kolej po prostu przepadły.

– Zaproponowałem wówczas by skierować do KE drugi projekt spec-ustawy, ułatwiający inwestycje na rynku kolejowym – na wzór istniejącej spec-ustawy drogowej – mówi dalej pos. Krzysztof Tchórzewski. – Na dzień dzisiejszy istnieje zagrożenie, że w odniesieniu do rozliczenia środków unijnych z perspektywy 2007-2013 5-7 mld zł zostanie niewykorzystanych.

Jednak, gdyby zostały wprowadzone zaproponowane ustawowe ułatwienia, może uratujemy z tej kwoty jakieś 2-3 mld zł. Lecz poseł zakłada, że mimo wszystko 3-4 mld zł ostatecznie może zostać niewykorzystanych.

– Nawet przy maksymalnym natężeniu robót do końca br. i w przyszłym roku PKP PLK nie jest w stanie zacząć wykorzystywać żadnych unijnych środków na kolej z nowej perspektywy 2014-2020 – uważa b. wiceminister gospodarki. Spółka ta bowiem musi najpierw rozliczyć poprzednią perspektywę. Przecież nie było w odpowiedniej wysokości poręczeń kredytowych by zadłużona PKP PLK była w stanie dofinansowywać inwestycje z krajowej puli już w 2013 r. Trzeba było wówczas emitować obligacje.

Obecnie zadłużenie tej formy jest olbrzymie. Mówi się w mediach o likwidacji zadłużenia PKP SA, ale przenosi się to na olbrzymie zadłużenie PKP PLK. Zakładam, że sumarycznie zobowiązania ogółem tej spółki za obecny rok przekroczą 20 mld zł.


Powiązane artykuły

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X