W segmencie Sprzedaż Energa wymienia takie czynniki, jak operacyjne wdrożenie Ustawy z dnia 28 grudnia 2018 roku o cenach energii, utrzymanie wolumenu sprzedaży detalicznej, trwające spory dotyczące umów CPA, optymalizację kosztów stałych.
W I kwartale 2019 roku Energa miała 554 mln zł EBITDA wobec 626 mln zł rok wcześniej. EBITDA linii biznesowej Dystrybucja wzrosła o 8 proc. rdr, do 548 mln zł, co było przede wszystkim efektem znacznie wyższej marży na sprzedaży usługi dystrybucyjnej ze stratami sieciowymi przy jednoczesnym wzroście kosztów OPEX.
Polepszenie EBITDA rdr odnotowała również linia biznesowa Wytwarzanie (o 15 proc. rdr, do 118 mln zł), na co wpłynęły przede wszystkim wysokie ceny rynkowe energii elektrycznej oraz rekordowa produkcja z wiatru.
Z kolei trzecia główna linia biznesowa grupy, tj. Sprzedaż odnotowała stratę EBITDA na poziomie 95 mln zł w stosunku do 53 mln zł zysku w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wynikało to głównie z dostosowania się przez grupę do przepisów ustawy o cenach energii przy braku rozporządzeń wykonawczych. Skutkowało to utrzymaniem fakturowania klientów po obniżonych cenach przy jednocześnie wyższych kosztach zakupu energii elektrycznej.