icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

We Wrocławiu rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego

W sobotę 8 czerwca we Wrocławiu rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Przelot zorganizowało Fortum – lider czystych technologii energetycznych. W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Fortum chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

– Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata – podkreślał tuż przed startem maszyny w dziewiczy, na polskim niebie, lot Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Organizowany przez Fortum przelot Pipistrel Alpha Electro z Wrocławia do Warszawy będzie drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę. W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy. Firma liczy, że dzięki temu uda się zebrać więcej danych i obserwacji, które w przyszłości zostaną wykorzystane do rozwoju sieci ładowarek przeznaczonych dla tego typu maszyn. Jak podkreślają przedstawiciele Fortum, samoloty takie jak Pipistrel Alpha Electro to dopiero pierwsze kroki w stronę elektryfikacji przewozów lotniczych, stąd wiele ograniczeń wynikających z dość małych pojemności baterii w porównaniu do tych stosowanych np. w samochodach. Mówiąc jednak o przyszłości tego typu samolotów, warto przypomnieć, że jeszcze 15 lat temu samochody elektryczne wydawały się mało użyteczną ciekawostką. Obecnie są ważnym elementem rynku motoryzacyjnego, a ich zasięgi pozwalają na codzienne użytkowanie tego typu aut w warunkach miejskich.

– Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania. Stąd inicjatywy takie jak ta Fortum bardzo nas cieszą – mówi Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel w Polsce.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbije się w polskie niebo, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Fortum

W sobotę 8 czerwca we Wrocławiu rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Przelot zorganizowało Fortum – lider czystych technologii energetycznych. W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Fortum chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

– Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata – podkreślał tuż przed startem maszyny w dziewiczy, na polskim niebie, lot Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Organizowany przez Fortum przelot Pipistrel Alpha Electro z Wrocławia do Warszawy będzie drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę. W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy. Firma liczy, że dzięki temu uda się zebrać więcej danych i obserwacji, które w przyszłości zostaną wykorzystane do rozwoju sieci ładowarek przeznaczonych dla tego typu maszyn. Jak podkreślają przedstawiciele Fortum, samoloty takie jak Pipistrel Alpha Electro to dopiero pierwsze kroki w stronę elektryfikacji przewozów lotniczych, stąd wiele ograniczeń wynikających z dość małych pojemności baterii w porównaniu do tych stosowanych np. w samochodach. Mówiąc jednak o przyszłości tego typu samolotów, warto przypomnieć, że jeszcze 15 lat temu samochody elektryczne wydawały się mało użyteczną ciekawostką. Obecnie są ważnym elementem rynku motoryzacyjnego, a ich zasięgi pozwalają na codzienne użytkowanie tego typu aut w warunkach miejskich.

– Pipistrel Alpha Electro to pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Jednak wyraźnie widać zainteresowanie tego typu maszynami zarówno wśród klientów jak i inżynierów pracujących nad nowymi konstrukcjami. Elektryfikacja nieba wydaje się więc tylko kwestią czasu. Ważne będzie, by za rozwojem samych samolotów napędzanych prądem poszedł również rozwój infrastruktury potrzebnej do ich ładowania. Stąd inicjatywy takie jak ta Fortum bardzo nas cieszą – mówi Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel w Polsce.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbije się w polskie niebo, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Fortum

Najnowsze artykuły