InfrastrukturaKolejeLotniskaWszystko

Budowa linii kolejowej Modlin-Płock jest zasadna

Władze województwa mazowieckiego są o krok od przyjęcia kontraktu terytorialnego, który ma obowiązywać w latach 2014-2023. Najprawdopodobniej kontrakt zostałby już przyjęty, jednak marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik zabiega, aby umieścić w nim m.in. projekt budowy linii kolejowej z lotniska w Modlinie do Płocka – poinformował Rynek Kolejowy. 

Budowa linii kolejowej Modlin – Płock, a przede wszystkim budowa bocznicy kolejowej do Modlina, to niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia mieszkańców różnych części Mazowsza – twierdzi w rozmowie z naszym portalem Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

W jej opinii Płock jako trzecie po Warszawie i Radomiu miasto na Mazowszu nie ma dogodnego, bezpośredniego połączenia z Warszawą, co stanowi barierę rozwoju tej części regionu.

– Dodatkowo, analizy w ramach wstępnego studium wykonalności wskazały na zasadność realizacji inwestycji pod kątem szacowanych potoków pasażerskich, ale również i ruchu pociągów towarowych – stwierdza Marta Milewska. – Kolejnym czynnikiem jest lotnisko w Modlinie, które bardzo dobrze się rozwija. Korzysta z niego 2 mln osób rocznie. Obecnie, by dojechać z Warszawy do lotniska pociągiem, trzeba korzystać z łączonego systemu: pociąg i autobus. Działa to bardzo sprawnie, ale z punktu widzenia pasażerów dogodniejsze jest bezpośrednie połączenie kolejowe – jak w przypadku wielu lotnisk w Europie. Poza tym połączenie to pozwoliłoby skomunikować bezpośrednio oba porty lotnicze – lotnisko im. F. Chopina z lotniskiem w Modlinie.

Zdaniem rzeczniczki prasowej UM Woj. Mazowieckiego jednocześnie lepszego skomunikowania z lotniskiem wymagają mieszkańcy północno-zachodniego Mazowsza.

– Budowa bezpośredniej linii kolejowej z Warszawy do Modlina to także podstawa do przedłużenia tej linii w kierunku Płocka – mówi dalej Marta Milewska. – Trzeba pamiętać, że obecnie mieszkańcy Płocka dojeżdżają do Warszawy drogą okrężną przez Kutno i Łowicz, czyli właściwie przez tereny innego województwa.

Rzeczniczka zauważa, że mamy w Polsce wiele braków w liniach kolejowych. Inwestycje te nie są łatwe do przeprowadzenia – zarówno ze względu na koszt, jak i na protesty różnych grup oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń.

– Orientacyjny koszt wykonania bocznicy do Modlina to ok. 250 mln zł, a połączenia Płocka z Modlinem to ponad 1,5 mld zł – wylicza Milewska. – Ta inwestycja jest jednak niezwykle potrzebna. Nie można mówić o jej regionalnym charakterze, ponieważ dotyczy pasażerów lotniska w Modlinie, z którego korzystają w dużym stopniu również mieszkańcy północno-wschodniej Polski. Dlatego tak ważne jest, by była to inwestycja poważnie traktowana przez stronę rządową.

– Oczekujemy zaangażowania ze strony rządu, np. poprzez przeznaczenie odpowiednich środków w programach unijnych na poziomie krajowym. Trzeba też pamiętać o tym, że na razie zgodnie z prawem budowę linii kolejowej może zrealizować jedynie PKP PLK. Potrzebna jest zatem pełna współpraca – kończy rzeczniczka.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Strajk we Francji. Odwołano 40 procent lotów

Na skutek strajku we Francji odwołano około 40 procent paryskich lotów. Dyrektor Ryanair określił je jako niedopuszczalne. Pierwszego dnia, w...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Udostępnij:

Facebook X X X