PAPŚrodowisko

Emilewicz: W sprzedaży nadal są tzw. kopciuchy. Trzeba to zmienić

Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz. Fot. MPiT

Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz. Fot. MPiT

W sprzedaży są wciąż urządzenia niespełniające wymagań rozporządzenia ws. kotłów na paliwa stałe – mówiła w czwartek minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Dodała, że trzeba to zmienić.

Kary za wprowadzanie “kopciuchów”

W parlamencie trwają prace nad nowelą Prawa ochrony środowiska (POŚ). Projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska oraz ustawy o Inspekcji Handlowej zakłada, że za wprowadzanie na polski rynek tzw. kopciuchów będą grozić kary. Inspekcja Handlowa ma zyskać konkretne uprawnienia w walce z handlem kotłami na paliwo stałe, które nie spełniają wymogów.

“Z obserwacji rynku kotłów na paliwo stałe wynika, że ciągle w sprzedaży stacjonarnej i internetowej dostępne są urządzenia niespełniające wymagań rozporządzenia. Co więcej, stanowią one znaczny odsetek ofert. Wciąż mamy zatem do czynienia z obchodzeniem istniejących przepisów. Chcemy to zmienić” – podkreśliła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, cytowana w czwartkowym komunikacie resortu.

Celem MPiT, które przygotowało propozycję noweli, jest poprawa jakości powietrza w Polsce. “Projekt noweli to kolejny, po nowelizacji rozporządzenia dot. wymagań dla kotłów na paliwo stałe krok, który pomoże w walce ze smogiem” – wskazuje resort.

Nowela POŚ, jak zaznacza MPiT, ma uzupełnić istniejący system wymagań dla kotłów na paliwo stałe, wprowadzanych do obrotu na terenie Polski. “Jej celem jest też wzmocnienie uprawnień organów Inspekcji Handlowej do kontroli przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzanych do obrotu urządzeń. A także wprowadzenie narzędzi umożliwiających ograniczenie importu kotłów niespełniających wymogów, z uwagi na istotny wpływ emisji zanieczyszczeń z tego typu urządzeń na zdrowie mieszkańców kraju” – czytamy.

Resort szacuje, że na polski rynek trafia około 200-250 tys. kotłów na paliwa stałe rocznie. “Dokładnych danych brakuje, ze względu na duże rozproszenie rynku i +szarą strefę+ w handlu takimi urządzeniami, którą ocenia się na 20-25 proc. rynku” – poinformował.

Jak przypomniano, od lipca 2018 r. obowiązuje rozporządzenie ws. wymagań dla kotłów na paliwa stałe, które w lutym “zostało dodatkowo uszczelnione w drodze nowelizacji”.

“Uszczelnienie systemu kontroli ma również ograniczyć nieuczciwą konkurencję, która reklamuje urządzenia wysokoemisyjne jako niskoemisyjne, posługując się fałszywymi świadectwami jakości kotłów lub sprzedając kotły bezklasowe pod innymi nazwami” – zapowiada minister Emilewicz.

Projekt nowelizacji wskazuje instytucje uprawnione do przeprowadzenia kontroli podmiotów wprowadzających do obrotu kotły na paliwo stałe – podkreśla resort. “Sprawdzane będą m.in.: zgodność urządzeń z wymaganiami, w tym poprzez badania laboratoryjne kotłów, posiadanie odpowiedniej dokumentacji, świadectw, certyfikatów itp” – czytamy. Dodano, że nowelizacja pozwoli także organom inspekcji na ograniczenie wprowadzania urządzeń do obrotu i – w przypadku wykrytych nieprawidłowości – nakładanie kar pieniężnych. “Zmiany mają na celu zapewnienie instytucjom kontrolnym odpowiednich środków finansowych na przeprowadzanie laboratoryjnej weryfikacji spełniania wymagań przez urządzenia” – napisano.

Dodatkowo nowa regulacja ma pozwolić na ograniczenie importu z innych krajów Unii Europejskiej, Turcji i państw EFTA (będących stroną umowy o Europejskich Obszarach Gospodarczych) kotłów, które nie spełniają polskich wymogów. “Umożliwi to skuteczne zwalczanie nadużyć, a producenci z tych krajów będą podlegać krajowym wymaganiom” – podsumował resort.

Polska Agencja Prasowa

Emilewicz: Zrobiliśmy pierwszy krok do sięgnięcia po tanią, zieloną energię


Powiązane artykuły

Mięso niezgody. Greenpeace zarzuca niemieckim sklepom szkodliwe emisje

Według badań Greenpeace, zakłady mięsne niemieckich sieci Edeka, Kaufland i Rewe emitują rocznie ponad 10 milionów ton CO2, tyle co...

Niemieckie ciężarówki boją się opłat za klimat

  Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) wyraziło obawy o wysokie grzywny liczone w miliardach euro ze względu na wygórowane cele...
Warszawa. Fot. Pixabay

Drugi najcieplejszy maj w historii

Maj 2025 roku był drugim najgorętszym w historii pomiarów, a wiosna na półkuli północnej drugą najcieplejszą – wynika z raportu...

Udostępnij:

Facebook X X X