Po wyborach regionalnych we wschodniej Saksonii i Brandenburgii partie CDU i CSU rozpoczęły intensywne prace nad propozycjami przywrócenia Niemiec na drogę do osiągnięcia celów klimatycznych. Planują one uzgodnić wspólne stanowisko przed negocjacjami z SPD.
Plany CDU i CSU
CDU chce, aby „ochrona środowiska była opłacalna finansowo dla tych, którzy postępują zgodnie z tą zasadą, że ci, którzy oszczędzają emisje CO2, lepiej sobie radzą”. Propozycje obejmują obniżenie opłaty za energię odnawialną, zwiększenie opłat za bilety lotnicze, wzmocnienie transportu publicznego i kolejowego transportu towarowego, wsparcie podatkowe na rzecz termomodernizacji budynków, zachęty podatkowe do tworzenia alternatyw niskoemisyjnych oraz finansowe wsparcie dla technologii i paliw niekopalnych.
Po latach boomu odnawialnych źródeł energii planowane Energiewende uległo spowolnieniu w ostatnich latach. Emisje gazów cieplarnianych pozostają zbyt wysokie, by osiągnąć cele klimatyczne, zwolniła ekspansja odnawialnych źródeł energii, a inicjowanie zmian w sektorach takich jak transport okazało się niezwykle trudne. W następstwie fal upałów i protestów klimatycznych rosnąca presja publiczna zmusiła kanclerz Merkel do powołania tzw. Gabinetu klimatycznego – grupy ministrów odpowiedzialnych za kluczowe dziedziny polityki klimatycznej – w celu podjęcia decyzji w sprawie niezbędnych przepisów w celu osiągnięcia celów klimatycznych na rok 2030. Organ ten obiecał ogłoszenie kluczowych decyzji 20 września.
Grupa parlamentarna CSU proponuje krajowy handel emisjami z górnym limitem cenowym. Podatek od emisji CO2 w sektorze transportu i budownictwa jest zresztą kluczowym zagadnieniem debaty w koalicji rządowej. Socjaldemokraci popierają podatek od CO2, ponieważ można go wprowadzić stosunkowo szybko – w przeciwieństwie do krajowego systemu handlu emisjami, postulowanego przez konserwatystów.
CSU z kolei odrzuca podatek od emisji CO2. Inne żądania tej partii obejmują wsparcie podatkowe na modernizację budynków, zmniejszenie opłaty za odnawialne źródła energii, rozbudowę infrastruktury kolejowej, zwiększenie premii dla nabywców samochodów elektrycznych, zwiększenie ulgi dla osób dojeżdżających do pracy, obniżenie podatku VAT od biletów kolejowych, a także obligacje klimatyczne z gwarantowanymi stopami procentowymi dla obywateli, którzy chcą zainwestować swoje pieniądze. Posłowie CSU twierdzą również, że odejście Niemiec od węgla może i powinno nastąpić szybciej niż do ustalonej daty 2038 roku, a wzrost mocy z gazu może to umożliwić.
Clean Energy Wire/Michał Perzyński
Dobry wynik AfD w wyborach w „węglowych” landach. Jednak CDU i SPD dalej wiodą prym