Spółka Grupy PGE, sprzedająca energię elektryczną do ponad 5 mln klientów, uruchomiła pilotażowe projekty, w których testuje innowacyjne rozwiązania mające zwiększać komfort obsługi klientów. Gogle wykorzystujące technikę wirtualnej rzeczywistości pomagają promować produkty dostępne w PGE eSklep, a elektroniczne długopisy, umożliwiające gromadzenie i digitalizację danych, usprawniają przebieg procesu sprzedażowego.
Oba narzędzia są kolejną odsłoną działań w ramach Programu Rozwoju Biznesu i Innowacji,w którym Spółka stawia na rozwój kanałów zdalnych, obszaru e-commerce, automatyzację procesów sprzedażowych, rozliczeniowych i obsługowych, a także współpracę ze start-upami, wzbogacając w ten sposób swoją działalność operacyjną.
– Zarówno Gogle VR, jak i usługa IC Pen, są częścią naszej odpowiedzi na stale rosnące oczekiwania tzw. klienta przyszłości. To właśnie jego potrzeby wyznaczają kierunki w digitalizacji, która jest jednym z megatrendów w rozwoju całego rynku sprzedaży energii. Obecnie rozwijamy i testujemy kilkanaście projektów z obszaru Rozwoju Biznesu i Innowacji. Jednocześnie w swojej działalności nie zapominamy o zrównoważonym rozwoju i klientach, którzy preferują rozwiązania bardziej tradycyjne i bezpośredni kontakt w procesie sprzedaży i obsługi – mówi Robert Choma, prezes zarządu PGE Obrót.
Usługa IC Pen wykorzystując długopisy cyfrowe, umożliwia jednoczesne powstawanie dokumentów papierowych i ich elektronicznych odpowiedników. Dokumenty wypełnione długopisem cyfrowym są natychmiast dostępne w systemie informatycznym firmy, dzięki czemu w znacznym stopniu minimalizowane jest użycie papieru. System użyty w tej technologii umożliwia nie tylko gromadzenie danych, ale także ich analizę. Rozwiązanie jest testowane w mobilnych strefach informacyjnych PGE Obrót. Będzie również wykorzystywane w wybranych Biurach Obsługi Klienta.
– Pilotażowy projekt, polegający na wykorzystaniu cyfrowych długopisów w naszych Biurach Obsługi Klienta, ma na celu przede wszystkim usprawnienie procesów sprzedażowych i obsługowych. Zastosowanie tego inteligentnego rozwiązania niesie za sobą również dodatkową, istotną z punktu widzenia naszej firmy korzyść, jaką jest ochrona środowiska naturalnego poprzez ograniczenie zużycia papieru – mówi Robert Choma.
Ponadto, od początku września klienci odwiedzający Biura Obsługi Klienta w Białymstoku, Lublinie (ul. Zana) oraz w Łodzi (BOK Uniwersal) przy użyciu Gogli VR mogą sprawdzić, jak prezentują się produkty oferowane w PGE eSklep. Gogle dostępne są również w głównym holu siedziby PGE Obrót w Rzeszowie oraz w objazdowych strefach informacyjnych. Gogle VR to nowoczesne rozwiązanie, dotąd niestosowane w branży energetycznej, polegające na zaadaptowaniu wirtualnej rzeczywistości do procesu sprzedaży produktów.
Dodatkowo, przygotowana została specjalna aplikacja na telefon dostępna w Google Play, funkcjonująca w dwóch wariantach AR i VR. Żeby z niej skorzystać, smartfon musi spełniać odpowiednie, nieskomplikowane wymagania techniczne: system Android 7.0 (API level 24) lub wyższy, należy także mieć włączone usługi Google VR + AR Core.
W trybie AR, po zainstalowaniu aplikacji możemy wybrać z listy interesujący nas przedmiot, który wyświetli się dokładnie w miejscu, na który skierujemy obraz z kamery telefonu, czyli np. w kuchni. Dzięki temu bez wychodzenia z domu, możemy zobaczyć jak dane urządzenie będzie wyglądać w konkretnej przestrzeni, możemy szczegółowo obejrzeć produkt, zajrzeć do środka, dowolnie obracać, skalować, przesuwać itd. Jednocześnie w aplikacji dostępne są wszystkie podstawowe informacje o produkcie takie jak wymiary, parametry techniczne czy cena. Z trybu AR można korzystać bez użycia gogli. Z kolei po przełączeniu na tryb VR i założeniu gogli użytkownik znajduje się w wirtualnej przestrzeni, w której może szczegółowo obejrzeć interesujące go urządzenie.
Projekt Gogli VR w PGE Obrót realizowany był we współpracy ze start-upem EpicVR z Krakowa – laureatem konkursu ARP Innovation Pitch organizowanego przez ARP oraz PGE Nowa Energia.
PGE Obrót