icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Narzędziem walki klienta indywidualnego na rynku energii będzie nie tylko cena

Prawie jedna czwarta odbiorców indywidualnych w Polsce deklaruje zmianę sprzedawcy energii elektrycznej pisze „Rzeczpospolita” powołując się na raport „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej”, autorstwa firm 4P research mix i CustomerMatters. Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że doświadczenia z rozwiniętych rynków pokazują, że o wyborze oferty nie decyduje tylko cena.

Dziennik zwraca uwagę, że mimo, iż odbiorcy indywidualni mają możliwość zmiany sprzedawcy już od kilku lata to dotychczas z tego prawa skorzystało tylko niespełna 2 proc. z nich. Jednak autorzy raportu „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej” zwracają uwagę, że już 23 proc. polskich odbiorców energii elektrycznej rozważa zmianę sprzedawcy.

Jak pisze „Rz” sytuacja u nas jest podobna jak kilka lat temu w Wielkiej Brytanii, gdzie klienci jeśli już decydowali się na zmianę sprzedawcy to wybierali ofertę spośród firm dominującej na rynku wielkiej szóstki. Teraz sytuacja na rynku brytyjskim się zmieniła i odbiorcy energii coraz częściej wybierają ofertę sprzedawców spoza grona dominujących dotychczas firm. Jak pisze dziennik mniejsi sprzedawcy nie konkurują jedynie ceną, ale stawiają w dużej mierze na partnerskie podejście i wysoką jakość obsługi klienta. Prognozy mówią, że jeśli taka tendencja się utrzyma w ciągu trzech lat wielka szóstka straci nawet 20 proc. swoich udziałów na rzecz mniejszych konkurentów.

Cytowana przez dziennik Marta Łukawska-Daruk z firmy CustomerMatters podkreśla, że firmy na polskim rynku energii elektrycznej mogą się spodziewać podobnej sytuacji i jak dodaje musza się one przygotować na to, że narzędziem walki o udział w rynku będzie nie tylko cena, ale na równi jakość obsługi klienta i relacje z nim. Według niej wśród czynniki, które zdecydują o pozycji firmy ma rynku będą między innymi: przyjazna i czytelna faktura, zrozumiałe oferty, jakość procesu reklamacyjnego czy edukowanie klientów o sposobach oszczędzania energii.
Jak relacjonuje „Rz” w raporcie „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej”, zwrócono też uwagę na wskaźnik NPS (Net Promoter Score), który pokazuje skłonność klientów do rekomendowania firmy w swoim otoczeniu. W przypadku firm energetycznych w Polsce wynosi on -29, co oznacza, że tych, którzy nie polecą firmy (54 proc.)jest znacznie więcej niż tych, którzy pozytywnie ją zarekomendują (25 proc.). Dla poszczególnych firm ten wskaźnik jest na poziomie od -11 do -53.

Cytowana przez dziennik Małgorzata Olszewska z agencji badawczej 4P uważa, że tak niskie oceny to efekt niewielkich doświadczeń klientów w relacjach ze sprzedawcami energii i dodaje, że w przypadku firm, których przedstawiciel kontaktowali się ze swoimi odbiorcami w trakcie trwania umowy, klienci częściej deklarowali pozytywną rekomendację.

Źródło: Rzeczpospolita/CIRE.PL

Prawie jedna czwarta odbiorców indywidualnych w Polsce deklaruje zmianę sprzedawcy energii elektrycznej pisze „Rzeczpospolita” powołując się na raport „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej”, autorstwa firm 4P research mix i CustomerMatters. Jednocześnie autorzy raportu podkreślają, że doświadczenia z rozwiniętych rynków pokazują, że o wyborze oferty nie decyduje tylko cena.

Dziennik zwraca uwagę, że mimo, iż odbiorcy indywidualni mają możliwość zmiany sprzedawcy już od kilku lata to dotychczas z tego prawa skorzystało tylko niespełna 2 proc. z nich. Jednak autorzy raportu „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej” zwracają uwagę, że już 23 proc. polskich odbiorców energii elektrycznej rozważa zmianę sprzedawcy.

Jak pisze „Rz” sytuacja u nas jest podobna jak kilka lat temu w Wielkiej Brytanii, gdzie klienci jeśli już decydowali się na zmianę sprzedawcy to wybierali ofertę spośród firm dominującej na rynku wielkiej szóstki. Teraz sytuacja na rynku brytyjskim się zmieniła i odbiorcy energii coraz częściej wybierają ofertę sprzedawców spoza grona dominujących dotychczas firm. Jak pisze dziennik mniejsi sprzedawcy nie konkurują jedynie ceną, ale stawiają w dużej mierze na partnerskie podejście i wysoką jakość obsługi klienta. Prognozy mówią, że jeśli taka tendencja się utrzyma w ciągu trzech lat wielka szóstka straci nawet 20 proc. swoich udziałów na rzecz mniejszych konkurentów.

Cytowana przez dziennik Marta Łukawska-Daruk z firmy CustomerMatters podkreśla, że firmy na polskim rynku energii elektrycznej mogą się spodziewać podobnej sytuacji i jak dodaje musza się one przygotować na to, że narzędziem walki o udział w rynku będzie nie tylko cena, ale na równi jakość obsługi klienta i relacje z nim. Według niej wśród czynniki, które zdecydują o pozycji firmy ma rynku będą między innymi: przyjazna i czytelna faktura, zrozumiałe oferty, jakość procesu reklamacyjnego czy edukowanie klientów o sposobach oszczędzania energii.
Jak relacjonuje „Rz” w raporcie „Klient indywidualny na rynku energii elektrycznej”, zwrócono też uwagę na wskaźnik NPS (Net Promoter Score), który pokazuje skłonność klientów do rekomendowania firmy w swoim otoczeniu. W przypadku firm energetycznych w Polsce wynosi on -29, co oznacza, że tych, którzy nie polecą firmy (54 proc.)jest znacznie więcej niż tych, którzy pozytywnie ją zarekomendują (25 proc.). Dla poszczególnych firm ten wskaźnik jest na poziomie od -11 do -53.

Cytowana przez dziennik Małgorzata Olszewska z agencji badawczej 4P uważa, że tak niskie oceny to efekt niewielkich doświadczeń klientów w relacjach ze sprzedawcami energii i dodaje, że w przypadku firm, których przedstawiciel kontaktowali się ze swoimi odbiorcami w trakcie trwania umowy, klienci częściej deklarowali pozytywną rekomendację.

Źródło: Rzeczpospolita/CIRE.PL

Najnowsze artykuły