icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja Europejska zatwierdza przejęcie Innogy przez E.ON pod pewnymi warunkami

Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie przez E.ON części spółki Innogy, dotyczącej dystrybucji i rozwiązań konsumenckich, a także niektórych jej aktywów do wytwarzania energii elektrycznej. Decyzję uzależniła od spełnienia określonych warunków przez E.ON.

„Połączenie nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji”

„To ważne, aby wszyscy Europejczycy i przedsiębiorstwa mogli kupować energię elektryczną i gaz po konkurencyjnych cenach. Dziś możemy zatwierdzić przejęcie Innogy przez E.ON, ponieważ zobowiązania przedstawione przez E.ON zapewnią, że fuzja nie doprowadzi do ograniczenia wyboru i wyższych cen w krajach, w których działają te firmy” – powiedziała Margrethe Vestager, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

E.ON i RWE, które kontrolują Innogy, to niemieckie spółki energetyczne. Działają w całym łańcuchu dostaw energii, od wytwarzania i sprzedaży hurtowej po dystrybucję i detaliczne dostawy energii elektrycznej i gazu. Każda z firm prowadzi działalność w kilku państwach członkowskich, ale w większości ta działalność pokrywa się w Czechach, Niemczech, na Węgrzech, na Słowacji i w Wielkiej Brytanii.

Dwie spółki zdecydowały się przeprowadzić skomplikowany proces wymiany aktywów. Po tej zamianie E.ON skoncentruje się na dystrybucji i sprzedaży detalicznej energii elektrycznej i gazu, podczas gdy RWE zajmie się przede wszystkim wytwarzaniem energii elektrycznej i rynkiem hurtowym.

Obawy Komisji

W następstwie dochodzenia Komisja miała obawy, że transakcja znacznie ograniczy konkurencję na niektórych rynkach. Chodziło o rynek dostaw energii elektrycznej do celów grzewczych i rynek dostaw stacji ładowania pojazdów elektrycznych na autostradach w Niemczech, czeski rynek detalicznych dostaw gazu (dla wszystkich klientów) i energii elektrycznej (dla gospodarstw domowych i małych firm) oraz węgierski rynek detalicznej dostawy energii elektrycznej do przedsiębiorstw.

Działania osłonowe

W odpowiedzi na wątpliwości Komisji dotyczące konkurencji E.ON zaproponował pewne zobowiązania. Firma zobowiązała się do sprzedaży całej działalności Innogy w zakresie dostaw detalicznych energii elektrycznej i gazu w Czechach, sprzedaży działalności E.ON w zakresie detalicznej dostawy energii elektrycznej do nieuregulowanych klientów na Węgrzech i przerwania działania 34 elektrycznych stacji ładowania znajdujących się na niemieckich autostradach (stacje te będą obsługiwane w przyszłości przez nowego zewnętrznego dostawcę).

Niemiecka spółka zobowiązała się również do „zbycia większość klientów E.ON zaopatrywanych w energię elektryczną do ogrzewania w Niemczech”.

26 lutego 2019 r. Komisja zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, inną część zamiany aktywów, a mianowicie przejęcie przez RWE niektórych aktywów wytwórczych posiadanych przez E.ON.

Komisja ma obowiązek oceny połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których obroty przekraczają określone progi, i zapobiegania tym, które w znacznym stopniu ograniczyłyby konkurencję na terenie UE.

Polska Agencja Prasowa

Komisja Europejska zatwierdziła przejęcie przez E.ON części spółki Innogy, dotyczącej dystrybucji i rozwiązań konsumenckich, a także niektórych jej aktywów do wytwarzania energii elektrycznej. Decyzję uzależniła od spełnienia określonych warunków przez E.ON.

„Połączenie nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji”

„To ważne, aby wszyscy Europejczycy i przedsiębiorstwa mogli kupować energię elektryczną i gaz po konkurencyjnych cenach. Dziś możemy zatwierdzić przejęcie Innogy przez E.ON, ponieważ zobowiązania przedstawione przez E.ON zapewnią, że fuzja nie doprowadzi do ograniczenia wyboru i wyższych cen w krajach, w których działają te firmy” – powiedziała Margrethe Vestager, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

E.ON i RWE, które kontrolują Innogy, to niemieckie spółki energetyczne. Działają w całym łańcuchu dostaw energii, od wytwarzania i sprzedaży hurtowej po dystrybucję i detaliczne dostawy energii elektrycznej i gazu. Każda z firm prowadzi działalność w kilku państwach członkowskich, ale w większości ta działalność pokrywa się w Czechach, Niemczech, na Węgrzech, na Słowacji i w Wielkiej Brytanii.

Dwie spółki zdecydowały się przeprowadzić skomplikowany proces wymiany aktywów. Po tej zamianie E.ON skoncentruje się na dystrybucji i sprzedaży detalicznej energii elektrycznej i gazu, podczas gdy RWE zajmie się przede wszystkim wytwarzaniem energii elektrycznej i rynkiem hurtowym.

Obawy Komisji

W następstwie dochodzenia Komisja miała obawy, że transakcja znacznie ograniczy konkurencję na niektórych rynkach. Chodziło o rynek dostaw energii elektrycznej do celów grzewczych i rynek dostaw stacji ładowania pojazdów elektrycznych na autostradach w Niemczech, czeski rynek detalicznych dostaw gazu (dla wszystkich klientów) i energii elektrycznej (dla gospodarstw domowych i małych firm) oraz węgierski rynek detalicznej dostawy energii elektrycznej do przedsiębiorstw.

Działania osłonowe

W odpowiedzi na wątpliwości Komisji dotyczące konkurencji E.ON zaproponował pewne zobowiązania. Firma zobowiązała się do sprzedaży całej działalności Innogy w zakresie dostaw detalicznych energii elektrycznej i gazu w Czechach, sprzedaży działalności E.ON w zakresie detalicznej dostawy energii elektrycznej do nieuregulowanych klientów na Węgrzech i przerwania działania 34 elektrycznych stacji ładowania znajdujących się na niemieckich autostradach (stacje te będą obsługiwane w przyszłości przez nowego zewnętrznego dostawcę).

Niemiecka spółka zobowiązała się również do „zbycia większość klientów E.ON zaopatrywanych w energię elektryczną do ogrzewania w Niemczech”.

26 lutego 2019 r. Komisja zatwierdziła, zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, inną część zamiany aktywów, a mianowicie przejęcie przez RWE niektórych aktywów wytwórczych posiadanych przez E.ON.

Komisja ma obowiązek oceny połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których obroty przekraczają określone progi, i zapobiegania tym, które w znacznym stopniu ograniczyłyby konkurencję na terenie UE.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły