Cypr wkrótce rozpocznie budowę swojego pierwszego terminala LNG. Rząd w Nikozji osiągnął porozumienie z konsorcjum z chińskim udziałem w sprawie jego eksploatacji od 2021 roku.
Terminal LNG na Cyprze
W negocjacjach między konsorcjum a stroną rządową zostało osiągnięte porozumienie między państwowym przedsiębiorstwem gazu ziemnego (DEFA) a chińsko-greckim konsorcjum poświęconego budowie terminala LNG na Cyprze w miejscowości Vassiliko. Firmy, które biorą udział w konsorcjum to China Petroleum Pipeline Engineering i METRON w Grecji
Według cypryjskiej gazety Phileleftheros, w ostatnich dniach w negocjacjach interweniowały służby prawne, by mieć pewność, że zostaną rozwiązane luki, które mogą zaszkodzić interesom kraju. Umowa ma zostać ponownie zbadana przez rządowych prawników, a jeśli dadzą oni zielone światło, umowa powinna zostać podpisana w przyszłym tygodniu.
W projekt zaangażowane mają być też chińskie przedsiębiorstwo Hudong-Zhonghua Shipbuilding Ltd i norweskie Wilhelmsen Ship Management, które mają przekształcić specjalny metanowiec w FSRU, czyli jednostkę regazyfikacji pływającej, która zostanie utworzona w port w Vassiliko. Zgodnie z propozycją złożoną przez konsorcjum okręt „Galea” zostanie zmodyfikowany tak, aby działał jako FSRU przez okres 25 lat, począwszy od 2021 roku.
Całkowity koszt modyfikacji i eksploatacji statku jako FSRU szacuje się na około 260 mln EUR, z czego 101 mln EUR zostanie pozyskane z UE, ponieważ Bruksela będzie współfinansować projekt. Wkład UE w projekt uważa się za niezbędny, ponieważ obniży koszty infrastruktury, dzięki czemu produkcja energii elektrycznej z gazu ziemnego będzie opłacalna. Prowadzone są również wstępne umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) o finansowaniu projektu.
Financial Mirror/Hellenic Shipping News/Michał Perzyński