EnergetykaGaz.InfrastrukturaKoleje

LNG to paliwo sprawdzone i bezpieczne (RELACJA)

Konferencja "Kolej na energię" fot. Gas-Trading S.A.

LNG to paliwo sprawdzone i bezpieczne – to główne przesłanie, z którym Tymoteusz Pruchnik, prezes zarządu spółki Gas-Trading S.A. z GK PGNiG, pozostawił uczestników konferencji „Kolej na energię”. Hybrydowe pojazdy szynowe mogą zasilić tabor POLREGIO Sp. z o.o. i przyczynić się do zwiększenia komfortu pasażerów i obniżenia emisyjności.

Analiza możliwości

We wrześniu 2019 roku spółki Gas-Trading S.A. oraz POLREGIO Sp. z o.o. podpisały umowę, w ramach której analizują możliwości wprowadzenia do taboru przewoźnika hybrydowych lokomotyw zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG.

W środę Tymoteusz Pruchnik (Gas-Trading S.A.) oraz Krzysztof Zgorzelski (POLREGIO Sp. z o.o.) wzięli udział w panelu „Innowacyjne proekologiczne rozwiązania dla kolei” podczas II Konferencji „Kolej na energię”. Uczestnicy panelu wskazali możliwe źródła energii na kolei. Chodzi o odnawialne źródła energii oraz dwa paliwa gazowe: wodór i skroplony gaz ziemny LNG. Wodór ma odegrać jedną z głównych ról w przyszłości energetyki, jednak, aby spełniać cele klimatyczne i dbać o środowisko naturalne. Potrzebne są rozwiązania, które mogą wkrótce wejść na rynek. – Skroplony gaz ziemny to znane i sprawdzone paliwo – mówili zgodnie eksperci.

Gas-Trading eliminuje białe plamy na gazowej mapie Polski dzięki wirtualnym gazociągom

Podczas konferencji eksperci podkreślali, że mamy już w Polsce pojazdy ciężarowe, autobusy miejskie, a nawet statki i promy, jednak istotne jest również stałe źródło paliwa. W Polsce, LNG pochodzi nie tylko z Terminala im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Wkrótce będziemy transportować go z FSRU w Kłajpedzie, powstanie FSRU na wybrzeżu Gdańskim. Warto pamiętać też o oddziałach PGNiG w Grodzisku Wielkopolskim i Odolanowie, gdzie również skraplany jest gaz ziemny.

Pruchnik podczas konferencji podkreślał, że Polska ma istotne doświadczenie w logistyce i transporcie LNG. Według niego technologia jest bezpieczna dla pasażerów, infrastruktury, osób obsługujących oraz dla środowiska

Przedstawiciel Gas-Tradingu przypomniał, że projekt prowadzony przez Gas-Trading i POLREGIO może przyczynić się do szybszego wykluczenia lokomotyw napędzanych silnikami diesla – w pierwszej kolejności tam, gdzie nie jest możliwa elektryfikacja trakcji.

Gaz-System podpisze umowę o rozbudowie gazoportu


Powiązane artykuły

Orlen i Naftogaz zacieśniają współpracę. Nowe projekty naftowo-gazowe na Ukrainie

Orlen i ukraiński Naftogaz podpisały memorandum o współpracy, które otwiera drogę do wspólnych projektów wydobywczych, modernizacji infrastruktury i dostaw paliw.
Farmy wiatrowe. Fot.; Energa

Techniczne wyzwania utylizacji farm wiatrowych

Dynamiczny rozwój energetyki wiatrowej na świecie generuje coraz większy problem utylizacji zużytych komponentów turbin, szczególnie łopat wykonanych z trudnych do...

Elektrownie węglowe wracają do łask? OZE w odwrocie

W Polsce w pierwszym kwartale 2025 roku o 10,8 procent do 34,8 TWh zwiększyła się produkcja energii elektrycznej w zawodowych...

Udostępnij:

Facebook X X X