InfrastrukturaKolejeWszystko

UOKiK: Ponad 8,5 mln łącznych kar na uczestników zakazanych porozumień ograniczających konkurencję

Dwie zmowy, pięciu ukaranych przedsiębiorców. Prezes UOKiK wydał dwie decyzje stwierdzające nieprawidłowości podczas przetargu na modernizację linii kolejowej Warszawa Okęcie-Radom – poinformował UOKiK.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał dwie decyzje, stwierdzające nieprawidłowości podczas przetargu na modernizację linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom. Stwierdził, że przedsiębiorcy, uczestniczący w przetargu zawarli ze sobą dwa, niezależne porozumienia – poinformował Grzegorz Materna, dyrektor departamentu ochrony konkurencji w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Dyrektor ujawnił też, iż pierwsza zmowa dotyczyła przedsiębiorców: Bombardier Transportation, Zakład Automatyki Kombud oraz KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji.

– W ramach ustaleń poczynionych w postępowaniu antymonopolowym prezes Urzędu doszedł do przekonania, że przedsiębiorcy ci ustalili złożenie przez Bombardier tzw. oferty kurtuazyjnej – stwierdził dalej Grzegorz Materna. – Złożenie takiej oferty miało wywołać celowe wrażenie, ze cena zaoferowana przez drugiego z uczestników zmowy. Jest względnie niska. Miało to przekonać zamawiającego do wysokości tej ceny. Drugie porozumienie wykryte przez prezesa Urzędu obejmowało przedsiębiorców: Thales Polska i Qumak.

– W ramach zawartego uzgodnienia jedna z tych firm – Thales Polska, miała z jednej strony być wykonawcą i składała ofertę, jako uczestnik konsorcjum. A z drugiej strony miała stać się niemal pełnym podwykonawcą innego, teoretycznie konkurencyjnego, podmiotu, czyli firmy Qumak.

W opinii dyr. Materny ustawa antymonopolowa nie zakazuje zawierania umów podwykonawstwa wykonawcom, którzy konkurują ze sobą w danym postępowaniu o zamówienie publiczne.

– Natomiast zakazuje takiego naruszenia zniekształcenia konkurencji, w wyniku którego jeden z tych wykonawców de facto uzyska podwójną szansę na wygranie przetargu – twierdzi dalej dyrektor. – Na przedsiębiorców, którzy według prezesa Urzędu byli uczestnikami tych dwóch zakazanych porozumień ograniczających konkurencję zostały nałożone kary pieniężne w łącznej wysokości ponad 8,5 mln zł.

– Wydane decyzje nie są ostateczne. Przedsiębiorcom przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – kończy Materna.

Żrodło: UOKiK


Powiązane artykuły

Dywersji na kolei ciąg dalszy. Pociąg zatrzymał się w Puławach

Po niedzielnym zdarzeniu do kolejnego aktu dywersji doszło w poniedziałek, na tej samej trasie, tym razem w Puławach. Sabotażyści zarzucili...
Drogi do CPK foto: www.cpk.pl

Działka pod CPK do wymiany? Właściciel składa propozycję rządowi

Piotr Wielgomas, wiceprezes firmy Dawtona i właściciel działki, przez którą ma przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego,...
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...

Udostępnij:

Facebook X X X