InfrastrukturaWszystko

Blocher: Ostatnia nowelizacja prawa zamówień publicznych stanowi papierowy zapis

Rok 2014 był najlepszym w historii Grupy Budimex pod względem wartości podpisanych kontraktów. Kontraktacja osiągnęła poziom 6,3 mld zł, czyli niemal dwukrotnie wyższy niż w 2013 r. Wartość portfela na koniec roku wyniosła 6,1 mld zł – o 41% więcej niż na koniec 2013 r. – poinformowano w oficjalnym komunikacie Budimex SA.

– W roku 2014 skuteczność ofertowania Budimex w segmencie drogowym była bardzo wysoka i wynosiła 25%. W kolejnym roku chcielibyśmy, aby utrzymała się ona na poziomie nie niższym niż 20%, tak aby kontynuować wypełnianie portfela kontraktami infrastrukturalnymi – stwierdził podczas konferencji prasowej Dariusz Blocher, prezes zarządu Budimex SA.
Jako przykład takich kontraktów prezes przytoczył zamówienie GDDKiA na budowę obwodnicy Ostródy. KIO nakazało odrzucenie dwóch najtańszych ofert: konsorcjum Salini oraz firmy Astaldi – ze względu na ich „rażąco niskie” ceny. Trzecią najtańszą ofertę przedstawił w tym przetargu Budimex, który ma nadzieję, że mimo odwołania się Salini do sądu od decyzji KIO, zdobędzie zamówienie.

– Dobre warunki atmosferyczne oraz harmonogram prac kontraktowych, który zakładał ich finalizację na kluczowych kontraktach drogowych, zdecydowanie wpłynęły na poziom sprzedaży w roku 2014 – stwierdził Blocher. – Wyniósł on 4,95 mld zł i był wyższy w stosunku do roku 2013 o blisko 600 mln, czyli o 13,3% – biorąc pod uwagę dane porównywalne, to jest bez uwzględniania przychodów spółki Budimex Danwood sprzedanej w grudniu 2013. Wzrosła także średnia cena realizowanych przez nas kontraktów: z 57 mln w 2013 r. do 76 mln zł w 2014. Obecnie koncentrujemy się na udziale w największych przetargach.

Zdaniem prezesa poprawa rentowności Grupy wynika przede wszystkim z poprawy rentowności w segmencie budowlanym, w którym wypracowany wynik operacyjny był bliski 200 mln zł.
– Poprawa rentowności w segmencie budowlanym to skutek zakończenia trudnych kontraktów drogowych i spadku cen materiałów budowlanych oraz kosztu usług podwykonawców – stwierdził Blocher. – W drugiej połowie 2015 r. spodziewamy się jednak ponownie ich wzrostu. Uważam, że ma sens inicjatywa GDDKiA ogłoszenia przetargów na budowę ok. 800 km dróg krajowych w technologii betonowej. Jednak przetargi na takie roboty nie powinny być skumulowane do realizacji w 1-2 latach. Polskie firmy budowlane w większości nie są przygotowane od strony zaplecza technicznego, fachowców i technologii do układania dróg betonowych. Z drugiej strony, gdyby taka kumulacja miała mieć miejsce, prawdopodobnie zakupimy 1-2 maszyny do takich prac.
Zdaniem Dariusza Blochera obecna praktyka GDDKiA stosowania w 90 proc. ceny jako rozstrzygającego kryterium w przetargach (oraz po 5 proc. czasu wykonania oraz gwarancji na wykonywane roboty) przesądza, że ostatnia nowelizacji prawa zamówień publicznych stanowi papierowy zapis.

– Oczywiście kryterium cenowe powinno pozostać, ale nie jako praktycznie jedyne – ocenił prezes w odpowiedzi na pytanie naszego portalu w tej sprawie. – Należy zaostrzyć preselekcję przed właściwą fazą przetargu. Nie powinno w nim uczestniczyć, jak to się wciąż często obecnie zdarza po 20 i więcej firm. Wśród kryteriów oceny ofert mogłyby się znaleźć np. koszty utrzymania zrealizowanej inwestycji. Jednak bardziej istotne jest zaostrzenie preselekcji uczestników przetargów, z możliwością odrzucania z góry przez zamawiającego ofert z „rażąco niską” ceną.
Według Blochera jego firma w bieżącym roku chce umacniać swoją pozycję na rynku drogowym. Jednocześnie chciałaby realizować kontrakty kolejowe.

– Jak dotąd w naszym portfolio mamy 7 proc. przetargów tego typu – poinformował Blocher. Powołaliśmy nawet zespół 60 inżynierów – specjalistów w pracach tego typu. Na razie jednak PKP PLK nie organizuje przetargów kolejowych. Przetargi pojawią się najprawdopodobniej dopiero w czwartym kwartale 2015 lub na początku 2016 r. Wówczas będziemy w nich startowali. Będziemy walczyć również o zlecenia z segmentu energetycznego. Analizujemy inwestycje w bloki gazowe i z pewnością będziemy startować w wybranych przetargach.
Blocher poinformował, że w zamówieniach organizowanych przez GDDKiA w ub.r. o łącznej wartości 13,6 mld zł, jego firma zdobyła kontrakty o największej łącznej wartości (3,125 mld zł), wyprzedzając tym samym takie firmy, jak Strabag i Salini.

– W roku 2015 chcemy również przygotować zaplecze kapitałowo – ludzkie do spodziewanej kumulacji prac w latach 2016-2018. Planujemy znacznie zwiększyć wydatki inwestycyjne, ale przede wszystkim skoncentrować się na zatrudnieniu najlepszych specjalistów w branży, dla których mamy około 800 miejsc pracy – zakończył prezes Dariusz Blocher.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X