Pływająca jednostka regazyfikacyjna (FSRU) „LNG Croatia”, która docelowo ma pracować w Omišalj na wyspie Krk, przypłynęła do Rijeki we wtorek. Gazoport przejdzie jeszcze dodatkowe modyfikacje. Południowy „kuzyn” polskiego gazoportu w Świnoujściu o przepustowości 2,6 mld sześc. rocznie będzie działać od początku 2021 roku. Będzie to zwieńczenie budowy Korytarza Północ-Południe.
„LNG Croatia” już w Chorwacji
Jednostka regazyfikacyjna LNG Croatia należąca do chorwackiego operatora LNG Hrvatska pozostanie w procie w Rijece. Przeprowadzi dodatkowe testy poszczególnych układów sterowania technologicznego przed wejściem do tamtejszej stoczni Viktor Lenac. Proces potrwa do czterech tygodni. Według LNG Hrvatska, przybycie statku FSRU do Omišalj jest planowane pod koniec listopada lub na początku grudnia, gdy rozpoczną się wszystkie procedury oddania terminalu, a komercyjna eksploatacja instalacji rozpocznie się pierwszego stycznia 2021 roku.
https://www.facebook.com/1462910260687931/posts/2630019110643701/?extid=0&d=n
https://www.facebook.com/1462910260687931/posts/2630096127302666/?extid=0&d=n
LNG Hrvatska przymierzała się do zakupu FSRU (pływającego terminalu LNG) już w 2018 roku. Spółka planowała kupno statku o możliwości regazyfikacji od sześciu do siedmiu miliardów metrów sześciennych, ale ten pomysł został porzucony, ponieważ chorwacki system przesyłu gazu może przyjmować rocznie maksymalnie 2,6 miliarda metrów sześciennych gazu, z czego 1,5 miliarda może zostać wyeksportowane za granicę. W związku z tym został ogłoszony nowy przetarg na zakup statku FSRU o mniejszej pojemności, co oznaczało niższe koszty o prawie 90 mln euro.
Sawicki: Waterpolo Chorwacji i Węgier o LNG zagraża bliźniakowi Świnoujścia
O jednostce FSRU
Ostatecznie została wybrana oferta firmy Golar, która oferowała modernizację tankowca LNG w statek FSRU za 159,6 mln euro. Jest to tankowiec LNG, który został wyprodukowany w 2005 roku i pływał pod nazwą „Golar Viking”. Umowa została podpisana 28 stycznia 2019 roku, a firma Golar zobowiązała się dostarczyć statek w okresie od 30 września do 30 października tego roku.
Gazowiec LNG Croatia, według spółki LNG Hrvatska, ma pojemność magazynową 140 tys. m sześc., przy nominalnej zdolności zgazowania LNG na poziomie 300 tys. m sześc. gazu ziemnego na godzinę, co zapewnia roczną przepustowość 2,6 mld m sześc. gazu. W terminalu w Omišalj na wyspie Krk, wraz ze statkiem FSRU LNG Croatia, będą mogły dokować wszystkie tankowce LNG o pojemności od 3,5 tys. m sześc. do 265 tys. m sześc.
Węgrzy i Katarczycy zapełnią pływający terminal LNG w Chorwacji
Wsparcie UE
Całkowita wartość inwestycji w terminal LNG w Omišalj to 233 mln euro, z czego 101 mln euro to dotacje unijne. Udziałowcy spółki LNG Hrvatska (HEP i Plinacro) przekazali 32,2 mln euro, a pozostałe 100 mln euro pochodziło z budżetu państwa na ten projekt. Choć na początku projektu panował duży sceptycyzm co do jego sukcesu i były trudności z zabukowanie przepustowości, to w połowie tego roku LNG Hrvatska ogsłosła przez kolejne trzy lata, spółka będzie wydzierżawiła całą wolną przepustowość terminalu. Ostatnimi firmami, które wydzierżawią przepustowość chorwackiego terminalu LNG, są węgierskie MET i Qatari Power Globe Qatar LCC.
Lex LNG. Spór hamuje południowego bliźniaka polskiego gazoportu
Polska „cegiełka”
Przypomnijmy, że w 2017 roku Podczas Szczytu Inicjatywy Trójmorza Gaz-System zawarł umowę o współpracy z chorwackim operatorem systemu przesyłowego w Chorwacji, Plinacro – chorwackim operatorem systemu przesyłowego. Spółki współpracowały przede wszystkim w obszarze LNG. Współpraca polegała na wymianie doświadczeń, która przyczyniłaby się do rozwoju rynku LNG. Warto podkreślić, że Gaz-System zaoferował Plinacro usługi, jeśli chodzi o platformę aukcyjną. Przedstawiciele Chorwacji odwiedzili terminal w Świnoujściu.
vecernji.hr/Brodovi u Rjieci/Bartłomiej Sawicki